Jump to content

Kniv på flyg?

Björkis

Recommended Posts

Tjena på er igen!

Skall till grubbnäsudden nu på söndag och skall flyga från Stockholm, i kompendiet som vi fick stod det att man skulle ta med sig kniv!

Men vad jag vet så är det väl förbjudet enligt lag eller nått att ha med sig kniv på flygresa...

Dessutom kommer jag troligen endast att flyga med handbagage (alltså persedelväska) så jag kan ju inte direkt lägga den i bagaget.

En annan sak är att jag dessutom kommer att resa i M/90 och har ingen aning om detta accepteras på flyget??

Hoppas på bra svar!

Mvh Björkis :D

Tjena på er igen!

Skall till grubbnäsudden nu på söndag och skall flyga från Stockholm, i kompendiet som vi fick stod det att man skulle ta med sig kniv!

Men vad jag vet så är det väl förbjudet enligt lag eller nått att ha med sig kniv på flygresa...

Dessutom kommer jag troligen endast att flyga med handbagage (alltså persedelväska) så jag kan ju inte direkt lägga den i bagaget.

En annan sak är att jag dessutom kommer att resa i M/90 och har ingen aning om detta accepteras på flyget??

Hoppas på bra svar!

Mvh Björkis  :D

Jag vågar tyvärr inget säga, men om du reser i m/90 stället så borde det väl inte vara några problem, ta med dej ett bevis på att du ska ha med dej kniv eller liknande.

Flyga i m90 är inga problem, bortsett från att du har en jäkla massa grejjer i fickorna som piper i metalldetektorn. Kör jackan på det där bandet.. det är lättast. :D

Checka in persedelpåsen med kniven.. du får inte ha den med dig trots de gröna kläderna.

Checka in persedelpåsen med kniven.. du får inte ha den med dig trots de gröna kläderna.

Då fungerar det alltså att ta med kniven i bagaget om det checkas in och så att säga ligger i flygets bagageutrymme??

I så fall överger jag nog min persedelbag där och tar den i luleå igen!

Tack för hjälpen!

Mvh Björkis :D

Då fungerar det alltså att ta med kniven i bagaget om det checkas in och så att säga ligger i flygets bagageutrymme??

Japp, går fint. Lämpa in väskan.. så mycket lättare dessutom att inte behöva släpa omkring den på planet.

:huh:

Tror faktiskt att röntgenapparaterna kan se igenom metallfolie. Särskillt då det finns röntgenapparatur som ser igenom hela containrar.

Varför dessutom riskera att bli tagen för terrorist genom att försöka smuggla ombord nåt när man lika gärna kan checka in baggaget. :huh:

Spelar ingen roll vilket uppsåt man kan tänkas ha egentligen. Om Åklagaren lyckas övertyga rätten om att det var förberedelse för kapning så blir det kåken.

Flyg och flygplatssäkerhet ska man ta på allvar.

/E

Eftersom blågul rensat så försvinner väl detta också.. kul så länge det varade :((

Innan WTC flög jag ett halvdussin gånger Stockholm-Ronneby i uniform med ett par-tre knivar (S1:1, multiverktyg och fällkniv) i fickorna och det var ingen som brydde sig. S1:an hade jag dessutom i bältet och den är inte så osynlig. Varken jag eller flygplatspersonalen tänkte på det.

Jag har en äldre kollega som väl ombord upptäckte att han råkat få med sig sin Pistol m/07 i handbagaget. Han var jäkligt nervös resten av resan ...

Numera är det lite mer uppsnäppt. De snodde min nagelklippare, trots att det inte fanns något på den som kunde nyttjas som knivblad. Däremot sa de inget om min Mont Blanc-penna i stål som man mycket väl skulle kunna ha ihjäl någon med.

Om skall ha med kniv eller dylikt ska du se till att skicka det med bagaget som går iväg på bandet. Det blir lugnast så.

Innan WTC flög jag ett halvdussin gånger Stockholm-Ronneby i uniform med ett par-tre knivar (S1:1, multiverktyg och fällkniv) i fickorna och det var ingen som brydde sig. S1:an hade jag dessutom i bältet och den är inte så osynlig. Varken jag eller flygplatspersonalen tänkte på det.

Jag har en äldre kollega som väl ombord upptäckte att han råkat få med sig sin Pistol m/07 i handbagaget. Han var jäkligt nervös resten av resan ...

Numera är det lite mer uppsnäppt. De snodde min nagelklippare, trots att det inte fanns något på den som kunde nyttjas som knivblad. Däremot sa de inget om min Mont Blanc-penna i stål som man mycket väl skulle kunna ha ihjäl någon med.

Om skall ha med kniv eller dylikt ska du se till att skicka det med bagaget som går iväg på bandet. Det blir lugnast så.

Instämmer!

Flög sträckan Kallax-Arlanda under åtta månaders tid innan WTC och då var det ingen som helst kontroll. Bara att kliva på. Första resan efter WTC var det metalldektektorer och bagagescanning helt plötsligt. Man får hoppas att flygsäkerheten håller i sig och inte sjunker till den nivå det var innan WTC.

Skall man flyga med kniv eller dyl. stoppa det i en väska och checka in den.

[OT] Våra f-soldater hade sin fältvanevecka då WTC inträffade, m.a.o ingen som helst kontakt med resten av världen. När vi kom ut för att hålla TU trodde de att vi skämtade. De blev lite chockade när de kom tillbaka till kasern.[/OT]

Enligt luftfartsverkets sidas FAQ:

Regeln om att få ta med knivar på 6 centimeter och längre inne i kabin i ett flygplan är den som gäller under normal securitysituation inom luftfarten. Efter händelsen den 11 september 2001 införde bland annat Sverige en skärpning av denna regel - till en nolltolerans.

Enligt luftfartsverkets sida FÖRBJUDET OMBORD:

Knivar

- alla knivar, oberoende av längd, som är låsbara eller som öppnas med en tryckknapp

- alla andra knivar med ett blad som överstiger 6 cm

Anm Tills vidare gäller som en utökad åtgärd att varje föremål som kan användas som ett stickvapen är förbjudet ombord.

Förbjudet ombord i sin helhet

Själv har jag innan 9/11 rest i m90 med Mora 2000, Leatherman mm i bältet, de som hade A1 fick lämna in den (skickades separat med övrigt bagage). Men eftersom mina knivar var mer än 6cm långa var de väl egentligen förbjudna redan då.

Reste oavsiktligen med en schweizisk fällkniv i packningen för cirka ett år sedan. De upptäckte den inte på Arlanda utan först i Wien. Jag fick ta med den ändå (hade uniform) och var glad att de hade hittat en kniv jag trodde jag tappat bort.

Detta var alltså oavsiktligt och jag vill inte uppmana någon att ta med sig kniv ombord, vad man än tycker om de skärpta reglerna.

Innan 9/11 hade jag aldrig fått gå igenom någon metalldetektor på Arlanda inrikes utan endast i Umeå av alla ställen.

[OT] Våra f-soldater hade sin fältvanevecka då WTC inträffade, m.a.o ingen som helst kontakt med resten av världen. När vi kom ut för att hålla TU trodde de att vi skämtade. De blev lite chockade när de kom tillbaka till kasern.[/OT]

Jo det där var jag med om, svårt att tro att detv var sant... ute i fält och allt...

Var nere i tunisen förra sommaren, där jag köpte ett gäng arabiska knivar, som jag klockt nog stoppade i "övriga" bagaget, tror inte det varit så poulärt annars med en kille med 2 veckors spretande skägg och ett gäng arabiska förskärare i bagaget :sniper:

De snodde min nagelklippare, trots att det inte fanns något på den som kunde nyttjas som knivblad.

Lite OT, men..

Det fanns nitiska vakter redan innan 9/11. Jag och några kompisar skulle in på storsjöyran och blev kollade av vakterna. En polare blev av med sin nagelklippare, och även den saknade knivblad osv. Jag höll på att bli av med nyckelknippan då jag hade 4-5 nycklar och en ölöppnare på den. Lite väl hård kontroll, man kunde för fasen köpa farligare saker inne på området..

All flygplatssäkerhet har blivit väldigt uppsnäppt i och med 9/11. Ibland är det nästan omöjligt att ta sig ut till helikoptern om man landat t.ex. på Bromma och gått in i avgångs/ankomst-hallen för att pissa eller käka lunch eller nåt. Trots att man genom fönstret ser den gröna helikoptern och man kommer iklädd M90H eller flygställ skall det kollas leg på alla och ibland ringas till chefen osv...

Man har även byggt om en massa flygplatsbyggnader för otaliga miljoner, för att bättre kunna hålla säkerheten uppe. Bla därför snackas det om att lägga ner flygplatser (norrköping t.ex.) för att det blir för dyrt att bygga om alla.

Jo tack !

Man har skärpt flygplatssäkerheten, det vet jag det.

FBU hade bokat direktflyg med Hercules från Arlanda till Visby (höstkonferens 2002) och Luleå (riksstämma 2003) och vi var tvungna att genomgå säkerhetskontroll och diverse fickknivar, korksruvar och sådant som förvarades i handbagaget lades i särskild låda och skulle enligt instruktionen förvaras i lastutrymmet, skilt från passagerarna. På en herka ?

Vi fick även boardingcards för att få gå ut till flygbussen. På kortet var "Swedish Armed Forces" angivet som flygbolag. Säkerhet i all ära men skulle vi kapa vår egen herka och vart skulle vi flyga med den ? Vi hade våra funderingar på Thailand men avstod pga den låga komforten eftersom Hercules saknar 1:a klass-avdelning.

Båda återresorna gjordes från den lokala militära flottiljen och där var det ingen som ens funderade på detta.

jag skulle tro att det går bra fall du läger kniven i den "vanliga" väskan där du lägger alla kläder alltså inte handbagaget.

Där har dom ju inte lika "hård" kontroll.

Efter som man inte kommer åt grejorna från kabinen

Mve Eddie

Den enda skillnad jag märkt på Herkules-flygningar är att man numer tar ur vital del ur vapnet och förvarar vapnen i säckar hos flightchefen. Eller har Swedint alltid haft sådana regler?

När jag flugit Herkules inrikes har jag fått ha komplett vapen på golvet mellan fötterna (enda begränsningen att de skulle ligga tvärs flygriktningen).

Förra sommaren flög sommarskolan från F16 Hercules från Arlanda till Gotland då flygfältet på Ärna var sommarstängt. Då fick soldaterna lägga sina AK 5:or på rullbandet för röntgen. Man kan ju undra om de letade efter dolda vapen... :ak::wub::lol:

Som tur var upphörde denna idioti efter ett tiotal soldater.

MOVCON (befattningshavare på Swedint med dåligt morgonhumör)sa till mig att försöka dölja min Ak5 när jag passerade tullen på Arlanda, eftersom de kunde bli kinkiga annars...

Icke, inte mitt problem! sa jag som var sugen på att komma hem snabbast möjligt och marscherade glatt genom tullen med judebag i ena handen och Ak5 i den andra! :)

Förra sommaren flög sommarskolan från F16 Hercules från Arlanda till Gotland då flygfältet på Ärna var sommarstängt. Då fick soldaterna lägga sina AK 5:or på rullbandet för röntgen. Man kan ju undra om de letade efter dolda vapen... :huh:8-/:banana

Som tur var upphörde denna idioti efter ett tiotal soldater.

Och än en gång så har det bevisats varför vissa människor inte ska ha ansvarfulla jobb... Koppla in hjärnan! :)

Inga problem med att check in knivar, jag flög från USA för någon vecka sedan med en bag med knivar, inga problem, kom även in i USA med en del knivar i det incheckade bagaget.

Fundera inte ens på att smyga in något som ev. kan användas som vapen, åker du dit ligger du pyrt till, mycket pyrt...

Guest Sudden
MOVCON (befattningshavare på Swedint med dåligt morgonhumör)sa till mig att försöka dölja min Ak5 när jag passerade tullen på Arlanda, eftersom de kunde bli kinkiga annars...

Icke, inte mitt problem! sa jag som var sugen på att komma hem snabbast möjligt och marscherade glatt genom tullen med judebag i ena handen och Ak5 i den andra!  :dong:

Tror att de hade blivit mer misstänksamma om du hade försökt att dölja den. Vilken idiot! :wub:

SOM fd. flygplatskontrollant kan jag svara att du enligt lag inte får ta med knivar och dylikt med i cabinen om det inte är sanktionerat hos TL, terminal ledare eller högre instans. D.v.s. om du inte tillhör polis eller flygplatssäkerheten i TJÄNST, alltså kan jag inte glida in med knivar o vifta med mitt leg när hjag inte jobbar.

Att man iaf. glider igenom säkerhetskontrollar med diverse vapen kan förklaras med att flygplatssäkerhet är så gott som ett abstrakt icke-befintligt begrepp. Utan problem kan du smuggla med dig det mest i vapen väg. Det finns nog så efektiva knivar i plast som aldrig ger utslag. Det hela är rätt vanskligt, med undantag för få flygningar ( dom som utförs av amerikanska bolag ) så har man ingen så kallad second screening ( en av många sätt att "försäkra" klinisk security så knivar o annat finns att tillgå i området bakom säkerhetskontrollen.

Alla solida metallföremål som t.ex. bly askar skall undersökas. Att ni kommer igenom med pennor osv är inget ksontigt, det finns bättre ställen att gömma vapen på än så öppenbara saker som pennor. MEN tidsbrist och godtrohet gör att det inte genomförs en ordentlig koll. M a o, flygplatssäkerhet är så gott som obefintlig när man vet hur det fungerar innifrån.

Vilka kläder du reser i är din ensak.

Apropå flygplatssäkerhet och knivar.

Läste en kolumn i nån tidning om flygplatssäkerhet eller bristen på säkerhet så som skribenten upplevde det.

Skribenten hade checkat in sitt bagage och passerat säkerhetskontrollen. I väntan på boarding bestämde sig denne för att ta en bit mat på fiket som fanns där. Till den grillade hamburgaren fick han en gaffel, och en mycket vass köttkniv. Så, så mycket för noggrant bortsållande av nagelklippare.

Tror att detta utspelade sig på Arlanda..

/E

• Forumsledning

Så är det ofta, man invagas in nån låtsassäkerhet.

Nu är det ju förväl att de flesta terrorister är mycket oskickliga och därmed klantar sig rätt rejält.

De som är ansvariga kollar blint på sin lilla tårtbit och tappar helhetsynen. En kjedja är aldrig starkare än sin svagaste länk.

En del tror stora toppar med onödigt problematisk och strulig säkerhet är medicien, istället för att ha en lägre fullt funktionell nivå som är jämn. Är det rutinerna FÖR bökiga hittar alla sätt att gå runt det, inte minst de anställda själva.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...