Jump to content

Soft air vapen/Lekvapen

Nifelhel

Recommended Posts

• Replies 125
  • Created
  • Last Reply

Sådana åtgärder är meningslösa. Jag hoppas våra brev till justitie får dem att inse detta. Alltså, det tar inte en kriminell person mer än en minut att måla om en bössa. Bättre vore ett seriöst licenssystem. Polisen slipper idioter som rånar butiker, vi slipper puckon som dycker upp på spelen = alla är nöjda. :baskerPa:

fattar inte varför kriminella köper airsoft, för att få en jyst pistol måste man lägga ner 1000+ och då blir det billigare att köpa en replika.

nej jag tycker inte om det, visst när dom köps kommer dom att vara målade men sedan är det bara att spraya om, nej jag tror mer på hårdare kontroll av dom som köper airsoft och det ska bara vara på seriösa firmor så som CZ för hobbex och dom andra oseriösa handlarna klarar inte av det ansvaret...

sedan så försvinner ju meningen med airsoft och det är ju att simulera riktiga vapen på en så realistisk sett som möjligt.

sen tror jag att det kan bli problem då många direktimporterar sina prylar ifrån Asien, hur ska dom då göra med färgmärkningen....

I Korea var softairguns färgade, dessutom var det olagligt att inneha dem om man inte var koreansk medborgare. Såg faktiskt inte så pjåkigt ut.

Hur ska man göra med leksakspistoler och replikor som ser riktiga ut? Jag har sett leksakspistoler som ser precis lika verkliga som softairguns. En pluggad pistol ska förvaras i vapen skåp men om pistolen/geväret/föremålet aldrig har kunnat användas för att skjuta med så regleras dess bruk och förvaring inte i någon lagtext.

"fattar inte varför kriminella köper airsoft, för att få en jyst pistol måste man lägga ner 1000+ och då blir det billigare att köpa en replika."

Jag köpte en airsoft Glock som både ser och väger som den riktiga pistolen för ca250spänn i en presentbutik, ska man inte skjuta på något seriöst sätt så är den perfekt (jag har den vid B-styrke uppdrag om någon undrade)

Gissningsvis så är det inte några råbarkade yrkesbrottslingar som är ute å rånar banker med softairguns utan det rör sig främst om "mopedburen ungdom på glid i samhället" (en grupp som står för en stor andel av brottsligheten) som behöver lite extra pengar när veckopengen är slut.

Den fördel jag skulle kunna se med att vapnen registeras odyl. är att åldersgränsen börjar fungera.

Om inte annat blir det väl bra mycket lättare att plocka in "vapen" som hamnat hos fel personer... de mopedburna ungdomarna som är ute och bättrar på veckopengen.

Om man ska ut och skjuta plastkulor på varandra i skogen, måste det man skjuter med vara så exakta kopior av riktiga vapen? Tänker på paintball, som jag ser som mer seriöst än Soft air gun av någon anledning.. :baskerHV:

Sådana åtgärder är meningslösa. Jag hoppas våra brev till justitie får dem att inse detta. Alltså, det tar inte en kriminell person mer än en minut att måla om en bössa. Bättre vore ett seriöst licenssystem. Polisen slipper idioter som rånar butiker, vi slipper puckon som dycker upp på spelen = alla är nöjda. :baskerHV:

Word...

:huh:

Känns värdelöst att byta färg på plast puffrorna. Är ju bara att köpa en snorgrön Glock 17 och doppa den i en burk svart färg, sedan är man reso att råna posten dagen efter. Varför överhuvud taget göra skiten så oerhört verklighets trogna?

Räcker det inte om man bara har nån slags "rymdpistol" i plast som gör exakt samma sak med samma kraft? vet iaf att jag inte skulle bli rädd om om jag satt på ICA och en gubbe i silvertajts och frigolit huvud med stora svarta ögon på sparng in å började vifta med nån lila rymdpicka och krävde att få alla pengar.

Avskaffa skiten helt och börja med paintball. Eller inför licens på soft air gun!

Paintball suger kamel! Tacka vet jag airsoft.

Varför springa rundor med rymdskepp när man kan ha en vacker M4A1 i sin hand.

Licens på airsoft vapen tycker jag låter som en mycket bra idé. Man skulle få göra två säkerhetsprov. Ett som var teoretiskt och ett som var praktiskt.

Sen skulle det finnas serienummer på airsoft vapen. Jag vet att ett företag har infört det redan.

,O <-Paintballare

:) <-Airsoftare

Varför springa rundor med rymdskepp när man kan ha en vacker M4A1 i sin hand.

För att med en vacker M4A1 kan äldre folk tro att du är en psykopatisk mördare som lever för att blåsa skallen av folk pga dess verklighets trogna utsende!

nån rymdpicka som uppfyller samma syfte som airs soft är väl minst lika bra. Man har väl för fasen vapnet för att latja med polarna inte för att hänga på väggen eller leka rambo framför en spegel med ett stort "snyggt" vapen

Är som motocross eller bil rallyn. Inte fasen bryr sig förarna om hur sina prylar ser ut så länge de är snabbast. och uppfyller sitt syfte ute på banan.

Detta är ett jobbigt ämne att ta i, men jag har länge förvånats över dessa exakta vapenrepliker som cirkulerar. Jag har själv testat lite softspel, tillsammans med några pryltokiga kompisar som lägger ned hur mycket stålar som helst, och det var djävligt kul. Roligare är paintball till och med (högst personligt och subjektivt)! Jag har även använt softvapen som attrapper vid B-styrkespel och det har varit en uppskattad "krydda" i scenariet. Men givetvis är det djävligt vanskligt att dessa originaltrogna kopior kan komma att hamna i fel händer och brukas i katastrofalt fel sammanhang. Vid ett B-styrkeuppdrag visade jag övningsledaren (en snut från NI) en Glock och en MP5-kopia och han vidimerade bara att de var så gott som omöjliga att skilja från de "riktiga" vapnen. Samma handgrepp, samma tyngd och samma känsla av autencitet. Han sa vidare att dessa vapen idag utgjorde ett klart problem för polisen. Det hade tydligen hänt flera ggr att man plockat av folk atrapper vid gripanden och motsvarande och det hade även varit "nära"-läge ett antal tillfällen och man bara väntade på att någon skulle råka riktigt illa ut. Efter Malexander och Stureplan mm, så har polisen en helt annan anspänning inför vad man riskerar att möta.

Sådana åtgärder är meningslösa. Jag hoppas våra brev till justitie får dem att inse detta. Alltså, det tar inte en kriminell person mer än en minut att måla om en bössa. Bättre vore ett seriöst licenssystem. Polisen slipper idioter som rånar butiker, vi slipper puckon som dycker upp på spelen = alla är nöjda. :baskerFN:

Håller med..

Varför springa runt och leka med plastvapen???

Har ni inte hört talas om Hemvärnet, man får leka krig på ett seriöst sätt, man får lära sig att hantera vapen på ett riktigt sätt, man får göra en insats för samhället. Allt är gratis du behöver inte lägga ut en massa tusenlappar på en massa plastleksaker.

Hemvärnet behöver folk!!!

Ehm... Man leker inte i hemvärnet, eller har jag fått det helt fel för mig?

Jag själv är med i FBU och kommer att gå med i HV när jag gjort lumpen.

Jag spelar airsoft för att det är en adrenalin sport och för att det är jävligt roligt plus att man träffar en massa trevliga människor.

nån rymdpicka som uppfyller samma syfte som airs soft är väl minst lika bra. Man har väl för fasen vapnet för att latja med polarna inte för att hänga på väggen eller leka rambo framför en spegel med ett stort "snyggt" vapen

Jag tycker det är en smula naivt av dig att tro att Bengt Svensson ser skillnad på ett rymdvapen och en M4A1. En karl har en gång frågat mig vilket förband jag legat i, när jag stått på perrongen Stockholm C iförd byxor och kappa m/39, utan gradbeteckningar osv. Hej och godmorgon, vadmal har utgått.

På sätt och vis håller jag med några tidigare talare, det spelar inte alltid roll hur vapnen ser ut. Många airsoftare världen över spelar s.k "speedball", där man bara radar upp två led på var sida om en plan med hinder och börjar skjuta ut varandra. Där spelar vapnens utseende och färg kanske mindre roll. Men många airsoftare, framför allt de lite mer erfarna, dras mer och mer åt MilSim och reenactment. Här går faktiskt grejjen ut på att det SER rätt ut, funktion kommer på en värdig andraplats. Flera reenactmentgrupper skjuter inte ens med vapnen, utan har förlagt hela verksamheten till annat än stridsmoment. Jag förstår de utomstående personer som inte ser nödvändigheten i det hela, eller helt enkelt tycker att det är fånigt. Men det är en verksamhet som innefattar väldigt många människor världen över, och vi har jävligt roligt. Ska det behövas mer motiviation till att vi ska få fortsätta?

Edit:

Jag reserverar mig mot att Hobbex är en seriös handlare. Vad jag förstått härstammar majoriteten av de effektbegränsade luftvapen som används vid mopedrån etc. därifrån.

i USA måste airsoft vapnen vara markerade med röd pipa(eller hur mjukis.) resten av vapnet är som det ska. detta hade vart ok tycker jag. dessutom att registrera vapnen med vapen nummer och licens hade nog sållat bort de oseriösa och fått bort majoriteten av fjortisar med airsoft vapen.

ska man nu färga airsoft vapen ska man också färga alla replikor m.m.

jag färgar fan inte min m4 rosa. :/

Nej, däremot måste pipan vara rödfärgad för att vapnet skall få importeras till USA. Väl i landet gör du som du vill med det. Man har här insett att det tjänar inget till att tvinga folk att ha rödmålade pipor, då man löper risken att brottslingar målar sina skarpa pipor röda...

Det är inte bara polis som har råkat ut för dessa "vapen".

de flesta värderån som har klarats upp har det visat sig att rånarna har haft softair guns.

Så varför bara måla om dessa förbjud allt innehav av dessa.

Det finns ingen anledning till att dessa finns.

Och om man nu håller på med denna lek på sin fritid,så är man kanske inte allt för lämpad att till höra HV.

Är det bara jag som tycker att det är ganska bra när en rånare har en soft air gun? jag menar då minskar ju risken att någon ska bli skjuten ganska mycket.

Det finns ingen anledning till att dessa finns.

Detta har du kommit fram till hur? Jag skulle gärna se lite motivationer. Sen skulle jag gärna vilja veta vad som gör dig kvalificerad att döma ut samtliga deltagare i en fritidsaktivitet som olämpliga för tjänstgöring i HV? Vad är det för kvalitet (eller avsaknad av sådan) hos dessa människor som gör dem olämpliga? Hur har du lyckats bedöma det?

Är det bara jag som tycker att det är ganska bra när en rånare har en soft air gun? jag menar då minskar ju risken att någon ska bli skjuten ganska mycket.

hmm få se nu polis kommer ser rånare med höjt vapen tar inga risker skjuter jo chansen är nog lika stor att någon blir skjuten.

Och om man nu håller på med denna lek på sin fritid,så är man kanske inte allt för lämpad att till höra HV.

ok då ska jag gå ur HV då jag tydligen enligt inte passar visserlig pratar vi PB i mitt fall men ändå så är det vapenlek

Många värdetransport rån genomförs med softairguns? Så du menar att mannen som är satt "att försvara" rånet är beväpnad med en softairgun? Rånaren skulle alltså fullt medvetet ställa sig synlig för ev ingripande polis med ett fullständigt värdelöst vapen? En rånare med AK kommer att bli skjuten, varför skulle en rånare vilja bli det utan möjlighet att "skjuta först/tillbaka"?

Däremot är det inte helt ovanligt att rånet genomförs med skarpa vapen men att softair vapen finns tillgängliga för att OM man grips vid ett senare tillfälle så skall det skarpa vapnet vara borta och kvar finns en replika vilket kan påverka rubriceringen av brottet från grovt rån till vanligt rån.

Kan bara tala ur egen synpunkt och då så ser jag inget som hällst värde i att springa omkring med ett plastvapen som skjuter små helt meningslösa plastkulor. Så för min del så kan dom gott förbjuda allt vad soft air guns betyder. Säger som några föregående skribenter. Gå med i HV. Där får man använda vapen, lära sig att strida och samtidigt lära sig säker vapenhantering. Sen så kostar det inte ett skit heller.

Orsaken till att jag tycker så här är att jag allt för ofta ser hur "små pojkar" springer runt i trädgårdar och skjuter på varandra, på glödlampor och på grannarnas husdjur. Nu finns det säkert de som sköter sitt air gun spelande och inte skjuter på grannens husdjur osv. Men om man ser till hur mycket skit air gunsen för med sej så tycker jag att de skall förbjudas.

hmm få se nu polis kommer ser rånare med höjt vapen tar inga risker skjuter jo chansen är nog lika stor att någon blir skjuten.

Så du menar att i 100% av alla fall så kommer polisen till plats så fort att dom hinner se rånaren? hmm inte visste jag att polisen var så bra. men det minskar fortfarande risken att någon blir skjuten för det är ju fortfarande en som inte har vapen och det minskar ju risken ganska mycket...

Kan bara tala ur egen synpunkt och då så ser jag inget som hällst värde i att springa omkring med ett plastvapen som skjuter små helt meningslösa plastkulor. Så för min del så kan dom gott förbjuda allt vad soft air guns betyder. Säger som några föregående skribenter. Gå med i HV. Där får man använda vapen, lära sig att strida och samtidigt lära sig säker vapenhantering. Sen så kostar det inte ett skit heller.

Orsaken till att jag tycker så här är att jag allt för ofta ser hur "små pojkar" springer runt i trädgårdar och skjuter på varandra, på glödlampor och på grannarnas husdjur. Nu finns det säkert de som sköter sitt air gun spelande och inte skjuter på grannens husdjur osv. Men om man ser till hur mycket skit air gunsen för med sej så tycker jag att de skall förbjudas.

Jag personligen tycker att mopeder är dumma. De orsakar olyckor, och man kan ju lika gärna köra bil. De för så mycket skit med sig att de borde förbjudas.

Fantastiskt naivt. Tror du att alla kan/får gå med i HV?

Sen är det faktiskt så att för dessa barn som springer runt ÄR det redan förbjudet. Det är förbjudet för icke myndig att inneha och i de flesta fall bruka effektbegränsat luftvapen. Förbud för att hindra sådant är således helt meningslöst, nuvarande förbud ger noll handling från polis och myndighet.

Vad gäller skadegörelse, så handlar det om felaktig rubricering i tidningarna. Jag har ännu inte sett en skrivning ett enda fall av skadegörelse utfört med effektbegränsat luftvapen. Det har alltid handlat om luftpistol eller luftgevär, omskrivet i tidningarna till "soft air gun". Syftet bakom detta känner jag inte till.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...