Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det låter konstigt att saker som syn, styrka osv. skulle påverka tjänstbarheten eftersom det finns separata krav på det. Tjänstbarhet finns det A, B, D, E, F osv. Inget C längre alltså. Bevakning, stab och underhåll ligger på D. Själv fick jag D då jag har en kromosommutation. :( Hittade förresten mina mönstringspapper häromdan, och det framkom att jag fick hörsel B endast för att jag hörde 25 db på ena örat på en enda frekvens. :( Kanske skulle göra om hörselprovet. Då kan man iaf. bli närskyddssoldat. Vet dock inte hur kul det är.

• 3 years later...
Posted

Nån som vet vad Tjänsbarhet D04 betyder? Mönstrade 94 så det verkar som graderingen gjorts om sedan dess. Nån som har en förteckning över vad olika graderingarna betyder, antar att det 1994 fanns typ D01-D0?

Posted

Så förbannat bittert att man fick C i syn, inser vad jag hade goda chanser att få för alternativ annars.

Hörsel: 10(A)

Syn: C

Styrka 6

Kondition: 6(uppskattad)

Hälsa: A

Intelligenstest: 7/8

Psykolog: 7/5

Sammanvägd tjänstbarhet: A

Placering: Bevakningsgruppchef, första Amfibiebataljonen.

Folk har ju pratat här om att byta efter GSU'n, någon som kan berätta mer om det?

Posted (edited)

Samma här;

Hörsel A

Styrka 9

Kondition 9

Prov 8

Hälsa A

Psykolog 7

Men syn C. Tjänstbarhet A. Kändes väldigt surt ibörjan men är ju knappast något man kan göra något åt, bara att gå vidare. Jag är mest glad över att få göra lumpen överhuvudtaget...

EDIT: Såg nu att tråden var väldigt gammal...

Edited by Sveddan
Posted
Så förbannat bittert att man fick C i syn, inser vad jag hade goda chanser att få för alternativ annars.

Kan väl inte kommit som en överraskning? För jag antar att C i syn borde vara något man känner till innan? Själv så minns jag frågan om jag kunde köra bil utan glasögon, svarade nej och fick bli kokgruppchef. Något som har gett mig bra kunskaper, 3 missioner och erfarenheter som knappast jag hade fått med en annan befattning.

Ville bara säga att även om det kanske regnar idag så kan ju solen skina imorgon. :blink:

Posted

=)

Nej det stämmer det du säger, dock var jag osäker på om jag var syngrupp B eller C. Att jag var syngrupp A visste jag att jag inte var, men min optiker t ex sa att jag inte hade så starkt nedsatt syn. Så då hade jag ju fortfarande chans att få vissa tjänster jag ville ha. FBJ, MP/Säk och skyttesoldat t ex är ju synklass B.