Fredin Posted May 18, 2003 Report Posted May 18, 2003 Om man har A tjänstbarhet vid mönstring 6 i ps 7 i kond 7 i styrk. Befälslämplig och körkort kan jag då bli vad som helst inom försvarsmakten om man dessutom har ett genomfört jägartest. Ska imån kolla om det är någon idé att ringa pliktverket för byte till MPJ! Quote
Foxtrot Lima Posted May 18, 2003 Report Posted May 18, 2003 Nja, vissa kräver två 7:or hos psykologen också. T ex KB som jägare. Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
Doyle Posted May 18, 2003 Report Posted May 18, 2003 Tjänstbarheten A B C D är väl en första "gallring" av dem mönstrande? Quote
Azan_Gb Posted May 18, 2003 Report Posted May 18, 2003 vad är det för Amfibie .....amfibiekompaniet,, inte stab , sjukvård med mera Quote
NDR Posted May 18, 2003 Report Posted May 18, 2003 Tjänstbarhet A är läkarens skattning av din hälsa ex. A01 som krävs vid Jägarförbanden ! Quote
klerty Posted May 19, 2003 Report Posted May 19, 2003 Har man bra resultat så är det ju inte så att man kan välja på varenda tjänst som finns, tjänsten ska passa in i den profil som dina tester visade. Bara för att man är bäst i allt betyder det inte att man passar att göra en viss sak som kanske inte egentligen kräver så mycket styrka eller kondition. Quote
Skuggan Posted May 19, 2003 Report Posted May 19, 2003 (edited) hm, A = Jägartjänst/Spaning ? B = Skytte tjänst, övriga stridande tjänster? C = stabstjänst, bevkning osv? D = det som inte faller under ovanstående kategorier? tror det var nåt sånt när jag mönstrade i mars förra året, jag tillhör för övrigt kategori C... kan iofs ha fel, men så uppfattade jag det.. hur kraven för de olika är vet jag inte.. antar att om man har tjänstbarhet A så kan man nog ta en tjänst i kategori C om man vill även om det nog är ganska ovanligt.. Edited May 19, 2003 by Skuggan Quote
Cinnes Posted May 19, 2003 Report Posted May 19, 2003 (edited) Jg har tjänstbarhet A enligt mina papper men jag presterade väl inte direkt nog för jägare på mönstringen (även om jag nog tänker satsa på att byta till spanre efter genomförd GSU som KB). jag fick 5:a på styrketesten (nääääääästan en 6:a) 6:a på kondition, 7 7 hos psykolog, 8 på inskrivningstestet, perfekt syn o hörsel och läkaren bedöm,de mig som fullt frisk... Edited May 19, 2003 by Cinnes Quote
Laurin E. Posted May 19, 2003 Report Posted May 19, 2003 vad är det för Amfibie .....amfibiekompaniet,, inte stab , sjukvård med mera det är samma krav för sjukvårdsplutonbefäl som det är för amfibieplutonbefäl! Quote
Guest Old No.7 Posted May 20, 2003 Report Posted May 20, 2003 Hmmm krävs det verkligen A för jägare/span Ska nog kollas upp. Quote
Knekt Posted May 21, 2003 Report Posted May 21, 2003 hm,A = Jägartjänst/Spaning ? B = Skytte tjänst, övriga stridande tjänster? C = stabstjänst, bevkning osv? D = det som inte faller under ovanstående kategorier? tror det var nåt sånt när jag mönstrade i mars förra året, jag tillhör för övrigt kategori C... kan iofs ha fel, men så uppfattade jag det.. hur kraven för de olika är vet jag inte.. antar att om man har tjänstbarhet A så kan man nog ta en tjänst i kategori C om man vill även om det nog är ganska ovanligt.. Tror inte det är så enkelt. Jag var A01 och bidde StabsGrpC. Visserligen undrade kompch vad jag hade där att göra... hur jag nu skulle kunna veta det... Vad som rör sig i en mönstringsförättares hjärna... det är en hemlighet i klass med Mona Lisas leende. Quote
Fredin Posted May 21, 2003 Author Report Posted May 21, 2003 Vad som rör sig i en mönstringsförättares hjärna... det är en hemlighet i klass med Mona Lisas leende. Ja det håller jag helt med om! Jag blev ta mejfan grundlurad när de satte mig som bevakningssoldat..fy och tvi tur att man bytte! Bara för att inte jag kunde ´något om FM innan så fyller dem en sumpig befattning med en okunnigt kille med A-tjänstbarhet..usch Quote
Ezaey Posted May 21, 2003 Report Posted May 21, 2003 Det finns väl lägre än D? Har för mig att folk jag känner fått E och F, tror till och med att det ska finnas så lågt som J... Själv blev jag iaf Skytteplutonbefäl med tjänstbarhet B, Styrka 8, cykel 6, psykolog 7/7. Quote
RäserCarl Posted May 21, 2003 Report Posted May 21, 2003 Tjänstbarhet A är läkarens skattning av din hälsa ex. A01 som krävs vid Jägarförbanden ! Är det så? Jag kollade i mina papper från mönstringen och där står "Sammanvägd tjänstbarhet: A" Är det inte helheten som bedöms till en bokstav, jag kan ha fel. En till fråga är det bara i pliktverkets dator tjänstbarhetskravet finns? Det finns inget på lumpen.nu när man läser om olika tjänster vad jag kan se. Quote
106 Posted May 21, 2003 Report Posted May 21, 2003 (edited) Det finns väl lägre än D? Har för mig att folk jag känner fått E och F, tror till och med att det ska finnas så lågt som J... Hälsa fanns ner till Y. Jag har bara träffat de som fått A, B och Y i hälsa. Så det verkar vara något läkaren sätter på de som gnäller och inte vill göra lumpen eller de som kan klassas som kronvrak direkt. Själv hade jag A-hälsa. Edited May 21, 2003 by 106 Quote
Fredin Posted May 21, 2003 Author Report Posted May 21, 2003 Hälsa fanns ner till Y. Jag har bara träffat de som fått A, B och Y i hälsa. Så det verkar vara något läkaren sätter på de som gnäller och inte vill göra lumpen eller de som kan klassas som kronvrak direkt.Själv hade jag A-hälsa. OOO då vet vi.. 106 had A I TJÄNSTBARHET: klassas du som kronverk då eller hahaha :P :P :P Quote
Emil Posted May 22, 2003 Report Posted May 22, 2003 Jag fick A-tjänstbarhet med 3:a i Styrka 6:a i kondition 4:a på psyket och 6:a på intelligens och befälslämplighet, jag blev pansarskyttesoldat ksp.58 skytt. Quote
Vakten_F4 Posted May 22, 2003 Report Posted May 22, 2003 Nu ska vi se, jag fick 4:a i styrka, 6:a i kondition, full syn & hörsel Fyller kravet för att utbildas till en befattning med höga krav på teoretisk förmåga. Fyller kravet för att utbildas till en chefsbefattning. Fyller kravet för att utbildas till en befattning med måttliga krav på förmåga att tåla psykisk press i krig. Sammanvägd tjänstbarhet: B Stridande befattning i anfallsförband. Efter många runtflyttande av plikverket blev det bevakningssoldat/bilförare. Quote
1317 Posted May 22, 2003 Report Posted May 22, 2003 (edited) Hade samma sammanfattning som dig vakten, men med D i tjänstbarhet. Fullgod hörsel etc... förutom synen. Ser ganska dåligt utan korrektion (-2.75/-2.75), så jag får anta att det sänkte mig till D. hade 3:a i styrka, 6 i kondition, 6 i psyke och 9 inskrivningsprovet. Skulle jag fått A som Emil om jag hade sett bättre Edited May 22, 2003 by 1317 Quote
Vakten_F4 Posted May 22, 2003 Report Posted May 22, 2003 Hur ser era mönstringspapper ut egentligen eftersom ni anger 1-9 "betyg" på psykologen? Det enda som är angivet i 1-9 gradering i mina papper är styrka, kondition, hörsel & bullertålighet. Dock kommer jag ihåg att jag fick 8 på inskrivningsprovet. Quote
Pbmin Posted May 22, 2003 Report Posted May 22, 2003 Jag hade tjänstbarhet A Styrka 7 Psykolog 8/8 inskriv.provet 8 kondition 7 Blev Pb amfibie (valde mellan AMF, MPJ eller K3) :basker: Quote
Limp Posted May 22, 2003 Report Posted May 22, 2003 Hur helvete kommer man ihåg vad man fick på mönstringen? Jag var typ 12 när jag gjorde den(känns det som nu iaf) :P Quote
Vakten_F4 Posted May 22, 2003 Report Posted May 22, 2003 Hur helvete kommer man ihåg vad man fick på mönstringen? Jag var typ 12 när jag gjorde den(känns det som nu iaf) :P Man kommer inte ihåg, man dammar av en pärm där man samvetsgrant sparat alla papper man fått av kungen. Så det så! Quote
Fredin Posted May 22, 2003 Author Report Posted May 22, 2003 Jag hade tjänstbarhet AStyrka 7 Psykolog 8/8 inskriv.provet 8 kondition 7 Blev Pb amfibie (valde mellan AMF, MPJ eller K3) :basker: Varför inte MPJ??????????????????????????AVVIS JAG BLEV JAG OM JAG HADE KUNNAT VÄLJA Å VRAKA SOM DU" buhu Quote
Fredin Posted May 22, 2003 Author Report Posted May 22, 2003 Hur helvete kommer man ihåg vad man fick på mönstringen? Jag var typ 12 när jag gjorde den(känns det som nu iaf) :P Därför att vi har mönstring pappren kvar!" fick inte du några eller? Quote
Pbmin Posted May 28, 2003 Report Posted May 28, 2003 QUOTE (Pbmin @ May 22 2003, 12:55 ) Jag hade tjänstbarhet A Styrka 7 Psykolog 8/8 inskriv.provet 8 kondition 7 Blev Pb amfibie (valde mellan AMF, MPJ eller K3) Varför inte MPJ??????????????????????????AVVIS JAG BLEV JAG OM JAG HADE KUNNAT VÄLJA Å VRAKA SOM DU" buhu Ja varför gjorde jag inte det? Ångrar mig faktiskt lite, men då hellre K3 Quote
Fu Johanson Posted May 29, 2003 Report Posted May 29, 2003 Lätt oklart minne från mönstringen: Som det sades till mig var hälsan indelade i följande kategorier: A, B, C, D, J, Y Dvs inte löpande ända fram till Y. Anledningen till detta uppfattade jag (notera inte säker) som att de fyra första är det som man kan få göra värnplikten med. Med J kommer man till utbildningsreserven automatiskt och med Y hamnar man inte ens där. Har även för mig att Y var förbehållen (med militära ögon sett) allvarligare kroniska sjukdomar såsom epilepsi och blödarsjuka. Sådär, lite mer dravel att spä på den allmänna förvirringen med. Quote
Skuggan Posted May 29, 2003 Report Posted May 29, 2003 Jag hade Hälsa A men hamnade i Tjänstbarhet C pga att jag drog en 3a i styrka... Quote
Recommended Posts