Jump to content

Recommended Posts

• Replies 282
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Fan snyggt som vanligt .

Axel remmarna är ej av samma typ som Kjellbergs eller ?

Tack SISU

Nej, remmarna är från en LK xx (?) om jag minns rätt.

Posted
Jahapp, då var man klar med lite mer hemslöjd:

Ännu en Escape & Evasion (gjort av en begagnad PLCE sidoficka) till en forums-broder+ en "inside" magficka till en annan forums-broder.

MVH

Troels, eye of the needle ;)

Hördudu "Nålen"... ;)

är det inte dags att du tar och skaffar dig en webbsida med samlade bilder på alla dina kreationer?

Posted
Fan snyggt som vanligt .

Axel remmarna är ej av samma typ som Kjellbergs eller ?

Tack SISU

Nej, remmarna är från en LK xx (?) om jag minns rätt.

LK 35.

Posted
Hördudu "Nålen"...  ;)

är det inte dags att du tar och skaffar dig en webbsida med samlade bilder på alla dina kreationer?

Hej Knekt, länga sen man har hört från dig :D

Jaou... Det var ju ingen dårlig ide, fast jag är ju mer eller mindre html-blind :o

Är det kanske något du kunde hjälpa mig med?

Å andra sidan är jag nog lite snål när det gäller att betala för webspace ;)

MVH

Troels

P.S. Ja Kjellberg, LK 35 var det. Tackar :)

Posted

Ahh, Clint'an to the rescue :o

Skal kolla up på din länk ordentligt senare, fast nu var det en duelficka (till AK4 magasin) som ligger under nålen... Gissar att det altid kommer att bli så: Att cordura'n kommer i första hand ;)

MVH

Troels, som tackar!

Posted (edited)
Skal kolla up på din länk ordentligt senare, fast nu var det en duelficka (till AK4 magasin) som ligger under nålen...

So now the cat's out of the bag!

Det ska bli väldigt intressant att se hur det blir med den fickan. Kanske t.o.m. mera populär än det s.k. Buddy-magget...

Edited by Sg Toll
Posted

Ok, till något mer civilt;

Hur syr man in en vanlig polotröja? Jag har en Polo Sport tröja här som är lite för vid. Ärmvidd och ärmlängd är bra men självatröjjan är lite bred. Jag har provat att dra en söm på var sida om tröjan längs de gammla hela vägen ut till ärmens slut men det blir inte bra. Det blir konstiga rynkor osv. Måste jag sprätta upp längs sidorna och ärmarna för att klippa bort och sy ihop igen? Förslag?

MVH

Tobias

dsc018705ra.th.jpgdsc018749qg.th.jpg

Posted

@Troels

Fan vad snyggt det blev!!!!!

Har efter ett par veckor "on the road" äntligen börjat komma ikapp med forumsläsningen och så hittar jag detta mästerverk! Jag längtar tills jag får pilla närmare på den.

Om vi sedan ska vara petiga så kommer remmarna från ett par Berghaus sidofickor. Men LK 35 remmarna fanns med i ekvationen som ett alternativ.

Posted
Ok, till något mer civilt;

Hur syr man in en vanlig polotröja? Jag har en Polo Sport tröja här som är lite för vid. Ärmvidd och ärmlängd är bra men självatröjjan är lite bred. Jag har provat att dra en söm på var sida om tröjan längs de gammla hela vägen ut till ärmens slut men det blir inte bra. Det blir konstiga rynkor osv. Måste jag sprätta upp längs sidorna och ärmarna för att klippa bort och sy ihop igen? Förslag?

MVH

Tobias

dsc018705ra.th.jpgdsc018749qg.th.jpg

För att det inte ska bli konstigt med ärmarna så måste du nog lossa dessa när du syr in sidorna. Eller så får du finna dig i att dom blir kortare, och sy in över ärmarna också

Posted
För att det inte ska bli konstigt med ärmarna så måste du nog lossa dessa när du syr in sidorna. Eller så får du finna dig i att dom blir kortare, och sy in över ärmarna också

Hur menar du med att sy in över ärmarna? Är det sömmarna på axlarna du pratar om? I så fall blir det ju ett jäkla jobb iom att de går ihop med kragen.

Posted

Mmm eller så drar du bara en söm rätt ner efter ryggen. Inte så funkis om man ska ha packning på ryggen för då får man skav, men annars - klockrent!

:uuh:

Posted
Mmm eller så drar du bara en söm rätt ner efter ryggen. Inte så funkis om man ska ha packning på ryggen för då får man skav, men annars - klockrent!

:uuh:

Fasen det har jag inte tänkt på.... Men hur gör man uppe vid kragen? Blir inte ärmarna svängda bakåt?

MVH

Tobias

Posted
Ja, om du inte gör nått med sömmarna i ärmarna så kommer det bli rynkor

Exakt vilka sömmar menar du? Tack för hjälpen!

MVH

Tobias

Posted

Tja, det kan ju bli lite problem med armbiten. Antingen får du ta och snedställa armen mot tyget, så att överdelen av armen sys där de nuvarande axeln sitter, och underdelen sys där den nya sömmen ska gå i sidorna. Det kan dock bli lite fult då armen kommer luta snett neråt om du har otur.

Annars får du sy in även uppe i axlarna så att de fästs i armen på samma avstånd från mitten som den nya sidosömmen. Det kan göra att axelpartiet blir konstigt om du har lite bredare axlar jämfört med resten av överkroppen.

Mitt råd är att ta fram nålar och nåla in och testa hur de olika varianterna ser ut.

Posted
Tja, det kan ju bli lite problem med armbiten. Antingen får du ta och snedställa armen mot tyget, så att överdelen av armen sys där de nuvarande axeln sitter, och underdelen sys där den nya sömmen ska gå i sidorna. Det kan dock bli lite fult då armen kommer luta snett neråt om du har otur.

Annars får du sy in även uppe i axlarna så att de fästs i armen på samma avstånd från mitten som den nya sidosömmen. Det kan göra att axelpartiet blir konstigt om du har lite bredare axlar jämfört med resten av överkroppen.

Mitt råd är att ta fram nålar och nåla in och testa hur de olika varianterna ser ut.

Tack, jag ska se hur det går nästa gång jag plockar fram symaskinen.

• 2 weeks later...
Posted

Jahapp, den här gången var det då en duellficka till AK4 magasin med Magpull.

duellfickagearpouch.jpg

Den andra fickan är mest tänkt som ett försök på att jobba med dragkedja.

Den går inte att montera någonstans, men kan användas till att samla olika småprylar på ett ställe. Jungle Stalker camo't är bara för skoj.

MVH

Troels

Posted (edited)
Jahapp, den här gången var det då en duellficka till AK4 magasin med Magpull.Den andra fickan är mest tänkt som ett försök på att jobba med dragkedja.

Den går inte att montera någonstans, men kan användas till att samla olika småprylar på ett ställe. Jungle Stalker camo't är bara för skoj.

MVH

Troels

Förbaskat nice Troels!

@Lt Glock

Tror han sagt det förr vår käre C Cordura att han håller hårt på sina skapelser utifall att han kanske eventuellt skulle börja sy i lite större kvatiteer...

Edited by Sg Toll
  • 2 months later...
Posted
200-patroners kassett till ksp 58B.

:wub:

Snyggt Gator!

Men hur är det med den där metal-mojängen:

Sitter den fast?

Eller är den borttagbar?

Och får man se lite bilder på den i sidoled (i förhållande till projektilerna)?

MVH

The Cordurator :)

Posted

@Patroels

Innanför kantbandet på påsen sitter det en bygel som träs över själva "patronledaren". Sen tightas bygeln åt med en skruv.

Mer bilder kommer snart.

:baskerHV:

• 2 weeks later...
Posted

Min hustru bidrar till denna tråden. Hon har scrapbooking som hobby och har idag gjort en trevlig sida som är tillägnad mitt militära intresse.

Så här blev det i alla fall:

dscn02477cx.th.jpg

Mitt ansikte är dock helt synligt på bilderna i verkligheten! :navy: