Jump to content

Kroppsskydd 12 - Recension


Shit my man

Recommended Posts

Tja!

 

Som typ puck-75:a kommer jag in över ett år senare och har några frågor :) Alla som har använt skyddet är givetvis välkomna att svara.

 

1. Sido-plattan

man ser att det är två överlappande sidopaneler, en från fronten och från ryggen. Är det i en av dessa sido-plattan sitter, och i så fall i vilken?

 

2. Upplever du att västen "andas" eller ventileras något alls? Självklart kan den ju inte andas genom paneler och plattor, men man kan ju ändå få en viss luftgenomströmning under beroende på hur det är byggt?

 

3. Är din uppfattning att några soldater alls använder underlivsskydden?

 

4. Hur upplever du kardborrestängningen? Känns som att den kan låta väldigt mycket, dvs det blir svårt att ta av och på skyddet ljudlöst. Men det kanske inte är någon problem?

 

5. Upplever du att kardborre-"flärpen" på fronten, samt övriga delar, sitter tight? Hamnar allt där du vill? Funkar det bra att dra maggen, eller vill flärpen följa med upp?

 

 

 

Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

Och några frågor till på en gång:

 

Känner du att det blev väldigt dumt att fronten är 7 molle-kolumner bred? Nu får du plats med 3 magasin, men lämnar en molle-kolumn tom. Hade det inte varit bättre med antingen 6 kolumner, och fått en lite tightare väst, eller 8 kolumner och få plats med 4 magasin?

 

Är fronten olika stor på olika storlekar, eller är alla storlekar 7 molle bred?

 

Angående kardborrestängningen: Hur upplever du att den funkar vid olika förstärkningsalternativ? Dvs om du ska ha på skyddet på vintern, med komarock och hela fadderullan, upplever du att fickorna på sidopanelerna hamnar för långt bak då? Eller är skillnaden överkomlig?

Link to comment
Share on other sites

1. Sidoplattorna sitter ihop med fronten.

 

2. Den ligger ju inte mot en som en blöt handduk utan "mesh"-materialet gör sitt jobb, det är inga konstigheter. Samtidigt uppskattas all ventilation som kan uppbringas. T.ex. kan man gå ner en storlek, fimpa tilläggsskydd, nyttja modell "combat shirt" istället för jacka under, etc.

 

3. I vissa fall styrs det av högre chef men när soldater själva fått välja har jag främst sett nacke/halsskydd nyttjas. Rädsla för splitterskador från IED torde vara anledningen.

 

4. När jag använt krsk har det varit varmt vilket inte föranlett mycket förstärka av/på. Min spontana tanke är att krsk är till för att bäras, därav arbetar man vid behov "runt" det genom att t.ex. bära värmejackan över krsk under kort rast.

 

5. Det sitter jättebra.

 

6. Ja, det är efterblivet. Man kan sätta en tourniquet på den överblivna kolumnen men asymmetrin är obotlig ( >:-()

 

7. Jag kan inte svära på det men jag tror 7 är rätt genomgående på storlekarna.

 

8. Sidostängningen är elastisk i viss mån. Dessutom finns ingen anledning att spänna åt det maximalt vid "grundinställning", det får gärna finnas lite spelrum för ventilation och din egna andning.

Link to comment
Share on other sites

Grymt, tack för bra svar!

 

Några följdfrågor:

 

1. Vad blir glappet mellan front-platta och sidoplatta?

 

2. Taget!

 

3. Taget!

 

4. Ok det blir alltså inte ett problem med ljuddisciplinen pga kardborren?

 

5. Gott att höra!

 

6. Icke preussiskt så att säga :)

 

7. Taget!

 

8. Men jag tänker att det går ju att förstärka på ordentligt under, med tanke på att det är ju bara att inte sätta in kardborre-flärparna lika långt. Men då hamnar ju sidofickorna längre bak. Vilket rent teoretiskt känns som ett problem, frågan är om det blir ett problem rent praktiskt?

Link to comment
Share on other sites

1. Typ dikt an, eller någon centimeter.

 

4. Jag kan föreställa mig att det är ett problem vid typ bastjänst nattetid eller i en oplats men jag har aldrig praktiserat det.

 

8. Beror på hur mycket du placerar på sidan, med den uppsättningen jag hade har jag svårt att se det som ett problem.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 1 month later...
On 2017-08-05 at 2:05 PM, Reservingenjör said:

Består KRSK12 av två delar; ett splitterskydd + en stridsväst, eller sitter de ihop som en enhet?

I så fall, är den dolda västen ett splitterskydd, och västen/splitterskyddet ytterligare ett skydd?

 

Läs det första inlägget igen så borde det klarna.

 

I det visas två kroppsskydd, ett för dolt bärande med fältjackan utanpå, och ett annat med möjlighet att fästa fickor/utrustning utanpå.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 months later...
  • 5 months later...
  • 2 weeks later...
  • 1 year later...
5 hours ago, Reservingenjör said:

 

Svårt att jämföra då Krsk 90 bärs under jackan och Krsk12 är som en stridsväst med integrerat skydd.

Krsk12 kan även bäras i dolt läge. Jämför man då 12 mot 90 med samma skydd (axlar, skrev, krage) på så är 12 avsevärt smidigare. Att 12 kan bäras som både SV och krsk gör den ju knappast mindre smidig i jämförelse

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 10/4/2017 at 6:38 PM, depsy said:

Nej, den går inte att bära så. Har du en bild du kan hänvisa till?

 

 

Här:

2c371e2a-a33d-4c2a-9181-da5318e2c209.jpg

 

Är detta Krsk12? Ser ganska smidigt ut, nästan som "bara" en stridsväst.

 

(Min ursprungliga fråga: Anledningen till att jag frågar är att jag sett bilder där det ser ut som om soldaten har endast en väst (med hel framsida, alltså inte SV12), men utan splitterskydd/aramid. Går det att bära den så?)

Edited by Reservingenjör
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Reservingenjör said:

Är detta Krsk12? Ser ganska smidigt ut, nästan som "bara" en stridsväst.

 

(Min ursprungliga fråga: Anledningen till att jag frågar är att jag sett bilder där det ser ut som om soldaten har endast en väst (med hel framsida, alltså inte SV12), men utan splitterskydd/aramid. Går det att bära den så?)

Det är krsk12. Den är väldigt smidig som stridsväst men bygger någon cm pga mjuka splitterskydd som är i. Krigsmännen på bilden har splitterskydd i. Framsidan är hel på krsk12.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
On 8/31/2020 at 10:38 AM, Reservingenjör said:

 

Här:

2c371e2a-a33d-4c2a-9181-da5318e2c209.jpg

 

Är detta Krsk12? Ser ganska smidigt ut, nästan som "bara" en stridsväst.

 

(Min ursprungliga fråga: Anledningen till att jag frågar är att jag sett bilder där det ser ut som om soldaten har endast en väst (med hel framsida, alltså inte SV12), men utan splitterskydd/aramid. Går det att bära den så?)

 

Om det inte är en KRSK12a du sett i såna fall kan det ha varit någon som tröttnat på SV2000. Istället då tagit sitt stridsbälte, vänt det bakofram, fäst på oket och därefter kittat den "nya västen". Har själv en sådan sedan 5 år då det tog första 5 åren att frammana detta monstrum som hålls samman av buntband, dumhet, vävtejp, vilja, kaffesump och ren pur illvilja. Finns bilder i annan tråd: "Modda Stridsväst 2000".

Edited by Storm
Link to comment
Share on other sites

On 3/19/2022 at 3:07 PM, Storm said:

 

Om det inte är en KRSK12a du sett i såna fall kan det ha varit någon som tröttnat på SV2000. Istället då tagit sitt stridsbälte, vänt det bakofram, fäst på oket och därefter kittat den "nya västen". Har själv en sådan sedan 5 år då det tog första 5 åren att frammana detta monstrum som hålls samman av buntband, dumhet, vävtejp, vilja, kaffesump och ren pur illvilja. Finns bilder i annan tråd: "Modda Stridsväst 2000".

Nej, det jag såg var i Snigelgrå och mycket likt Krsk12.

Link to comment
Share on other sites

  • henke unpinned this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...