Jump to content

Skillnad m/87 och m/60?


Dahlberg

Recommended Posts

Vad är det för skillnad på uniform m/87 och m/60? Jag vet att det har stått någonstans i någon tråd, men jag hittar det inte... Visst är det så att m/60 har fem knappar men m/87 har fyra? Knapparna är i guld på m/60 och silver på m/87? Och kragarna är annorlunda? Och att man har blå skjorta till m/60 och vit till m/87? Har jag rätt eller?

 

Annat ämnesrelaterat kul vetande: Jag såg på Ö&B (i Uppsala) i dag att de fått in ett lager med blåa skjortor och m/60-uniformer med kavaj, byxor och rock. Detta gick sammalagt på 120 riksdaler... Ganska prisvärt, jag ska nog slå till...

Link to comment
Share on other sites

Angående skjortorna så är det, så vitt jag vet, frivilligt vilken man har. Tre av mina tio månader i det militära var på en milostab, och givetvis skulle vi ha M/87. Vi hade tre skjortor att välja på, antingen den blå långärmade - då var man tvungen att knyta den där fula raggsockan kring halsen, den vita långärmade med en riktig svart slips, eller den vita kortärmade utan slips och med översta knappen oknäppt.

Om det var något lokalt avsteg från regler vet jag inte, det förekom en hel del sånt där. Bland annat fick ingen ut rocken till uniformen, så när det var vinter fick man ha komarocken på sig. Kan säga att det såg ganska taskigt ut :)

 

edit: satvade fle.. Kom dessutom på en sak angående den vita kortärmande skjortan; tror den hette M/78, så den var givetvis inte med när M/60 började sin bana..

Edited by Fosk
Link to comment
Share on other sites

Kom dessutom på en sak angående den vita kortärmande skjortan; tror den hette M/78, så den var givetvis inte med när M/60 började sin bana..

Nej, precis som skinnjacka 90 så är det en sak som armén snott från Flygvapnet, Försvarsmaktens modelejon. B)

 

Normalalternativet till m/87 är vit skjorta. Den stålgrå skjortan är en "tillåten variation". En rest från m/60 som armén håller fast vid, med andra ord. :P

Link to comment
Share on other sites

Slipsen till m/60 är gjord av stickat grått garn medan till m/87 är det svart siden.

Ajdå

 

Då har jag troligtvis brutit rejält mog reglementet då. Iofs på befäls order, men ändå

 

Vid högvaktsrustningen fick vi ut m/60, eftersom alla utan kalfaktorerna hade gråa skjortor och grå stickad slips (fö den tuffaste slips jag sett ;)), medan vi kalfaktorer använde vit skjorta och svart sidenslips.

Link to comment
Share on other sites

Då har jag troligtvis brutit rejält mog reglementet då. Iofs på befäls order, men ändå

Du kan vara lugn.

 

Till m/60 så var vit skjorta med svart slips en tillåten variation, precis som stålgrå skjorta med den virkade slipsen är det till m/87.

 

Så det var helt ok att du bar den kombinationen.

Link to comment
Share on other sites

KB-plutonen på Ingbat/I 19 var bland de första på I 19 som fick ut M/87. Jag vill minnas att vi i samband med det blev informerade av vår mycket kunniga plutonchef om att man bar vit skjorta och svart slips till den, och att det då räknades som "högtidsdräkt" (eller vad han nu sa).

 

Man kunde även ha den med grå skjorta (eller om det var slipsen), och grå strumpor (tydligen viktigt att det matchade), fast då räknades det inte som "högtidsdräkt".

 

Jag kan minnas fel, men i stort borde mitt minne stämma.

 

 

Hälsningar, korpral Foxtrot Lima :)

Link to comment
Share on other sites

Det är samma regler för M/60 dom M/87 va? Så man kan byta ut M/87 mot M/60 när man läser i UnirFM?

 

Jag är inte så hemma vilka tecken man ska ha inom hemvärnet, men enligt UniRFM så verkar det vara så här:

På kragsnibbarna har man stort hemvärnstecken m/46-60 av guld- eller silverfärgad metall, som facktecken. Ett sånt här?

På axelklaffarna så har man, under gradbeteckningen, ett speciellt förbandstecken, m/60, för hemvärnet, i mitt fall inom Upplandsgruppen, så ska jag ha ett äpple. (Sid. 259 i UniRFM-03)

Sen kan man naturligtvis bl.a. bära tjänsteårstecken och skyttemärken ovanför vänster bröstficka. (Sid. 310 i UniRFM-03)

 

Någon som har en m/60 med hemvärnstecken? Har jag rätt angående kragsnibbarna och axelklaffarna?

 

Och som skjorta kan man alltså till M/60 ha stålgrå skjorta och grå stickad slips eller vit skjorta och svart sidenslips? Man är inte så hemma på M/60...

Link to comment
Share on other sites

Angående uniform m/60

 

UniR FM 1999 sidan 236:

BILAGA 1. UTGÅENDE UNIFORMSSYSTEM OCH UNIFORMSPERSEDLAR

Uniformspersedel Utgår

Vapenrock m/60 2001-12-31

Virkad slips m/60 2001-12-31

Slips, blågrå virkad 2001-12-31

Stålgrå ankelsockor 2001-12-31

Stålgrått byxbälte 2001-12-31

Regnkappa m/60 2001-12-31

Stålgrå skjorta m/87 A (lä+kä) 2001-12-31

Stålgrå skjorta m/87 kv A (lä+kä) 2001-12-31

 

Uniform m/60 blev livstidsförlängd (Kallad m/95) men har nu utgått helt till förmån för uniform m/87 från och med 2003 07 01

 

The Swede :}

Link to comment
Share on other sites

Att m/60 (el. m/95) utgått hade jag redan gissat... Men det hindrar väl inte en gammal MÖP att "bygga" en komplett fin m/60 uniform ändå? Kul att ha...

 

Jag vill gärna ha svar på mina frågor angående märken på M/60 ändå...

Link to comment
Share on other sites

Bra, jag tackar för hjälpen från alla. Nu vet jag de egentliga skillnaderna mellan M/60 och m/87. Och så vet jag vilka Hv-märken man ska ha på M/60. Och så kan jag räkna ut mha UniRFM-99 sid. 236, BILAGA 1. UTGÅENDE UNIFORMSSYSTEM OCH UNIFORMSPERSEDLAR, vilken slips och skjorta jag ska införskaffa till min M/60...

 

Jag älskar det här forumet; man kan skriva att man vill ha en uniform som samlarobjekt, och man blir -till skillnad från gumman hemma- gladeligen hjälpt av likatänkande, och alla (nästan) verkar helt förstå varför man gör det...

 

:}

Link to comment
Share on other sites

Guest Fågel Fenix
Jag älskar det här forumet; man kan skriva att man vill ha en uniform som samlarobjekt, och man blir -till skillnad från gumman hemma- gladeligen hjälpt av likatänkande, och alla (nästan) verkar helt förstå varför man gör det...

 

:wub:

Jaja..säg nu som det är. ROLLSPEL :camo::D:D,O:lala:

edit: editerade lite ?

Edited by Fågel Fenix
Link to comment
Share on other sites

Guest Scouten
Uniform m/60 blev livstidsförlängd (Kallad m/95) men har nu utgått helt till förmån för uniform m/87 från och med 2003 07 01

 

The Swede :baskerPa:

Innebär det att man under inga omständigheter får gå runt på stan i m/60 med gradbeteckningar, vapenslagstecken eller förbandstecken som t.ex. hemvärnsman, eller innebär det bara att inga beväringar kommer gå högvakten i m/60, som jag gjorde för mindre än ett år sen?

 

Sen undrar jag om m/60 säljs på nåt ÖB i stockholmstrakten till liknande pris som i uppsala, och i så fall i komplett storleksregister? Finns alla storlekar i Uppsala?

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Eftersom uniformen utgått så innebär det att den ej ska användas inom FM.

De som har m/60 ute ska byta den mot en m/87.

 

Vad gäller storlekar på ÖB så betvivlar jag att det finns kompletta storleksserier.

 

The Swede :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Guest Scouten

Tack för svaren. jag antar att det inte är nån idé att köpa m/60 och sen försöka byta den på förådet eftersom man inte har med uniformen på persedelkortet. Köper man m/60 är det väl meningen att man ska ha den när man rensar i trädgården eller meckar med bilen. :tveka:

Link to comment
Share on other sites

Eller ha den i garderoben och visa för sina barnbarnsbarnbarn i framtiden och visa vilken fin uniform det svenska försvaret hade på 1900-talet. Man kan ju oxå sätta upp den på väggen, det kan bli fint. Eller så har man den till att vara fin i på oceriösa inofficiella kalas. Eller så kan man ha den på halloween. Men jag tycker absolut inte att man ska ha den när man ska plantera blommor eller bygga hus, det är ju nästan förnedring av en fin persedel som varit trogen kronan i många års tjänst...

Link to comment
Share on other sites

Som lite kuriosa så såg jag den här sidan, som visar lite olika gamla svenska uniformer. Det verkar som om sidan inte är riktigt färdig, det verkar som om det saknas lite bilder, men det fixar nog sid-författaren inom sinom tid... Men det finns ändå en del bra bilder att kolla på om man ska "bygga" en gammal svensk uniform...

Link to comment
Share on other sites

Angående skjortorna så är det, så vitt jag vet, frivilligt vilken man har.

Tidigare (UniR FV 1990) fick vit skjorta endast bäras av personal med lägst sergeants grad.

I UniR FM 1999 och 2003 är gråblå skjorta tillåten variation vid enskilt uppträdande för personal ur armén.

Link to comment
Share on other sites

Vi ska inte blanda bort det hela med att diskutera skjortor.

 

Det var ju skillnaden mellan uniform m/60 och m/87 det handlade om.

 

Visserligen kråmar jag mig numera åter i marinens blåa, men jag har burit både m/60 KA och m/ 60 (under HV-tiden) och m/87 A (och KA).

 

M/60 var ett elände för oss fullvuxna - den var slimmad åt fel håll. Midjan satt för högt och vapenrocken var för kort. Dessutom hade den någon jävla stoppning (tagel??) som alltid strittade in i sidan när man stod flaggvakt och inte kunde försvara sig :D . Att den sedan åkte upp när man bar fanan i givakt och satt som en jävla sportbehå... Fy attan! :lol:

 

M/87 blev ju ett fall framåt, men som en konduktör såg man ju ut. :lol:

 

För min del får malen gärna käka upp samtliga kvarvarande ex som inte förvaras på museum.

 

:2guns:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

m/60 är snyggare skuren än m/87 under förutsättning att man är någorlunda i trim. Den kan sitta oerhört illa på personer med Hv-pondus, vilket var illa efersom det var i Hv den figurerade de sista åren.

 

Mest förlåtande är marinens m/48 eftersom den är dubbelknäppt. Storlekarna är dock ett arv från 40-talet, dvs generellt små.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...