Wolfpack Posted December 21, 2024 Report Posted December 21, 2024 Nu har försvaret fått UAV 06 A ett system för övervakning i nära anslutning till trupp med en 30 min flygtid. Bra att vi äntligen får ett system men frågan är om det är rätt väg att gå med "dyra" system eller att man istället ska satsa på mera DIY system som säkert är mycket billigare och att man kan tillverka dem själva? För frågorna som dyker upp är ju hur många drönare ingår det i systemet hur säkert är det att vi kan få flera i händelse av krig samt hur framtidsäkrade är systemet? Känns som man borde ha skaffat ett mer billigare system av typen DIY än att ett system med få. Jag menar en bil är en bil men 100 Volvo bilar är bättre än 1 Ferrari.. Eller 100 T34 är bättre än 1 Tiger om man vill prata drönare med en bomb. https://www.fmv.se/aktuellt-- press/aktuella-handelser/fmv-levererar-dronare-till-forsvarsmakten/ Quote
Peo Posted December 21, 2024 Report Posted December 21, 2024 Vad är "DIY" i detta sammanhang? Ukraina hade nytta av de enkla drönarna i början men nu är de i princip värdelösa utan de arbetar med färre och mer kvalificerade sorter. Det är inte så att åsa-nisse knåpar ihop dem utan det är mindre industrier, knappast "diy". Men just nu VET vi inte vad vi ska ha i framtiden, så skulle säga att det vi köper nu är framförallt till för att lista ut hur vi ska nyttja dem i vår doktrin. Sen kommer vi inte köpa "ali-express" drönare utan vi kommer köpa från tillverkare som tillmötesgår de krav som vi ställer oavsett om de är svenska eller utländska (det står dig fritt att starta ett svenskt företag att konkurrera med den här (och ärligt talat så förefaller priset på denna vara typ 200kkr vilket i sammanhanget försvarsmateriel är inget) 1 Quote
Wolfpack Posted December 21, 2024 Author Report Posted December 21, 2024 Jo en sak vet vi ju, vad vi kommer att behöva så är det ju volym inte 10-100 st. utan 10k-100k st. Och då behöver man ju någon typ av tillverkning helst nära eller i Sverige. Quote
Peo Posted December 22, 2024 Report Posted December 22, 2024 9 hours ago, Wolfpack said: Jo en sak vet vi ju, vad vi kommer att behöva så är det ju volym inte 10-100 st. utan 10k-100k st. Och då behöver man ju någon typ av tillverkning helst nära eller i Sverige. Investera pengarna och bygg tillverkningen då? Jag är säker att om du kan producera i mängd och kvalitet (och pris) i Sverige så kommer försvarsmakten att köpa. Quote
Slenke Posted December 22, 2024 Report Posted December 22, 2024 Detta känns gammalt innan de ens leverats. Bra att vi kan titta på fienden från luften men kan vi bekämpa de med drönare än? Kostar säker en miljon och kommer leveras i kvantitet av 100st för ”särskilda drönarförband”. Quote
JohanErik Posted December 22, 2024 Report Posted December 22, 2024 Man måste ju börja någonstans... Att Försvarsmakten ligger klart efter med UAV-utvecklingen är ingen hemlighet. Så är det och FM får gräva där man står. Min uppfattning är att UAV06A är en bra början men självklart kommer 06B och 06C så småningom. Det viktigaste just nu är att inarbeta metoder och taktik i organisationen. Quote
Slenke Posted December 23, 2024 Report Posted December 23, 2024 (edited) 17 hours ago, JohanErik said: Man måste ju börja någonstans... Att Försvarsmakten ligger klart efter med UAV-utvecklingen är ingen hemlighet. Så är det och FM får gräva där man står. Min uppfattning är att UAV06A är en bra början men självklart kommer 06B och 06C så småningom. Det viktigaste just nu är att inarbeta metoder och taktik i organisationen. Steg ett måste ändå vara att ta bort kravet på att man måste vara fullutbildad flygförare samt att man inte får kontrollera mer än en drönare per man. Drönare måste klassas som ammunition och kommer gå åt i samma mängd. Därför måste dessa små drönare samt kommande patrulldrönare också distribueras och vara lika naturligt att ta med sig som pskott ner på gruppnivå. Det kan inte vara så att det ska krävas ”särskilda drönarföband” och att man måste vara pilotutbildad… Därför känns det som att man börjar i fel ände, ändra regelverket först och låt det vara lite småkaos just för att kunna hitta ”best practice”, uppfinnesrikedomen kommer väldigt sällan uppifrån eller från Saab. Edited December 23, 2024 by Slenke Quote
JohanErik Posted December 23, 2024 Report Posted December 23, 2024 Då har vi problemet att vi i fredstid har militära "drönarförare" som eventuellt verkar med sina farkoster i samma luftrum som civila flygplan och helikoptrar. Jag är medveten om att vissa styrningar är hårdare militärt än civilt men så är det. Och eftersom vi är ett u-land vad gäller militära uav så måste vi först lära oss hantera den här delen av moderna krig. Förhoppningsvis lär vi oss fort och regelverket anpassas allt eftersom. 1 Quote
imint Posted December 27, 2024 Report Posted December 27, 2024 On 12/21/2024 at 1:10 AM, Wolfpack said: Jag menar en bil är en bil men 100 Volvo bilar är bättre än 1 Ferrari.. Eller 100 T34 är bättre än 1 Tiger om man vill prata drönare med en bomb. https://www.fmv.se/aktuellt-- press/aktuella-handelser/fmv-levererar-dronare-till-forsvarsmakten/ Om uppgiften är att köra en bana så fort som möjligt är 100 volvobiler värdelösa och går inte att använda, om uppgiften istället är att transportera en större mängd personer en längre sträcka så är en Ferrari värdelös... allt hänger på ställd uppgift. UAV 06 beställdes för att vara en flygande kikare, inget annat. 1 Quote
Mainrr Posted November 29, 2025 Report Posted November 29, 2025 Intressant film om hur försvarsmakten jobbar och tänker med UAV. 2 Quote
Slenke Posted November 30, 2025 Report Posted November 30, 2025 12 hours ago, Mainrr said: Intressant film om hur försvarsmakten jobbar och tänker med UAV. Den ska ses! Men pratar de bara om spaning och inget offensivt kommer jag bli galen. Quote
Pekka Posted November 30, 2025 Report Posted November 30, 2025 1 hour ago, Slenke said: Den ska ses! Men pratar de bara om spaning och inget offensivt kommer jag bli galen. Det var väl ett bra program? Bra diskussioner Quote
Decca Posted November 30, 2025 Report Posted November 30, 2025 Kanonprogram! Framförallt poängen att ”taktiska problem kräver taktiska lösningar. Inte materiella”. Här på forumet blir fokuset ofta på det materiella, köp modernaste, köp mycket, och så vidare. Men saknas inövade soldater, en funktionell struktur med officerare som vet hur materialen bäst ska få effekt, så är materialen värdelös. Quote
AR123456789 Posted November 30, 2025 Report Posted November 30, 2025 4 hours ago, Decca said: Kanonprogram! Framförallt poängen att ”taktiska problem kräver taktiska lösningar. Inte materiella”. Här på forumet blir fokuset ofta på det materiella, köp modernaste, köp mycket, och så vidare. Men saknas inövade soldater, en funktionell struktur med officerare som vet hur materialen bäst ska få effekt, så är materialen värdelös. Samtidigt är krig en materielsport och har du inte den materiel som behövs så spelar det ingen roll hur duktig och välövad du är. Eller, för den delen, om du är jätteduktig och välövad på att göra saker som inte längre är relevanta att kunna. Jag tror säkert att kavalleridivisionerna som red ut i krig 1914 var jätteduktiga på sin uppgift. Quote
Mainrr Posted November 30, 2025 Report Posted November 30, 2025 De jobbar smart. De testar massa system, så de vet vad som funkar för oss. Med den snabba utveckling som det är på UAV så gör de helt rätt i att inte köpa saker för att lägga i ett förråd. Quote
Andratenor Posted November 30, 2025 Report Posted November 30, 2025 Det finns absolut ingen motivering att köpa in ett specifikt system då detta kommer vara föråldrat innan investeringsordern skrivits under. Såg för ett tag sedan en intervju med finländska försvarsmaktens logistik- och materielchef där man bland annat tog upp spanings- och FPS-drönare och orsaken till att inte det köpts in några sådana i stora mängder trots Ukraina. Det nämndes där att utvecklingen och förbättrade telekrigsförmågor gör att en nyutvecklad modell är effektiv i max tre-fyra veckor innan fienden kan störa ut den och att man därför hela tiden måste ta fram nytt. Det han poängterade att krävs är inte att ha en massa drönare i mob-lager, då de har en brukbarhetstid som ungefär motsvarar avokado, utan att ha förmåga att när behovet uppstår snabbt kunna sätta igång produktion själv. De tekniska detaljerna utbytes kontinuerligt från Ukraina, så all data finns redan tillgängligt, och plast- och elektronikföretag som man massproducera materiellen finns det över hela Norden. Quote
Decca Posted November 30, 2025 Report Posted November 30, 2025 2 hours ago, AR123456789 said: Samtidigt är krig en materielsport och har du inte den materiel som behövs så spelar det ingen roll hur duktig och välövad du är. Eller, för den delen, om du är jätteduktig och välövad på att göra saker som inte längre är relevanta att kunna. Jag tror säkert att kavalleridivisionerna som red ut i krig 1914 var jätteduktiga på sin uppgift. Som andra poängterar här så handlar det inte om att inte skaffa materialen alls. De köper in den mängd som krävs för att bygga kompetens och kunskap. Att köpa 500 000 drönare som ändå är hopplöst omoderna inom kort är inte smart. Quote
madman Posted November 30, 2025 Report Posted November 30, 2025 (edited) Läste en artikel på military.uk. Där berättade en äldre drönarpilot att han tyckte det var fel med gränsen 25 år för att få bli soldat. Då det var svårare att lära 40 åringar att flyga drönare. De yngre som kom var inte heller lika motiverade att försvara sitt land. Han berättade att de fick för lite av moderna drönare som de ville ha. Så de lyckades få in sådana via bidrag. Han nämnde att försvaret hade nyligen köpt in drönare för närmare en miljon. Men de var av en äldre sort som bara kunde ta typ en handgranat och hade en dålig kamera. Känns då konstigt att en annan artikel nämner att Ukraina ska sätta upp två kontor i Europa. Då de nu har en överkapacitet i tillverkning. Och möjlighet att bygga flera drönare till Europa som de kan sälja. I Ukraina hade de få drönare som styrdes med fiber som är svårare att störa ut. Medans ryssarna hade fler. I Sverige tittar vi redan på drönare som är fästa i en vajer och kabel. För elförsörjning och ladda ner information. Dessa är mer tänkt som en flygande kamera över ett område. Men visst behöver vi olika typer av drönare, dels för spaning, eldledning och separata med olika typer av laddningar. Även de som kan skjuta raketer är väl också en tanke. Frågan är då hur mycket måste man köpa in för att öva med. Och en möjlig framtida tillverkning. Då det finns flera exempel på olika drönare som civilt tillverkas. Allt för att räkna ut yta på sandhögar till att kunna identifiera olika fordon etc. Edited November 30, 2025 by madman 1 Quote
vikingman Posted November 30, 2025 Report Posted November 30, 2025 8 minutes ago, madman said: Läste en artikel på military.uk. Där berättade en äldre drönarpilot att han tyckte det var fel med gränsen 25 år för att få bli soldat. Då det var svårare att lära 40 åringar att flyga drönare. De yngre som kom var inte heller lika motiverade att försvara sitt land. Tacksam för länk till denna artikel! Quote
madman Posted November 30, 2025 Report Posted November 30, 2025 (edited) 45 minutes ago, vikingman said: Tacksam för länk till denna artikel! Trodde jag hade läst den där. Men jag letar efter den. Var tydligen i DN. Ukrainska soldater om fredsförslaget: ”Gör mig förtvivlad” - DN.se "Ukraina satsar visserligen hårt på att själv tillverka sina drönare. Men den ryska masstillverkningen av drönare av kinesisk modell har visat sig vara effektiv. – Ryssarna har fler och större drönare än vi. Deras drönare flyger ofta längre och tar tyngre laster. De har många fler drönare med fiberoptiska kablar, som är omöjliga att störa ut, säger Melnyk. Även Ukraina har kabeldrönare – men betydligt färre än Ryssland. Den ryska krigsekonomin har lett till att tillverkningen av krigsmateriel nu går på högvarv. Samtidigt har varken Ukraina eller dess allierade EU-länder övergått till krigsekonomi. Produktionen av försvarsmateriel sackar efter. – Det här är ett krig som handlar om pengar. Den som har störst resurser vinner, konstaterar Dmytro Melnyk. Dmytro Melnik visar upp gruppens drönarlager, som vid en första anblick ser imponerande ut. Nya drönarleveranser i papplådor står i travar i ett skjul. Men många av de här drönarna är inte längre anpassade för rådande omständigheter, säger han. – Bataljonschefen hittade pengar någonstans och köpte ett parti drönare för 4 miljoner hryvnja (cirka 897 000 kronor). Problemet är att de köper fel sort. Jag har frågat ledningen flera gånger varför de levererar den här sortens drönare? Ryssarna använder dem inte ens längre." Edited November 30, 2025 by madman https://www.dn.se/varlden/jag-vagrar-satta-mig-in-fredsforslaget-det-gor-mig-bara-fortvivlad/ 1 Quote
vikingman Posted November 30, 2025 Report Posted November 30, 2025 1 hour ago, madman said: Trodde jag hade läst den där. Men jag letar efter den. Var tydligen i DN. Ukrainska soldater om fredsförslaget: ”Gör mig förtvivlad” - DN.se Edited 5 minutes ago by madman https://www.dn.se/varlden/jag-vagrar-satta-mig-in-fredsforslaget-det-gor-mig-bara-fortvivlad/ "Där berättade en äldre drönarpilot att han tyckte det var fel med gränsen 25 år för att få bli soldat. Då det var svårare att lära 40 åringar att flyga drönare." Det handlade om ukrainska soldater då? Trodde det var brittiska soldater eftersom du skrev military.uk. Quote
Slenke Posted December 1, 2025 Report Posted December 1, 2025 13 hours ago, Decca said: Som andra poängterar här så handlar det inte om att inte skaffa materialen alls. De köper in den mängd som krävs för att bygga kompetens och kunskap. Att köpa 500 000 drönare som ändå är hopplöst omoderna inom kort är inte smart. Nja. Köp in 100 000 och bruka de som ammunition och som mål vid övning och taktikutveckling på drönarförsvar. Dvs öva på riktigt. Det finns ingenting som talar för att vi inte kommer ha svärmar av fientliga drönare ovanför våra soldater om kriget kommer. Men försvar i all ära, vi måste också taktikutveckla offensiv förmåga med drönare... Quote
TKraften Posted December 1, 2025 Report Posted December 1, 2025 16 minutes ago, Slenke said: Nja. Köp in 100 000 och bruka de som ammunition och som mål vid övning och taktikutveckling på drönarförsvar. Dvs öva på riktigt. Det finns ingenting som talar för att vi inte kommer ha svärmar av fientliga drönare ovanför våra soldater om kriget kommer. Men försvar i all ära, vi måste också taktikutveckla offensiv förmåga med drönare... Vi måste ju även titta på motmedel mot drönare speciellt drönarsvärmar. HPM vapen, laservapen, kinetiska vapen och fordonsburna motdrönare måste nu tas fram och fås ut till förbanden helst igår. //TF Quote
Fairchild Posted February 26 Report Posted February 26 Drönare idag är som när stridsvagnen kom i Första Världskriget Ställer alla doktriner på ändan, och vi ser ännu inte slutet på vad drönare är kapabla till Tycker det är helt rätt väg att gå att få ut små lätta (lättfugna) drönare i förbanden. visst, dom är lätt att störa ut, och dom har dålig räckvidd. Men diskutionen just nu är väldigt fokuserad på attackdrönare och när/om vi är i krig Missförstå mig rätt, det är rätt diskution och den behöver föras och där har UKR vissat vägen, skicka ut ritningar till alla svenskar som har en 3D-printer, för tillverkning av delar till engångsdrönare. Men vad jag vill lyfta upp är möljligheten att kunna spana på och av ytor, platser, anläggningar i ett skymmningsläge. Läs, En Hv-pluton skall säkra en anläggning, och har möjlighet med enkla medel spana av området innan framryckning. och visst kan sabotörer/terrorister ha störningsutrustning med sig, men det är ett svar på spaningsfrågan också. Så det ena förtar inte det andra. -En 40+ pilot som har svårt med inlärningen Quote
Fairchild Posted March 18 Report Posted March 18 Nu skall Sverige få "attack-drönare" https://www.janes.com/osint-insights/defence-news/air/bedex-2026-sweden-receives-blaze-interceptor-uavs-from-origin-robotics Tyvärr bakom betalvägg, men sök på Blaze Interceptor, så finns det mer info därute Quote
Slenke Posted March 18 Report Posted March 18 Lettiskt också, nice! Men nu måste NAD få igång Kreuger… Quote
Recommended Posts