Jump to content

UAV 06 A

Wolfpack

Recommended Posts

Nu har försvaret fått UAV 06 A ett system för övervakning i nära anslutning till trupp med en 30 min flygtid. Bra att vi äntligen får ett system men frågan är om det är rätt väg att gå med "dyra" system eller att man istället ska satsa på mera DIY system som säkert är mycket billigare och att man kan tillverka dem själva?

För frågorna som dyker upp är ju hur många drönare ingår det i systemet hur säkert är det att vi kan få flera i händelse av krig samt hur framtidsäkrade är systemet?

Känns som man borde ha skaffat ett mer billigare system av typen DIY än att ett system med få.

Jag menar en bil är en bil men 100 Volvo bilar är bättre än 1 Ferrari.. Eller 100 T34 är bättre än 1 Tiger om man vill prata drönare med en bomb.

https://www.fmv.se/aktuellt--

press/aktuella-handelser/fmv-levererar-dronare-till-forsvarsmakten/

Vad är "DIY" i detta sammanhang?

Ukraina hade nytta av de enkla drönarna i början men nu är de i princip värdelösa utan de arbetar med färre och mer kvalificerade sorter. 

Det är inte så att åsa-nisse knåpar ihop dem utan det är mindre industrier, knappast "diy". 

Men just nu VET vi inte vad vi ska ha i framtiden, så skulle säga att det vi köper nu är framförallt till för att lista ut hur vi ska nyttja dem i vår doktrin. Sen kommer vi inte köpa "ali-express" drönare utan vi kommer köpa från tillverkare som tillmötesgår de krav som vi ställer oavsett om de är svenska eller utländska (det står dig fritt att starta ett svenskt företag att konkurrera med den här (och ärligt talat så förefaller priset på denna vara typ 200kkr vilket i sammanhanget försvarsmateriel är inget)

• Like 1

9 hours ago, Wolfpack said:

Jo en sak vet vi ju,  vad vi kommer att behöva så är det ju volym inte 10-100 st. utan 10k-100k st. Och då behöver man ju någon typ av tillverkning helst nära eller i Sverige.  

Investera pengarna och bygg tillverkningen då?

Jag är säker att om du kan producera i mängd och kvalitet (och pris) i Sverige så kommer försvarsmakten att köpa. 

Man måste ju börja någonstans...

Att Försvarsmakten ligger klart efter med UAV-utvecklingen är ingen hemlighet. Så är det och FM får gräva där man står.

Min uppfattning är att UAV06A är en bra början men självklart kommer 06B och 06C så småningom.

Det viktigaste just nu är att inarbeta metoder och taktik i organisationen.

17 hours ago, JohanErik said:

Man måste ju börja någonstans...

Att Försvarsmakten ligger klart efter med UAV-utvecklingen är ingen hemlighet. Så är det och FM får gräva där man står.

Min uppfattning är att UAV06A är en bra början men självklart kommer 06B och 06C så småningom.

Det viktigaste just nu är att inarbeta metoder och taktik i organisationen.

Steg ett måste ändå vara att ta bort kravet på att man måste vara fullutbildad flygförare samt att man inte får kontrollera mer än en drönare per man.

Drönare måste klassas som ammunition och kommer gå åt i samma mängd. Därför måste dessa små drönare samt kommande patrulldrönare också distribueras och vara lika naturligt att ta med sig som pskott ner på gruppnivå. Det kan inte vara så att det ska krävas ”särskilda drönarföband” och att man måste vara pilotutbildad…

Därför känns det som att man börjar i fel ände, ändra regelverket först och låt det vara lite småkaos just för att kunna hitta ”best practice”, uppfinnesrikedomen kommer väldigt sällan uppifrån eller från Saab.

Edited by Slenke

Då har vi problemet att vi i fredstid har militära "drönarförare" som eventuellt verkar med sina farkoster i samma luftrum som civila flygplan och helikoptrar.

Jag är medveten om att vissa styrningar är hårdare militärt än civilt men så är det.

Och eftersom vi är ett u-land vad gäller militära uav så måste vi först lära oss hantera den här delen av moderna krig. Förhoppningsvis lär vi oss fort och regelverket anpassas allt eftersom. 

• Like 1

On 12/21/2024 at 1:10 AM, Wolfpack said:

Jag menar en bil är en bil men 100 Volvo bilar är bättre än 1 Ferrari.. Eller 100 T34 är bättre än 1 Tiger om man vill prata drönare med en bomb.

https://www.fmv.se/aktuellt--

press/aktuella-handelser/fmv-levererar-dronare-till-forsvarsmakten/

Om uppgiften är att köra en bana så fort som möjligt är 100 volvobiler värdelösa och går inte att använda, om uppgiften istället är att transportera en större mängd personer en längre sträcka så är en Ferrari värdelös... allt hänger på ställd uppgift. UAV 06 beställdes för att vara en flygande kikare, inget annat.

• Thanks 1