landen Posted July 19, 2003 Author Report Posted July 19, 2003 gjorde gu under hockey-frillans värsta härjningar i början av nittotalet.då var det knappt någon, förutom allt som kom från karlsborg som hade kort hår. jag själv hade väl någon form av innebandy-frilla inspererad av bon-jovi eller annat pudel band. (kom igen jag var 19, för fan) och tre andra på min plut. hade alla hår mellan axlarna och ryggslutet. en morgon blev vi kommenderade att ta på hårnät, var på en av mina förare blixtsnabbt frågade: "är det allt hår som måste vara i nätet eller bara det som är utanför?" lt mixat tittar uppgivet på fö andersson och svarar "nej bara det som hänger utanför mössan och nedanför kragen" varefter stor aktivitet utbryter och en mängd hårnät och gummiband framskaffas. vid lunchuppställningen står fyra soldater med bruna korvar i olika storlek, utstickandes från nacken. Lt mixat inser att han är slagen och skriker "ta av det där sätt upp håret i tofs, och visa er aldrig mer i hårnät i min närvaro" resten av gu:n slapp vi hårnät och så fort något befäl grymtade ordet, så hänvisade vi till gode Lt Mixat. Hehe är det Istvan Mixat vi pratar om? Han känner jag!... jepp vi pratar 59-mösstuckets obesegrade mästare, skyddkommandos störste beskyddare: istvan mixat mannen som fyllde en lk 70 med skummgummi, för att jävlas med oss g-skallar under baskerprovet mannen som älskade att skrika "SKYDD" när han såg en väring i närheten av en vattenpöl. en underbar människa. ett av de bästa befal jag har haft Jag har personligen fått ett antal urskällningar av denna människa privat... bland annat när jag och hans son tejpa ihop 8 stycken såna dära blåa övningssmällgranater och smälle av i deras pool hemma . Inte populärt alls. Quote
Grunt Posted July 19, 2003 Report Posted July 19, 2003 Vadän du bestämmer nu om håret så tänk på att man smälter in mer om man ser ut som andra och andra stör sig inte på den. Ligger på K4 nu och på allvar nu så de som är rakade stör sig fan på de som inte är det.. finns några få som har långt hår och det ser enligt mig och MÅNGA andra FÖRJÄVLIGT ut när det står en pluton uppställd och det står en tott på hår. ENLIGHET MINA HERRAR, ENLIGHET Wow... Vilken laganda ni har lyckats bygga upp redan...*ironi* Quote
Amfibie Posted July 19, 2003 Report Posted July 19, 2003 Håller med HILL om att det ser opassande ut i en uppställning om det är någon som har långt hår. Har nu legat inne i lumpen ett antal veckor och skulle aldrig kunna tänka mig att ha långt hår!!! Quote
xrift Posted July 24, 2003 Report Posted July 24, 2003 för mig blir det kortklippt då jag rycker in... praktiskt som fan... skulle inte se klok ut i rakat :( , så kort får det bli Quote
Doggydriver Posted July 24, 2003 Report Posted July 24, 2003 Lite rolig hårdrockare jag rycker in med om 1/2 vecka sisådär har just klippt sej från att ha hår till svanken till någon jävla 5cm-överallt-frisyr, hehe. En annan har ju haft en håräng som gått från 1cm till 5cm mellan klippningarna i flera år. Ångrar fortfarande att jag inte skaffade dreads när jag hade hår vars toppar gick att stoppa i byxorna Quote
Fraggel Posted July 25, 2003 Report Posted July 25, 2003 Igår klippte jag mig på det mest udda sätt någonsin... 9 mm uppe och 6mm på sidorna En snubbe från Marocco som klippt sig upp genom hela europa, han hade åt tåg och liftat från Spaninen och hankat sig fram genom att klippa folk på gatan. Så mitt på en gågata på söder så hade han klämt upp en stol (fällstol), och med sin sax och trimmer så raggade han kunder. Jag stogd och spana på'n ett tag och han klippte en kille innan mig, det såg bra ut så jag gjorde det samma, 70 spän tog han och jag e helnöjd... Isf så var det inte riktigt lika nöjda kommentarer hema sen min kära sambo tycket jag såg ut som en krigsfånge... Cool snubbe var det som klippte mig, han hade nog en häftig upplevelse med sig hem sedan, då han fick klippa en SOLFare Quote
Vargas Posted July 25, 2003 Report Posted July 25, 2003 Igår klippte jag mig på det mest udda sätt någonsin... 9 mm uppe och 6mm på sidorna En snubbe från Marocco som klippt sig upp genom hela europa, han hade åt tåg och liftat från Spaninen och hankat sig fram genom att klippa folk på gatan. Så mitt på en gågata på söder så hade han klämt upp en stol (fällstol), och med sin sax och trimmer så raggade han kunder. Jag stogd och spana på'n ett tag och han klippte en kille innan mig, det såg bra ut så jag gjorde det samma, 70 spän tog han och jag e helnöjd... Isf så var det inte riktigt lika nöjda kommentarer hema sen min kära sambo tycket jag såg ut som en krigsfånge... Cool snubbe var det som klippte mig, han hade nog en häftig upplevelse med sig hem sedan, då han fick klippa en SOLFare Hur mycket tog han? Hmm, kanske ett enkelt sätt att dryga ut lönen ... *sneglar lite på klippmaskinen som ligger på byrån* Quote
Fredin Posted July 26, 2003 Report Posted July 26, 2003 I dag så rakar jag av mig skiter för första gången någonsin inför mitt inryck på måndag!! får se hur snisigt det blir??! Quote
Forumsledning henke Posted July 26, 2003 Forumsledning Report Posted July 26, 2003 Det skulle du gjort MYCKET tidigare, kommer se otroligt "SOLIS" ut när facet är solbränt men skallen krit-vit. Spar dessutom några millimeter uppepå och ta lite kortare på sidorna. En sk White wall, Buzz Cut, helikopterplatta, etc. Man ser inte lika mycket straffläger fånge, etc ut då. 3 mm på toppen 1 mm på runt om har funkat bra för mig. Lycka till! /Henke Quote
Tivaljör Posted July 26, 2003 Report Posted July 26, 2003 (edited) Grymmt snyggt är det på henne!! filmen är jävligt bra me! NEJ! de satt säkert o tänkte följande när de skulle göra rullen: "-Hmm... hur ska vi göra slutklämmen mer actionfylld? -Öhh.... ja du... JAG VET! vi zoomar in o ut med kameran då de skjuter! -Tror du verkligen det skulle häftigt ut? -Jajamen! -Jaja. ok då. Hur ska vi göra för att få in dom i helikoptern utan förluster? -Jo, de måste ju ha eldunderstöd.... JO! vi skickar ut den där lastkillen eller vad han nu gör. -Javisst. Så kan vi göra." (han fick säkert många Fi bekämpade med en liten pistol, då han sköt rätt in i sandstormen) .....Hmm nu kom jag bort från ämnet Rakade av allt första dagen. Slapp man vårda det ute i fält. (p.s. Du har rätt, det är snyggt på henne) Edited July 26, 2003 by SÄK Quote
Fraggel Posted July 26, 2003 Report Posted July 26, 2003 Hur mycket tog han? Hmm, kanske ett enkelt sätt att dryga ut lönen ... *sneglar lite på klippmaskinen som ligger på byrån* 70 pistoler tog han, jag brukar inte annars handla med gautförsäljar pck men detta var en så häfig grej så jag var bara tvungen. Quote
gonzo Posted July 26, 2003 Report Posted July 26, 2003 borde man lägga en fin mohawk i lumpen, inte en lång sådan utan snaggad? lite sugen på det.... kanske lite töntfaktor? 8| Quote
Fu Kjellberg Posted July 26, 2003 Report Posted July 26, 2003 Skaffa en BHD frilla som henke föreslog. Kort på sidorna och lite längre på toppen. Typ "crewcut" Quote
Pang Posted July 26, 2003 Report Posted July 26, 2003 Skaffa en BHD frilla som henke föreslog. Kort på sidorna och lite längre på toppen.Typ "crewcut" Finns det en andledning till den sortens frisyr? Alltså, dämpar den hjälmen eller liknande, eller det är bara coolhetfaktor 10 på den B) Quote
Fu Kjellberg Posted July 26, 2003 Report Posted July 26, 2003 Snygg, cool och skön efter 3 veckor i skogen utan dusch. :P Quote
Vargas Posted July 26, 2003 Report Posted July 26, 2003 Med en crewcut känner man sig nästan som rakad, men slipper se ut som en ollon. Quote
Guest Dedicated Posted July 28, 2003 Report Posted July 28, 2003 Det kan ha viss betydelse hur tjockt hår man har också; mitt är så tunnt att det räcker med en skägg-trimmer för att kapa det! Börjar det dessutom bli lite tunnt uppepå är det inte så lätt att få till BHD-stuket på frillan.......tyvärr........det jag menar är att skillnaden mellan håret uppe på och det på sidorna inte blir lika markerad och tydlig. Man ser jämnklippt ut. Försöker få hustruns tillstånd att raka sidorna men det har jag inte lyckats med ännu.......... Quote
Vysotskij Posted July 28, 2003 Report Posted July 28, 2003 Skaffa en BHD frilla som henke föreslog. Kort på sidorna och lite längre på toppen.Typ "crewcut" Vill bara påpeka att denna typ av frisyr - där man ser en tydlig längdskillnad mellan toppen och sidorna, och de sistnämnda kan mätas i millimeter - lätt identifierar bäraren som militär eller MÖP, iallafall i dagens Stockholm. Att köra helrakat eller nästan lika långt runt om ger ett mer civilt intryck, och är inte heller fel i grönkläder. (Hur detta kommer sig vet jag inte, men en hypotes är att det härstammar från den tid - slutet av 80-talet - då militären som mest försökte värja sig mot oftast, men kanske inte alltid, orättvisa beskyllningar om militarism och rasism. Kalrakning gav associationer till naziskins, koncentrationsläger och Full Metal Jacket, varför den anvisade frisyren, som kanske ansågs mer civiliserad, blev poppis i militären. Och det har den förblivit. Men, enligt min bedömning, nästan bara där.) Själv ligger jag i riskzonen med 4 mm på sidor och 7 på toppen, men bara i några dagar efter min egenhändigt gjorda klippning... Quote
SISU Posted July 30, 2003 Report Posted July 30, 2003 Jag kör med 0mm rakar med rak hyvel fy fan va skönt. Jag har oxå för tunnt för bhd frilla.. Quote
Forumsledning henke Posted July 30, 2003 Forumsledning Report Posted July 30, 2003 Sen gäller det ju att hålla efter en frippa. Gillette-frippan är ju lite mer underhållskrävande med hyveln, några gånger i veckan. medan BHD-frippan går bra att underhålla 1 ggn varannan vecka. Efter 3 veckor eller mer utan att hålla efter blri det per automatik en Mon chi-chi- frippa. Allt du behöver veta om Crew Cuts . EN HEL COMMUNITY för det HA HA! 100-tals bilder. Lär dig vad skillnadnen på en "Recon" och "Mohawk", etc. http://crewcut.com/ Sen finns ju Flat-Top Crewcut som oft kallas "Dolphan" Allt om den finns här http://www.pathguy.com/flattop.htm' En klassisk 80-tals frisyr. Quote
SISU Posted July 30, 2003 Report Posted July 30, 2003 Sen gäller det ju att hålla efter en frippa. Gillette-frippan är ju lite mer underhållskrävande med hyveln, några gånger i veckan. medan BHD-frippan går bra att underhålla 1 ggn varannan vecka. Efter 3 veckor eller mer utan att hålla efter blri det per automatik en Mon chi-chi- frippa. SANT Quote
landen Posted July 30, 2003 Author Report Posted July 30, 2003 Satan vilka nördar ni är eller , här ställer man en enkel fråga om man ska raka sig, vilket helt plötsligt har utvecklat sig till en mindre vetenskap. hoho Quote
Fbj972 Posted July 30, 2003 Report Posted July 30, 2003 Rakad skalle för min del, men jag köper ditt argument, Landen! Ge järnet i alla lägen när du väl är på plats, så kommer det att gå bra - oavsett ett par fjun på skallen. Men, visst... Några elaka kommentarer lär du få räkna med... Trots många "hemska" minnen så är jag grymt avundsjuk på det du nu står inför... Quote
KalleSWE Posted July 31, 2003 Report Posted July 31, 2003 (edited) Om folk dömmer dig efter din frisyr, istället för efter dina insatser, är det inga att bry sig i. Frillan är en modefråga, på vår kasern var det mohikanfrisyr som gällde. Med detta menar jag inget ont om rakade eller långhåriga frisyrer utan känner närmast att samtlig militär borde raka skallen av samma anledning som svenska flaggan hamnade på vänster ärmen. Edited July 31, 2003 by KalleSWE Quote
Torak Posted August 3, 2003 Report Posted August 3, 2003 Klippt dig ultra kort typ rakat på sidorna sen fasa ut på toppen och där sparar 1cm på toppen så du kan "ruffsa" till dig och få någon frisyr iaf. En crewcut mao!Ser drillat ut med basker också. Detta kommer du inte ångra första gången plutonen går på krogen. Gissa vem som scorar? Inte gasmongot brevid dig iaf... B) Later ungefar som jankarnas favoritfrisyr; den dar "rakat pa sidorna, hjalmunderlag pa skallen"-varianten som ses i Black Hawk Down... Quote
Torak Posted August 3, 2003 Report Posted August 3, 2003 Med detta menar jag inget ont om rakade eller långhåriga frisyrer utan känner närmast att samtlig militär borde raka skallen av samma anledning som svenska flaggan hamnade på vänster ärmen. Forklara - jag fattar inte. Quote
KalleSWE Posted August 3, 2003 Report Posted August 3, 2003 Jo en av anledningarna till att FM "satte" flaggen på uniformen var att "återta" den från vissa i samhället tyckande individer och organisationer B) Quote
Guest Rattara Posted August 4, 2003 Report Posted August 4, 2003 Att den svenska flaggan sitter på uniformen var ursprungligen värnpliktsrådets initiativ. Det ramlade nämligen årligen in en motion till värnpliktsriksdagen om att förse uniformen med en flagga. Efter lång och hård debatt beslöt rådet att bifalla motionen med det motiv som KalleSWE redogjort för. Det var under en period då rasismen och ultranationalismen stod högt upp på den politiska dagordningen. Men för att återgå till ämnet. På vissa KS-bataljonen har det varit förbjudet att vara helrakad på huvudknoppen. Quote
Torak Posted August 4, 2003 Report Posted August 4, 2003 OK, fattar. Vi hade manga med rakat huvud pa mitt komp; de tyckte det var lattare. Sjalv brukar jag alltid ha en trea over hela huvudet - det ar enkelt att halla ordning pa, men ger anda lite har som skydd mot hjalmen. Sen hade vi ju Lind, forstas, men ha hade nog inte varit Lind utan hastsvansen, mustachen och skagget. ;) Quote
zaitoh Posted August 5, 2003 Report Posted August 5, 2003 jag har inget emot att raka skallen, däremot är vill jag ju inte offra skägget. ngn som provat henkes frisyr ihop med helskägg??? personligen tycker jag att det borde se för jävligt ut, men skulle gärna se några bildbevis på det innan jag rakar mitt kära skägg... Quote
Recommended Posts