Jump to content

Trängregementet - Kan jag byta befattning?


Recommended Posts

Jag mönstrade för flera månader sedan med inställning på en stridande befattning, men tyvärr var jag inte tillräckligt förberedd på cykeltestet, där jag fick en 5:a (6 är kravet för stridande befattning). Jag ska rycka in på Trängregementet som ”soldat logistik” i september och skulle gärna vilja veta vad folk har för erfarenhet av både regementet och befattningen. Yrkesvägledaren som jag har pratat med har sagt att man kan välja olika inriktningar där, som tex sjukvårdare, trafiksoldat osv, undrar hur detta fungerar i praktiken, hur mycket får man själv välja och hur mycket väljer regementet åt en? 

 

Men främst undrar jag om det finns någon möjlighet för mig att kunna byta till skytte/eskort på samma regemente om jag visar mig kompetent i fält och bra på skytte (vilket jag utan att försöka skryta, är) under de tre första GMU-månaderna? Eftersom det var just cykeltestet som satte käppar i hjulet (haha) har jag tränat mycket intervallträning under sommaren, samt även tränat hårt för att få så höga poäng som möjligt på multitestet. Om jag kan uppnå eller till och med överträffa kraven för skytte på beep/fält/multi - testerna, är det då möjligt? 

 

Jag är värnpliktig 99:a och kunde därför inte tacka nej till min befattning när jag mönstrade, annars hade jag förstås väntat och gjort om cykeltestet. Har alltid varit intresserad av att arbeta i Försvarsmakten (då i en stridande befattning), har varit hemvärnsungdom och tränade hårt för att kunna jobba i FM i flera år, tyvärr inte tillräckligt hårt på konditionen, men gjorde enorma framsteg i styrka jämfört med innan jag började träna. Hade för dålig syn för att kunna söka en stridande befattning från början, men arbetade ihop 16.000 kr för att kunna göra en laser-operation för ögonen så att jag skulle kunna ha en chans från början. Jag brinner verkligen för att arbeta i Försvarsmakten och vet att jag vill ha en stridande befattning, skulle det inte gå att ändra under GU kommer jag söka till det efteråt, men vill verkligen komma in på det så snabbt som möjligt. Vad tror ni, är det möjligt? Ska jag ta upp det här med min blivande plutonchef? Ser verkligen inte ner på befattningen jag har nu, men det är helt enkelt inte det här jag vill arbeta med, vill ha en stridande befattning och kommer inte ge upp förens jag får det.

Edited by GR-X
Link to comment
Share on other sites

Byte är med största sannolikhet inte möjligt då du kommer vara kravunderskridande kopplat till cykeltestet. 

 

Ge 100% och satsa på att bli en bra soldat (det kan man bli överallt om man vill) och sök sedan en GSS/K befattning med önskad inriktning efter GU

 

Vad det gäller val av befattning så kommer ni säkert få önska en befattning men i slutändan kommer det vara lämplighet och FM behov som styr. 

Link to comment
Share on other sites

För det första. Grymt att du är lämplig och får göra GU. Inte många som ens får göra det så du borde vara glad över det. 

 

Visst är det tråkigt att du inte fick det du ville ha. Dock så finns det inget som hindrar en från att byta befattning senare dvs efter GU. Vet inte hur det är på Trängregementet men på vissa regementen så kan det komma lediga tjänster som måste fyllas. Ex under värnplikten så fanns det tex chans för vissa amfibiesoldater att bli KJ eller fordonsförare att bli stridsfordonsförare. Detta är dock inget man ska räkna med utan är mer ett större undantag än regel. 

 

Gör ditt bästa på den befattningen du fått, träna upp kroppen, få bra vitsord som du senare kan använda när du söker ny tjänst. 

Link to comment
Share on other sites

On 8/2/2018 at 9:48 PM, Queen-of-Battle said:

Byte är med största sannolikhet inte möjligt då du kommer vara kravunderskridande kopplat till cykeltestet. 

 

Ge 100% och satsa på att bli en bra soldat (det kan man bli överallt om man vill) och sök sedan en GSS/K befattning med önskad inriktning efter GU

 

Vad det gäller val av befattning så kommer ni säkert få önska en befattning men i slutändan kommer det vara lämplighet och FM behov som styr. 

 

On 8/3/2018 at 2:11 PM, employed said:

För det första. Grymt att du är lämplig och får göra GU. Inte många som ens får göra det så du borde vara glad över det. 

 

Visst är det tråkigt att du inte fick det du ville ha. Dock så finns det inget som hindrar en från att byta befattning senare dvs efter GU. Vet inte hur det är på Trängregementet men på vissa regementen så kan det komma lediga tjänster som måste fyllas. Ex under värnplikten så fanns det tex chans för vissa amfibiesoldater att bli KJ eller fordonsförare att bli stridsfordonsförare. Detta är dock inget man ska räkna med utan är mer ett större undantag än regel. 

 

Gör ditt bästa på den befattningen du fått, träna upp kroppen, få bra vitsord som du senare kan använda när du söker ny tjänst. 

 

Då får jag köra på det! Är absolut lyckligt lottad som får göra GU! Ska verkligen satsa allt. Hur ska jag göra för att få så bra vitsord som möjligt? Vad kännetecknar en bra soldat? 

Edited by GR-X
Link to comment
Share on other sites

Inget gnäll, frivillig till även tråkiga uppgifter och blick för vad som behöver göras. Ordning, lyhördhet, att ställa upp för kamrater, förstå att man är en kugge bland flera i ett maskineri.

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...