Egil Skallagrimsson Posted July 23, 2018 Report Share Posted July 23, 2018 Hej kära medlemmar! Undrar om jag kan gå en utbildning på ett skytte kompani och sen eventuellt byta till Amfibieskyttesoldat, dit jag verkligen har satt kikaren på. Eller... Ska jag vänta så jag kan söka just till amfibieskyttesoldat. Är det lätt att byta befattning efter man har blivit placerad. Tack på förhand! Egil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted July 24, 2018 Report Share Posted July 24, 2018 16 hours ago, Egil Skallagrimsson said: Hej kära medlemmar! Undrar om jag kan gå en utbildning på ett skytte kompani och sen eventuellt byta till Amfibieskyttesoldat, dit jag verkligen har satt kikaren på. Eller... Ska jag vänta så jag kan söka just till amfibieskyttesoldat. Är det lätt att byta befattning efter man har blivit placerad. Tack på förhand! Egil vilket är viktigast bli militär eller bli Just Amfibieskyttesoldat. väntar du är alltid risken att du tillbringar ålderdomen funderande om du blivit en bra soldat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egil Skallagrimsson Posted July 24, 2018 Author Report Share Posted July 24, 2018 53 minutes ago, speculatores said: vilket är viktigast bli militär eller bli Just Amfibieskyttesoldat. väntar du är alltid risken att du tillbringar ålderdomen funderande om du blivit en bra soldat. Funderade på det igår. Hade byggt upp någon bild att amfibie grejen var det "bästa" men jisses tänker jag nu, precis som du skrev så kör jag på nu även om jag inte hamnar i Berga. Det är soldat livet jag vill lära känna så jag blir säkert nöjd vart jag än hamnar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Queen-of-Battle Posted July 29, 2018 Report Share Posted July 29, 2018 Efter genomförd GU kan du alltid söka dig som yrkessoldat till AMF1 om det är dit du vill. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonathan Grünberg Posted March 20, 2019 Report Share Posted March 20, 2019 On 7/30/2018 at 12:26 AM, Queen-of-Battle said: Efter genomförd GU kan du alltid söka dig som yrkessoldat till AMF1 om det är dit du vill. Frågan är dock hur troligt är det? Kommer ett förband att omutbilda en soldat istället för att ta en färsk rekryt som redan har korrekt befattning? (Frågar för vill verkligen veta, inte för att ifrågasätta. Har själv hamnat i samma problem) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted March 20, 2019 Report Share Posted March 20, 2019 Det är ju ingen jätteskillnad att vara skuttesoldat i ett mekaniserat förband mot att vara på amfibieskytte, mer än miljön dvs. Kanske att amfibieregementet har lite högre svansföring än övriga, men det betyder inte så mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Queen-of-Battle Posted March 24, 2019 Report Share Posted March 24, 2019 On 3/20/2019 at 2:55 PM, Jonathan Grünberg said: Frågan är dock hur troligt är det? Kommer ett förband att omutbilda en soldat istället för att ta en färsk rekryt som redan har korrekt befattning? (Frågar för vill verkligen veta, inte för att ifrågasätta. Har själv hamnat i samma problem) Det sker hela tiden i alla möjliga riktningar så är nog inget problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
employed Posted March 28, 2019 Report Share Posted March 28, 2019 On 3/20/2019 at 7:47 PM, Chassi said: Det är ju ingen jätteskillnad att vara skuttesoldat i ett mekaniserat förband mot att vara på amfibieskytte, mer än miljön dvs. Kanske att amfibieregementet har lite högre svansföring än övriga, men det betyder inte så mycket. Skulle säga att det är verkligen stor skillnad mellan en amfibieskyttesoldat och mekskytte. Tex så bär amfsk tungt. Sättet 2amfbat strider på och dess uppbyggnad skiljer sig mycket från Armén. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted March 28, 2019 Report Share Posted March 28, 2019 5 hours ago, employed said: Skulle säga att det är verkligen stor skillnad mellan en amfibieskyttesoldat och mekskytte. Tex så bär amfsk tungt. Sättet 2amfbat strider på och dess uppbyggnad skiljer sig mycket från Armén. Jo men som soldat är det ingen milsvid skillnad, det är inte som att man gör en helomvändning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts