Jump to content

drönarförsvar


zkurt

Recommended Posts

På förekommen anledning började jag fundera på effektivt (båda prestanda och kostnadsmässigt) försvar mot 'billiga' drönare. Då menar jag drönare som är relativ små och långsamma och ganska lika de större/dyrare civila som finns. Oavsett om man vill förhindra lede fi att flyga runt kärnkraftverk, eller undvika den typ av förluster som syntes i Azerbaijan nyligen.

Att dra iväg patriotmissiler för 20 mille styck för att slå ut en 200-kilos drönare två kilometer bort beväpnad med kamera är knappast motiverbart. Ej ens en Iris-T som må vara något billigare men som också endast finns i begränsad mängd.

 

Rbs70 känns mer rimlig men även den verkar onödigt stor och dyr. Mistral kanske är lite lättare? De flesta manpads verkar vara designade för att kunna verka nånstans mellan 5-10km, och slå ut mål med en hastighet uppåt Mach 2 vilket sätter minimigräns på storlek och pris. Men en modern drönare flyger aldrig så fort, inte ens Mach 1, och deras eventuella beväpning är inte mer än 'släpp rakt ner' och mer troligen kameror så räckvidden behöver inte vara mer än nån kilometer.

Det kanske inte ens behövs nån missil, det kanske räcker utmärkt med en tyngre ksp? Vet nån om det gjorts några försök att köra t.ex. Trackfire eller Protector i denna roll?


 

Edited by zkurt
Link to comment
Share on other sites

hittade denna variant för Mistral: https://www.mbda-systems.com/product/mpcv/

 

Den ser ju ut att vara ungefär vad jag funderade på, men dock kvarstår overkill-problemet med att det är en Mistral som kostar massa pengar. Antingen skippar man missilen helt och hållet, eller så tar man en mindre, billigare missil med en räckvidd på kanske 2-3km och toppfart under Mach1, men några sådana finns kanske inte.

Edited by zkurt
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, zkurt said:

På förekommen anledning började jag fundera på effektivt (båda prestanda och kostnadsmässigt) försvar mot 'billiga' drönare. Då menar jag drönare som är relativ små och långsamma och ganska lika de större/dyrare civila som finns. Oavsett om man vill förhindra lede fi att flyga runt kärnkraftverk, eller undvika den typ av förluster som syntes i Azerbaijan nyligen.

Att dra iväg patriotmissiler för 20 mille styck för att slå ut en 200-kilos drönare två kilometer bort beväpnad med kamera är knappast motiverbart. Ej ens en Iris-T som må vara något billigare men som också endast finns i begränsad mängd.

 

Rbs70 känns mer rimlig men även den verkar onödigt stor och dyr. Mistral kanske är lite lättare? De flesta manpads verkar vara designade för att kunna verka nånstans mellan 5-10km, och slå ut mål med en hastighet uppåt Mach 2 vilket sätter minimigräns på storlek och pris. Men en modern drönare flyger aldrig så fort, inte ens Mach 1, och deras eventuella beväpning är inte mer än 'släpp rakt ner' och mer troligen kameror så räckvidden behöver inte vara mer än nån kilometer.

Det kanske inte ens behövs nån missil, det kanske räcker utmärkt med en tyngre ksp? Vet nån om det gjorts några försök att köra t.ex. Trackfire eller Protector i denna roll?


 

Mycket få manpads klarar av mål som flyger i överljudsfart.

 

Eldrör, eldrör, eldrör med ammuniton lämplig för drönare är både billigt och effektivt.

Och även störutrustning som kan slå ut drönarens kommunikation.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

När det gäller minidrönare så hade jag satsat på energivapen HPM eller Laservapen.

 

HPM är ju lockande för du kan  klippa svärmar med små och medelstora drönare.

 

Större drönare på högt avstånd då är det nog mitt förslag manpads som exempelvis Stingers kanske?

 

Sen skulle jag vilja fråga forumet om det inte är teknisk och ekonomiskt möjligt att skapa en LV spränggranat till vårt granatgevär om man kan ha visuell kontakt med drönaren.

 

En sådan hade ju varit bra även mot andra flygföremål som exempelvis helikopter.

 

Jag tänker mig att granaten har en egen IR sensor på toppen och du bara grovriktar med Grg och när granaten "ser" drönaren med sin IR sensor så avges en ljudsignal och skytten trycker då bara av och sen får drönaren känna på en 84 cm slutfasstyrd kärlek med en granatkropp som innehåller en otrolig mängd tungstens kulor. 

 

Jag tänker mig att granatkroppen utöver IR sensor även har ett zonrör så det blir ju en riktad luftbrisad vars moln av tusentals tungstenskulor definitivt kommer sänka en drönare. 

 

//TF

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, Chassi said:

Mycket få manpads klarar av mål som flyger i överljudsfart.

 

Eldrör, eldrör, eldrör med ammuniton lämplig för drönare är både billigt och effektivt.

Och även störutrustning som kan slå ut drönarens kommunikation.

 

Störutrutrustning kan tyvärr skada civil radioutrustning och militära drönare går bara över till ett autonomt AI uppträdande eller följer en programmerbar kurs tillbaka.

 

HPM tror jag är bättre på men militära drönare har nog otroligt väl skyddad elektronik.

 

Stora Laservapen är också ett alternativ men regn och dimma minskar ju effekten på laserstrålen. 

 

30, 35, 40 eller 57 mm LV pjäs på våra kärnkraftverk eller andra fasta objekt som eldleds av både radar, laser och IR kamera vore väl bra men hur blir det med nedfallande skrot mot tredje person?

 

Kärnkraftverken har väl kust på nästan tre sidor men tyvärr civil bebyggelse alldeles för nära inåt land kanske.

 

Sen har du egna jaktdrönare och tränade fåglar som exempelvis örnar eller falkar. Dessa borde ju kunna ta små drönare antar jag. 

 

//TF

Edited by TKraften
Ändrar stavfel
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Först bör man fundera vad för typ av drönare man vill kunna skjuta mot. Då det finns drönare som kan använda medföljande robot för en längre räckvidd. Till små drönare som man bara använder inom några hundra meter. 

 

Det finns också rödpunktsbelysning på drönare för att styra granater och robotar med räckvidd på ett par km.

 

På samma sida där du hittade om Mistral så visade de laserstrålning mot drönare. Sky Warden som klarar UAV klass 1&2. Där även SAAB är med på utvecklingen. Sedan har jag för mig att man nämner att just Mistral 3 är lämplig till två typer av drönare. Om man pratar om eldrör så behöver man något som har hög eldhastighet och möjlighet med snabb ändring på riktning. 

 

 

Edited by madman
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, TKraften said:

När det gäller minidrönare så hade jag satsat på energivapen HPM eller Laservapen.

 

HPM är ju lockande för du kan  klippa svärmar med små och medelstora drönare.

 

Större drönare på högt avstånd då är det nog mitt förslag manpads som exempelvis Stingers kanske?

 

Sen skulle jag vilja fråga forumet om det inte är teknisk och ekonomiskt möjligt att skapa en LV spränggranat till vårt granatgevär om man kan ha visuell kontakt med drönaren.

 

En sådan hade ju varit bra även mot andra flygföremål som exempelvis helikopter.

 

Jag tänker mig att granaten har en egen IR sensor på toppen och du bara grovriktar med Grg och när granaten "ser" drönaren med sin IR sensor så avges en ljudsignal och skytten trycker då bara av och sen får drönaren känna på en 84 cm slutfasstyrd kärlek med en granatkropp som innehåller en otrolig mängd tungstens kulor. 

 

Jag tänker mig att granatkroppen utöver IR sensor även har ett zonrör så det blir ju en riktad luftbrisad vars moln av tusentals tungstenskulor definitivt kommer sänka en drönare. 

 

//TF

Mistral 3 som försvaret funderar på till amf.bat 2030 är ett bättre förslag än stinger.

Då de har sex åtta förslag på montering på fordon till båtar. Mistral 3 kan även användas mot andra mål som ex små snabbgående båtar. Och kan tydligen klara av två varianter av drönare.

 

Mitt förslag är att de LVKV9040 som inte har uppgraderas förses även med två Mistral 3. Tror även på beväpning med 35 mm också till olika varianter och två Mistral 3 förutom Manpads.

 

Då man utvecklar en raket till grg med räckvidd på drygt 2 km. Så kanske ditt förslag kan bli en framtida lösning. 

Link to comment
Share on other sites

Det kortsiktiga svaret är väl att det kända system inom FM som är bäst lämpad för uppgiften med kort varsel borde vara 40 mm LVAKAN med 3P-ammunition.. Vet dock inte prestanda på 40 mm ammunitionen, de här vingdrönarna som har uppträtt nyligen har flugit på uppemåt 1000 meters höjd enl. polisen.

Mer långsiktigt - Det bästa vore väl att störa ut eller ta kontroll över drönaren så att man kan landa den och kanske till och med spåra källan vart den styrs ifrån. Iran lyckades plocka ner en amerikansk drönare som inte ens var känd för allmänheten, om det var klanterier eller en lyckad operation av Iran får någon annan svara på, men tekniken finns ju onekligen.

Link to comment
Share on other sites

För att kommentera några punkter som kommit upp:

*) HPM eller Laser är kanske intressant om 10+ år men jag undrar mer vad som finns i dagsläget

 

 

*) större drönare som kan bära vapen är mer i storlek av ett mindre flygplanplan och bör hanteras av existerande "större" luftvärn på samma sätt som traditionella attackplan.

Min tanke med tråden var just med vilka system som finns idag man effektivast försvarar sig mot mycket små drönare som troligen inte ens har beväpning, eller om de har det så rör det sig om 'hovra och släpp rakt ner' av mycket små bomber. I det fallet känns det orimligt att dra iväg en missil för 5 miljoner och en räckvidd på 50kilometer, speciellt om man bara har nått dussin system som ska täcka alla tänkbara mål.

Vår nuvarande 40mm LV är säkert utmärkt för detta, men systemet (vagn+radar) är för dyrt för att ha hundratals av.

*) Om man nöjer sig med 1-3km räckvidd verkar det vara eldrör som gäller. Mistral och liknande är ju utan problem tillräckligt för att sänka en 100 kilos drönare men mitt grundantagande är att de är för dyra. Google säger att nyaste Stinger kostar omkring 1 miljon svenska kr och jag antar att Mistral är nått liknande (hittade inga siffror). Och det är bara en enda missil. En enhet bör väl ha minst 4 och sen tillkommer lavett/miniradar för flera miljoner till. Det blir för dyrt om man ska strössla hela kusten med dom.

 

 

*) Coyote 2 såg mycket intressant ut. Det ser ut att vara ungefär vad jag föreställde mig skulle behövas. Frågan är vad det kostar, jag hittar inga siffror på det.


 

Edited by zkurt
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, zkurt said:

För att kommentera några punkter som kommit upp:

*) HPM eller Laser är kanske intressant om 10+ år men jag undrar mer vad som finns i dagsläget

 

 

*) större drönare som kan bära vapen är mer i storlek av ett mindre flygplanplan och bör hanteras av existerande "större" luftvärn på samma sätt som traditionella attackplan.

Min tanke med tråden var just med vilka system som finns idag man effektivast försvarar sig mot mycket små drönare som troligen inte ens har beväpning, eller om de har det så rör det sig om 'hovra och släpp rakt ner' av mycket små bomber. I det fallet känns det orimligt att dra iväg en missil för 5 miljoner och en räckvidd på 50kilometer, speciellt om man bara har nått dussin system som ska täcka alla tänkbara mål.

Vår nuvarande 40mm LV är säkert utmärkt för detta, men systemet (vagn+radar) är för dyrt för att ha hundratals av.

*) Om man nöjer sig med 1-3km räckvidd verkar det vara eldrör som gäller. Mistral och liknande är ju utan problem tillräckligt för att sänka en 100 kilos drönare men mitt grundantagande är att de är för dyra. Google säger att nyaste Stinger kostar omkring 1 miljon svenska kr och jag antar att Mistral är nått liknande (hittade inga siffror). Och det är bara en enda missil. En enhet bör väl ha minst 4 och sen tillkommer lavett/miniradar för flera miljoner till. Det blir för dyrt om man ska strössla hela kusten med dom.

 

 

*) Coyote 2 såg mycket intressant ut. Det ser ut att vara ungefär vad jag föreställde mig skulle behövas. Frågan är vad det kostar, jag hittar inga siffror på det.


 

Att skaffa ett system för bara några km är inte heller en bra lösning. Om man bara avser att ha dessa för att slå ut drönare. Så för att konstatera så har vi inte mycket i varken eldrör eller som lvrobotar. 

 

LVkv90 har en räckvidd på 4 km och en egen radar. Varför jag tycker den kan kompletteras med två Mistral 3. Samt utöka någon variant med 35 mm akan och 2-4 robotar. Flera system fungerar utan medföljande radar. Men blir givetvis svårare då. 

 

Vi hade akan 40 mm L/70 som själva kunde söka målet både dag och nattetid. Som även kunde skjuta med hög vinkel. Även dessa valde vi att avveckla. Serbien som har licenstillverkning har valt att sätta dessa på små lastbilar SPARTAN system. Som senare kompletterades med olika lvrobotar. De ska nu bygga 12 st till med Mistral 3. Och byta några mot Mistral 3.

 

Om man sedan har något luftvärnssystem som använder utgångna robotar från flyget. Så blir kostnaden för dessa robotar inte så hög. Det enda vi har där är RBS98. Som man senare valt att de ska försvara RBS103.

 

Annars kan vi bygga om RB97 för att kunna ta RB99 med räckvidd ca 2.5 km. För flygbaser etc. Men det kan bli en för dyr kostnad. Om vi även måste köpa modernare robotar för längre räckvidd som AMRAAM-120 C7.

 

Skulle vi skaffa ytterligare något modernt som är kompatibelt med våra robotar. Så  är det NASAMS 3 som tydligen kommer att kunna använda Meteor. Eller ett nytt system med nya robotar som Sky Sabre där vi kan använda samma robotar som Marinen.  Om de sedan också skaffar tuber för längre räckvidd på Visby 2 så skulle det vara en fördel. 

 

Edited by madman
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, cazorp said:

 Vet dock inte prestanda på 40 mm ammunitionen, de här vingdrönarna som har uppträtt nyligen har flugit på uppemåt 1000 meters höjd enl. polisen.
 

1000 meter är inga som helst problem för 40mm, den petar ner en liten drönare med ett par skott bara.

 

Hagelgevär kan man glömma, för drönarna kommer inte befinna sig inom räckvidden för ett hagelgevär.

Lv-robotar = dyrt och tekniskt krävande.

IR-robot till GRG = dyrt, tekniskt krävande, kräver särskild hantering (tveksam om det ens vore möjligt att få in all önskad vara i det lilla formatet och göra det till ett faktiskt fungerande vapen.)

 

Angående nedfallande skrot (i form av odetonerad ammunition) från eldrör så behöver det inte vara ett jätteproblem då avfyrade granater destruerar sig själv när rotationshastigheten går under ett visst varvtal per tidsenhet.

 

Det man också får komma ihåg är att prata om drönarförsvar i två dimensioner, det vill säga dimensionen fred/gråzon eller dimensonen krig.

Det som är ett tydligt exempel i gråzonen eller i fred är ju den senaste tidens drönarflygningar över kärnkraftverk och andra skyddsobjekt.
Det andra exemplet är i krigstillstånd och där Azerbadjan rent tekniskt sopade banan med det Armeniska luftvärnet under den senaste konflikten i nagorno-karabakh, där Azerbadjan med teknisk finess vann mot ett luftförsvar som inte alls var tänkt eller övat i just krig mot drönare.


Det som signifierade den konflikten mellan Armenien och Azerbadjan var hur Azerbadjan mättade armeniska luftvärnet med olika mål och på så vis tvingade armeniska luftvärnet att skjuta mot "decoys" (attrapper) som i flera fall utgjordes av obemannade flygplan Antonov AN-2, och på så sätt röjde sin position för att i nästa steg bli upptäckt av spanande drönare för att slutligen bli utslagna av beväpnade drönare eller så kallad "patrullrobotar"(Loitering munitions).
Patrullrobotar är enkelt förklarat en självmordsdrönare med en viss verkansdel/laddning som flyger omkring i väntan på att få ett mål det kan flyga in i (kamikaze).

Fantisera några sekunder kring bilden av dussintals med dessa olika flygande farkoster som kommer samtidigt, vad ska skjutas mot, vad är farligast och med vad för insats ska väljas?

 

Med den taktiken tog det uppåt 3 veckor att helt slå ut armeniska frontluftvärnet, därefter kunde Azerbadjan inleda markoffensiver med eget flygunderstöd och slutligen tätt därefter få Armenien att kapitulera.

 

Armeniska luftvärnet var huvudsakligen byggt kring klassisk duellstrid mot uppkommande flygplan eller helikoptrar, inte att bekämpa svärmar av getingar, de hade/har inte heller kvalificerade sensorer uppbyggt i ett översiktligt luftstridsnätverk.
Azerbadjans luftförsvar ser ungefär likadant ut och är uppbyggt på liknande sätt som Armenien, men här hade man kraftsamlat och byggt upp sin initiala attack/förbekämpningsförmåga kring en uppenbar svaghet i det Armeniska försvaret.

 

Nu har ju Sverige fördelen med att vi har mycket skog att gömma oss i och inte lika kanaliserande terräng som i Nagorno-Karabach med dalgångar och nakna sluttningar, vi har även ett utbyggt luftförsvarsnätverk.

 

Ett väl fungerande drönarförsvar består inte utav hagelgevär eller Mistrals, men däremot av olika sensorer som kan upptäcka många mål och utröna vilken typ av mål det är samt vapensystem som kan verka mot olika mål på alla rimliga avstånd, ett system som väl håller ihop när motståndaren väl försöker "mätta" sensorkedjan och eldenheterna.

 

 

  

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, darkjak said:

Den sorts små drönare som påträffats på senare tid är nog lättast avklarade med någon form av eldrör. Möjligtvis att man använder någon av de senare varianterna av RBS70.

Känns väldigt dyrt att använda Mistral och liknande.

Jag skulle slå ett slag för kontra-drönare som flyger ikapp målet och sen krokar fast i det så det tvingas landa.

Alternativt skjuter ut någon typ av nät som den helt enkelt trasslar in sig i och kraschar till följd av det.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, darkjak said:

Den sorts små drönare som påträffats på senare tid är nog lättast avklarade med någon form av eldrör. Möjligtvis att man använder någon av de senare varianterna av RBS70.

Känns väldigt dyrt att använda Mistral och liknande.

Fast är RBS70 så värst mycket billigare?

 

//TF

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, cazorp said:

RBS70 borde inte vara så dyr relativt andra LV-system på marknaden, få aktiva komponenter i själva roboten och ett återanvändbart system + sålt till ganska många länder över ganska många år.

Fast RBS70 är ändå dyrt jämfört med att kunna skjuta ner en drönare med ett eldrör eller med ngn form av energivapen såsom laser eller HPM.

 

Viktigast är att drönaren är dyrare än ditt vapenval annars blir det en pyrrhusseger längre fram. 

 

//TF

 

 

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, TKraften said:

Fast RBS70 är ändå dyrt jämfört med att kunna skjuta ner en drönare med ett eldrör eller med ngn form av energivapen såsom laser eller HPM.

 

Viktigast är att drönaren är dyrare än ditt vapenval annars blir det en pyrrhusseger längre fram. 

 

//TF


Nja... det är ett ganska så kortsynt perspektiv. Vad är konsekvensen om drönaren får genomföra sitt uppdrag?

Israelerna har skjutit ner drönare med Patriotrobotar och Saudiarabien har skjutit ner drönare i mängd med AIM-120 AMRAAM. Är robot 70 det som bjuds och medger att pK (sannolikhet för bekämpning) är över 90%, då är det ett prisvärt alternativ. Tidbrännrör och zonrör har faktiskt en felprocent de också.

Ett väl fungerande HPM-vapen kan ge väldigt spännande följdverkningar vid vådaskott ;-)

Edited by Adeptus Bellum
Link to comment
Share on other sites

Här och nu så är nog en smygigt placerad LVKV9040 med lämplig kamouflering alternativt Visbykorvett med minimal signatur färdiggrupperad med 57 mm och stående order att skjuta ner drönare vårt snabbaste och mest troliga svar på de här drönarattackerna. De kanske redan har grupperat vid för ändamålet lämpliga skyddsobjekt i förhoppning att ytterligare drönare kommer flygandes - om så är fallet så kommer vi mest troligt inte bli varse om det i det här forumet, kanske inte ens efter en nedskjutning.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, Adeptus Bellum said:


Nja... det är ett ganska så kortsynt perspektiv. Vad är konsekvensen om drönaren får genomföra sitt uppdrag?

Israelerna har skjutit ner drönare med Patriotrobotar och Saudiarabien har skjutit ner drönare i mängd med AIM-120 AMRAAM. Är robot 70 det som bjuds och medger att pK (sannolikhet för bekämpning) är över 90%, då är det ett prisvärt alternativ. Tidbrännrör och zonrör har faktiskt en felprocent de också.

Ett väl fungerande HPM-vapen kan ge väldigt spännande följdverkningar vid vådaskott ;-)

Fast vi har ju verkligen en begränsad mängd RBS70/90, RBS23, Iris-T och patriot missiler...

 

Det finns väl inga lager där du direkt kan beställa fler LV robotar.

 

Eller kan Usa sälja från sina lager direkt till oss?

 

Har Usa överskott på LV robotar?

 

Jag tror mer på att att nya robotar måste beställas före en tillverkning. 

 

//TF

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, TKraften said:

Fast vi har ju verkligen en begränsad mängd RBS70/90, RBS23, Iris-T och patriot missiler...

 

Det finns väl inga lager där du direkt kan beställa fler LV robotar.

 

Eller kan Usa sälja från sina lager direkt till oss?

 

Har Usa överskott på LV robotar?

 

Jag tror mer på att att nya robotar måste beställas före en tillverkning. 

 

//TF

Rb70 robotar finns det fortfarande gott om, dessvärre är det mer ont om personal att bemanna lavetterna för att få en yttäckning.

 

Dessutom kräver rb70 mer eller mindre invisning för att fungera optimalt som luftvärnssystem.

 

Som en del i ett drönarförsvar kan absolut rb70 bidra, nackdelen är att den bara kan bekämpa ett mål i taget och måste följa roboten hela bekämpningsförloppet.

Det skapar en tidslucka där lavetten och operatören är utsatt för eventuella angrepp från andra drönare.

 

Rb 70 är framtagen för korta stridsförlopp och för att hinna skjuta en till två robotar, därefter har målet försvunnit eller bekämpats.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Även om det är roligt att diskutera hur Sveriges luftvärn borde se ut så är jag personligen mer nyfiken på vilka system som kan fås fram billigast och snabbast med mycket kort varsel (helst idag) mot små drönare.

 

Min bedömning hittills blir nog att de 40mm lv vagnar vi har kvar är den bästa kortsiktiga lösningen. jag tycker också mycket om idén att i smyg placera ut en Visby med 57mm vid varje kraftverk :-)

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, zkurt said:

Även om det är roligt att diskutera hur Sveriges luftvärn borde se ut så är jag personligen mer nyfiken på vilka system som kan fås fram billigast och snabbast med mycket kort varsel (helst idag) mot små drönare.

 

Min bedömning hittills blir nog att de 40mm lv vagnar vi har kvar är den bästa kortsiktiga lösningen. jag tycker också mycket om idén att i smyg placera ut en Visby med 57mm vid varje kraftverk :-)

 

Behöver knappast vara lv-vagnar.

Vanlig strf90 kan skjuta mot drönare också, men bara om de sett dem då de inte har radar.

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Chassi said:

Behöver knappast vara lv-vagnar.

Vanlig strf90 kan skjuta mot drönare också, men bara om de sett dem då de inte har radar.

 

 

Klarar de att skjuta 3P mot luftmål med luftbrisad? Annars blir det ju svårt.. inbillar mig att radarstyrning är mer eller mindre nödvändigt för att uppnå effekt.

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, cazorp said:

Klarar de att skjuta 3P mot luftmål med luftbrisad? Annars blir det ju svårt.. inbillar mig att radarstyrning är mer eller mindre nödvändigt för att uppnå effekt.

Nästan ingen str90 klarar av 3P idag, efter kommande uppgradering kan väl kanske hälften det.

Annars får man väl ladda med traditionella zonrörsgranater, det är också billigare än 3P.

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, Chassi said:

Nästan ingen str90 klarar av 3P idag, efter kommande uppgradering kan väl kanske hälften det.

Annars får man väl ladda med traditionella zonrörsgranater, det är också billigare än 3P.

Jag gissar att det är nån liten programmeringsdel som måste monteras inuti kanonen? Känns märkligt småsint att bara göra det på hälften av fordonen. Hur mycket pengar kan det rimligtvis röra sig om liksom?

Edited by zkurt
Link to comment
Share on other sites

Just now, zkurt said:

Jag gissar att det är nån liten programmeringsdel som måste monteras inuti kanonen? Känns märklig småsint att bara göra det på hälften av fordonen. Hur mycket pengar kan det rimligtvis röra sig om liksom?

Du har en ring runt kanonens eldrör precis under mynningen. 

 

Samma princip med nya Grg 18.

 

Denna ring alstrar ett styrbart magnetfält genom electricitet och på så sätt så programmeras 3P granaten till något av de 6 stycken olika alternativ när granatens elektronik passerat ringens magnetfält.

 

Ja det märkligt för jag trodde att den nya uppdatering av stridsfordon 90A&B till 90D1&D2 medförde förmågan att skjuta med 3P som 90C&E verisonen redan kan.

 

 // TF

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...