Radarjägare Posted June 7, 2003 Report Posted June 7, 2003 drar mig till minnes de somi falun för något år sedan blev gripna för attha suttit i en bil i ett parkeringshus och siktat på folk, mycket dumt, polisen gjorde utryck med förstärkningsvapen =)
Nestor Posted June 19, 2003 Report Posted June 19, 2003 ska man nu färga airsoft vapen ska man också färga alla replikor m.m. jag färgar fan inte min m4 rosa. Farja den i samma färg som våran AK4 så blir alla nöjda
connesieur Posted June 19, 2003 Report Posted June 19, 2003 nån rymdpicka som uppfyller samma syfte som airs soft är väl minst lika bra. Man har väl för fasen vapnet för att latja med polarna inte för att hänga på väggen eller leka rambo framför en spegel med ett stort "snyggt" vapen Jag tycker det är en smula naivt av dig att tro att Bengt Svensson ser skillnad på ett rymdvapen och en M4A1. En karl har en gång frågat mig vilket förband jag legat i, när jag stått på perrongen Stockholm C iförd byxor och kappa m/39, utan gradbeteckningar osv. Hej och godmorgon, vadmal har utgått. På sätt och vis håller jag med några tidigare talare, det spelar inte alltid roll hur vapnen ser ut. Många airsoftare världen över spelar s.k "speedball", där man bara radar upp två led på var sida om en plan med hinder och börjar skjuta ut varandra. Där spelar vapnens utseende och färg kanske mindre roll. Men många airsoftare, framför allt de lite mer erfarna, dras mer och mer åt MilSim och reenactment. Här går faktiskt grejjen ut på att det SER rätt ut, funktion kommer på en värdig andraplats. Flera reenactmentgrupper skjuter inte ens med vapnen, utan har förlagt hela verksamheten till annat än stridsmoment. Jag förstår de utomstående personer som inte ser nödvändigheten i det hela, eller helt enkelt tycker att det är fånigt. Men det är en verksamhet som innefattar väldigt många människor världen över, och vi har jävligt roligt. Ska det behövas mer motiviation till att vi ska få fortsätta? Edit: Jag reserverar mig mot att Hobbex är en seriös handlare. Vad jag förstått härstammar majoriteten av de effektbegränsade luftvapen som används vid mopedrån etc. därifrån. Just detta ser jag som farligheten i det hela. När civilister antar att du tillhör försvarsmakten när du springer runt i m/39 obeväpnad - vilka slutsatser tror du att de drar när de får se dig i munderingar liknande den på din presentation, beväpnad till tänderna med vapen som ser mycket realistiska ut? Definiera gärna uttrycket "väldigt många människor" lite närmare. Det måste finnas någon siffra på ex antalet utövare i Sverige.
HvPrsk Posted June 19, 2003 Report Posted June 19, 2003 Gå med i HV. Där får man använda vapen, lära sig att strida och samtidigt lära sig säker vapenhantering. Sen så kostar det inte ett skit heller. Det var en uppmaning som jag personligen inte gillade. Det sista jag vill ha med i ”mitt” kompani är soldater som går med för att man: 1. får hantera vapen…(och ha ett hemma) 2. lär sig strida… 3. det är gratis… Kan hända var det hårt tolkat från min sida…
xteam Posted June 19, 2003 Report Posted June 19, 2003 Paintball suger kamel! Tacka vet jag airsoft.Varför springa rundor med rymdskepp när man kan ha en vacker M4A1 i sin hand. Hmmmm, rymdskepp??? Ta en titt här då. Scenario markers xteam (som lirar paintball OFTA)
Guest Kulan Posted June 19, 2003 Report Posted June 19, 2003 Jag förstår inte varför så många på det här forumet är så otroligt vapenfixerade! Är det verkligen så roligt med just vapen? VAPEN Tänk på det ordet! Vad är ett vapen? Jo det är ett redskap som är till för att döda andra varelser och ofta andra människor. Jag kan inte förstå varför de är så otroligt roliga. Är det tufft med vapen? Känner man sig stor och stark med ett vapen i sin hand? Vissa här verkar tro att vapen är leksaker. Visserligen springer ni (förhoppningsvis) inte runt med riktiga vapen men däremot med exakta kopior som vid en första blick är omöjliga att skilja från ett riktigt vapen. Är det verkligen så viktigt att ett soft air gun ser verkligt ut? Vad spelar det egentligen för roll vilken färg det har? Funktionen kommer ändå inte nämnvärt försämras av att det är rosa.
Axial Posted June 19, 2003 Report Posted June 19, 2003 Många värdetransport rån genomförs med softairguns? Så du menar att mannen som är satt "att försvara" rånet är beväpnad med en softairgun? Rånaren skulle alltså fullt medvetet ställa sig synlig för ev ingripande polis med ett fullständigt värdelöst vapen? En rånare med AK kommer att bli skjuten, varför skulle en rånare vilja bli det utan möjlighet att "skjuta först/tillbaka"? Däremot är det inte helt ovanligt att rånet genomförs med skarpa vapen men att softair vapen finns tillgängliga för att OM man grips vid ett senare tillfälle så skall det skarpa vapnet vara borta och kvar finns en replika vilket kan påverka rubriceringen av brottet från grovt rån till vanligt rån. Nu får ni rätta mig om jag har fel men: Det främsta syftet när en rånare beväpnar sig är att kunna "lägga kraft bakom orden" dvs den som blir rånad ska bli så rädd att rånet kan genomföras enklast möjligt. För detta behövs inte skarpa vapen utan det räcker med replikor eftersom ingen kan se någon skillnad i det läget. Replikor är lättare att skaffa än riktiga vapen. Majoriteten av rånare har ingen intention att inleda eldstrid med polisen eftersom det leder till en situation som "Benke Bus" och "Kjell Kriminell" svårligen kan bemästra och gå segrande ur. (Det finns några få fruktansvärda undantag som militärligan och Malexander där man trodde sig kunna komma undan genom att skjuta poliser) För den som spelar paintball eller soft-air-gun torde ju "träff i målet" vara avgörande för vem som vinner matchen, inte hur vapnet ifråga ser ut. Jag förstår att det är roligare med en M4A1 än med en storm trooper blaster (eller vad de kan heta) men är det det som är relevant, egentligen ? För det allmännas bästa anser jag att det skall vara förbjudet att sälja vapenreplikor som kan förväxlas med skarpa vapen, för i mina ögon väger detta tyngre än alla krigsspelutövare i världen. Att uppmuntra folk att gå med i hemvärnet istället för att spela krigsspel är i min aögon en dålig idé. Jag ser hemvärnet som en allvarlig verksamhet med ett antal positiva bifaktorer som kamratskap, personlig vidareutveckling osv. SLUT, frågor ? Försent, verkställ !! EDIT: @Kulan: Att vara beväpnad med ett riktigt vapen kan ge människor känslan av makt eftersom vapnet ger människan en reell möjlighet att döda någon annan och det finns inte många känslor som överstiger den att ha makt över liv och död. Emellertid är detta ett tveeggat svärd eftersom den som är beväpnad måste inse att andra finner det legitimt att använda vapen mot denne någon. Själv vill jag ha så lite med vapen att göra som möjligt utöver vad "tjänsten" kräver.
mace Posted June 19, 2003 Report Posted June 19, 2003 Jag ser ett problem med att utövarna av denna lek springer omkring med kopior av riktiga vapen och har kompletta uniformssystem på sig. Scenario: Ett larm kommer om att det springer omkring en massa folk med konstiga vapen vid ett skyddsobjekt. HV larmas och en pluton får till uppgift att ta och säkra objektet. Plutonen närmar sig objektet och helt plötsligt hoppar någon iklädd utländsk uniform upp framför plutonens tätgrupp och börjar skjuta med en M4-kopia, eftersom han antar att HV-männen är deltagare i leken. Vad händer då? Hur skulle ni själv göra om ni ingick i den gruppen? Jag skulle skjuta. Med nerverna på helspänn och adrenalin upp till hårfästet så tänker man inte precis på att det inte syns någon mynningsflamma o.s.v.. Med detta så vill jag inte påstå att alla utövare är så pass oseriösa att dom inte kontaktar berörda myndigheter för tillstånd och möjlig avlysning. Men det finns ju alltid folk som struntar i sunt förnuft och allmänna bestämmelser. Men om vapnen var målade i en avvikande färg eller inte såg exakt ut som riktiga vapen så skulle risken för ovanstående scenario minska.
Elfgren Posted June 20, 2003 Report Posted June 20, 2003 fattar inte varför kriminella köper airsoft, för att få en jyst pistol måste man lägga ner 1000+ och då blir det billigare att köpa en replika. det behöver inte kosta 1000 för en softairgun!!! 399 för en glock på teknikmagasinet
mjukis Posted June 20, 2003 Report Posted June 20, 2003 Just detta ser jag som farligheten i det hela. När civilister antar att du tillhör försvarsmakten när du springer runt i m/39 obeväpnad - vilka slutsatser tror du att de drar när de får se dig i munderingar liknande den på din presentation, beväpnad till tänderna med vapen som ser mycket realistiska ut? Definiera gärna uttrycket "väldigt många människor" lite närmare. Det måste finnas någon siffra på ex antalet utövare i Sverige. Vilka slutsatser de drar? Ja, det händer inte så ofta att icke-spelare råkar sig in i spelområde när vi är ute i skogen. För det första är vi långt ifrån bebyggelse. För det andra spärrar vi av. Nåväl, trots detta så har det ju hänt att oskyldiga bärplockare lyckats få syn på oss. De utgår ifrån att vi är HV som är ute och övar, i ungefär femton sekunder. Efter de femton sekunderna så har vi förklarat alltihop. Jag måste säga att jag själv har aldrig mött en icke-spelare som varit negativ till vårt spelande, efter att ha fått det förklarat. En har faktiskt blivit spelare sedan han råkade på oss. Med väldigt många människor syftar jag ju till utövare världen över. Sverige är inte speciellt stort, och andelen människor som deltar i ovanliga sporter blir därmed färre. Dock anordnas det storspel i Sverige med flera hundra deltagare, årligen. Till er andra, som envisas med det oändliga "gå med i HV". Vad lever ni i för värld där alla har gjort vpl och således KAN gå med i HV? Och skall HV eller FBU vara ett bättre alternativ? Jag hoppas verkligen att HV och FBU har bättre saker för sig än att leka krig...
Axial Posted June 20, 2003 Report Posted June 20, 2003 Till er andra, som envisas med det oändliga "gå med i HV". Vad lever ni i för värld där alla har gjort vpl och således KAN gå med i HV? Och skall HV eller FBU vara ett bättre alternativ? Jag hoppas verkligen att HV och FBU har bättre saker för sig än att leka krig... Enligt din profil är du placerad i utbildningsreserven. Sök 3-månaders.
connesieur Posted June 20, 2003 Report Posted June 20, 2003 Just detta ser jag som farligheten i det hela. När civilister antar att du tillhör försvarsmakten när du springer runt i m/39 obeväpnad - vilka slutsatser tror du att de drar när de får se dig i munderingar liknande den på din presentation, beväpnad till tänderna med vapen som ser mycket realistiska ut? Definiera gärna uttrycket "väldigt många människor" lite närmare. Det måste finnas någon siffra på ex antalet utövare i Sverige. Vilka slutsatser de drar? Ja, det händer inte så ofta att icke-spelare råkar sig in i spelområde när vi är ute i skogen. För det första är vi långt ifrån bebyggelse. För det andra spärrar vi av. Nåväl, trots detta så har det ju hänt att oskyldiga bärplockare lyckats få syn på oss. De utgår ifrån att vi är HV som är ute och övar, i ungefär femton sekunder. Efter de femton sekunderna så har vi förklarat alltihop. Jag måste säga att jag själv har aldrig mött en icke-spelare som varit negativ till vårt spelande, efter att ha fått det förklarat. En har faktiskt blivit spelare sedan han råkade på oss. Med väldigt många människor syftar jag ju till utövare världen över. Sverige är inte speciellt stort, och andelen människor som deltar i ovanliga sporter blir därmed färre. Dock anordnas det storspel i Sverige med flera hundra deltagare, årligen. Till er andra, som envisas med det oändliga "gå med i HV". Vad lever ni i för värld där alla har gjort vpl och således KAN gå med i HV? Och skall HV eller FBU vara ett bättre alternativ? Jag hoppas verkligen att HV och FBU har bättre saker för sig än att leka krig... Tycker fortfarande att det är djupt beklagligt att ni 'utger' er för att vara något ni inte är, dvs ni bär kronans uniform (eler andra länders officiella dito) och leker med naturtrogna vapen. Uniformer är skapade för försvarsmakten allen och skall endast användas vi verksamhet 'sanktionerad' av försvaret! Btw, negativa röster verkar det ju finnas gott om Låtsatsmilitärer
Dass Posted June 20, 2003 Report Posted June 20, 2003 i mitt område så finns det ungodmar med soft air gun vapen osv som spelar och som använder just 90 uniformen, och detta är fel egenligt mig då man lätt misstolkar dom för att tillhöra FM, dock så bär dom sina vapen i prydliga väskor och beter sig vädligt bra och moget men för alla dom inte gör det så kan de innebära dålig PR för försvaret.
Rönneman Posted June 20, 2003 Report Posted June 20, 2003 Jag har väldigt svårt och förstå varför man vill LEKA krig. Det är på en 10årings nivå Cowboy & Indian när man springer runt med plastvapen. Paintball kan jag förstå där det inte är "milsim" momentet som gäller utan det faktiskt är en adrealinsport där träffarna räknas! Dessutom är det sorgligt och se när folk vanhedrar kronans uniform och går klädda ludermässigt. mvh.
Ing Posted June 20, 2003 Report Posted June 20, 2003 Tycker fortfarande att det är djupt beklagligt att ni 'utger' er för att vara något ni inte är, dvs ni bär kronans uniform (eler andra länders officiella dito) och leker med naturtrogna vapen. Uniformer är skapade för försvarsmakten allen och skall endast användas vi verksamhet 'sanktionerad' av försvaret! Btw, negativa röster verkar det ju finnas gott om Låtsatsmilitärer Nej, så länge de inte har kragspeglar eller några märken på armarna så är det helt okej (enligt regler och lagar) att ha M90 på sig. Det är bara en mycket bra och kamoflerad klädsel. Annars hade de inte sålts hur som helst. Sedan att jag också tycker det är fel och ser konstigt ut på folk som bara är ute och leker i skogen är en annan sak.
A527 Posted June 20, 2003 Report Posted June 20, 2003 Nu skall jag försöka tillföra något konstruktivt till denna lilla debatt. Under denna vecka har jag varit ledare för ett läger där det har varit barn i åldrarna 7-12. Det har varit 24 barn och en del av dom är placerade på lägret av socialtjänsten. En av dagarna satt jag och byggde lego med några av grabbarna. Dom började leka polis och rånare, och så pratade dom om sina sofairgun. När jag kollade runt lite så hade tre av 24 barn egna softairgun. Och dom var mellan 7-12. I alla tre fallen hade pappan köpt en softairgun pistol i födelsedagsprecent. Att måla vapnerna i orange skulle inte hindra barnen från att leka med dom. Ett licenssystem kanske skulle funka till viss del men ett total förbud tycker jag är bäst.
connesieur Posted June 20, 2003 Report Posted June 20, 2003 Tycker fortfarande att det är djupt beklagligt att ni 'utger' er för att vara något ni inte är, dvs ni bär kronans uniform (eler andra länders officiella dito) och leker med naturtrogna vapen. Uniformer är skapade för försvarsmakten allen och skall endast användas vi verksamhet 'sanktionerad' av försvaret! Btw, negativa röster verkar det ju finnas gott om Låtsatsmilitärer Nej, så länge de inte har kragspeglar eller några märken på armarna så är det helt okej (enligt regler och lagar) att ha M90 på sig. Det är bara en mycket bra och kamoflerad klädsel. Annars hade de inte sålts hur som helst. Sedan att jag också tycker det är fel och ser konstigt ut på folk som bara är ute och leker i skogen är en annan sak. Det är jag medveten om. Att använda m90 (utan kragspeglar och nationalitetsbeteckning) vi 'lek av krig' är inte förbjudet enligt lag men inte desto lämpligare för det...
Kiwi Posted June 20, 2003 Report Posted June 20, 2003 "mopedburen ungdom på glid i samhället" (en grupp som står för en stor andel av brottsligheten) som behöver lite extra pengar när veckopengen är slut. öh...? jag är ungdom, jag är mopedburen, jag gör inget olagligt... dömm inte alla för en ogörning som några få gör... //Kiwi
106 Posted June 20, 2003 Report Posted June 20, 2003 "mopedburen ungdom på glid i samhället" (en grupp som står för en stor andel av brottsligheten) som behöver lite extra pengar när veckopengen är slut. öh...? jag är ungdom, jag är mopedburen, jag gör inget olagligt... Men då är du inte "på glid i samhället" heller och behöver inte ta illa upp. Det är nog snarare ett sätt att benämna en viss åldersgrupp med viss "fritidssysselsättning". Poängen var nog att "riktiga" brottslingar inte använder airsoft-vapen då de kan få tag på riktiga saker. Men jag kan hålla med om att Rambo kanske inte använde det smidigaste (eller mest korrekta) ordvalet.
7315 Larsson Posted June 21, 2003 Report Posted June 21, 2003 Det finns dom som "tävlar" med AirSoft likt dom som tävlar med Paint ball vapen. Det ser jag ingen skillnad på och tycker själv att det kan vara underhållande. För några månader sedan var det en skinskalle som försökte hota en Vpl i Kristinehamn med en Soft Air Gun villket han snart förstod var vääääälldigt dumt att göra. Vpl såg snabbt att den inte var riktig och kunde dela ut en liten fysisk bestraffning. Han beslutade sig för att inte anmäla detta. Men jag är ganska orolig över att det finns personer som försöker ta någon annans egendom genom att vifta med en plastbit som till synes ser äkta ut. En annan färg skulle nog lösa en del problem. Men varför måste dom se äkta ut? När jag varit med och skjutit med AirSoft vapen och paint ball så tycker jag då inte att det spelar någon roll hur dom ser ut. Jag vill helst undvika att få en träff på mig. Måste rätta mig själv lite då Paint Ball inte använder sig av ordet vapen utan "markörer" för att det ska låta mindre "krig". Små skillnader gör att jag finner att Paint Ball kan vara mer som en lek och används offta när det är svensexor eller motsvarande. medan dom som håller på med AirSoft verkligen går inför det militära och köper allt dom kan finna som är militärt. Har tyvärr sett bilder på personer som springer runt i M/90 och någon underlig stridsutrustning från jordens alla hörn och kallar sig soldater. När all utrustning åker av så är det 14-18 åriga grabbar som står där.
Knekt Posted June 21, 2003 Report Posted June 21, 2003 Tröttsamt förslag. För det första så är det så vitt jag vet bara snorungar som rånar folk vid bankomater och jourbutiker som använder softair vid brott. Ingen tror väl på fullt allvar att någon skulle komma på tanken att råna en värdetransport med en luftpistol? (Vilket iofs vore bättre än att det sker med en stulen AK!) Sedan är det ju som så många påpekat inte direkt svårt att måla om en röd pistol. Typiskt idiotförslag som inte kommer påverka någon annan än den laglydige medborgaren. För att inte tala om idiotargument som "men tänk vad hemskt om polisen råkar skjuta någon som viftar med en leksakspistol". Detta är ju riktigt underligt: för att hamna i den situationen skulle det förmodligen räcka med några legobitar och en rulle eltejp (vilket var exakt vad Ioan Ursut använde vid en av sina flykter), eftersom polisen som hotas knappast har möjlighet att börja fundera över om det där "vapenliknande föremålet (som det heter i rapporterna) verkligen är en pistol eller ej. Sedan skulle jag vilja se den polis som inte agerar som om han var hotad till livet bara för att vapnet som riktas mot honom är rödmålat. Värdens bästa lösning om man vill gå beväpnad på stan: måla Glocken röd! För att inte tala om alla riktiga vapen som faktiskt redan har alla möjliga färger! Alla skjutvapen ser ju inte ut som mattsvarta tjänstepistoler! Dessutom är jag inte säker på att detta ens är ett så stort problem som det utmålas som. Jag har hitintills inte sett annat än dåligt underbyggda kampanjartiklar baserade på uttalanden från nån polis som säger att "jo, detta borde vi ju förbjuda... för det KANSKE skulle kunna hända en olycka nån gång". Något viktigt i sammanhanget är att Rikspolisstyrelsen, som aktivt lobbar för att lagen ska ändras, även vill förbjuda såväl dynamiskt skytte (enligt RPS är det oetiskt eftersom det "liknar tjänsteskjutningar" och snubbnose-skytte (eftersom kortpipiga enhandsvapen enligt RPS "inte är lämpliga för målskytte"). Detta med softair är alltså bara en del av RPS kampanj mot civilt legalt vapenägande och inget som på något sätt kommer få någon dämpande effekt på våldsbrottsligheten. Det enda den här lagen kommer åskadkomma är att nån snorunge som vill ha lite backup under nästa butiksrån inte köper en dyr softair och målar om, utan istället håller en vanlig vattenpistol (29.90:- på BR Leksaker) framför sprayflaskan. (Ska även återförsäljare av vattenpistoler registeras???) Eller så orkar han inte vänta på att färgen ska torka och tar med sin en kniv istället, vilket är in i helvete mycket farligare än en leksakspistol.
Knekt Posted June 21, 2003 Report Posted June 21, 2003 Nu skall jag försöka tillföra något konstruktivt till denna lilla debatt. Under denna vecka har jag varit ledare för ett läger där det har varit barn i åldrarna 7-12. Det har varit 24 barn och en del av dom är placerade på lägret av socialtjänsten. En av dagarna satt jag och byggde lego med några av grabbarna. Dom började leka polis och rånare, och så pratade dom om sina sofairgun. När jag kollade runt lite så hade tre av 24 barn egna softairgun. Och dom var mellan 7-12. I alla tre fallen hade pappan köpt en softairgun pistol i födelsedagsprecent. Att måla vapnerna i orange skulle inte hindra barnen från att leka med dom. Ett licenssystem kanske skulle funka till viss del men ett total förbud tycker jag är bäst. Ungar i åldern 7-12 års får inte ha den typen av vapen. Hur vore det om vi tog och åtalade några föräldrar för brott mot vapenlagen (vilket de faktiskt gör sig skyldiga till vid "lagning" av softair) istället för att ropa på totalförbud som ändå inte kommer påverka brottligheten! För du menar väl inte att det är ungar mellan 7 och 12 år som rånar SevenEleven?
Raptor Posted June 21, 2003 Report Posted June 21, 2003 Well, tror inte det fungerar att måla softair-gun i avvikande färger. För kniper det kan man alltid gå in på Hobbex och köpa en replika av en beretta eller magnum-revolver. De är mycket snarlika och ofta kan man göra mantelrörelser eller motsvarande på vapen så att det rasslar riktigt metalliskt och manligt. Angående när man klär sig i uniformer har jag inga problem med det så länge förbandsförteckningar, kragspeglar och flaggor är avlägsnade. Jag har stor respekt för uniformer. När jag var med i marschorkerstrar och var på väg till och från spelningar var jag noga med uppträdandet. Jag sa till orkestermedlemmar som ville gå ut och supa i uniformen på orkesterresor att skita i det. Jag var noga med uniformen när jag reste hem från lumpen o.s.v. Vill några personer ikläda sig kamouflagekläder som är snarlika uniformer (men utan kragspeglar och dyl) och leka krig tycker jag det är helt OK. Raptor ---
connesieur Posted June 21, 2003 Report Posted June 21, 2003 Vill några personer ikläda sig kamouflagekläder som är snarlika uniformer (men utan kragspeglar och dyl) och leka krig tycker jag det är helt OK. Well, I don´t! ;)
Knekt Posted June 21, 2003 Report Posted June 21, 2003 Vill några personer ikläda sig kamouflagekläder som är snarlika uniformer (men utan kragspeglar och dyl) och leka krig tycker jag det är helt OK. Well, I don´t! ;) Nä, men nu råkar det ju vara ett fritt land. Så vaddå?
connesieur Posted June 21, 2003 Report Posted June 21, 2003 Vill några personer ikläda sig kamouflagekläder som är snarlika uniformer (men utan kragspeglar och dyl) och leka krig tycker jag det är helt OK. Well, I don´t! ;) Nä, men nu råkar det ju vara ett fritt land. Så vaddå? Precis, du är berättigad till dina åsikter likväl som jag är berättigad till mina
Vargas Posted June 21, 2003 Report Posted June 21, 2003 Vill några personer ikläda sig kamouflagekläder som är snarlika uniformer (men utan kragspeglar och dyl) och leka krig tycker jag det är helt OK. Well, I don´t! ;) Nä, men nu råkar det ju vara ett fritt land. Så vaddå? Jaja, det blir bättre efter kuppen ...
Guest järv Posted June 21, 2003 Report Posted June 21, 2003 Måste bara ge uttryck för mina åsikter: Det är bra och nyttigt för BARN att leka krig. Det leks alldeles för lite krig nuförtiden (tror jag). Vuxna som springer omkring och "leker krig" är jag tveksam till när det inte sker inom försvarets frivilligorganisationer och dylikt. Nu verkar det ju ofta inte ens handla om det utan snarare om att låta sig fotograferas med vapenatrapper och dylikt. För mig ter det sig lite som nån konstig teater. Att bära svensk uniform (vare sig den har kragspeglar mm eller inte) i samband med civil verksamhet borde enligt mig vara förbjudet. Civila personer ser inte skillnad på militär personal och civila nissar. Försvaret måste ha en hög integritet med tanke på den verksamhet som bedrivs.
Raptor Posted June 22, 2003 Report Posted June 22, 2003 Att bära svensk uniform (vare sig den har kragspeglar mm eller inte) i samband med civil verksamhet borde enligt mig vara förbjudet. Civila personer ser inte skillnad på militär personal och civila nissar. Försvaret måste ha en hög integritet med tanke på den verksamhet som bedrivs. Well, jag förstår din poäng. Faktiskt. Men... Det handlar alltså om ett förbud eftersom civila generaliserar? För mig är också FM uniform okränkbar. Men när väl kragspeglarna (mm) åker av så är den ingen uniform längre utan kamouflagefärgade kläder. Om jag skulle jämföra soft-air-gun typerna med t.ex. hemvärnsmän som lastar på sig egna hattar, maglites mm mm på sin utrustning (icke tillåten sådan då..) så skulle jag säga att hemvärnets olater är värre för FM anseende. (Detta var inget påhopp på hemvärnsmän generellt, det var bara ett exempel jag kom på från en hemvärnsövning jag själv deltog i). Ett förbud eftersom civila inte kan se skillnad på uniformer och kamouflagekläder känns bara fel. Samhället bör inte, enligt mig, skapa förbud p.g.a. civilas okunskap. Raptor ---
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.