Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det roligaste i frisyrväg måste ha varit under min lumpenperiod 02-03 så var det någon på I19 som hade väldigt dåligt gjorda dreadlocks som var lååånga. Längre än så här: ;-)

Det roliga var att personen i fråga hade pälsmössa m/59 men den var som för liten för dreadlocksen så den såg mer ut som en liten kipa på rufskalufsen den mössan kan inte ha gett mycket.

Men iaf man fick sig ett gott skratt iaf.

:)

• Replies 104
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Sen gäller det ju att hålla efter en frippa. Gillette-frippan är ju lite mer underhållskrävande med hyveln, några gånger i veckan.

medan BHD-frippan går bra att underhålla 1 ggn varannan vecka. Efter 3 veckor eller mer utan att hålla efter blri det per automatik en Mon chi-chi- frippa. :ph34r:

Jag brukar kora med en trea pa skallen, sen dra ner lite jamnt och fint till kalrakat back i nacken. Ser fortfarande civilt ut, funkar bra med kostym och trilby, men ar anda lattskott och bra i uniform. Klipper sjalva, drar over maskinen en gang i manaden.

Posted

Körde rakat under nästan hela GSU:n, dock mohikan/crewcut-blandning (se profilen) ett tag. Fult enl. många men jag tycker det funkar om man håller den kort. Såg nog lite nazi ut när jag var civilklädd men i en stad som Ö-sund så förstår nog de flesta att man är vpl.

Efter GSU:n körde jag dock en ganska civil frisyr som har hängt kvar men som mot min flickväns vilja försvann för ett par månader sen, det ser så ludermässigt ut med hår under baskern och så sitter den dåligt!

Såg även många skräckexempel i lumpen, bland annat en med dreadlocks och en med svintokrull a la Ali G. Det går kanske bra ihop med 70-talsdisco men inte lika bra med uniformen!

Posted

Har kört med snggat sen jag var...ööh...12 ungefär.. :D

Praktisk orsak, lite hår lite jobb.

När jag gjorde lumpen 01-02 så körde jag bara rakat

inte hyvlat som en hel massa andra..

Däremot så har jag hyvlat under ett halvårs tid nu,

funderar dock på en enkel "attackplatta".

Annars har jag lite snygga frisyrer här.. :D

http://hem.spray.se/mikael36/hockeyfrossa/

• 8 months later...
Posted

Enda anledningen till att inte jag har snaggat hår är att jag skulle se sjukt ful ut i det. Det blir en annan sak nu när jag rycker in givetvis, eftersom plikten går framför allt, inklusive fåfängan. Hur får man kortkort hår att se bra ut i samband med högt hårfäste?...där har ni en funderare.

:baskerPa:

• 6 years later...
Posted

Gammal gammal tråd men verkade vara passande. Är crewcut eller mer åt en avskuren-mohawk hållet att föredra? Med avskuren menar jag att den inte går ner för nacken men ändå smalare än crewcut som ju täcker hela ovansidan av huvudet. Tänk Soap i Modern Warfare 2.

Posted

Gammal gammal tråd men verkade vara passande. Är crewcut eller mer åt en avskuren-mohawk hållet att föredra? Med avskuren menar jag att den inte går ner för nacken men ändå smalare än crewcut som ju täcker hela ovansidan av huvudet. Tänk Soap i Modern Warfare 2.

Det är väl helt beroende på vad du anser passar dig bäst. Långt hår och helskägg funkar också.

Posted (edited)

Mjo, men crewcut t.ex anses väl som mer passande av befäl osv menar jag?

Varför skulle det vara ett kriterium? Vill du impa på befäl och utbildare så skulle jag rekommendera att du gör ditt bästa under utbildningen och skiter i hur du ser ut. Jag har sett väldigt många långhåriga krigare med helskägg som är betydligt bättre soldater än snaggade och stylade svenska nykläckta rekryter.

Frisyren är helt egal.

EDIT! Dessa erfarna krigare är inte direkt kortklippta och rakade, men de tillhör en av världens bästa arméer. Om inte den bästa.

israelian-soldiers-with-beards.jpg

Eller varför inte den här skönheten? Vem vill möta den blicken om man är buse?

Special_Forces_soldier.jpg

Edited by Born
Posted

Betydligt mer accepterat med skägg och dylikt under mission än under utbildning i och för sig? Eller? Det är det intrycket man fått i alla fall.

Posted

Betydligt mer accepterat med skägg och dylikt under mission än under utbildning i och för sig? Eller? Det är det intrycket man fått i alla fall.

Menar du att du tror att du ökar några chanser för att få genomgå GMU om du snaggar håret? Låter både långsökt och onödigt, klipp dig som du känner för och skit i hur du tror att en soldat ska se ut. Det sitter I huvudet och i slutändan I kroppen, inte på utsidan.

Posted (edited)

Nej nej. Men minskar kanske ens chanser att få skit samt Ökar dem för att få bättre betyg.. Om det står o väger tex

Edited by Dini
Posted

Nej nej. Men minskar kanske ens chanser att få skit samt Ökar dem för att få bättre betyg.. Om det står o väger tex

Nej, det låter högst otroligt.

• 2 weeks later...
Posted

Våra befäl såg inte med speciellt nöjda ögon på Mohawk frisyrer. Skulle ja välja någon av ovanstående skulle jag ta crewcut.