Jump to content

Saker att ta med sig till Lumpen/GU


Recommended Posts

Jag börjar GU nu i juni och då ska man ta med lite saker som står på rekryteringsmyndigheten men jag tänker på om man ska ta med typ några arbetshandskar (har ett par favorit arbetshandskar som är slitstarka och passar perfekt på mina korta tjocka fingrar) eller nått liknade som man kanske inte tänker på. skulle gärna höra från nån som gjort det nyligen och kan rekommendera nått, jag vet inte ens vad man inte får ta med så uppskattar å veta sånt också. 

Link to comment
Share on other sites

Du behöver inte ha med något alls egentligen mer än mediciner, plånbok (med tillbehör), vattenflaska (kan vara bra första dagen), något extra civilt ombyte (att ha på lediga kvällar), tandborste och tandkräm, deodorant osv.

Om du vill ta med dina favohandskar så gör det, du kommer säkert få ett utskick från ditt förband med mer info och nödvändigheter.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Allt som tidigare skribent sa, plus att ett litet tips är att låta bli att köpa saker i början eller använda saker du är rädd om i tjänsten. Speciellt handskar kommer att gå sönder, så använd så mycket att den tilldelade materiell du kan till av börja med. Köpa saker kan du göra senare när du inser vad som är värt att lägga pengar på i tjänsten. Lycka till! 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Erik Egrenius said:

Allt som tidigare skribent sa, plus att ett litet tips är att låta bli att köpa saker i början eller använda saker du är rädd om i tjänsten. Speciellt handskar kommer att gå sönder, så använd så mycket att den tilldelade materiell du kan till av börja med. Köpa saker kan du göra senare när du inser vad som är värt att lägga pengar på i tjänsten. Lycka till! 

Okej tack! Det är inte nå dyra handskar utan några arbetshandskar jag kan köpa rätt många av på min lokala arbets å lantbruks butik, de råkade bara passa mina händer alldeles perfekt helt enkelt. Tack jag ser fram emot det!

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Du fick en del tips här 

Det finns ett flertal trådar här på forumet och vi hade tidigare en sida om det, men tiderna har förändrats.

 

Inläggssulor Gel
Jag skulle fortfarande rekommendera ett par bra inläggssulor till marschkängorna. Det blir en enorm skillnad på komfort. Se till att de är lite större än din normala storlek då kängor används med dubbla sockor året om. De klipps sedan till för att passa exakt. 

Finns på sportbutiken, Jula och friluftsbutiken. Helst några som är avsedda för vandring så de håller.

 

Armbandsur

Det finns otaliga trådar här på forumet om val av klocka. Analog, digital, dyr, billig, osv. Vikten av att alltid kunna veta exakt tid i det militära kan inte nog påtalas och du kanske inte får ha tillgång till mobil samt att det tar dyrbara sekunder att ta fram den. 

En klocka bör i vart fall tåla fältlivet och visa tiden även i totalt mörker utan att lysa upp för mycket.

 

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, henke said:

Du fick en del tips här 

Det finns ett flertal trådar här på forumet och vi hade tidigare en sida om det, men tiderna har förändrats.

 

Inläggssulor Gel
Jag skulle fortfarande rekommendera ett par bra inläggssulor till marschkängorna. Det blir en enorm skillnad på komfort. Se till att de är lite större än din normala storlek då kängor används med dubbla sockor året om. De klipps sedan till för att passa exakt. 

Finns på sportbutiken, Jula och friluftsbutiken. Helst några som är avsedda för vandring så de håller.

 

Armbandsur

Det finns otaliga trådar här på forumet om val av klocka. Analog, digital, dyr, billig, osv. Vikten av att alltid kunna veta exakt tid i det militära kan inte nog påtalas och du kanske inte får ha tillgång till mobil samt att det tar dyrbara sekunder att ta fram den. 

En klocka bör i vart fall tåla fältlivet och visa tiden även i totalt mörker utan att lysa upp för mycket.

 

 

 

Klocka har jag börjat kolla på (såg nån gammal tråd) sulor har jag inte ens tänkt på, tack för tipset!

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Det finns ju massa småsaker som man kanske inte tänker på beroende på hur resvan man är som person.

Så det kanske är dax att sätta upp en ny fast sida på vår huvudsite med bra saker.

 

Jag tänker på 

Medicin/Hälsa/Hygien - receptföreskrivna mediciner, allergitabletter, smärtstillande tabletter/kräm, förkylning såsom nässpray/halstabletter, skavsårsplåster, necessär (tandborste, tandkräm, rakhyvel, tops, deo, hudlotion, duschkräm), koffeintabletter, makeupservetter, etc.

 

Vård: bomullsrondeller till skoputs, tops till öron och vapenvård, 3M grön duk.

 

Bra att ha -  inläggssulor, armbandsklocka, multitång, mini-sykit m nålar och tråd, 1 extra hänglås, gummisnoddar, telefonladdare, stryktåligt telefonskydd, OH-pennor, förgreningsdosa till eluttag, bok, powerbank, etc.

 

Fält - multitång, eltejpsrulle, fältnecessär (minitandkräm, minitandborste, engånghyvel, miniduschkräm från hotell) stormtändare, vattentåliga tändstickor, nödkompass, M21 på OH-plast, paracord, karbinhakar.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Kanske inte riktigt vad som tanktes, men jag tror att det kan vara otroligt moralhojande att ha med sig nagonting av affektionsvarde. Har man flickvan eller fru och barn etc. kan det betyda mycket att ha med sig ett litet foto, handskrivet brev eller nagon annan sorts memento fran familjen hemma.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Foppatofflor eller liknande att lufsa omkring på kasernen med, slippa ta på kängor eller skor.

Liten anteckningsbok eller block att skriva upp ordrar och dagens eller veckans schema i. Var det byggnad 4 eller 14 vi skulle vara i? Kl 1300 eller 1330? Skulle vi ta med motoroverallen på onsdag?

Påsar och askar för att organisera och skydda packningen hellre än att mosa ner allt i en säck.

Förgreningsdosa nämndes, det finns ofta bara ett strömuttag per säng och det går till sänglampan. Man har inget sängbord, fundera på nåt sätt att temporärt rigga upp hylla/påse på sängen så du kan lägga mobil, glasögon, nycklar och liknande där.

 

Quote

Har man flickvan eller fru och barn etc. kan det betyda mycket att ha med sig ett litet foto

Nejnejnej, jag har sett tillräckligt med krigsfilmer för att veta att den som visar ett foto på "my sweetheart back home" dör först. :wub: 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...