Jump to content

Hur länge??

Recommended Posts

Helu....vill ha lite seriösa förslag på hur och hur länge sverige skulle klara sig i ofred....

vilka truppslag som skulle klara sig längst/eller stryka med först...

Är övertygad om att Sverige skulle bita ifrån i början, men sen när FI pumpar in ny materiel, skulle 122 och annan viktig mat. gå sönder...

Sen skulle fria kriget komma, med små grupper som strider som tjetjenska rebbeller.....

Detta är min seriösa uppfattning.

Fienden har i huvudsak två alternativ.

Ett överaskningsanfall eller ett storskaligt anfall.

Överaskningsanfallet innebär att fienden inte får avslöja att han förbereder sig. Fienden kan då rimligtvis som absolut mest anfalla initialt med 50 000 man.

Storskaligt anfall innebär förebredelser i minst 2 veckor och då kan man ju tänka sig 500 000 man eller mer.

Sveriges flygvapen är nyckeln i båda fallen. I ett överaskningsanfall så hoppas fienden kunna slå ut vårt flygvapen innan det blir aktivt. Och detta skulle väl kanske kunna lyckas. Men skulle det inte lyckas å andra sidan så har fienden i princip förlorat 50 000 man och förmodligen kriget.

Skulle vårt flygvapen tack vare hemvärnet och andra beredskapsförband överleva överaskningsanfallet så skulle fiendens trupp ligga mycket illa till. Framskeppning av ammo och förnödenheter till den landsatta styrkan skulle angripas hårt av vårt flyg. Och även om vårt flyg skulle vara slut efter så lite som en vecka så skulle dom första 50 000 soldaterna krossas på grund av ammobrist och bränslebrist. Sen skulle fienden behöva fortsätta kriget mot Sverige som är mobiliserat och kanske hunnit få hjälp eller lånat materiel och så från vänliga stater. Precis så länge som flygvapnet klarar av att strida, borde vara minst 2 veckor, precis så lång tid har vi på oss att mobilisera samt låna/köpa materiel eller till och med få stöd av förband från vänliga stater.

I ett storanfall å andra sidan så kommer vi vara förberedda. Åtminstonde kommer flygvapnet att vara krigsberett. I detta alternativ kommer fienden inte att starta själva invasionen förrän dom slagit ut vårat flygvapen. Kriget kommer bli ett flygkrig där fienden i första hand slår mot vårt flyg, dom måste krossa vårt flyg så fort som möjligt, eftersom varje dag som går innebär att vår armé blir starkare och starkare.

Båda alternativen är svåra, det första, överaskninganfall, är en stor risktagning och fienden riskerar att befinna sig i ett läge där dom skeppar trupp medan vårt flygvapen är aktivt. Detta alternativ är dock det troligaste om vårt flygvapen är starkt i jämförelse med deras.

Alternativ två, storskaligtanfall, är en mindre risktagning. Man kan hammra på oss med flyg, och när man är klar så skeppar man trupp. Skulle man misslyckas så låter man helt enkelt bli att invadera. Det är dock så att hammrandet inte får ta för lång tid, vi kommer att kunna köpa materiel och utbilda trupp under det att dom hammrar på vårt flygvapen nämligen. Om vårt flygvapen är svagt i jämförelse med deras och dom är fast beslutna att invadera så är dock detta alternativ mest troligt.

Vid ett överaskningsanfall, där fienden lyckas och våra beredskapsförband, flygvapnet, hemvärnet totalt misslyckas så kanske vi kan befinna oss i det fria kriget inom 2 veckor. Jag anser dock inte att detta är troligt, jag tror att ett överaskningsafall mot sverige skulle misslyckas.

Vid ett storskaligt anfall tror jag inte att vi kommer befinna oss i det fria kriget förrän tidigast efter 2 månader.

Får väll komma med lite klassisk pessimissm.......

Flygförare, befäl på fartyg, höga militärer och andra "unika" (missförstå mig rätt) personer lär väll dessvärre tas ut innan ett ev. krig mot Sverige inleds för att skada flygvapnet, skapa oro samt störa hierarkin i FM. Detta så långt det går iaf.

Är man redan beredd mot ett angrepp så kan jag tänka mig att de som försvarar flygbaser, hamnar osv. mot sabotage ligger rätt illa till.

Pojkarna de möter lär inte vara av den snällaste typen.....

/Jonatan (som ville bli flygbasjägare :))

Jag tror att bara vi får en chans att mobilisera kommer vi att klara oss tillräckligt länge för att få hjälp utifrån. Troligen kommer nog politikerna vara för fega för att mobilisera förrän det är försent, tyvärr.

Råder er att läsa Operation Garbo. Vet inte hur realistisk den är men författarna verkar veta vad dom snackar om. Är dock ganska mycket politisk propaganda i den men i övrigt är det en bra bok.

Jo den boken skildrar ju en trolig (då) invasion av sverige...

Älskar vissa uttryck bara  " spetsnassar"

men för att återgå till topic så sa väl nån FV höjdare att med dagens flygplansantall så klarar sig flygvapnet i ca 2 veckor...tror att det stod i Försvarets forum

Hmmm?? Kan någon nämna några så kallade "vänliga stater"? Vi är ju trots allt "neutrala" även om det känns som ett slitet ord....

Om vi nu INTE får den am och drivmedel från våra vänner, hur lång tid fixar vi det hela då? Inte länge troligtvis...

officielt har jag hört att sveriges armé är rustat för att försvara stockholm i 4 dagar.. detta låter inte så bra.. men vi har ju 10 år på oss innan något kan hända, det har regeringen faktiskt bestämt och det är olagligt att inte följa dom ;)

sen är frågan hur mycke "militärt"/civilt motstånd sverige i såfall skulle göra.. en del svenskar hade nog föredragit post rösta eller någe ;)

Hmmm?? Kan någon nämna några så kallade "vänliga stater"? Vi är ju trots allt "neutrala" även om det känns som ett slitet ord....

Om vi nu INTE får den am och drivmedel från våra vänner, hur lång tid fixar vi det hela då? Inte länge troligtvis...

Vi kommer nog få köpa olja från norge och vapen från USA t.ex.

Det har ju inget med neutralitet att göra, vi köper ju det idag. Vid ofred finns det så klart möjlighet att dom inte vill sälja, men det är också möjligt att dom vill sälja till oss ännu hellre än vanligt och t.o.m sänker priset.

officielt har jag hört att sveriges armé är rustat för att försvara stockholm i 4 dagar.. detta låter inte så bra.. men vi har ju 10 år på oss innan något kan hända, det har regeringen faktiskt bestämt och det är olagligt att inte följa dom ;)

sen är frågan hur mycke "militärt"/civilt motstånd sverige i såfall skulle göra.. en del svenskar hade nog föredragit post rösta eller någe ;)

Suck, försvara mot vadå i 4 dagar och under vilka förutsättningar. En galen angripare som skeppar trupp utan flygherravälde???

En angripare som endast strategiskt bombar Sthlm till mos, flyg krig??

Al qaida som flyger mot oss med chartrade finnair plan?

Man kan inte säga något så kategoriskt, krig är otroligt komplext, många, många variabler.

Det finns ett enkelt svar på frågan som det ser ut idag: INTE LÄNGE! :notify

Har för mig att förra ÖB, Ove Wiktorin, sa någon gång i mitten av 90-talet (och då får man komma ihåg att det fanns fler förband än idag) att man vid en regelrätt invasion skulle klara att försvara Stockholm i 4 veckor och sedan skulle det vara slut, såvida vi inte fick hjälp utifrån.

OBS! Jag är motståndare till NATO, så se inte detta som propaganda för att vi ska be om hjälp utifrån.

Hälsningar, Foxtrot Lima :D

Om vi tänker oss någon gång runt 1990.

Sverige hade då (tror jag) 21 brigader och c:a 450 stridsflygplan.

Spetsnäsorna för insats mot norden var väl en sådär 4000.

Om vi tänker oss att de sätter in 2000 mot Sverige och att de skall ta ut fartyg, flygplan, mobförråd, högsta militära ledningen, kår-, fördelnings- och brigadschefer (och så ska vi inte glömma stf, stabschefer o.d.), piloter, fartygschefer, regering, opposition, kungahus, TV-personligheter, broar, järnvägsväxlar, vattenreningsverk, elproduktion m.m. m.m.

Vi talar om tusentals mål som ska slås ut av kanske ett par hundra sammansatta grupper. Dessa skall föras in i landet utan att upptäckas (man för inte in 2000 man med ubåt, särskillt inte som de flesta inte är dykutbildade), de ska ta sig fram oupptäckta, och utan att väcka misstanke till sina mål i ett land vars språk de inte talar.

Självfallet får inte enskilda soldater passa på att desertera (men det skulle väl aldrig en baltisk spetsnäsa göra. Han har ju så mycket att vara tacksam för jämtemot Sovjet).

Om man skall ta sig till geografiskt skillda mål så måste man ju sno några bilar (man hoppar ju inte gärna på bussen med sin AK, RPG, axelburna lvrobot m.m. m.m. i väskan). Då får man ju gud förbjude inte köra fel eller bli stannad i en trafikkontroll.

Vad jag menar är att spetsnäsorna kan inte slå ut allt. Hade de tur tar de delar av regeringen och försvarledningen.

Skulle de ta Sverige med ett massivt angrepp så måste för att anfalla direkt mot södra Sverige först slå ut flygvapnet och flottan. Detta görs knappast i en handvändning.

Skall de gå landvägen så måste de först gå genom Finland (vilket lär göra ont och ta en hel del tid), för att därefter framrycka genom "Norrlands djupa skogar" i 100 mil längs de i grova drag två större vägar som går genom Norrland i nord-sydlig riktning. De skall vidare ta sig över de 11 älvar som ligger mellan Haparanda och Stockholm.

Jag skulle också vilja påpeka att ingen land någonsin har genomfört en större offensiv med pansarförband genom skogterräng på ett sätt som kan beskrivas som framgångsrikt.

Vidare så får "dansken" mycket långa försörjninglinjer som hans svaga underhållsförband skall föra fram de c:a 50´000 ton underhåll som en pansarkår behöver varje dygn.

Vidare så lär hans träng få känna på vad sann jägarkärlek är...

Sammanfattning:

Strategiskt överfall är inte så lätt att genomföra som man ibland kan få intryck av. Om man från svensk sida vidtog lämpliga motåtgärder såsom livvaktsskydd åt ministrar, oppositionsledare och försvarsledningen, samt tillser att högre militärt befäl "gömmer sig" på när man får varning om förestående anfall (för förvarning får man, dock kanske inte tillräckligt för att "våga" mobilisera), så skulle ett strategiskt anfall bli mycket svårt.

Ett massivt anfall skulle beroende på f.f.a. terrängen bli dyrt och kräva insats av stora förband under avsevärd tid.

Det var 1990 det... Idag är vi i stort sett chanslösa tror jag. Kanske inte mot ett begränsat intrång på svenskt territorium, men om något land i vår närhet (inte nödvändigtvis Ryssland, kolla bara de galna danskarna i Dansk Folkeparti!) anfaller "en masse" lär vi få stora problem med att stå emot angreppet.

Tänk om det bara kommer sabgrupper då??

Ryssland har idag 200 sabotagegrupper redo= 2 Bataljoner, med modern utrustning, även för IT-sabotage, dock saknar dem bra förbandsledning.

Det är ju annars ett troligt scenario idag, att det bara kommer SF-förband som härjar och lever j*vel....

Det blir jobbigt att jaga dem. ???

Påstår du att Danmarks flygvapen kan slå ut Sveriges?!

Vi skulle nog klara av alla i våran närhet ganska lätt, förutom Tyskland...

Ryssarna klarar inte ens av tjetjenerna så dom räknas inte.

Kan inte låta bli att le åt hur vissa grovt underskattar ett land som Ryssland. :)

Ge dem tre-fyra år att rusta upp igen och finslipa taktik etc. så kan de köra över oss i sömnen om de så skulle vilja, förutsatt att styrkan på Sveriges försvar ligger kvar på nuvarande nivå.

Bara en sak Nifelhel: Varför skulle just ryssarna sätta IT-sabotage mot oss. Då är det nog troligare att västvärlden skulle vilja försvåra för vår industri.

Vad är skillnaden? Sverige ÄR en IT-nation. Utan internet skulle det gå ganska segt allting här.

*klipp* = ett MYCKET lamslaget Sverige.

Att ryssarna inte har nån bra förbandsledning, det låter ju bra? Men jag undrar om det verkligen är så?

Ryssen är inte dum, man har antagligen lärt sig av händelserna i Tjetjenien. Borde det inte vara logiskt om dom idag har en hel del välutbildat befäl med erfarenhet från ovanstående land??

Vi får inte glömma att svenska armén hade/har några stora problem. Går man till anfall/motanfall behöver man artilleri... Sverige bevarar 4*12 HB 77/B + beredskapslagrar ca 100 HB 77/A(Detta är mindre än en fientlig pansarbataljon har som understöd i ett anfall...alltså 48 pjäser). Det roliga är att vi har 4+2 brigader, men vi har endast Art till 4...och inget Fördelnings (Divisions) Art...1-2 bataljoner/fördelning. Sedan har vi bataljonsArt= 6 st GRK /42 på släpkärra. När första Svenska granaten avfyras så vet fienden var pjäsen är någonstans...Min slutsats är att vårat ART blir några timmar gammalt i ett eventuellt krig. Lösningen heter bla AMOS, MLRS, Panzerhaubits 2000.

Klara sig? Tja att hävda territoriet lär vi väl inte klara så länge, men å andra sidan tror jag inte att någon kan sätta in tillräckligt med trupp för att HELT behärska Sverige. Finns det spridda förband som genomför störstrid och hämtar underrättelser till exilregeringen i London kan man ju inte säga att landet är HELT förlorat.

Förr, då när det var bättre, fanns det enligt uppgift grunden till en motståndsrörelse organiserad, utbildad och utrustad redan i fredstid. Jag tror att det skulle kunna bli som det står i GARBO: Ett glesbygdssverige (småland och jämtland) med konstant S och C regering.

Historiskt sett har överaskning ofta lyckats av ett antal skäl och det finns ingen större anledning att tro att detta skulle ändrats.

I morgondagens konflikter behöver angriparen inte ens angripa öppet med mord på höga millitärer, flygförare osv. Hotet mot dagens känsliga infrastruktur (el, tele/data) är inte lätta att möta och mot dem tror jag inte vi "klarar" oss särskilt länge innan vi får gå med på rätt tuffa villkor. Sveriges IT-försvar lär ju vara på gång men jag tillåter mig att tvivla eftersom motanfall borde vara bästa försvar även på detta område men något sådant inte ligger i stil med resten av FM. Återigen spekulationer.

Det spekuleras så mycket i "fria kriget" och så vidare...Under de senaste 10 åren har försvaret gjort sig av med nära 500 000 man i krigsorganisionen...inklusive utrustning,vapen, fordon mm (rätt många förband var omoderna): Givetvis finns det undanlagda beredskapsvapen...men inte obegränsat(det är DYRT med förråd). Men det stora som skiljer oss idag från början av 80 talet är att vi skrotat i princip hela Armén.Det fria kriget går ju ut på att ett stort antal soldater/kombatanter härjar fritt bakom fiendens linjer och skapar problem. I början av 80-talet fanns 36 Brigader (många omoderna med cyklar) mot dagens 4+(2 i malpåse). Men det viktiga är att man har en förbandsstruktur att bygga på  och när förbandet utplånas/splittras gå vidare till det fria kriget.

Silen: Läs mitt inlägg igen och fundera på innehållet och dess betydelse.

Det står ingenstans att ryssarna skall sätta in IT-sab mot Sverige. Däremot står det att dem har kapaciteten att kunna göra det :sneaky2

Angående infon om sab-grupperna så kommer den ifrån Martin*Urban*Sigurd*Tore, tänker inte fördjupa mig i det....