Jump to content

Kuddar?

Greenment

Recommended Posts

Kommer inte bli några problem alls. Vi brukade få med oss en bandvagn lastad full med kuddar ut i fält så att ingen skulle behöva sova obekvämt. Prata med ditt befäl så fixar han det, inga problem.

Eller... Var du seriös? :)

Till logementsängen får du ut en kudde.

Har du tur så finns det oanvända sängar på logementet där du kan låna en extra kudde.

I fält har du ingen kudde alls, där får du använda det som finns tillgängligt.

The Swede :)

Orkar man verkligen blåsa upp den med lungorna på natten när man är hur trött som helst??? tvivlar mycket starkt på det, det går det mycke smidigare att ta jackan...

För nån pump kan man verkligen inte ha med sig. Sen undrar jag vilken del i stridspackningen du skall plocka ur. För inte fasen fick jag plats med ett tuggumipaket ens när den var packad. Fast iofsig har jag storlek XXL också.. B)

I fält har du ingen kudde alls, där får du använda det som finns tillgängligt.

Jodå, visst går det att trycka ner en kudde i 100-liters säcken. Man sover som en kung i tälten sedan.

Vanliga reaktioner bland folk brukar vara:

Vpl: "Va, har du kudde? Fan också att jag inte tänkte på det."

Befäl: *djup suck*.

:ph34r:

Orkar man verkligen blåsa upp den med lungorna på natten när man är hur trött som helst??? tvivlar mycket starkt på det, det går det mycke smidigare att ta jackan...

För nån pump kan man verkligen inte ha med sig. Sen undrar jag vilken del i stridspackningen du skall plocka ur. För inte fasen fick jag plats med ett tuggumipaket ens när den var packad. Fast iofsig har jag storlek XXL också..  B)

så tänkte jag också först men när jag köpr kudde märkte jag att det bra gick åt 3 andetag för att blåsa upp den

FÄLT: Vad fan ska du ha kudde till när du har komarocken att lägga huvudet på?

LOGEMENT: När du ligger inne så är du ständigt trött och då skiter du i om du har EN kudde eller om du faktiskt ligger på en träplanka och en ganska tunn madrass. Du kommer att sova skitgott ändå. Kronans sängar är trots allt glockrena. :ph34r:

Man låter lite luft vara kvar i Flytväst m/81 manuell, så att den i ihoprullat tillstånd blir en ypperlig kudde. Svårare än så är det inte ...

Hmm ofta man har Flytväst m/81 ut i skogen. Typ ALDRIG.... :ph34r:

Annars är ju Kroppsskydd 90A glockrent.. :)

Det är klart att man ska ha en riktigt kudde. Det är väl inte medeltiden, heller... B)

Jag har mutat min dotter att dela en vanligt kudde med syntetfyll. Perfekt. Sedan har hon sytt ett örngott i CAMMO. Mmm. Vilket härlig avundsjuka den väcker! Men jag sover väääldigt gott. :D

:D

Annars är ju Kroppsskydd 90A glockrent..

Man använder inte kroppsskydd på amf. Dom flyter inte så bra. Själv brukade jag använda stridssäcken men vafan allt gick bra. Oftast behövde man inte använda båda sovsäcksdelarna så då använde man den ena som kudde istället. Vapenrocken funkade den med. Fan, tror tom jag slaggade på stridsbältet några ggr.

UNDER liggunderlaget?!! Där finns, om inte jag missminner mig den kalla och, i Sverige, ofta blöta marken. Jag vill iaf inte dra på mig en blöt/kall uniform en tidig morgon i oktober/november....

Det går alldeles utmärkt att använda stridsbältet, eller i mitt fall -västen, som kudde, då vet du alltid vart du har den även när du är komig. ;) :banana

kudde?

tält?

sova?

på vår insatspluton räknas det som ofältmässigt och brukar inte förekomma på övn. :D

sover gör man i 20-bil till och från övn.

eller som i mitt fall, i stab-bilen mellan anropen.

tält reses mest för syns skull.

kudde skulle tillhöra trossen och den har något befäl bedömdt, att vi inte får plats med så den har vi ingen längre.

men man gillar ju läget.......

Vaddå ingen kudde det finns ju massor av kuddar som kronan har.

Här är allt som jag använde när jag gjorde lumpen förutom alla vanliga grejer som kläder och sånt.

1: RA 146 (kan verkligen rekommenderas)

2: motovärmare 273

3: Reservdäck

4: Jeepdunck

5: Jonsson

6: Vedsäck

7: En hög med Ak4:or

8: diverse telematerial

9: en Kabelstam (konstigt nog så hade vill lyckats sätta upp vårat tält över en)

Annars är ju Kroppsskydd 90A glockrent..

Man använder inte kroppsskydd på amf. Dom flyter inte så bra. Själv brukade jag använda stridssäcken men vafan allt gick bra. Oftast behövde man inte använda båda sovsäcksdelarna så då använde man den ena som kudde istället. Vapenrocken funkade den med. Fan, tror tom jag slaggade på stridsbältet några ggr.

Amf har inga kroppsskydd? För att de inte flyter? Men det gör ju inte de flesta vapen heller, har ni sådana, eller dödar ni fi med pannbenet? ;)

Klart man ska ha någon form av kudde, om det sedan är en "baby" kudde, hemma gjord, uppblåsbar eller persedlar man vilar huvudet mot spelar väl ingen roll. Huvudsaken att man sover skönt och tar vara på den vila man får...

Sen är det ju alltid kul med blickar som säger, ”åhhh, har han en sån, varför tänkte inte jag på det”…

- HvPrsk