landen Posted July 10, 2003 Report Posted July 10, 2003 Seriöst nu vill inte ha svar i stil med "-vafan ska du bli jägare för om du inte ens vill sätta en rakhyvel i huvudet" Ska rycka in snart som fbj och undrar helt enkelt om det funkar att ha kort hår, alltså inte raka av allt utan bara klippa det kort. Riktigt kort då! Vad kan dom tvinga en till? Får man mycket skit eller sämre "betyg" om man vägrar raka av allt? Quote
Vargas Posted July 10, 2003 Report Posted July 10, 2003 Rakat eller kortklippt, ingen kan tvingas till att raka skallen. Så är det bara. Välj själv, sen är det mer praktiskt med rakat än kortklippt. Jag föredrar kortklippt (amerikank crew-cut typ) själv då man ser lite mer ut som folk., men har kört rakat ett flertal tillfällen. Quote
mace Posted July 10, 2003 Report Posted July 10, 2003 Jag tvivlar på att betygen försämras eller att du får skit för att du inte har rakat av dig allt. Har inga egna erfarenheter från Fbj men det finns ingen tjänstefrisyr 1A i FM. Håll det kort bara så att baskern sitter bra på skallen och lycka till. Quote
Malaj Posted July 10, 2003 Report Posted July 10, 2003 Trots allt - är inte insidan viktigast även i jägarförbanden? (som numera bara har 1 - 2 mm kvar - på utsidan) Quote
Guest Fågel Fenix Posted July 10, 2003 Report Posted July 10, 2003 Håll det kort bara så att baskern sitter bra på skallen och lycka till. Eller så kör man med hårnät! Har sett det en gång med basker....vill inte se igen! Quote
mace Posted July 10, 2003 Report Posted July 10, 2003 Håll det kort bara så att baskern sitter bra på skallen och lycka till. Eller så kör man med hårnät! Har sett det en gång med basker....vill inte se igen! ISCCH! TA BORT! NU BLEV JAG BLIND! B) Quote
Fu E Posted July 10, 2003 Report Posted July 10, 2003 Att. Landen: Du kommer inte straffas om du inte rakar dig. Däremot kommer alla tycka att du sticker ut, inklusive befälen, vilket kanske inte är önskvärt. Är det värt det? Killen som bara klippte sig kort var den största löken på min pluton, med vilket jag inte menar att du kommer bli det, men det har varit så förr. Min åsikt om rakade skallar: självklart funkar vilken kort frisyr som helst med tanke på fältmässighet, och även kanske prydlighet. Men när hela plutonen rakar sig skapas gruppkänsla snabbare. Man lägger av delar av den civila personlighet som skiljer en från de andra. Man visar också att man är beredd till den (kanske minimala) uppoffringen som avsaknaden av en svajande kalufs kan innebära Quote
Smocken Posted July 10, 2003 Report Posted July 10, 2003 Klippt dig ultra kort typ rakat på sidorna sen fasa ut på toppen och där sparar 1cm på toppen så du kan "ruffsa" till dig och få någon frisyr iaf. En crewcut mao!Ser drillat ut med basker också. Detta kommer du inte ångra första gången plutonen går på krogen. Gissa vem som scorar? Inte gasmongot brevid dig iaf... B) Quote
Vargas Posted July 10, 2003 Report Posted July 10, 2003 Klippt dig ultra kort typ rakat på sidorna sen fasa ut på toppen och där sparar 1cm på toppen så du kan "ruffsa" till dig och få någon frisyr iaf. En crewcut mao!Ser drillat ut med basker också. Detta kommer du inte ångra första gången plutonen går på krogen. Gissa vem som scorar? Inte gasmongot brevid dig iaf... B) Exakt, kortaste läget på maskinen på sidorna och valfritt 10-15mm på skallen. Quote
Ingbat/I19 Posted July 10, 2003 Report Posted July 10, 2003 Lite tråkigt att man blir klassad som rasist/nazist om man rakar sig kortkort Det har jag aldrig märkt! Däremot var det en tjej på krogen som stod och påstod att jag inte var svensk första gången jag rakade mig Quote
Guest Fågel Fenix Posted July 10, 2003 Report Posted July 10, 2003 Lite tråkigt att man blir klassad som rasist/nazist om man rakar sig kortkort Det har jag aldrig märkt! Däremot var det en tjej på krogen som stod och påstod att jag inte var svensk första gången jag rakade mig så bra! Kanske jag som är lite fördomsfull ? Quote
EOD Posted July 11, 2003 Report Posted July 11, 2003 Klippt dig ultra kort typ rakat på sidorna sen fasa ut på toppen och där sparar 1cm på toppen så du kan "ruffsa" till dig och få någon frisyr iaf. En crewcut mao!Ser drillat ut med basker också. Detta kommer du inte ångra första gången plutonen går på krogen. Gissa vem som scorar? Inte gasmongot brevid dig iaf... B) Exakt, kortaste läget på maskinen på sidorna och valfritt 10-15mm på skallen. *Lägga på minnet* Lite tråkigt att man blir klassad som rasist/nazist om man rakar sig kortkort Har själv kört rakat några gånger och det som gör att jag skulle göra det igen är att det är så förbannat smidigt. Ställer sig upp på morgonen, inget ruffsigt hår här inte, ut i skogen i en vecka, skitigt och jävligt men man behöver ju inte tvätta håret i alla fall för man har ju inget! Kommer hem och ska ut på kvällen, tiden som det tar att fixa håret, just det noll sekunder som man kan använda till att grunda sin fylla i stället. Bara fördelar... ...eller, det är lite OT men eftersom vi redan halkat in på ämnet. Satt på bussen en gång på väg från regementet, det var sommar så jag hade tagit av mig fältjackan och satt nu i 90 brallor och 59 skjorta. Så stiger två äldre damer på och sätter sig längre fram i bussen på ett par säten som var vända med ryggstödet i färdriktningen. Såg att de börja tisla och tasla och peka finger mot mig och jag kunde inte förstå vad det vad så jag började kolla över att uniformen satt som det skulle men kunde inte se något fel. Kliade mig i huvudet och insåg då att jag var relativt nyrakad. När jag sedan steg av så såg då de bägge damerna att jag var grönklädd och de vinkade lite förlåtande åt mig. Så nog kan folk få förutfattade meningar bara för att man är kortklippt. EOD Quote
SkytteSoldat Posted July 11, 2003 Report Posted July 11, 2003 Lite tråkigt att man blir klassad som rasist/nazist om man rakar sig kortkort sux :( Quote
Doyle Posted July 11, 2003 Report Posted July 11, 2003 Lite tråkigt att man blir klassad som rasist/nazist om man rakar sig kortkort Hände mig en gång på sommaren när jag var och badade. Fast jag tror iof inte att det hade med frisyren att göra utan att personen i fråga ville vara tuff inför sina kompisar som stod 10meter bort och sa ingenting (ledaren som var framme hos mig möjligen) Iaf så ignorerade jag allt prat om min mamma och rasism osv, vilket resulterade i att han gav upp och blev utan slagsmål den dagen. Vilket var tur för jag gillar inte våld utan är mer en badfantast Quote
Gator Posted July 11, 2003 Report Posted July 11, 2003 Testa att raka dig en gång iaf, antagligen gör ni det allihopa som en grupp-grej ngn gång under GU:n. Gillar du det är det ju bara OK, annars växer det ju ut (oftast ). Var inte jägare själv, men vi rakade oss inför UBK:n som en kul grej. Hade jag passat i rakat (alla gör det inte) hade jag behållt det så, lättvårdat ! Quote
2Sharp Posted July 11, 2003 Report Posted July 11, 2003 (edited) Jag har haft rakad skalle länge, kapade håret innan gu, jag var en av de få som sparade hår innan gu för att inte sticka ut... Det duger med kortklippt, som tidigare nämnts, ingen kan tvinga dig att raka dig, men, du kommer att få skit för det... utan tvekan. Sedan tycker jag att har du rakat så har du en sak mindre att vårda/ödsla tid med. Jag hade nog attt jäkta med utan att tänka på hår som skall/bör vårdas. Och det växer ju ut igen... En kille under gu svarade på frågan från ett befäl varför han inte hade rakat sig att han ju faktiskt hade ett civilt liv också, och det måste man ju tänka på... han höjde sin popularitet där.. not... Är du extremt fäst vid ditt hår så behåll det och bit i hop jag blir nyfiken och frågar varför du absolut inte vill raka skallen? Jag har blivit frågad ung. 1000 ggr om jag är nazist/skinhead, det är tröttsamt, men det går i 99.99% av fallen att snacka sig ur det med en trevlig/glad attityd, det värsta är de som inte säger något med ändå har bestämt sig... Jag Mach-3'ar skallen 1/gång vecka... (se avatar) SKIT i dem... Edited July 11, 2003 by 2Sharp Quote
Guest Fågel Fenix Posted July 11, 2003 Report Posted July 11, 2003 (edited) 1 Jag har haft rakad skalle länge, kapade håret innan gu, jag var en av de få som sparade hår innan gu för att inte sticka ut... 2 Jag Mach-3'ar skallen 1/gång vecka... (se avatar) SKIT i dem... 1: Nu förstår jag inte riktigt.. först så kapade du håret innan Gu och sen så sparade du det ? 2: polerar du knoppen också ? edit------------------------------ 1: Jaha, nu fattar jag. Du hade kalt huvud men innan Gu så lät du det växa ngt... jag-> <--jag Edited July 11, 2003 by Fågel Fenix Quote
2Sharp Posted July 11, 2003 Report Posted July 11, 2003 Jepp, du hajade.. jag sparade ut lite innan för att jag inte skulle utmärka mig med rakad skalle vid inryck! Nä, inget polerande Quote
landen Posted July 11, 2003 Author Report Posted July 11, 2003 Jag vill inte raka av allt pga flera saker, en är just den att där jag kommer från finns det en del "rassar" om man nu får säga så. Och det sista jag skulle vilja är att bli förknippad med dom dom få gånger man kommer hem. Quote
SebbeMan Posted July 11, 2003 Report Posted July 11, 2003 Jag har rakat skallen vid ett par tillfällen å jag tycker det e parktist å bra på många sätt men det e som vissa här säger! Man vill inte bli klassad som rasist eller nazist. Quote
Lindeberg Posted July 11, 2003 Report Posted July 11, 2003 Själv hade man normalkort hår under utbildningen, och det gick trots det mycket bra och smärtfritt Quote
landen Posted July 12, 2003 Author Report Posted July 12, 2003 Har inte långt hår , har ganska kort nu, grejen är den att jag skulle kunna tänka mig att klippa kortare men inte sätta en hyvel i hårbotten! Quote
Knekt Posted July 12, 2003 Report Posted July 12, 2003 En stor nackdel med att fimpa allt hår på skallen är risken att bränna sönder sig på sommaren. Undras om kronans maskeringsfärg innehåller UV-skydd. Quote
Fu Kjellberg Posted July 12, 2003 Report Posted July 12, 2003 När jag ryckte in var man hyfsat kortsnaggad. Men efter en vecka var i stort sett hela plutonen slätrakade. Otroligt skönt efter ett par veckor i fält. Nu kör man med det kortaste på trimmern och det är ingen som klagar. Har bara råkat ut för att bli kallad skinnhuve en gång och det var -89 på Gotland. Vi gick baskerprovet där och hade en ledig kväll i Visby. Hade ju glömt civila skor så man förstår om folk tittade när en renrakad yngling med kängor kom gående ;) Nu är det ju mer accepterat med kortsnaggat. Kolla bara kändisar och idrottsstjärnor. Så snagga på du. Quote
2Sharp Posted July 12, 2003 Report Posted July 12, 2003 En stor nackdel med att fimpa allt hår på skallen är risken att bränna sönder sig på sommaren. Undras om kronans maskeringsfärg innehåller UV-skydd. Just under GU så var det ju inga problem, det var ju sällan man inte hade nå't på hövvet... Som civilist så lär man sig efter man bränt sig i skallen 2-3 ggr... man blir en smula yr i mössan om man bränner svålen! Quote
ARN Posted July 12, 2003 Report Posted July 12, 2003 En stor nackdel med att fimpa allt hår på skallen är risken att bränna sönder sig på sommaren. Undras om kronans maskeringsfärg innehåller UV-skydd. UV-skydd eller ej, dess förmåga som "sunblocker" är bevisat god(empiriskt bevisat...) B) Quote
Knekt Posted July 12, 2003 Report Posted July 12, 2003 En stor nackdel med att fimpa allt hår på skallen är risken att bränna sönder sig på sommaren. Undras om kronans maskeringsfärg innehåller UV-skydd. UV-skydd eller ej, dess förmåga som "sunblocker" är bevisat god(empiriskt bevisat...) B) Tänk om de olika färgerna skyddade olika mycket mot solen... läcker bränna! Quote
Sgt. Larsson Posted July 12, 2003 Report Posted July 12, 2003 Försöker hålla en c:a 7-8 milimeter på skallen, har haft det rakat helt en gång men kände att man passar in mycket bättre i det civila när man är ute och tar sig en bärs etc med lite hår på skallen iaf. Man slipper också råka ut för en del slagsmål med personer som har mindre förståelse till varför man är kortklippt/rakad. Men framförallt är det ekonomisk, drar lite schampo och trimmern kör man ju själv så inga pengar till frisören. I min mening så skall man göra lumpen eller motsv så har man håret kort. Har sett vissa exempel, typ stora affrofrillor i m90... det är inte funkis. Quote
Guest Fågel Fenix Posted July 12, 2003 Report Posted July 12, 2003 Kortaste ajg klipper mig är 3 mm. Får inte ta mer pga flickvän.. men det räcker nog. Det är ju ganska kort Annars brukar det bli 6 mm. Funkis! Quote
LYNX Posted July 12, 2003 Report Posted July 12, 2003 Jag Mach-3'ar skallen 1/gång vecka... (se avatar)SKIT i dem... Jag "håller mig ren" på skallen var tredje dag. ( Med tanke på mitt obefintliga liv så får jag på detta sätt tiden att gå. ) 1 gång i veckan? Fan, då faller ju luggen ner i ögonen! Quote
Recommended Posts