Jump to content

Recommended Posts

Har nyligen pratat med en rekryterare från FM om vilka tjänster jag kan söka inom Armén med synkrav C, den mest intressanta var då Underrättelsesoldat. Befattningen verkar påminna lite om jägarsoldaters uppgifter. Vad jag inte förstår är hur man kan ha C i denna tjänst men inte söka några stridsbefattningar eller jägartjänster, är man inte lika mycket ute i fält eller har någon en bra förklaring på varför denna tjänst endast kräver C?

Skulle gärna även vilja höra från folk som har erfarenhet av tjänsten, hur var den? Vad fick ni göra?

Underrättelsetjänst kan vara olika saker. Vilket förband gäller det?

Om det är soldat på skvadron på 32.Underrättelsebataljonen på K3 så är det jägartjänst. http://jobb.forsvarsmakten.se/sv/vagen-in/befattningar/underrattelsesoldat/

Precis, det är den tjänsten jag menar.

Men hur kommer det sig att man kan söka denna tjänsten med C i syn men inte de "riktiga" jägarutbildningarna?

Edited by kest22

Jag tror att det måste blivit något missförstånd. Med syn C är det min veterligen inget alternativ att kunna söka någon tjänst till GU i insatsförbanden överhuvudtaget såsom pansarskytte, amfskytte, infanteriet, jägare/span etc.

Om man gör sin GU mot dessa typer av förband/tjänster (oavsett K/T) är det alltid till underhållskedjan/bakre av något slag för de behöver inte ha lägst B i syn. Dvs underhåll/logistik, rep, stab, tross osv.

Det jag också kan tänka mig att man har skrivit i Atlas är "Underrättelsesoldat." men i själva verkat är det UnderättelseASSISTENT på stabsnivå. Har sett denna miss förut, bl.a till SOU(jag lovar, helt otroligt!). Raderna i Atlas kan ofta se likadana ut till namn/befattning men med annan kravprofil och i verkligheten är det en helt annan tjänst än den man tror.. Detta förvirrar för yrkesvägledare och yrkesinformatörer därav blir det lätt fel.

Vet inte vilka "rekryterare" från FM du pratat med men jag tror att du ska få be att prata med någon annan, somsagt missförstånd.

Ge inte upp - lycka till!

• 2 weeks later...

Om tjänsten är som Undassistent är det bara att gratulera. En mycket kompetent tjänst där man får använda huvudet och bereda beslut samt ta del av klassificerade materiel så att striden ska kunna fortlöpa. Denna tjänst öppnar också många andra dörrar i framtiden då du lär dig beredning och analys.

Allt är inte strid med vapen i hand - merparten är de som supportar striden med olika spetskompetenser även om man många gånger enbart ser de som står på gatan med vapen i hand.

Det jägarförband som finns på 32 Undbat är FJS i kompanis storlek.

Resterande är ett underättelseförband dvs dom inhämtar underrättelser genom olika varianter ex spaning, sensorer el UAV

Underrättelseskvadronerna är också jägarsoldater.

http://www.forsvarsmakten.se/sv/organisation/livregementets-husarer-k-3/k-3s-insatsforband/32-underrattelsebataljonen/

Det där är en sanning med modifikation.

2001 tappade K3 sin officiella status som jägarförband.

Den jägarbåge som delas ut på K3 är endast ett utbildningstecken som får bäras på K3.

Det officiella utbildningslinjetecken för Jägare får bäras på höger arm oavsett nuvarande förband OM man gjort VPL motsv innan 2001.

Läs bestämmelser enskild ansökan om utbildningslinjetecken JÄGARE.

Men oavsett så vill jag ge beröm till 31 och 32 för dom utbildar duktiga krigare ☺

Helt rätt så är det en officiell jägarbåge och utbildning man är ute efter får man söka sig någon annanstans.

Dock utbildas det fortfarande jägarsoldater på 31a och 32a och verksamheten ser ut därefter. Om jag inte minns helt fel heter tjänsterna fortfarande jägarsoldat, jägargruppchef osv i systemen.

http://www.forsvarsmakten.se/sv/organisation/livregementets-husarer-k-3/k-3s-insatsforband/31-bataljonen/

"I grunden är personalen jägarsoldater med extra uthållighet och extra vilja."

http://www.forsvarsmakten.se/sv/organisation/livregementets-husarer-k-3/k-3s-insatsforband/32-underrattelsebataljonen/

"I bataljonen ingår, förutom förmåga till truppspaning med jägarsoldater vid underrättelseskvadronerna..."

Kompetensen finns både från andra och egna jägarförband utbildningsmässigt.

Personligen tycker jag man mest ska se sig efter det förband och tjänst man är intresserad efter och se till att klara utbildningskontrollen där för vill man ha större utmaningar finns det alltid andra förband och tjänster att söka sig till :)