Guest Jones Drill Posted November 4, 2002 Report Posted November 4, 2002 e det svårt eller....är man sig själv får man nånting man förtjänar... Quote
Guest Posted November 4, 2002 Report Posted November 4, 2002 ja just det!!! och låtsas man vara bättre än vad man är får man MER än vad man förtjänar !!! Se det som en lek. Framför dig har du en psykopat. (källa: lagen om att Alla psykologer = psykopater) Du ska göra ditt bästa för att få psykopaten att tro så gott om dig som möjligt. Vad är det för psykevärde som mäts egentligen, det du har eller det du kan få psykopaten att tro att du har. Att försöka ge sken av att man är en 4:a om man tror man "är" det när man kan ge sken av att man är en 9:a är som att åka skidor utan dundergröt. Du kan vinna högsta pris med dundergröt, så varför få en medioker placering när man vet dundergrötens verkningar. Förvisso kan det avslöjas att du ätit dundergröt, men så länge du inte avslöjas är ju allt lugnt. Och hos psykopaten kan du ju aldrig åka dit för detta motsvarande dundergröteri som "IQ-fusket" innebär. De kan ju aldrig dopingtesta din hjärna. Och som ngn sa ovan, ju bättre lögnare desto bättre psykiska egenskaper har man. Hängde DU med i detta resonemang? Grattis då har du en IQ på över 200. /RP Quote
stiliR Posted November 4, 2002 Report Posted November 4, 2002 Måste säga att den här sajten är kanon, ska själv mönstra nästa måndag (11/11). Har fått mkt mer kött på benen nu. Vet iaf nu vad jag INTE ska göra . Hare bra och tack! Quote
Underrättelsebiträde Posted November 30, 2002 Report Posted November 30, 2002 Fick själv en sjua hos psykologen och var i HELT ÄRLIG... Känns bra att bli bra bedömd utan "fusk". Quote
Grunt Posted November 30, 2002 Report Posted November 30, 2002 ähum..... fick en 9:a hos psykologen..... Berättade om att jag spelat fotboll och hur viktigt det är att fungera som ett lag samt att jag spelar i ett band och är van vid att stå på scen framför mycket folk. Quote
Underrättelsebiträde Posted November 30, 2002 Report Posted November 30, 2002 Har inte skrytit med sjuan men det är iaf inte dåligt. Anledningen till att jag "bara" fick sjuan var att jag var HELT ÄRLIG och även tog upp vissa mindre bra egenskaper och sådant. Hade utan tvekan fått bättre om jag utelämnade vissa saker... Så jag är helt nöjd med en sjua... Quote
Grunt Posted November 30, 2002 Report Posted November 30, 2002 Tror att ett bra sätt att få högt värde hos pskologen är att berätta att man deltagit i just lagsporter. Om man sedan säger att man har varit lagkapten då är det guld. Tror det är bättre att vara lite oärlig än att få en tjänst man inte är nöjd med. Quote
Frodo Posted October 12, 2005 Report Posted October 12, 2005 Befälsuttagningen på min mönstring kommer jag aldrig begripa. Killarna som normalt sett var "ledartyperna" i skolan eller kompisgängen även om de hade ett trassligt förflutet eller skilda föräldrar, historia som mobboffer blev helt sonika utdödmda av psykologen. Killarna som knappt vågade räcka upp handen på lektionerna, aldrig deltog i sociala tillställningar som fester som skolan arrangerade eller överhuvudtaget visade några ledaregenskaper när de var bland folk de blev befäl. På grund av? Större delen gick Natur, smarta killar som kan det där med orden och figuerna på IQ testet, samt var väldigt sävliga och inte sa särskilt mycket hos psykologen samt kom från kärnfamiljer med föräldrar med hög social status. Är säkert inte så överallt, men på min mönstring blev knappt någon kille med naturliga ledaregenskaper utagen till befäl alltså. Har väldigt lite förtroende för psykologen, en kille fick frisedel då han berättade att hans mamma dött när han var 12. En annan fick frågan om han skulle hoppa in i ett slagsmål om någon gav sig på hans vänner, svarade ja och fick svaret "Aggresivt beteendemösnter 3a" Så om man nu vill bli befäl så bör man nog ljuga, ljuga och ljuga hos psykologen. Quote
Hjelm Posted October 12, 2005 Report Posted October 12, 2005 Befälsuttagningen på min mönstring kommer jag aldrig begripa. Killarna som normalt sett var "ledartyperna" i skolan eller kompisgängen även om de hade ett trassligt förflutet eller skilda föräldrar, historia som mobboffer blev helt sonika utdödmda av psykologen.Killarna som knappt vågade räcka upp handen på lektionerna, aldrig deltog i sociala tillställningar som fester som skolan arrangerade eller överhuvudtaget visade några ledaregenskaper när de var bland folk de blev befäl. På grund av? Större delen gick Natur, smarta killar som kan det där med orden och figuerna på IQ testet, samt var väldigt sävliga och inte sa särskilt mycket hos psykologen samt kom från kärnfamiljer med föräldrar med hög social status. Är säkert inte så överallt, men på min mönstring blev knappt någon kille med naturliga ledaregenskaper utagen till befäl alltså. Har väldigt lite förtroende för psykologen, en kille fick frisedel då han berättade att hans mamma dött när han var 12. En annan fick frågan om han skulle hoppa in i ett slagsmål om någon gav sig på hans vänner, svarade ja och fick svaret "Aggresivt beteendemösnter 3a" Så om man nu vill bli befäl så bör man nog ljuga, ljuga och ljuga hos psykologen. hah.. aja, de utbildas inga KB längre, iaf i väldigt liten grad, och många PB tjänster har tagits bort så du behöver inte oroa dig så mycket =) Quote
simon Posted October 12, 2005 Report Posted October 12, 2005 Skitsnack, jag är uttagen plutonsbefäl (vad nu det innebär med nya systemet), och jag ljög inte för fem öre. Quote
Fk Satan Posted October 12, 2005 Report Posted October 12, 2005 Bara för att man är en aktiv ledartyp på gymnasiet betyder inte att man per automatik passar in som ledare i det militära. Som en bra militär ledare anser jag att man dels skall kunna leda underlydande samt bli styrd av överlydande. Många "ledare" av eleverna inom skolvärlden är inte så bra på delen att bli styrd av överlydande... Det är dessa "guldkorn" som psykologerna skall hitta. Individer som kanske inte har upptäckt sin ledarförmåga samtidigt som de skall passa för de teoretiska krav som ställs på tjänsten och de fysiska krav. Det finns många krav som en god ledaregestalt skall uppfylla. Bara för att man är en socialtyp som alltid hänger på fester osv betyder inte att man passar som ledare... Inom de gröna kläderna är det individer som är dynamiska i sin ledarroll som krävs, en ledare som inte ger gruppen vad de vill ha utan vad de behöver och som med sina medel kan leda/styra gruppen till framgång. Ifall man läser en mängd med ledarskap efter sin vpl samt lite psykologi så inser man hur urvalet fungerar ganska bra. Det är något som jag inte tror att många 18-åringar förstår... Quote
Mr_Confused Posted October 12, 2005 Report Posted October 12, 2005 Det jag inte förstår med den här "ljuga för psykologen"-grejen är hur man resonerar när man försöker sig på det. Tänker folk så att "Psykologen kommer säkert att bedöma mig lägre än vad jag förtjänar, så jag överdriver lite så att jag får det jag förtjänar."? Iaf., tänker folk på konsekvenserna sedan? Är det kul att bli inskriven på något som man vet att man inte skulle fått om man varit ärlig, eller lyckas folk intala sig själva att de fått vad de förtjänat? Det tragiska med detta är ju att om folk fortsätter att sprida vidare rekommendationen att ljuga för psykologen, i takt med att antalet platser minskar, så kommer det till sist faktiskt bli så som folk tycks tro att det är - att man måste ljuga för att ha en chans i konkurrensen, eftersom alla andra då gör det. Tanken på detta gör mig rejält frustrerad, jag kan bara inte hjälpa det. Jag tycker ärlighet ska vara något positivt - om man känner att något ligger en till last kan man ju faktiskt framhäva sin ärlighet och säga något i stil med "folk jag snackade med tyckte jag skulle utelämna det, men det är så att...", bara man håller sig till sanningen. Jag har själv inget jätteförtroende för psykologernas förmåga att hitta lämpliga befälsmaterial och att avskilja de som inte har i lumpen att göra, men det motiverar väl inte lögner. Lite självrespekt får man ha. Psykologen blev verkligen inte överförtjust när jag berättade att jag jag var med i FBU-ungdom (det som alla säger att man "bör" hålla tyst om). Men efter många om och men rycker jag snart in som plutonbefäl ändå. Och jag hoppas jag kan vara en bra ledare fast jag inte är så bra på att ljuga ;) Quote
Fk Satan Posted October 12, 2005 Report Posted October 12, 2005 sedan är troligen psykologerna ganska bra på att avslöja individer som ljuger, eller kryddar sanningen. För de genomför inte bara en kontroll/dag och de är inte direkt nya på jobbet. Skulle vara intressant att veta hur många av de som ljugit hos psykologen som inte fått göra vpl... Fast jag gissar att de är tyst om det hela, och de är bara fallen av lögnare som fått göra vpl vi hör talas om. Sedan är det mycket på vilka ord man använder och vilka betoningar man använder. Exempelvis på frågan "Har du besökt polisen nyligen" varvid jag svarade att jag brukar få besök samt träffa poliser ganska ofta. Här rykte psykologen till och bad mig utveckla. Varvid jag talade om att en släkting till mig är polis och vi brukar träffas ganska ofta. Personligen upplevde jag det som att jag på något sätt fick kontrollen över samtalet med psykologen. Det blev ett ganska trevligt samtal som varade mycket länge. Där jag var mycket ärlig i mina svar, men mycket jag valde mina ord med omsorg samt tänkte på betoningar. Avslutade många svar med en lite "schwung" så att psykologen fick något nytt att fråga om. och ja jag fick bra betyg av psykologen. Mitt råd är: VAR ÄRLIG! VÄLJ ERA ORD VÄL! skall ni nu ljuga ljug om ngt litet som är enkelt att komma ihåg, för samma fråga kan komma flera gånger under samtalet fast med olika ord och sammanhang. Vissa frågor som jag fick dök upp 2-3 ggr under vårt samtal fast med andra ord. Exempel: så du ägnar dig åt lagsport, vilken position har du i laget? Jag är forward, och sedan förra säsongen är jag lagkapten. sedan en massa jada jada frågor. Hur kändes det första gången du drog på dig kaptensbindeln för 3 år sedan? sedan en massa jada frågor. Har du upplevt konflikter i din roll som lagkapten mellan tränarens krav och lagmedlemmarnas roll sedan du blev lagkapten inför denna säsong? massa jada frågor Hur gick det till när du blev avsatt som lagkapten? så att gå runt och kontrollera ett svar är inte ngt problem. nu är detta ett kumpigt exempel och psykologerna har betydligt mer förfinade varianter. Men tänk på att ljuger du om fel saker kan du få ett h-vete inne hos psykologen... Quote
Rickard N Posted October 12, 2005 Report Posted October 12, 2005 Kan det vara så att de som är "ledartyperna i skolan som går på alla fester" kanske passar som gruppchefer och de som togs ut till KB behövde "kunna vrida på figurer"? Quote
Mr_Confused Posted October 12, 2005 Report Posted October 12, 2005 Kan det vara så att de som är "ledartyperna i skolan som går på alla fester" kanske passar som gruppchefer och de som togs ut till KB behövde "kunna vrida på figurer"? Jag tror också det kan ligga något i detta, det känns rätt så logiskt, även om det inte är så enkelt (vilket jag inte tror avses heller). Dock blev jag själv först satt som gruppbefäl och jag är nog klart mer "figurvridartypen", så alla på Pliktverket ser nog inte på det så. Quote
Raptor Posted October 12, 2005 Report Posted October 12, 2005 Nu kanske jag stöter mig med någon men strunt samma. När man ser vilka typer som blivit allt från gruppbefäl till KB, så sviktar mitt förtroende för psykologen. Själv fick jag tre frågor eller något, intervjun var över på någon minut eller så. Helt ärligt tror jag det är ganska mycket slump med i bilden. Att hålla på att ljuga sig blå tror jag i förlängningen inte är en så god idé. Skulle psykologen på något sätt syna din bluff så kan det bara sluta illa. Att komma till mönstringen väl förberedd är bra. Att sitta och stamma, tveka och säga "ööööh" skriker inte ledarmaterial direkt. Quote
eskil Posted October 13, 2005 Report Posted October 13, 2005 Jag tror att Frodo har missuppfattat vad ledarskap i det militära går ut på. Man vill inte ha skolans puckade gängledare som befäl. Man vill ha intelligenta killar och tjejer med ansvarskänsla som kan agera sjävständigt och fatta egna beslut (och stå för dem). Quote
Rickard N Posted October 13, 2005 Report Posted October 13, 2005 Kan det vara så att de som är "ledartyperna i skolan som går på alla fester" kanske passar som gruppchefer och de som togs ut till KB behövde "kunna vrida på figurer"? Jag tror också det kan ligga något i detta, det känns rätt så logiskt, även om det inte är så enkelt (vilket jag inte tror avses heller). Dock blev jag själv först satt som gruppbefäl och jag är nog klart mer "figurvridartypen", så alla på Pliktverket ser nog inte på det så. Självklart är det inte hela sanningen men kanske en delmängd av den Quote
PIC Posted October 13, 2005 Report Posted October 13, 2005 Nu kommer inte jag ihåg exakt hur länge jag var inne hos psykologen, men kanske en 15-20 min. Det kan inte vara lätt att på den korta tiden bedömma en person. Har själv varit på psykologiska undersökningar som tagit en hel dag samt kostat en massa pengar, och även då gick jag därifrån utan en, enligt mig, rättvis bedömning. Så att bedömma en person efter en halvtimmes samtal är nog inte så himla lätt. Quote
Mr_Confused Posted October 13, 2005 Report Posted October 13, 2005 @PIC Jag håller helt med, även om de (förhoppningsvis) är rätt ordentligt utbildade är det nog sällan de gör helt rätt bedömning. Men jag menar att då behöver folk inte göra bedömningen ännu svårare genom att ljuga. Quote
Beafer Posted October 19, 2005 Report Posted October 19, 2005 Psykologen blev verkligen inte överförtjust när jag berättade att jag jag var med i FBU-ungdom (det som alla säger att man "bör" hålla tyst om). Varför ska man hålla tyst om sånt på mönstringen? Jag har annars hört att man ska berätta sånt på mönstringen och hålla tyst om det när man rycker in. Borde inte sådant vara meriterande när man mönstrar? Quote
Mr_Confused Posted October 19, 2005 Report Posted October 19, 2005 Psykologen blev verkligen inte överförtjust när jag berättade att jag jag var med i FBU-ungdom (det som alla säger att man "bör" hålla tyst om). Varför ska man hålla tyst om sånt på mönstringen? Jag har annars hört att man ska berätta sånt på mönstringen och hålla tyst om det när man rycker in. Borde inte sådant vara meriterande när man mönstrar? Tja, det känns väl som ett rimligt antagande att uppfattningen att FBU:are är MÖPar, stridspittar etc. inte bara förekommer hos befälen på förbanden, utan också har spritt sig till Pliktverket. I mitt fall skulle jag nästan kunna tycka att det var roande, om jag inte visste att psykologens bedömning var så viktig - han fick ett klockrent oh-nej-inte-en-sådan-uttryck över sig och höll nästan på att dra en djup suck men kom på sig själv i sista ögonblicket, och nöjde sig med att istället skriva lite i sina anteckningar Och på ett sätt kan jag faktiskt förstå att de tycker så - i det förbund jag var medlem i var väl 1/3 riktigt vettiga, kompetenta människor som antingen blev förebilder eller ens polare, 1/2 var väl sisådär, halvvettiga, och den sista 1/6 hade f*n ingenting i gröna kläder att göra, man blev nästan mörkrädd vid tanken på att vissa av dem skulle göra militärtjänst. Egentligen var det nog mer än 1/6 totalt, men överlag låg det väl där eftersom vissa slutade och sedan tillkom nya. Och min erfarenhet av folk från vissa andra föreningar vill jag knappt ens gå in på... vi kan säga som så att jag tom. sett LK2:or som betett sig, enkelt uttryckt, som totala idioter. Så det finns nog rötägg överallt. Dock har du nog rätt på ett sätt, jag fick höra för något år sedan att de som var klara LK2:or skulle kunna begära något slags intyg på detta, eftersom de då skulle kunna få högre värden hos psykologen. Och LK2:or är ju oförvånande nog oftast de som brukar vara mest vettiga, så det kan man ju förstå. Och även om mina egna erfarenheter talar mot det och alla jag talat om det med håller med, så kan det ju visst finnas de psykologer som tycker FBU-U är något positivt, det vill jag inte utesluta. Quote
marcuzt Posted October 19, 2005 Report Posted October 19, 2005 (edited) Nån som vet vad psykologens olika bokstäver betyder? vore skoj att se vad jag fick på de olika sakerna. Fick riktigt dåligt lågt. För hon ansåg att ifall man går estet på gymnasiet samt tror på Gud så måste man vara galen Men fick iaf panga i 10 månader :P Psykologen jag var hos hade iaf många fördomar när jag nämnde nått enda om mitt liv... Edited October 19, 2005 by marcuzt Quote
Mr_Confused Posted October 19, 2005 Report Posted October 19, 2005 Nån som vet vad psykologens olika bokstäver betyder? vore skoj att se vad jag fick på de olika sakerna. Fick riktigt dåligt lågt. För hon ansåg att ifall man går estet på gymnasiet samt tror på Gud så måste man vara galen Men fick iaf panga i 10 månader :P Psykologen jag var hos hade iaf många fördomar när jag nämnde nått enda om mitt liv... Psykologens bokstäver? De enda bokstäver jag fick var på hörselgrupp och sammanlagd tjänstbarhet (jag mönstrade 2003). Och alla vet ju att esteter är lite konstiga... eller, host harkel, jag menar, det finns ju folk med fördomar överallt ;) Quote
Recommended Posts