Jump to content

Recommended Posts

Jag har legat inne några veckor och kommit fram till att lumpen för mig känns helt meningslös. Vilket är bästa sättet att få frisedel på? Fungerar det att säga att man fått tinnitus efter en konsert man varit på under senaste permissen och fejka att man fåt kraftigt nedsatt hörsel. Om man då tvingas göra hörseltestet igen så hör man dåligt med flit osv. Finns det andra sätt som är bättre, typ åberopa psykiska problem osv. Är det möjligt att få uppskov med lumpen om man kommit in på nån utbildning, typ handels. Väldigt tacksam för svar.

Vad ligger du inne som?

Prova att förklara för befälet hur du känner och se om du kan bli förflyttad till nån annan utbildning som du tror skulle passa dig bättre.

Att fejka taskig hörsel eller psykiska problem är nog inte den bästa lösningen...

Äh, ta det lugnt nu Berka! Inte förhasta sig nu.

Alla som rycker in känner precis som du har gjort. Allt det nya; sova borta, ta order, lite sömn, stress, vård, fältliv etc. är knepigt att handskas med ifall man aldrig varit med om det förr! Folk vänjer sig lite olika snabbt, och de flesta håller det nog inom sig hur de egentligen känner.

Jag tycker det är tråkigt ifall du vill avbryta det hela redan nu. Då jag vet vad du går miste om.

Tro mig, första veckorna (GSUn) är det nog ingen som tycker/tyckte om! Men det är meningen och del av det militära livet du har framför dig.

Håll ut den perioden så lovar jag dig att det kommer bli bättre.

Första veckorna kändes det bara drygt och man trodde kapten drev med oss när han sa "Om några veckor längtar ni hem till ING3 när ni är på permis". Det gjorde man ju efter ett tag...

Allt känns rätt meningslöst i början, men efteråt när man skiljs från dom man har umgåtts med dagligen (nästan) i 15 månader känns det värre än när man rycker in, det lovar jag! Bit ihop!

Jovisst, jag vet att det blir betydligt bättre. Men det känns ändå som man slänger bort ett år på något som inte känns givande. Särskilt som man bara kommer att bli ställföreträdande gruppchef eller vanlig menig trots att man blivit uttagen som GB. Ingen som vill säga vad bästa sättet att få slippa är?

Du slänger inte bort ett år, allt man gör i livet ger en erfarenhet! Plugga eller jobba kommer du i alla fall att göra efter lumpen. Se det som något du får vara med om och som ger deig erfarenhet.

Många får inte chansen att gör lumpen idag, se dig som utvald!

Att hitta på en anledning för att få frisedel upptäcker de snabbt. Bit ihop - du är soldat!

Hur är det med uppskov då? Kan jag få uppskov att göra lumpen senare om jag kommer in på handels?

Tror knappast att det är aktuellt att du får uppskov från din värnplikt för att gå i skolan, dock har jag för mig att om man söker högskole-/universitetsplats och kommer in där kan få uppskov med den platsen, så du har en granterad plats på din utbildning nästa år, då du har slutat i kungenstjänst.

Kämpa på :) , du kommer inte ångra dig om tio månader :)

Mitt tips är inte någon nyhet, men jag tycker att du ska bita ihop ochge det en chans. Om det fortfarande känns fel så bör du snacka med dina befäl. Om det inte ger något försök snacka med annat befäl, de vill trots allt att du ska funka under din tid på regementet. Att spela psyksjuk kommer inte att göra något bättre

(Detta är menat till Wittman) Värst vad du var snabb att dra slutsatser om nåt som du inte vet nåt om. För dom som inte har nån annan framtid kan kanske lumpen verka meningsfullt. Man slipper tänka på vad det ska bli av en i ett år. För oss andra verkar det rätt meningslöst att i 10 mån lära sig saker som man aldrig kommer att ha nån nytta av. Fattar inte varför detta resonemang skulle göra mig mesig. Det är en väldig massa folk som bryter på grund av fejkade skäl, men jag förstår att ni inte vill nämna några skäl här eftersom det i såna fall skulle kunna användas av flera personer.

Edited by Bergqvist

funkar det inte att prata med befäl, så skall det finns personalkonsulenter på ditt regemente.

sök upp denne, annars så kolla med pliktverket.

det är meningslöst att ha en omotiverad soldat, och kan tom beroende på vilken tjänst du innehar vara farligt.

skulle tro att det är enklare att komma loss från sin tjänst nu, än det var för 14 år sen jag gjorde gu.

men vi hade två på vår grupp, som "mesade ur" av olika anledningar, men de fick kämpa länge innan de släpptes ur armens ömma vård.

religösa skäl kan vara något som man kan åberopa. det ser kanske lite bättre ut i papprena att vara jehovas vittne än att komma med psykiska besvär.

(Detta är menat till Wittman) Värst vad du var snabb att dra slutsatser om nåt som du inte vet nåt om. För dom som inte har nån annan framtid kan kanske lumpen verka meningsfullt. Man slipper tänka på vad det ska bli av en i ett år. För oss andra verkar det rätt meningslöst att i 10 mån lära sig saker som man aldrig kommer att ha nån nytta av. Fattar inte varför detta resonemang skulle göra mig mesig. Det är en väldig massa folk som bryter på grund av fejkade skäl, men jag förstår att ni inte vill nämna några skäl här eftersom det i såna fall skulle kunna användas av flera personer.

å det tänkte du inte på när du mönstra?

kom inte och säg att du blev tvingad...

Vad är det för larv? Visste redan vid 16-års ålder vad jag skulle göra, men gjorde lumpen ändå.

8 månaders verklighetsflykt? Lägg av.

Antingen gillar man lumpen, eller så gillar man det inte.

Vill man inte göra lumpen, för all del, slipp, men kom ihåg att det är totalförsvaret du hoppar av. Väljer man att hoppa av skall man i alla fall vara ärlig och säga som det är, att man inte ville/orkade/etc. o inte hitta på en massa dynga om att de som GÖR lumpen flyr undan något...

Ett alternativ kan vara civilplikt, är osäker på hur lång tid man ligger inne, men jag _tror_ att det blir kortare än 10 månader. Det kanske även känns som att vara brandman ger dig något mer än att tälta i skogen...

Kom inte och säg att du under 10 månader bara kommer att lära dig saker du aldrig kommer ha nytta av! Se det som en merit och som personlighetsutvecklande. Oavsett vad du nu vill bli i framtiden så är det en merit att ha gjort GU. Och varför ha så bråttom?? Du har ju ett helt liv framför dig!

Om du nu fullföljer så skulle jag vilja ha en rapport från dig ett par år efter MUCK. Då tror jag inte att du har samma inställning.

Edited by Ingbat/I19

• Forumsledning

@Bergqvist

Du bör med fördel tala om vart du ligger inne för någonstans och hjur länge, så att folket fattar lite om vad kan tänkas pyssla med under lumpen. Det är lixom skillnad på att göra Lumpen och att göra Lumpen.

Beroende på tjänst är det oxå säkert olika svårt att hoppa av osv..

Jag själv kan bara fylla i med de andra här, det är aldrig roligt i början för många. Men känner du att du har bättre saker att göra än att passa på att göra nått som får dig kanske att mogna som person och kamrat, lära känna sig själv och göra det lättare att kunna lösa vissa uppgifter i det civila, så visst ljug, hitta på eller spela dum eller vad du nu hittar på, men det får du isåfall komma på själv.

Lumpen gör du EN gång, ingen andra chans här.

@Bergkvist

Inledningsvis vill jag säga att jag håller med Ingbat.

Jag känner att det är i första hand inte det rent militära som jag kände var mest givande. Du skall veta att jag gick som fjärde man på min befattning i 7,5 månad. Hur meningslöst tror du det kändes på en skala 1-10. Såhär i efterhand så var det inte så farligt tråkigt. Visst jag fick inte toppbra betyg (vitsord) men jag lärde mig mycket om mig själv. Jag fick verkligen testa mina gränser och en del av dem var lägre än mina kamraters, samtidigt hade jag andra styrkor där jag var bättre än dem och så vidare.

Summa sumarum, så skulle jag aldrig i livet ångra att jag bet ihop och faktiskt slutförde något efter 15 månader, det var otroligt utvecklande och jag har haft stor nytta av min militära ledarskapsutbildning i mitt arbete i studentkår och förhoppningsvis som sjuksköterska.

Men samtidigt så skall du ha klart för dig att jag kommer aldrig att tycka att du är en mes om du väljer att hoppa av. Jag har full respekt för ditt val. Vi lever idag med en FM som tillåter avsteg från pliktlagen och då skall man utnyttja detta systemfel om det gagnar ens egna syften. Däremot skall man också ha klart för sig om vilka konsekvenser ens handlande kommer att resultera i.

1. Om man väljer att ljuga och bedra, genom tex skylla på psykisk sjukdom (vilket kanske leder till LPT, sk vårdintyg om man har otur) eller dålig hörsel (vilket audionomen troligvis kommer att se att du ljuger eftersom ett audiogram och analys är väldigt vetenskapligt) så kommer det att finnas i dina papper resten av ditt liv.

2. Väljer du att olovligen avvika kan det resultera i rättsliga efterspel med brottregisternoteringar.

3. Väljer du att genom samtal (schysst sätt) där du förklarar för dina befäl dina avsikter och ambitioner. Helt enkelt genom att vara ärlig så kommer troligtvis konsekvenserna vara rimliga. Men då måste du ransaka dig själv och ställa dig frågan: Kommer jag att ångra detta i framtiden?

Frågan är inte helt lätt att besvara, för att man skall kunna svara på den måste man vara helt ärlig. Det är omöjligt att helt förkasta verkligheten och så som man känner idag. Men man måste försöka att tänka sig om 10 år. Vad gör jag då? Vill jag göra utlandstjänst? Vill jag göra nåt där jag kan ha fördel med mina militära vitsord? Du måste alltså försöka att inte tänka på hur du känner dig idag utan vad och om termer. Då kanske du kan skapa ett uns av distans även idag.

Lycka till i vilket fall som helst med ditt val och det är endast du som kan innerst inne känna om du har gjort rätt val.

Edited by dalkarl

Kan bara hålla med övriga talare ! det är ingen bortkastad tid ! även om du aldrig kommer till andvändning av det du lärt dig ! så lär du dig jävligt mycket om dig själv ! det lovar jag dig o när du e klar med lumpen så kommer du att känna stolthet över att du har gjort värnplikten !

kan bara säga att det är tungt i början men det går över !

Och du snackar om att det är bortkastad tid !? du är väl runt 19år antar jag... du har ju hela livet på dig att plugga o jobba! se det som en erfaranhet rikare som du inte kan få någon annan stans !

Så bit ihopp nu o fäll ner panbenet !!!

:ph34r:

Det har väl varit en hel del klämkäcka tillrop på forumet. (Bita ihop tänderna i byxfickan. Det blir bättre sedan)

Verkar samma råd som att rekommendera någon av slå sig med en hammare - den blir skönare när man slutar... :((

Nu vill ju grabben ha ett råd hur han ska komma ifrån det gröna. Ska inte vi klara det?

Hallå: finns det inga tjänstgörande jurister på forumet? På 80-talet skickade vi hem några egna företagare som det höll på att gå åt helvete för, eftersom de jobbade själva och inte fick uppskov med ens KFÖ. Om jag minns rätt fanns det en paragraf där man kan förklara vederbörande oduglig för krigstjänst. Alla överens = åka hem samma dag. Finns den paragrafen kvar? Orkar inte studera pliktlag mm i värmen.

Men, som sagt, inte är det någon merit. Många som anställer personal, bl a jag själv på sin tid, kollar ju betygen från GU. Tjänsten spelar kanske inte så stor roll, men bra betyg visar att man gjort något vettigt av tiden. Det är det viktiga.

:ph34r:

En sak är ju att hävda att man känner obehag av vapen och det är obehagligt med tanken på att använda det mot en annan människa. Sen så skulle det vara kul och vet vad för tjänst du har.

Hej, synd att du inte tycker lumpen är något för dig, hoppas du ångrar dig...

Vi hade 4 arma själar som hoppade av i min pluton

detta är vad dem gjorde

Den första (GB/E vpl.) var med nästan hela första veckan, sen kom han aldrig tillbaka, det ledde givetviss till rättsliga påföljder vilket ju inte är bra. (gjorde totalt 4 dagar)

Den andra var en tjej (KB), kan inte detaljerna men tydligen insåg hon att detta inte var något för henne samt att hon inte hade den kondition eller vilja som krävdes (gjorde totalt 5 månader)

Den tredje (GB/E vpl.) hade STORA problem hemma både med flickvän, familj (flera dödsfall) och ekonomi, råkade även ut för en sannerligen hemsk olycka (går inte in på detaljerna men han fick snitta upp pungen...) efter att mentalt ha brutit ihop helt & på inrådan av SAMTLIGA i plutonen fick han sluta (gjorde totalt 3 månader)

Den fjärde (KB) råkade ut för en olycka efter 4 månaders tid, ska tydligen ha erbjudits att sluta men hon bet ihop drygt 8 månader innan hon tackade ja (gjorde 12 månader)

utöver detta var det minst 3 stycken till som aktivt försökte få slippa plikten det ända resultat dem åstadkom var att bli placerade på dem simplaste & tråkigaste tjänsterna som fanns tillgänliga

Armeén vill inte låta dig ge upp, gör dig inte till, utan prata med befälen, det är den mest smärtfria vägen och troligen enklaste

Lycka till!

Edited by Sniff

Får instämma med övriga talare.

Lumpen för mig var inte kul med dubbla hälseneinflamationer. Tog mig igenom med dåliga betyg men...

Mitt första jobb fick jag uteslutande på det faktum att jag hadde gjort lumpen.

Om du absolut vill sluta prata med sjukvårdspersonalen