Kattnuss Posted October 23, 2002 Report Share Posted October 23, 2002 Tjena! Jag skulle gärna ta emot lite nyttiga tips på vad man ska tänka på. Om man satsar på att bli uttagen till KB på mönstringen. Vad lägger mönstringsförrättaren tyngden på när han fattar sitt beslut? Mvh / Katarina Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 23, 2002 Report Share Posted October 23, 2002 Det mesta av vart du hamnar(KB, PB, GB, F) avgörs inne hos psykologen. Se gärna till att ha gått en bättre gymnasielinje. Stabila hemförhållanden. Berätta om din lyckliga barndom om de frågar. Beskriv dig som en person som vågar ta ansvar och leda andra. Osv Det gäller naturligtvis att du inte har helt kassa resultat i övrigt heller. Säg också att du vill bli officer. Att du vill gör värnplikten som KB. Om du innan mönstringen tänkt ut vart du vill ligga så är det nog också bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest PHP Posted October 23, 2002 Report Share Posted October 23, 2002 De frågar om du haft några förtroendeuppdrag och om du tycker om att ta ansvar och leda andra. Att ha sommarjobbar och ha varit med i scouterna gillar dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Mozza Posted October 23, 2002 Report Share Posted October 23, 2002 Det är ganska svårt att 'spela duktig'. Psykologerna har ändå 5,5 års utbildning och genomskådar en direkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 23, 2002 Report Share Posted October 23, 2002 Svara snabbt och självsäkert hos psykologen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lindman Posted October 23, 2002 Report Share Posted October 23, 2002 Exakt! Kort och konsist! Visa att you aint no regular punk! You´re a KB-punk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattnuss Posted October 23, 2002 Author Report Share Posted October 23, 2002 OK grabbar! tack för hjälpen=) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 23, 2002 Report Share Posted October 23, 2002 du kan ju dra en vals om att du varit elevrådsordförande motsvarande, det e ju klockrent. fast du kan ju träna lite hemma innan så du inte stammar fram svaret. jag körde med detta o det gick nog igenom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ARN Posted October 23, 2002 Report Share Posted October 23, 2002 Behöver man ljuga för att få tjänsten har man inget där att göra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GA KA Posted October 23, 2002 Report Share Posted October 23, 2002 Jag har väldigt svårt att se varför man på olika sätt måste förbereda sig för att få en KB/PB tjänst. Är man tillräkligt bra så får man tjänsten. Det är inte svårt att få en KB/PB tjänst för en normal person så jag förstår inte riktig hysterin inför om man ev skall lyckas få en tjänst. I övrigt så instämmer jag fullständigt med ARN. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 23, 2002 Report Share Posted October 23, 2002 Jag har väldigt svårt att se varför man på olika sätt måste förbereda sig för att få en KB/PB tjänst. Är man tillräkligt bra så får man tjänsten. Det är inte svårt att få en KB/PB tjänst för en normal person så jag förstår inte riktig hysterin inför om man ev skall lyckas få en tjänst. I övrigt så instämmer jag fullständigt med ARN. Om du lever som du lär, GA KA, så förbereder du aldrig dina uppdrag, planerar något i förväg eller läser på när du skall hålla ett föredrag. Att förberedda sig är bra, oavsett vad det gäller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ARN Posted October 23, 2002 Report Share Posted October 23, 2002 Jag har väldigt svårt att se varför man på olika sätt måste förbereda sig för att få en KB/PB tjänst. Är man tillräkligt bra så får man tjänsten. Det är inte svårt att få en KB/PB tjänst för en normal person så jag förstår inte riktig hysterin inför om man ev skall lyckas få en tjänst. I övrigt så instämmer jag fullständigt med ARN. Om du lever som du lär, GA KA, så förbereder du aldrig dina uppdrag, planerar något i förväg eller läser på när du skall hålla ett föredrag. Att förberedda sig är bra, oavsett vad det gäller. Nu talar GA KA om mönstringen och inte livet i allmänhet. Jag tror att GA KA menar att förbereda sig inför psykologsamtal är väldigt svårt, alternativt "omöjligt". Dock så innebär den korta tid psykologen har på mönstringen, en ev. chans för den mönstrande att försöka styra samtalet till ämnen som känns trygga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 23, 2002 Report Share Posted October 23, 2002 Nu talar GA KA om mönstringen och inte livet i allmänhet. Jag tror att GA KA menar att förbereda sig inför psykologsamtal är väldigt svårt, alternativt "omöjligt". Dock så innebär den korta tid psykologen har på mönstringen, en ev. chans för den mönstrande att försöka styra samtalet till ämnen som känns trygga. Jaha, så man skall alltså inte förberedda sig för mönstringen. De som tränar för att bli KJ eller FJS gör alltså fel? Kattnusen frågade om mönstringen och jag tycker att det är bra att förbereda sig till den. Jag gjorde det inte och blev ändå KB-uttagen vilket visar att GA KA har delvis rätt (e man rätt mtrl så blir man uttagen) Klart man kan förbereda sig för ett psykologsamtal liksom allt annat nästan. Det är bara ohyggligt mycket svårare att styra ett sådant förlopp. Men det är alltid bra att i förväg tänkt på saker som kan visa på tex ledaregenskaper (scouter, elevråd osv) och familjefrågor eftersom dessa alltid kommer upp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ARN Posted October 23, 2002 Report Share Posted October 23, 2002 Jag tycker visst att man ska förbereda sig inför mönstringen genom att träna och tänka igenom vilka befattningar man är intresserad av. Visst kan man tänka igenom t ex positiva egenskaper inför psykologsamtalet, men svaren på dina exempel bör vara rätt givna och inte vålla några större tankeoperationer. Det jag menar är att man inte bör sitta och fundera ut svar som man tror psykologen vill höra, utan tänka efter före och svara ärligt. Själv var jag fysiskt förbered inför mönstringen, men dåligt insatt i vilka tjänster det fanns. Eftersom jag gillar hundar och tyckte det verkade kul att var befäl, tänkte jag att "hundförarbefäl" i marinen, motsvarande, skulle vara bra ;) , problemet var att det ej fanns ??? Efter att mönstringsförrättaren hotat med att placera mig som KB på I22, tyckte jag att PBAMF lät bra... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattnuss Posted October 23, 2002 Author Report Share Posted October 23, 2002 ok ok lugna ner er nu=) jag tror att jag har tolkat era svar på rätt sätt. Jag tror inte heller att det skulle funka att sitta och blåljuga för en psykolog då dom delvs är utbildade att se igenom sådant. Det jag ville ha svar på var väl mer om de tittar mycket på den fysiska kapaciteten eller om det är den psykiska som överväger. Och svar på det tror jag nästan att jag fått. Det går säkert bra på mönstringen det är bara det att jag är lite skitnödig över tanken på att inte lyckas med det jag företagit mig. Fan jag vill ju bli vagnchef på stridsfordon 90!! men men jag nöjer mej med det mesta. Sålänge jag slipper sitta stilla o titta på en radarskärm eller något annat trist. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 23, 2002 Report Share Posted October 23, 2002 Som vagnchef på en CV 90 eller strv 122 så är det kanske som du själv förstår inte din fysiska kapacitet som är det viktigaste. Om du kan springa en mil på 40 eller 50 minuter spelar inte så stor roll när du kan köra samma sträckan med ditt fordon på kortare tid. Där är det nog din förmåga att vara lugn, lösa flera uppgifter samtidigt, samarbete med övrig besättning och övriga enheter (hos psykologen kan det om läge ges vara viktigt att poängtera hur mycket du tycker om att arbeta i grupp och med andra människor, att du fungerar bäst i team men samtidigt är oerhört stark ensam) som är det viktiga. Lycka till med din mönstring. Tror den befattning du vill ha är kanonrolig men det finns en massa annat också. Kolla runt på pliktverkets hemsida och på de olika pansarregementenas hemsidor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattnuss Posted October 23, 2002 Author Report Share Posted October 23, 2002 Tack så mycket!=) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu.Bar Posted October 24, 2002 Report Share Posted October 24, 2002 Det är en fördel att ha ett bra resultat på inskrivningsprovet också. Men det är ju också svårt att "träna" inför. Mitt tips inför psykologsamtalet är att inte försöka tänka på hur du uppträder eller framstår. Det försvårar bara psykologens arbete om intervjuoffret har en för tillfället tillrättalagd personlighet. Det finns många faktorer som du inte alls kan påverka: Olika psykologer resonerar olika, samma sak med mönstringsförrättarna, tillgången på lediga KB-tjänster varierar. Din placering kan i slutändan bero på rena tillfälligheter så behåll ett öppet sinne. ..och slutligen - Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted October 24, 2002 Report Share Posted October 24, 2002 Det är ganska svårt att 'spela duktig'. Psykologerna har ändå 5,5 års utbildning och genomskådar en direkt. Skulle det vara ett skämt eller? Alla vet ju att det är en sport att "bullshitta" psykologen på mönstringen. Finns inte en jäkel som med handen på bröstet kan säga att de inte förskönade beskrivningen av sig själv. ;) Inte bland de jag pratat med i alla fall. Hälsningar, Foxtrot Lima Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Gson Posted October 24, 2002 Report Share Posted October 24, 2002 @FL bara för att alla "Bullshitar" psykologen (me to) så innebär det ju inte att psykologen sväljer det med hull och hår, eller hur? han/hon kanske ser rakt igenom dig.....iaf så borde han misstänka något när den 11:e elevrådsordföranden för dagen kommer in...... skulle tro att mönstringspsykologerna är hyfsat väl medvetna om vad de mönstrande överdriver/ljuger/förskönar. Efter x antal år i branchen lär de se vissa mönster. Frågan lyder nu då, hur ska man agera när man vet att psykologen vet? ska man inte säga ett piss? inte ha en enda historia om ens förträffliga ledaregenskaper? kör man på det så kanske psykologen tänker, wow en kille som inte ljuger/överdriver, honom ska vi ha. Ocj vips så är man SSG..... :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dirty-1 Posted October 24, 2002 Report Share Posted October 24, 2002 jo, alla ljuger nog litet hos psykologen... om jag minns rätt så var jag så gott som helt ärligt där inne *Stolt* ljög bara om att jag ofta är ute i skog och mark när hon frågade ;) Hmm, ljög alla ni andra om att ni var ordförande? jag vet inte, jag sa som det var (att jag var ledamot) och det räckte tydligen för en kb-tjänst Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted October 24, 2002 Report Share Posted October 24, 2002 jo, alla ljuger nog litet hos psykologen... om jag minns rätt så var jag så gott som helt ärligt där inne *Stolt*ljög bara om att jag ofta är ute i skog och mark när hon frågade <!--emo&;) Hmm, ljög alla ni andra om att ni var ordförande? jag vet inte, jag sa som det var (att jag var ledamot) och det räckte tydligen för en kb-tjänst Vill minnas att jag satt där och var fullständigt ärlig rakt igenom. Dock hade jag ingen aning om vad det hela gick ut på.. knappt läst tidningarna som kommit hem innan. Jobbade dock på gym även innan mönstringen, och hade viss erfarenhet av att leda träningspass och det nämnde jag säkert. Men jag hade inga som helst planer på att bli befälsuttagen. När man väl kom in till inskrivningsgubben och satt och snackade lite där så fick han syn på att jag kryssat i att jag inte ville bli befäl.. "nämen.. hallå! Det där tar vi bort!" eeeh, jaha? Så.. vips blev man GB. Hade man haft någon aning om vad man gjorde där så kunde mna väl säkert ha satsat högre om man velat. Såå, eftersom jag är så förbenat ärlig, så tycker jag att andra också ska vara det! ;) Det lär väl finnas anledning till testerna, och det är nog inte att testa hur bra du ljuger, utan att se till så du hamnar på rätt ställe. :notify Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 24, 2002 Report Share Posted October 24, 2002 Som alltid blir det stort intresse kring "psykologtrådar". EN SAK SOM MAN A L D R I G SKA SÄGA ÄR ATT MAN VARIT ELEVRÅDSORDFÖRANDE!!! OAVSETT OM DU VARIT DET ELLER EJ KOMMER DU SOM SÄGER DETTA KLASSAS SOM LÖGNARE DÅ DET ÄR EN AV DE MEST KLASSISKA OCH MEST SAGDA VALSERNA HOS PSYKOLOGEN. Det går INTE heller att ha en viss strategi när du pratar med psykologen. Är du den sociala typen som pratar mycket och "fyller i" det du sagt när psykologen ser på dig kan du tvärtom klassas som nervös och osäker. På samma sätt kan du om du är "den coole" typen som svarar kortfattat och inte fyller i när psykologen ser dig i ögonen och "söker-ytterligare-förklaringar" klassas som socialt begränsad och dålig ledare och gud vet vad. Vad psykologen värderar, vilket humör den är på, och vad den söker hos just dig varierar över tid och mellan de olika psykologerna. Lycka till i lotteriet. /RP Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 24, 2002 Report Share Posted October 24, 2002 Som alltid blir det stort intresse kring "psykologtrådar". EN SAK SOM MAN A L D R I G SKA SÄGA ÄR ATT MAN VARIT ELEVRÅDSORDFÖRANDE!!! OAVSETT OM DU VARIT DET ELLER EJ KOMMER DU SOM SÄGER DETTA KLASSAS SOM LÖGNARE DÅ DET ÄR EN AV DE MEST KLASSISKA OCH MEST SAGDA VALSERNA HOS PSYKOLOGEN. Men f*n vad alla snackar om elevrådsordförande då ! Det finns ju andra fötroendeuppdrag :thumbs: Och om man nu vill visa att man verkligen har varit ordförande så får man väl skaffa sig ett intyg på det eller nåt.. :P Jag kommer då iaf säga att jag har varit medlem i FBU-U si å så många år och styrelsen bla bla. Klassrepresentant bla bla. oj, tillförde nog inte så mkt till diskussen.. slut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted October 25, 2002 Report Share Posted October 25, 2002 Ing, Vem har lurat i dig att GB är befälstjänst? :P Hihi... Förlåt... ;) Hälsningar, Foxtrot Lima Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted October 25, 2002 Report Share Posted October 25, 2002 ...och bara för att tillföra lite brasved i diskussionen kan jag nämna att en avlägset bekant till mig, som f ö pluggar till Yoff på MHS-Ö, fick ta del av en undersökning som hade visat att människor med goda ledaregenskaper oftast även var skickliga på att ljuga. Detta betyder inte automatiskt att man är en bra ledare bara för att man kan ljuga, snarare tvärtom, men lite intressant var det... ;) Jag tycker att det är fel att tro att det är "omöjligt att lura" psykologerna på mönstringen. Kvalificerat skitsnack! Om ni har rätt betyder det att de medvetet väljer ut folk som de vet ljuger, och det är lite väl långsökt, eller hur?? Hälsningar, Foxtrot Lima Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 25, 2002 Report Share Posted October 25, 2002 Ja det här tillför ju en ny dimension till psykologintervjun. Ljug inte så det märks. Men ljug. Bara det inte avslöjas att du ljuger. Du ska bara ge sken av att du ljuger så att psykologen tror att du är en bra lögnare och därigenom ledare. Att det finns en undersökning som säger att ledare är bra lögnare är väl ingen världsupptäckt. Logikens under: Smart kille = Bra ledare = Bra på uttrycka sig / ljuga Hjärndöd pundare = dålig ledare = dålig lögnare Lite grovt formulerat men ändå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted October 25, 2002 Report Share Posted October 25, 2002 Ing, Vem har lurat i dig att GB är befälstjänst? :P Hihi... Förlåt... ;) *HOST* civilist.. *harkel*... inte ryckt in än... *hrm* :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted October 25, 2002 Report Share Posted October 25, 2002 Nog för att detta har varit uppe MÅNGA gånger, men: GB är rygggraden i svenska armén, och i dom flesta andra länders armér också för den delen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Lima Posted October 25, 2002 Report Share Posted October 25, 2002 Hehe... Now I've found your weak spot. ;) Äh, jag bara skojade ju. Men bara för att reda ut saker och ting: Om GB är ryggraden, vad är då E/F-soldater respektive PB/KB för en armé då? ??? Kanske foten respektive hjärnan? :P Hälsningar, Foxtrot Lima Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts