Jump to content

Recommended Posts

Tjena! 

Mönstrade igår och blev rätt nöjd med mina resultat och fick den befattningen som jag tänkt på allra mest nämligen Stridsbåtsförare på Berga. 

Som ni kanske vet så krävs det att man gör en utökad mönstring för att få en plats som stridsbåtsförare. Min handläggare bad mig att kolla på ett eventuellt andrahandsval ifall jag mot förmodan skulle kugga den utökade mönstringen. Jag har använt mig av Försvarets befattningsguide men allt som sägs där verkar otroligt tråkigt i mitt tycke. 

Mina frågor är som följer:

1. Är det någon som gjort eller har erfarenhet av den utökade mönstring för stridsbåtsförare? några tips?

2. Måste hitta ett eventuellt andrahandsval, mina resultat på mönstringen var tillräckligt att välja mer eller mindre vad som helst utom jägare. 

Tack på förhand

/John

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• By daed_
      Tjenare!

Jag har blivit inskriven som fältarbetarsoldat på ing2 men har ambitioner att utbilda mig vidare till kustjägare eller jägarsoldat. Jag pratade med en inskrivningshandläggare som sade att det kommer gå om jag satsar på att få bra betyg under utbildningen.

Är i övrigt helt nöjd med min placering, är inte en sån som tycker att man ska vara jägare eller ingenting, men tänker fortfarande arbeta mot mina ambitioner.

Hur ska jag gå till väga för att få så bra betyg som möjligt? Vad behöver jag öva på och tänka på under utbildningen?

Eventuellt kan jag tänka mig att bli officer frammåt i karriären men just nu vill jag fokusera på mina preliminära mål.
    • By olofk
      Jag börjar GU nu i juni och då ska man ta med lite saker som står på rekryteringsmyndigheten men jag tänker på om man ska ta med typ några arbetshandskar (har ett par favorit arbetshandskar som är slitstarka och passar perfekt på mina korta tjocka fingrar) eller nått liknade som man kanske inte tänker på. skulle gärna höra från nån som gjort det nyligen och kan rekommendera nått, jag vet inte ens vad man inte får ta med så uppskattar å veta sånt också. 
    • By Albin Klevsand
      Hej! 

Jag söker all information man kan få om Flygbasjägarna! Främst från F17 men även vettig information från när utbildningen inte var på F17! Verkar otroligt intressant och har tankar på att gå FBJ. Hittar dock inte så mycket information om utbildningen m.m.
      Så det är bara att skriva! Hade varit kul att få reda lite från de som gått utbildningen de senaste åren om hur det ser ut nu ! 

Här kommer lite frågor som jag gärna får besvarat! 

Allmänt om utbildningen ? 

Reflektioner kring F 17 ? (Mat, boende) 

En vanlig dag som Flygbasjägare under utbildning men även efter utbildning ?

Den utökade mönstringen, vad innehåller den för tester? 

Lodjursmarchen ? Hur går den till ? 

Hur många söker och kommer in varje år ? 

Vad behövs för betyg på Mönstringen ? 

Hur förbereder man sig bäst innan utbildningsstart? 

Om de olika befattningarna ?  

OCH allt annat ni har att säga om FBJ! All information är bra information! 

Tack på förhand! 
    • By griffon
      http://www.fmv.se/sv/Nyheter-och-press/Nyheter-fran-FMV/FMV-bestaller-18-stycken-nya-Stridsbat-90-HSM/
    • By Denys Zagreus
      Hallå kamrater,

Öppnar detta konto med en undran från en nyfiken, blivande rekryt. Fullgjorde min prövning under gårdagen och gjorde bra ifrån mig. Toppbetyg på i-test och hårsmån från full pott i styrka och kondition, god syn, hörsel och hjärta. Inget att klaga på. Mitt sköra ego tog sig däremot ett törn av psykologens bedömning på två blygsamma fyror. Lite snopet tyckte jag då jag fick känslan av att vi hade ett öppet och ärligt samtal utan några större kontroverser. Nåväl, fick höra på omvägar att det mycket väl kunde bero på att min motivation inte sträckte sig längre än till en tjänst i Hemvärnet och att värdet sattes därefter. Men magkänslan säger att det var något mer, men vad kan jag inte svära på. Om detta kan vi bara spekulera förstås.

När jag senare under dagen pratade med några informatörer så var de ivriga på att sporra mig till att söka någonting mer utmanande än Hemvärnet. Jag har förstått att det till viss del handlar om att de vill rekrytera kompetent folk till K- och T-tjänster. Samtidigt fanns det något lätt föraktande i deras beskrivning av hemvärnstjänsterna. Att det var där som de som var pliktiga men inte hade klarat testerna hamnade. Begåvningsreserven. Och jag då som betraktar mig själv som en man som inte backar för en utmaning blev förstås lite orolig. Här får jag faktiskt tacka den gode psykologens bedömning då mina alternativ begränsades. Jag hade nog inte kunnat motstå frestelsen att ta en mer avancerad tjänst om den skulle ha erbjudits, fast det hade ställt till det såväl karriärsmässigt, ekonomiskt och relationellt.

Det finns förstås inget att göra åt det nu och det är väl gott så. Jag fick ju faktiskt den tjänst jag hade i åtanke när jag klev in på rekryteringskontoret (nästan, ville stridssjukvård men de verkade vara slut eller en lämp.nivå över - högst oklart). Min fråga är vad ni andra anser om Hemvärnet? Då menar jag i första hand utbildningsmässigt som en del av värnplikten. Antingen har ni gjort den själva, känner någon eller kommit i kontakt med dem på annat sätt. Var skulle ni säga att kompetensnivån och motivationen ligger, generellt såväl som hos enskilda rekryter?

Phileo,
      Denys
  • Create New...