Jump to content

Recommended Posts

Posted

På sidan 7 & 8 i Soldatinstruktion anno 1930 står det att läsa:

Soldinstr.jpg

Det är obehagliga texter som återges i krigsmaktens egna skrifter....en historiens varning.

Posted

Känns främmande att tänka sig att nåt liknande skulle ha stått i en svensk soldatinstruktion, hade lika gärna kunnat vara taget ur nån tysk publikation. Där ser man hur mycket värderingar kan förändras och att vi inte var bättre än nån annan på den tiden. :dong:

Posted

Jamenvafan ska man säga. I encyclopedia Nordica (inte helt 100 på namnet, men nästan) från kring 20 eller 30 talet beteckans Kongo så här:

"Kongo: Djnugelområde i mellersta Afrika, befolkat af vilda och halvvilda negrer"

Posted

Jag har ett uppsalgsverk från 1811, och ett från 1919...i den mån jag ens akn tyda det förra så är det en hel del uppfattningar som har ändrats sedan dess, framförallt om rastänkandet..

Posted

Tursamt nog så försvann allt vad rasbiologi och rasforskning ut i glömskans dimmor efter 1945.

Känns som att världen trots allt har blivit mycket bättre sedan dess, all utveckling är kanske inte av ondo.

Posted

När jag gick i högstadiet (3 år sen) så hittade jag ett gammalt uppslagsverk. Under ordet "rasbiologi" eller nåt sånt så fanns det en hel sida med bilder på olika människor och under stod det vilken ras det var. Nordbo, afrikansk bushman osv. Visar väl ungefär hur gamla böcker vi hade. ;)

• Forumsledning
Posted

Ja, en gång itiden trodde vi världen var platt och för inte alltför länge sedan var det kriminellt att vara homosexuell.

Våra värdringar ändrar sig med tiden och någon gång i framtiden kommer de antagligen skratta åt sådant vi tycker är helt rätt i dag.

En garanterad sak är att man "var" tvungen att 20 år på systemet men 18 år på krogen.

Posted
Tursamt nog så försvann allt vad rasbiologi och rasforskning ut i glömskans dimmor efter 1945.

Känns som att världen trots allt har blivit mycket bättre sedan dess, all utveckling är kanske inte av ondo.

bullshit!!!

vi duktiga svenskar behöll rasbiologiska instutitionen, vid uppsala universitet tom 1954.

då bytte den namn till namn "folkhälsoinstitutet".

dessutom var vi ledande inom rasbiologin innnan tyskarna tog över.

vi har en ganska smutsig 1900-tals historia som vi borde göra upp med.

Posted

Detta var 70 år sen. Det kommer ALDRIG att komma tillbaka i Sverige. Känns rätt så meningslöst att oja sig över detta nu.

Posted
Detta var 70 år sen. Det kommer ALDRIG att komma tillbaka i Sverige. Känns rätt så meningslöst att oja sig över detta nu.

Efter första världskriget så sa dom att det aldrig mer skulle bli krig man ska aldrig säga aldrig :D

Posted

grattis!!!

du kan inte tänka dig en karriär som historielärare?

Vissa politiker älskar din inställning till vårt smutsiga förflutna.

"så länge de skiter i sin historia, så kan vi nog lura dem en gång till"

Så länge vi inte ifrågasätter, så har det aldrig hänt.

Posted

Man kan aldrig vaccinera sig själv mot ondska.

Guest Lt. payne
Posted

Jag vill inte kalla den texten för ondska, de som skrev den visste ju inte bättre. Jag kallar det oförstånd.

Kan inte hålla med om att Sverige skulle ha ett särskilt smutsigt förflutet heller. I mina historieböcker står det inget om svenska Kz-läger.

Vi (Sverige) har väl inte mer skit under naglarna än andra. Jämför gärna med dåtida och nutida regimer i vårt närområde. Typ Sovjetunionen och Nazityskland.

@blågul:

Är detta för hett ämne radera gärna.

Ps. står inte i min profil, men jag avskyr nazister och liknande pack!

Bara så att det är klart.

Posted

Jag vill inte kalla den texten för ondska, de som skrev den visste ju inte bättre. Jag kallar det oförstånd.

Kan inte hålla med om att Sverige skulle ha ett särskilt smutsigt förflutet heller. I mina historieböcker står det inget om svenska Kz-läger.

Vi (Sverige) har väl inte mer skit under naglarna än andra. Jämför gärna med dåtida och nutida regimer i vårt närområde. Typ Sovjetunionen och Nazityskland.

@blågul:

Är detta för hett ämne radera gärna.

Ps. står inte i min profil, men jag avskyr nazister och liknande pack!

Bara så att det är klart.

Vi hade inga Kz-läger, men väl arbetsläger för komunister och andra som inte riktigt passade in med den tidens politiska tänkande.

det smutsiga jag tänker på är nog mer enskilda händelser som skedde vi våra gränser.

norska flyktingar som skickades tillbaks i armarna på gestapo.

men å andra sidan har vi baltutlämningen, som inte heller riktigt kan beskrivas som rumsren.

sedan håll vi fångläger för tyska soldater några år efter kriget.

i bla backamo utanför uddevalla, inte heller så väldokumenterat.

Men vårt aggerande under kalla kriget är inte heller som mjölkvitt och rosenskimmrande.

Guest Lt. payne
Posted

Nu gissar jag, men flera av de händelserna du nämner kanske har gjort sitt till för att Sverige inte skulle provocera fram en eventuell ockupation från stormakterna?

I såfall har ju kanske ändamålet helgat medlen? Men jag kan ha fel.. :)

Guest Dedicated
Posted

Under dessa mörka år hade vi svenskar inte mycket att sätta emot stormakterna; vissa saker är vi nutids-svenskar inte stolta över att de hände men vad skulle dåtids-svensken egentligen göra? Sverige och dess regering manövrerade på att farligt hav, på det hela taget med Sveriges bästa för ögonen.

Posted

Oj nu är vi på minerad mark skall ni veta. Svensk nutidshistoria är en del av den svenska historian som fortfarande forskas mycket på.

En sak är säkert att Sverige var ett föregångsland inom rasbiologin och många idéer som Nazityskland fick kom just från Rasbiologiska insitutitionen vid Uppsala universitet. Varför kunde just detta ske?

Den dåtida värderingen lade stor tilltro till dom biologiska förutsättningarna, betänk att detta var i samma veva som de stora psykologiska framstegen gjordes. Till och med vår regering med de nyligen inträdda socialdemokrater (med en tanke om ett gemensamt Europa genom internationalen) hade dessa värderingar. En konsekvens av dessa blev att människor som inte stämde in på den "rasrena" modellen tvångssteriliserades, det var utvecklingsstörda, kvinnor och män som inte passade in i det sociala mönstret, prostitiuerade mfl som steriliserades. Det var också mycket nära att den lastiftning som låg i grunden skulle utökas och omfatta ännu fler grupper. Men detta stoppades av politiker med andra värderingar.

Vi måste lära oss av historien. Precis som det nämndes i en tidigare tråd så trodde man inte, och i synnerhet i Sverige, att det skulle bli krig i Europa igen efter WW1. Sverige var som det är i dag ett föregångsland (!) då det gäller nedrustning, och vi trodde på NF (Nationernas Förbund) som organisation att dessa skulle lösa alla tvister och konflikter mellan nationerna. Vi fick lära oss en svår läxa efter det vid WW2 krigsutbrott. Och lik förbannat så lär vi oss inte av våra erfarenheter.

Världen är i konstant förändring. Vi kan bara hoppas att freden består i vårt kära hörn av världen.

[Källa: Drömmar och verklighet- H. Lindqvist]

Posted

Gubbar, ni glömmer en djävligt väsentlig del av den här rasbiologi-skiten. På trettiotalet var Sverige helt homogent i sin befolkning. Idag är det inte så. Vissa beräkningar säger att svensken är i minoritet runt 2050.

Förutsättningarna för rastankar a´la trettiotal torde vara synnerligen dåliga när halva befolkningen har annan hudfärg än vit.

Så därför kan jag garantera att det ALDRIG kommer hända igen, i vart fall inte i Sverige.

Bushman>>Tänk efter innan du skriver fräsiga inlägg.

Posted

Nu är du nog ändå ute och cyklar lobo.

Har du hört talas om samer? Valloner kanske?

Det har nog aldrig funnits en homogen befolkning i Sverige.

The Swede

Posted

Ok, det stämmer ju. Men om man generaliserar litegrann kan man ju ändå tala om hyffsat homogen befolkning. Jämför man dagens sverige mot gamla sverige så förstår du vad jag menar. Kanske var något otydlig.

• Forumsledning
Posted

Jo ja möjligt kanaske .. men jämför man vilket "gamla" land som helst mot dagens så e inte sverige speciellt unikt. Alltså, det är klart att folk blandar sig när man kan resa vart fan man vill idag.

Posted
Vissa beräkningar säger att svensken är i minoritet runt 2050.

Förutsättningarna för rastankar a´la trettiotal torde vara synnerligen dåliga när halva befolkningen har annan hudfärg än vit.

Så därför kan jag garantera att det ALDRIG kommer hända igen, i vart fall inte i Sverige.

Svensken i minoritet??

Kommer det bo och arbeta så många människor som inte är svenskar i Sverige att svenskarna blir minoritet..

Har jag svårt att tänka mig, trots allt så har vi ganska så stränga regler för arbetskraft invandring.

Och vill man bo här en längre tid så ser man nog till att bli svensk medborgare.

:)

Tror det är sånt här tänkande som gör att tankarna lever kvar....

Du menar säkert inget illa men hudfärg är inte samma sak som svensk.

Vilket du säkert menade, men enligt mig sa på ett lite dumt sätt.

Inga "hard feelings"

:)

Posted
Nu är du nog ändå ute och cyklar lobo.

Har du hört talas om samer? Valloner kanske?

Det har nog aldrig funnits en homogen befolkning i Sverige.

The Swede

Nu cyklar du allt, Swede...klart Sverige en gång hade en homogen befolkning. En gång i tiden befolkades det som idag till viss del är Sverige av endast Samer, då var Sverige homogent :) Att Sverige som koncept inte fanns då är att ses som en petitess :P .

Posted

Skit samma, sådana här diskussioner spårar alltid ur, blir lite väl mycket existensiella frågor till slut.

Ibland har jag svårigheter med att skriva vad jag vill säga, som kanske har märkts. :)

Posted
Skit samma, sådana här diskussioner spårar alltid ur

Jo och även om man menar samma sak så fattar man ju inte det så blir det fel endå

:P

Posted
Gubbar, ni glömmer en djävligt väsentlig del av den här rasbiologi-skiten. På trettiotalet var Sverige helt homogent i sin befolkning. Idag är det inte så. Vissa beräkningar säger att svensken är i minoritet runt 2050.

Bushman>>Tänk efter innan du skriver fräsiga inlägg.

Lobo. Jag tror inte heller att rasbiologin kommer få vidare värst fotfäste i Sverige igen, möjligen bland tröga neonazister, men å andra sidan så värdesätter jag inte vare sig deras åsikter (även om jag de facto är beredd att dö för deras rätt att uttrycka dom) eller deras IQ.

Däremot ville jag med mitt inlägg bara skapa lite perespektiv till heal rasbiologiska snacket, så i det har du mycket rätt i.

Poängen med hela inlägget var just att påpeka att av historien måste vi lära oss av. Jag tackar ödmjukast för alla ryggdunkar och skall försöka att fortsätta med välformulerade inlägg, skall försöka tänka efter före innan jag skriver något.