Jump to content

Rysslands attack på Ukraina 2014 och annektering av Krim


Zimme

Recommended Posts

Förvisso :)

 

Däremot är jag alltid emot total förvrängning av vad verkligheten är genom argument som "nej, all media är beroende där", "alla är köpta", "alla är korrumperade" etc. Jag tror nog inte det är så mycket bättre här egentligen - bara det att det finns vissa som antingen råstödjer USA i precis allt de gör utan att ens vara kritiska på något sätt och pga högst subjektivt tyckande i stil med kalla kriget pekar med fingret åt precis allt som är "ryskt", "syrien", "georgien" etc etc. Däremot måste man nog vara på plats på allvar för att bygga en egen uppfattning som är mer korrekt. Menar då direkt i Donetsk etc och dessutom kunna språken för att ens förstå vad rebellerna eller ukrainare för den delen vill säga. Jag ser att det är totalkaos av åsikter nu överallt i frågan.

 

Nu är jag ju inte anti-demokrati på något sätt, men jag vet inte om tvångsmässig demokrati är rätt approach i dagens globala värld där kulturer och affärer möts på plats.

Link to comment
Share on other sites

Enkelriktat är väl Aftonbladet snarare etc etc med Washington Post i ledet med rubriker om "Rysslands lebensraum "marsch" :)

 

Eller?

 

Mitt ser kanske enkelriktat ut (då ber jag om ursäkt för det) men det är mer att få fram en bild över vad som försiggår från östhållet så man är mer medveten om det, så gott det går då.

Link to comment
Share on other sites

Förvisso :)

 

Däremot är jag alltid emot total förvrängning av vad verkligheten är genom argument som "nej, all media är beroende där", "alla är köpta", "alla är korrumperade" etc. Jag tror nog inte det är så mycket bättre här egentligen - bara det att det finns vissa som antingen råstödjer USA i precis allt de gör utan att ens vara kritiska på något sätt och pga högst subjektivt tyckande i stil med kalla kriget pekar med fingret åt precis allt som är "ryskt", "syrien", "georgien" etc etc. Däremot måste man nog vara på plats på allvar för att bygga en egen uppfattning som är mer korrekt. Menar då direkt i Donetsk etc och dessutom kunna språken för att ens förstå vad rebellerna eller ukrainare för den delen vill säga. Jag ser att det är totalkaos av åsikter nu överallt i frågan.

 

Nu är jag ju inte anti-demokrati på något sätt, men jag vet inte om tvångsmässig demokrati är rätt approach i dagens globala värld där kulturer och affärer möts på plats.

tror inte du skulle ha någon framgång att höra folks ärliga åsikt om du inte blir introducerad av någon de litar på. De gäller dessutom att använda rätt ord för saker. annars får de tror du vill höra eller springa fort.

 

Angående demokrati kan jag bara citera en inte helt okänd cigar rökare, Demokrati har sina brister, men jämfört med allternativet är de bäst. Aktoritära ideologier har ofta svårt respektera andras sett att se världen.

Link to comment
Share on other sites

“The fact that millions of people share the same vices does not make these vices virtues, the fact that they share so many errors does not make the errors to be truths, and the fact that millions of people share the same form of mental pathology does not make these people sane.”
― Erich Fromm, The Sane

 

Så är det väl också

Link to comment
Share on other sites

“The fact that millions of people share the same vices does not make these vices virtues, the fact that they share so many errors does not make the errors to be truths, and the fact that millions of people share the same form of mental pathology does not make these people sane.”

― Erich Fromm, The Sane

 

Så är det väl också

problemet som jag ser de är när ideologier berättar för alla hur världen borde vara, hur alla borde vara. men de kräver att mäniskans grundläggande sätt att vara ändras. att kalla sig sund, klok och förnuftig behöver inte betyda att man är det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Stämmer bra faktiskt.

 

Nu får man ju ta artikeln här för vad den är och källan, men jag känner ändå tvek inför att det _inte_ skulle vara så.

 

http://voiceofrussia.com/news/2014_06_05/Russia-urges-US-to-stop-involvement-of-mercenaries-in-conflict-in-Ukraine-8411/

skulle nog säga att källan är ganska tveksam, ögna genom rubrikerna på några artiklar och en annan artikel. Känner mig väldigt hela upplägget känns som de är till för folk som vill ha "oberoende" nyheter ettablerade media inte skulle publicera.

 

jag läste en RT länk jag fick, de hade intevjuvat någon Svensk politiker i en fråga. killen mer eller mindre skulle tala för majoriteten. en snabb koll visade sig att han tillhörde ett litet ganska extremt kommunistiskt parti. de tog mig max tio minuter att ta reda på vad de var för en person. hur kommer de sig att tidningen lyckades hitta ett <1% parti och lätt de tala för ett helt land. hur mycket annat är likadant hanterat.

Link to comment
Share on other sites

Finns mycket sådant, men samtidigt finns det ju Radio Liberty etc etc som är helt US finansierade.

 

Är dem då objektiva på något sätt i i det som i grund och botten är så enkelt som en "oljekrigsfråga" igen?

 

Nej - om ni frågar mig.

 

Men hela det nya kallakrigstillståndet (som iofs börjar bli rätt varmt) är ju svårt att förvänta sig någon form av neutralitet alls i a la svenskt tänkande.

Link to comment
Share on other sites

 

At least 650 servicemen were killed, wounded or taken prisoner in the past ten 10 days, he said. There are 70 foreigners among them and of those 13 agents of the US Federal Bureau of Investigation and CIA were killed and 12 others were wounded, Ponomaryov told reporters.

 

Låter ju troligt...

Link to comment
Share on other sites

Finns mycket sådant, men samtidigt finns det ju Radio Liberty etc etc som är helt US finansierade.

 

Är dem då objektiva på något sätt i i det som i grund och botten är så enkelt som en "oljekrigsfråga" igen?

 

Nej - om ni frågar mig.

 

Men hela det nya kallakrigstillståndet (som iofs börjar bli rätt varmt) är ju svårt att förvänta sig någon form av neutralitet alls i a la svenskt tänkande.

 

redan när du kallar de oljekrig försvann din objektivitet. för min del känns de med oljekrig lite som ufo, brist på handfasta bevis behöver inte visa att de är en amerikansk konspiration de kan helt enkelt vara misstolkningar och förutfattade meningar som de troendes kritiska tänkande.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

 

At least 650 servicemen were killed, wounded or taken prisoner in the past ten 10 days, he said. There are 70 foreigners among them and of those 13 agents of the US Federal Bureau of Investigation and CIA were killed and 12 others were wounded, Ponomaryov told reporters.

 

Låter ju troligt...

 

 

Menar inte att det stämmer, men som sagt - det finns nog sådana där med precis som i alla andra dessa moderna konflikter.

 

Well - varför skulle man vilja göra en fiende av Ryssland för(vilket man så gärna gör från mångas håll......) om det inte vore för att det biter på att vissa i Ru har varit duktiga på nationaliseringen av mining & metals, oil / gas och en del annat då? Detta är inte längre konspiration för någon om du frågar mig.

 

Jag vill däremot inte starta tråd om Bilderbergmöten som (för några år sedan) kändes som konspiration men inte längre är det.

Edited by verbanostra
Link to comment
Share on other sites

Nu är detta stor skandal i Ryssland men västmedia kommer väl dölja det och få det att framstå som propaganda igen?

 

http://mezjuev.wordpress.com/2014/07/06/julia-timosjenkos-f-d-advokat-bedriver-handel-med-organ-med-hjalp-av-nationalgardet/

 

Kan säga att liknande black market fanns i Jugoslavien-kriget. History repeats itself.

Link to comment
Share on other sites

Nu förklarar rysk stats-tv att det är ukrainska oligarken Kolomojskij som står bakom konflikten i Ukraina. Och passar på att påpeka att oligarken Kolomojskijj, ”som står bakom konflikten”, är JUDE.
Måste vara såndär
judenazistfaschist.

 

Rysslands största statliga tv-kanal sprider alltså sådana här konspirationsteorier flera dagar efter dementi. http://beforeitsnews.com/politics/2014/07/ukrainian-president-uses-rand-corporation-plan-in-eastern-ukraine-2634472.html <-varning för foliehattande

Link to comment
Share on other sites

Från Wikipedia: Rysslands röst (ryska: Голос России, Golos Rossii) är den ryska regeringens internationella utlandskanal. [...] Dess föregångare Radio Moskva var sovjetregeringens utlandsorgan.

 

De sände innan på svenska några dagar i veckan

Vill bara förtydliga att radio moskva fram till sovjets fall sände på svenska varje dag mellan 20.00 till 21.00, och som jag minns justerade de även tiden vid sommartid för bästa lyssnarkomfort.

Link to comment
Share on other sites

 

 

 

At least 650 servicemen were killed, wounded or taken prisoner in the past ten 10 days, he said. There are 70 foreigners among them and of those 13 agents of the US Federal Bureau of Investigation and CIA were killed and 12 others were wounded, Ponomaryov told reporters.

 

Låter ju troligt...

 

 

Menar inte att det stämmer, men som sagt - det finns nog sådana där med precis som i alla andra dessa moderna konflikter.

 

Well - varför skulle man vilja göra en fiende av Ryssland för(vilket man så gärna gör från mångas håll......) om det inte vore för att det biter på att vissa i Ru har varit duktiga på nationaliseringen av mining & metals, oil / gas och en del annat då? Detta är inte längre konspiration för någon om du frågar mig.

 

Jag vill däremot inte starta tråd om Bilderbergmöten som (för några år sedan) kändes som konspiration men inte längre är det.

 

Ingen mening med att länka om man inte själv tror på att det stämmer, eller åtminstone finner det möjligt.

 

Jag antar att du åtminstone finner det möjligt men man kan fråga sig varför det är helt tyst om dessa amerikanska förluster, och varför usa skulle sätta sina "soldater" i förhållanden de inte själva kan kontrollera?

 

Att usa möjligen kan ett par cia-agenter på plats för att se och inhämta kunskap är enligt mig möjligt. Inte att de deltar som underlydande enheter i ett ukrainskt inhemskt fälttåg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nu är detta stor skandal i Ryssland men västmedia kommer väl dölja det och få det att framstå som propaganda igen?

 

http://mezjuev.wordpress.com/2014/07/06/julia-timosjenkos-f-d-advokat-bedriver-handel-med-organ-med-hjalp-av-nationalgardet/

 

Kan säga att liknande black market fanns i Jugoslavien-kriget. History repeats itself.

 

Svar nej.

Hade FSB haft tillgång till solida bevis , hade ärendet hamnat hos Tyska åklagare och media.

Hur kommer det sig att i den enligt dig totala censur som råder här , att Snowden kunde få material publicerat ?????????????

det är en fråga direkt till dig....som jag vill ha ett svar på

 

i annat fall får du nog köra med dubbla foliehattar..

 

på fråga nom du kände till några Ryska ( nu levande) journalister som tillåts rapportera objektivt ? svarade du med en länk till en Italienare... Hmmmmmm hur skall det tolkas...

Link to comment
Share on other sites

Klart man är källkritisk - men det finns ändå en poäng. Sen är det självklart fel att peka med fingret på nationalitet iofs men sanningen finns inte bara hos BBC enligt mig, jag respekterar faktiskt även alternativ medias röst.

kan du verkligen grunderna i källkritik ? en källa som gång på gång producerar fantastiska påstående som inte går att bekräfta alt andra källor säger något annat känns inte pålitlig, en källa som känns som de hårdvinklar i både val av vad för information som kommer och hur informationen bearbetas känns styrd, alltså icke pålitlig.

 

Sk alternativa media brukar presentera konstiga svårbekräftade uppgifter, i regel med orden om att etablerade media (i väst) censurerar med hänsyn till myndigheter, deras kapitalistiska ägare eller någon personlig övertygelse hos större delen av journalistkåren. Jag har iof varit med om att även etablerade tidningar gör fel. var med i de aktuella händelserna, men de behöver inte betyda att de alltid är klantar. även läst en del allternativa media där brukar de även ha försett sig själva med en rejält allternativ verklighetsuppfattning.

Link to comment
Share on other sites

Jag är fullständigt övertygat om att Verbanostra är antingen:

 

# En i leden av Kreml-styrda som överallt på nätet sprider pro-Putin propaganda på diverse forum

 

eller

 

# En sk nyttig idiot som själv inte förstår bättre.

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Rysslands attack på Ukraina 2014 och annektering av Krim

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...