Bad Karma Posted July 9, 2003 Report Posted July 9, 2003 (edited) Amf har inga kroppsskydd? För att de inte flyter? Men det gör ju inte de flesta vapen heller, har ni sådana, eller dödar ni fi med pannbenet? Nu e det dags att vi använder hjärnan här va. Det är alltså inte förlusten av eventuella kroppskydd man e rädd för utan soldater. Du kan tänka dig hur olätt det är att simma med ett kroppsskydd på dig. ramlar du i med en 58a så kan du i alla fall släppa den om det skulle gå åt helvete, markera platsen o så får dykare hämta upp den sen. Edited July 9, 2003 by Bad Karma Quote
Mattias Posted July 9, 2003 Report Posted July 9, 2003 Under liggunderlaget finns regnstället och under det granris just för att isolera mot den kalla, våta marken.Lär ni er ingenting nuförtiden? The Swede OK, my mistake 8| visst har man granris under liggunderlaget, det fick tom vi lära oss. Däremot lade vi inte regnkläderna under. Det kanske bara var jag som var lat och inte tog tillräckligt med granris men jag tyckte ofta att liggunderlaget var blött/fuktigt på morgonen. Jag antar att det var bättre förr; fi kom från öst, och marken var alltid torr osv... Quote
Wehrwolf Posted July 9, 2003 Report Posted July 9, 2003 OT kom han från väst var det ryssen som gått runt... Quote
Malaj Posted July 9, 2003 Report Posted July 9, 2003 Under liggunderlaget finns regnstället och under det granris just för att isolera mot den kalla, våta marken.Lär ni er ingenting nuförtiden? The Swede Granris??? Jag har glömt hur det ser ut. Det finns inte en markägare som släpper till så mycket som ett barr. Inte ens på en del militära övningsfält får man ta granris... ;) Vår beredskap är god! Quote
Bad Karma Posted July 9, 2003 Report Posted July 9, 2003 Klart det finns granris på militära övningsfält. kruxet e ju att beväringar har huggt granris på fälten sedan jag vet inte när så ska man få tag i nåt så får man väl klättra en 4-5 m Quote
Ingbat/I19 Posted July 9, 2003 Report Posted July 9, 2003 Var det bara jag som hade "tårtbitar" i tältet. Alldeles utomordenligt bra. Quote
Wehrwolf Posted July 9, 2003 Report Posted July 9, 2003 Lyx som man inte alltid kan unna sig.... Men sköna har de varit de 2 ggr jag använt dem Quote
Xit Posted July 9, 2003 Report Posted July 9, 2003 Vi hade oxå "tårtbitar" de var helt underbart! För på övningar fick vi inte ta granris, knappt gräva pissgropar och värn kom inte ens på talan. förbannade markägare! Jag Markägare på milövnomr Quote
Sgt. Larsson Posted July 9, 2003 Report Posted July 9, 2003 (edited) Tårtbitar... . Blir dock rejält smutsiga och leriga snabbt så man måste tvinga av alla skorna utanför tältet om blött väder råder. Edit: Tillägg. Edited July 9, 2003 by dtrexx Quote
mace Posted July 9, 2003 Report Posted July 9, 2003 (edited) Tårtbitar var kanon, men tyvärr så snodde dom utrymme på fordonet som behövdes till annat, alltså TÅRTBITAR BORT! Granris är det inget fel på, under förutsättning att man inte måste fälla ett helt träd bara för att komma åt grenarna, det vanliga på gamla militära övningsfält. Dom flesta granar är renplockade väldigt högt uppe. Så vissa gånger blev det knäppetält underst, sen liggunderlag, komarock och sist en beväring i sovsäck. Skit kul dom gånger någon förgjordad pappskalle började elda så att kaminen glödde, inte kul att vakna upp i en sjö. Kudde vet jag inte om jag vill släpa på, kanske en sån där uppblåsbar. Ligger man skönare och utnyttjar vilotiden bättre med kudde så ska man väl få använda en sån. Själv så använder jag uniformen som kudde, brallor och jacka inknölade i en 90 tröja är väldigt funkis att nanna på. Edit: Fick även slagga på halm en gång, det var helt kanon, mjukt, varmt och torrt, men lite nervigt med tanke på brandrisken. En gnista så skulle det säkert bara ha sagt BOFF! och tältet hade varit övertänt. Edited July 9, 2003 by mace Quote
Fk Bodin Posted July 9, 2003 Report Posted July 9, 2003 Kroppskydd 90A funkar utomordentligt till liggunderlag när man inte har något, eller som kompliment. Isolerar bra från markkylan, smat bibehåller värmen när man har på sig den. :( Jag brukar sova på uniformen i kallingarna och föredrar hög temperatur i tältet. SS2k har en bra höjd för att vara kudde och duger åt mig. Finns ett rep vid taket ovanför huvudet på tält 12/20 så hänger jag upp tröjor för att sova i mörker. Eldpostar verkar alltid ha ett stort behov av ljus när de sitter och fickrunkar, trots att resterande 20 pers har ett tvärt motbehov. Tipps till alla framtida eldposter: Sänk veken på tältlyktan till minimum. Kaminen ger tillräkligt ljus för att lösa verksamheten! Quote
Vrom Posted July 9, 2003 Report Posted July 9, 2003 Tårtbitar... . Blir dock rejält smutsiga och leriga snabbt så man måste tvinga av alla skorna utanför tältet om blött väder råder. En upphittad trasmatta under andra fältvaneveckan blev en trogen följeslagare under följande tältinkvarteringar. Den lades precis i ingången till tältet, och samlade effektivt upp lera, snö och annat skräp man inte lätt kunde sparka bort från kängorna. En färgglad trasmatta på 0,5 x 1,5 meter är inte så militärisk, men nytta gör den. Icke-OT: En civil (men statligt ägd) kudde gjorde stor nytta för nattsömnen. Den fick kanske inte plats i LK35, men det gör inte så mycket när det finns gott om plats över på FL10:n... Quote
Smocken Posted July 9, 2003 Report Posted July 9, 2003 Jag hade tre kuddar i sängen på luckan, när det var dags att stiga upp och bädda slängde jag in två i skåpet, sen var jag även så bekväm att en vinter av två (den sista) hade jag till och med en värme filt i sängen. En sån ni vet som man slår på och har tre värmelägen, helt kung. Snorkallt efter övning och när man kom in duschade man och innan hade man startat dynan, sen kröp man ner i en uppvärmd säng. Smakskens. Lökigt men bekvämt! Quote
Vargas Posted July 9, 2003 Report Posted July 9, 2003 Det bästa som finns innan en 2 veckor övning är att bädda rent hemma. När man sen kommer hem skitig och trött, slänger man sig i duschen och sen marsch ner i den rena, fina, mjuka bingen. Quote
SebbeMan Posted July 10, 2003 Report Posted July 10, 2003 En sån där uppblåsbar kudde verkar än vara kanon..... Kanska ska skaffa en sån till inryck? Måste även tilläga att kronans sängar e bäst! Sover aldrig så bra som i den...... Quote
Adam Wilhelm Posted July 10, 2003 Report Posted July 10, 2003 slänger man sig i duschen Snabbdusch?? Aldrig på min ära... ni har väl hört talas om Jägardusch?? Minst en timme lång som utövas sovande! Nån fördel ska man ju av att ha dusch på logementet. Quote
Runningback Posted July 10, 2003 Report Posted July 10, 2003 Jag kan inte vara ensam om att sova med minst 3 kuddar i normalt sett... Hur många kuddar får man ut från FM och får man ta egen i annat fall? Ska man sova, ska man sova mjukt o gott.... B) troligtvis kommer du att vara så trött så du kommer somna direkt, sen vänjer du dej väl? Quote
Guest Posted July 10, 2003 Report Posted July 10, 2003 bad karma: amf använder visst kroppskydd 90A, iallafall fick vi ut dem efter ett par månader 01/02 på amf1 Quote
Bad Karma Posted July 10, 2003 Report Posted July 10, 2003 Ok. 00-01 såg vi inte röken av dom förutom på fälttestet. Och när jag var på övning med några befäl på amf4 med hemvärnet så fick vi plocka av dom o lämna dom på regementet. Quote
Gerle Posted July 10, 2003 Report Posted July 10, 2003 Amf har inga kroppsskydd? För att de inte flyter? Men det gör ju inte de flesta vapen heller, har ni sådana, eller dödar ni fi med pannbenet? Nu e det dags att vi använder hjärnan här va. Det är alltså inte förlusten av eventuella kroppskydd man e rädd för utan soldater. Du kan tänka dig hur olätt det är att simma med ett kroppsskydd på dig. ramlar du i med en 58a så kan du i alla fall släppa den om det skulle gå åt helvete, markera platsen o så får dykare hämta upp den sen. Nog använder jag hjärnan alltid hur kommer det sig att vi i Marinkåren simmar med våra västar, hjälmar och vapen varje gång vi har simtest? Nog flyter man alltid! Vad är de svenska västarna gjorda av, bly eller? Jag har själv simmat flera hundra meter med väst, hjälm och M16A2, uniform, kängor, inga problem. Quote
Recommended Posts