Jump to content

Värnplikt efter ringa brott

Recommended Posts

Hej! 

Begådde igår mitt livs största misstag, då jag under hög stress gick ut från en affär och glömde betala ett par solglasögon jag hade tänkt köpa. Vakten ser mig på kamera och tar mig på plats utanför kassorna och polisanmäler mig.

Polisen kommer till plats och jag erkänner brott under förhör. Var inte med mening att ta solglasögonen men de har kamerabevis och finns ingen chans att de skulle tro mig oavsett, så jag erkänner brott och godkänner i stunden strafföreläggande. (Kommer nu överklaga beslutet eftersom jag vid stunden inte visste att det krävs uppsåt att stjäla; vilket jag inte hade och därför erkände ett brott jag inte ansåg att jag begick)

Jag gjorde för några månader sen lumpen och blev antagen till flygmekaniker, vilket jag ska till efter sommaren. Undrar hur ett potentiellt strafföreläggande och prick i registret kommer påverka min värnplikt?

Tänkte förmodligen ringa försvarsmakten och höra vad de säger. Har pratat med personer inom hemvärnet och de säger att det förmodligen inte är några problem, men uppskattar gärna om någon mer har något att tillägga här. Tack på förhand!

Blir nog mycket svårt att överklaga ett strafföreläggande på en sådan liten sak.

Men iom att du accepterat ett strafföreläggande så bevisar det din välvillighet till brottssituationen.

Samtidigt så jan man ju naturligtvis begå brott utan att man har uppsåt gör det, du är ju trots allt skyldig till det du har gjort och har erkännt.

Jag skulle bli mycket tveksam om detta skulle stoppa din tjänstgöring, högsta sannolikhet inte.

Överklagar du finns ju risken att det prövas i tingsrätten och för din egen skull vore det vara sämre att bli dömd där än att acceptera strafföreläggandet.

Om det är en tjänst som förutsätter registerkontroll, så kommer det sannolikt upp, åklagarmyndigheten: ”Ett strafföreläggande har samma verkan som en dom och det antecknas i belastningsregistret.” I ett sådant fall kanske säk-officeren på förbandet får information om att du numera finns i belastningsregistret och rimligen kontaktas du i så fall kring det och får förklara vad som hänt. 

Om det är en tjänst som inte förutsätter registerkontroll, så är det möjligt att det inte att noteras. Jag är chef i försvarsnära verksamhet och rekryterar gärna personer med grön bakgrund: hade en person som sökte en tjänst, som arbetade som instruktör i FM där jag via mrkoll.se kunde se att hen hade en dom för ringa stöld. Verkar inte ha noterats av FM.

Edited by jonar242

On 7/17/2021 at 4:11 AM, jonar242 said:

Om det är en tjänst som förutsätter registerkontroll, så kommer det sannolikt upp, åklagarmyndigheten: ”Ett strafföreläggande har samma verkan som en dom och det antecknas i belastningsregistret.” I ett sådant fall kanske säk-officeren på förbandet får information om att du numera finns i belastningsregistret och rimligen kontaktas du i så fall kring det och får förklara vad som hänt. 

Om det är en tjänst som inte förutsätter registerkontroll, så är det möjligt att det inte att noteras. Jag är chef i försvarsnära verksamhet och rekryterar gärna personer med grön bakgrund: hade en person som sökte en tjänst, som arbetade som instruktör i FM där jag via mrkoll.se kunde se att hen hade en dom för ringa stöld. Verkar inte ha noterats av FM.

Förutsätter inte alla tjänster en registerkontroll? Vad jag vet så har jag vid alla tillfällen jag tillträtt en tjänst behövt genomgå en registerkontroll.

4 hours ago, NericiaBrigade said:

Förutsätter inte alla tjänster en registerkontroll? Vad jag vet så har jag vid alla tillfällen jag tillträtt en tjänst behövt genomgå en registerkontroll.

Naturligtvis.

Låg den domen mer än fem år tillbaka i tiden? Bötesbrott ska gallras ur belastningsregistret efter fem år (se 17 § 9 lagen om belastningsregister). Jag kommer inte ihåg FM:s styrningar exakt men det kan också vara så att bötesbrottet inte ansågs vara ett hinder för att placera i säkerhetsklass.

Jag noterar att mrkoll.se verkar föra in uppgifter om brottslighet baserat på beslut och domar snarare än belastningsregistret. Dessa gallras inte.

(det finns en massa saker att säga om den typen av verksamhet så det är bäst att jag låter bli)

Pratade i telefon med pliktverket, samt talade med en anställd på försvarsmakten som talade med några rekryterare. De båda sa till mig att det finns goda chanser att få göra värnplikten, även om jag skulle dömas skyldig till ringa stöld, och detta är en bedömningsfråga som sker av befälen på den plats jag ska. Det sker kontinuerliga registerkontroller på alla positioner inom försvarsmakten vad jag förstår, men detta betyder inte nödvändigtvis att man blir utskickad bara för man får ett någorlunda ringa brott i registret.

Tydligen har de en säkerhetskontroll med ett samtal i början av lumpen och så länge jag är ärlig med vad som har hänt från början och på andra sätt visar mig villig att göra rätt för mig, och visar stor ånger kring händelsen, kan jag få slutföra värnplikten. Dvs om befälen upplever mig som trovärdig och ingen säkerhetsrisk.

Det är inte ens säkert att jag hinner få besked från åklagarmyndigheten innan jag rycker in, men tycker det är bäst att jag berättar situationen för befälen mer eller mindre direkt oavsett. Förhoppningsvis ökar detta min trovärdighet, och om jag skulle bli utskickad kan det vara bättre att få veta direkt, snarare än några månader in i utbildningen.

• Like 1