Jump to content

Recommended Posts

Posted

Kan någon vänligen själ ta och förklara för en ej initierad

vad alla förkortningar ( UH, IA, BA KS osv..)som är förknippade med utlandsstyrkorna står för?

JohnDoe

:D

Posted

Finns ju hur många som helst...

UH - UnderHåll

IA - Insats Armén (t.ex. IA01)

BA,KS - står för det land missionen är i. KS är Kosovo och BA var Bosnien (fortfarande lite).

Var det fler?

:D

Posted (edited)
okidoki så det är land ok årtal då, eller?

hade det på känn men fick inte ihop BA och Bosnien

thanks

JohnDoe

Inte årtal utan vilken mission det är i ordningen. I alla fall är det så det funkar nu, dock inte förut när missionerna hette t.ex. L108 och C84 osv. BA99 är väl dock ett undantag från detta.

BA = BAlkankontingent, då det inte var klart att man skulle skicka bataljonen till just Bosnien. Namnet ändrades inte sedan.

KS = KoSovo, eftersom KO redan var använt.

EDIT:

Lägger till några andra missionsbeteckningar som jag kommer på så här på rak arm:

MA - Makedonien

JK - Jugoslavien Kroatien (var det väl?)

DB - Doboj

PE - Pecs

VS - Väst Sahara

SO - Somalia

L - Libanon

C - Cypern

SM - Swe Med Coy (Bosnien)

Finns många till...

Och så ÖS - Östra Stranden förstås... :D

Edited by APC-mannen
Posted (edited)

Jag har tidigare bara förstått de nyare beteckningarna exempelvis KS03 är tredje kosovomissionen.

Men någon förklarade de äldre exempelvis L108 med att det är den 108e missionen totalt sett och ett L för att visa att det var i Libanon (om det var missioner på flera platser samtidigt).

Stämmer detta?

FS = Afganistan

FK = Flygplatsenhet Kongo

M = Mellanöstern?

Edited by 106
  • Forumsledning
Posted

EN = Engenering (EN01)

L108 Siffran där är vilket kompani det var, och inte mission. Tror Libanon yxorna här vet bäst iofs...

fast jag e tvungen o prova :rocketl: (kan ha jävligt fel)

Posted

Libanonmissionerna numrerades annorlunda, varför vet jag inte.

Dom började inte på 01 utan jag tror att dom började på 87 eller nåt sånt.

Jag känner till L91, L92 och vidare upp till L118.

Dock numrerades dom endast med jämna nummer från L92.

L106 var t.ex vintern 90-91 och L108 som jag var på var sommaren 91.

The Swede

Posted

Det här vore kul att veta bakgrunden till. Har sett att man betecknat vissa Cypern-bataljoner som t.ex. 24C, medan vissa andra betecknats som t.ex. C84. Kan ju i och för sig vara felskrivning?

Posted
Vad är det för förkortning för folket i Korea?

/J

Om du tänker på observatörstjänsterna finns det ingen förkortning vad jag vet.

De används oftast på bataljoner eller åtminståne kompani.

Posted (edited)

Fakta: Den första bataljonen var Gaza ( 3 dec 1956 )

Gaza batajonen "rekade" till kongo den 20 juli 1960

18 sep 1961 omkommer Hammarsskjöld 10 km norr om Ndola I Nord Rhodesia

4 okt 1961 landade de första svenska "j 29" i kongo, Von Rosen kanske känns igen

29 juli 1964 siste man från kongo hemma

15 april 1964 första bataljanen på cypern och 24 C observera bara jämna nummer i förtsättningen så nästföljande C bat heter då 26 medan gaza heter 25 och fortsäter med ojämna nöffror Men det fanns en 39 C och 41 C sen tar min källa slut. (och jag har granskat den kritiskt)

från 12 juni 1967 finns det ingen fn- bat med svenskar i gaza (bat 31 G) (undra varför, men det vet väl ni)

för att summera lite

Bat I-VII Gaza

Bat VIII Började i G slutade i K

Bat IX G

Bat X K

Bat XI G-K

Bat XII K

Bat XIII G

Varannan K och G till och med XXII K som var den sista i Kongo, se ovan

XXIV var den första Cypern observera att det fanns XXXIX C och XLI C ( 39-41) i övrigt jämna cypern siffror

XXXI G Var den sista i Gaza

e jag inte helt ute å cyklar om jag säger att Libanon nummreringen föregicks av cypern nummreringen.....därav så högt och cypern föregicks av kongo och gaza

Källa "Soldat I FN" av Dag W Sharp en 711 sidor lång orgie i svensk fn historia

Edited by därdugårharjagredanvarit
Guest Bengtsson
Posted

Lite OT, men bättre här än någon annanstans:

Vad är ELA? Malaj kanske vet? Borde ha något med Strids Lednings Centralen ombord på kronans fartyg att göra.

Guest Bengtsson
Posted

Jag kom så långt också, till eldledning. Men det är det där A:et jag inte blir klok på. :blink:

Posted
I boken Svenska Frivilliga (Lars Ericsson) nämns även Libanonkompanierna 1L - 7L... Svårt att se ett mönster.

De var väl lite speciella då det inte var en full bataljon som sändes ut utan bara ett kompani, Swed Med Coy.

Kommer inte ihåh riktigt men har för mig att de var i Libanon från 1981. När sedan UH bataljonen kom dit i slutet på åttitalet så blev de en del av den och fick och fick bataljonsnumrering.

/Ken

• 6 months later...
Posted
I boken Svenska Frivilliga (Lars Ericsson) nämns även Libanonkompanierna 1L - 7L... Svårt att se ett mönster.

De var väl lite speciella då det inte var en full bataljon som sändes ut utan bara ett kompani, Swed Med Coy.

Kommer inte ihåh riktigt men har för mig att de var i Libanon från 1981. När sedan UH bataljonen kom dit i slutet på åttitalet så blev de en del av den och fick och fick bataljonsnumrering.

/Ken

Sinai 74M/E org 134, lämnade Ismalia/Egypten 21 April 1980

Medcoy Libanon var på plats aug 1980

Underhållsbataljon 91 L okt/nov 1986

Posted
M står väl för mellanöstern? tror jag..

ex 66M

M står helt rätt för Mellan Östern, 74 M bytte till M/E pga utflyttning av tidigare buffertzon o flyttade til andra sidan Suez kanalen och till staden Ismalia där vi övertog den Kanadensiska campen El Gala

Posted
Vad är ELA? Malaj kanske vet? Borde ha något med Strids Lednings Centralen ombord på kronans fartyg att göra.

Sorry, fanns inte på segelfartygen, tror jag. :worthy:

Eldledning (på svenska) förkortas "e-", så det kanske är NATO-standard? :angry:

Kn Bligh :sniper: (William Bligh var inte kapten, han var löjtnant)

Posted
Lite OT, men bättre här än någon annanstans:

ELA står för EldLedare Akter. Det är den som skjuter med 40/48 kanonen på en Göteborgsklass korvett när det skjuts centralt. Normalt en löjtnant.

ELF (EldLedare För) är motsvarande fast för den förliga pjäsen, 57mm. Kan också kallas AO. Normalt en kapten.

• 1 year later...
Posted

52M, 118L... ett kodspråk för de invigda

DET LÅTER lite som en kod.

- 29G, säger någon.

- MA02 och BA99, svarar en annan.

De invigda nickar igenkännande.

Nyckeln till detta kodspråk heter FN-tjänst, eller utlandstjänst som det kommit att kallas i senare tid. Sedan snart ett halvt sekel har alla svenska förbands missioner haft sin egen beteckning i form av kombinerade bokstäver och siffror.

Under dessa beteckningar har missionerna sorterats i militära pärmar och datafiler, och även för alltid bevarats i minnet hos de som var med.

Trots sin korthet innehåller dessa beteckningar mycken information om tid och plats; oftast ett halvår, alltid i något oroligt hörn av den konfliktfyllda värld som utgjorde det sena 1900-talet. För de införstådda innehåller dessa prosaiska teckenkombinationer allt från fullt krig med stupade svenska soldater till stillsamma solnedgångar över sanddyner och tältmässar.

Nummer 1 blev många fler

Den första svenska FN-styrkan lämnade Sverige i november 1956.

Syftet var att stabilisera Mellanöstern efter Suezkrisen, och den svenska truppen om 340 man kallades i de militära rullorna till en början bara för FN-bataljon nummer 1. Få kunde väl då ana den långa rad av missioner som komma skulle. Personalen åkte hem efter ett halvårs tjänstgöring, men Sveriges engagemang kvarstod.

Andra personalomgången fick sålunda beteckningen 2, och de ersattes ett halvår senare av nummer3 och så vidare.

Därmed hade man präglat ettmönster som består än idag. Bytet av personal var sjätte månad kom att kallas rotation. När det sommaren1960 tillkom ytterligare en fredsbevarande insats i Kongo infördes växelvis numrering mellan de två olika skådeplatserna.

Bataljon nummer 8 överfördes till Kongo, och för att kunna skilja på administrationen kring de olika uppdragen infördes nu även en bokstav efter bataljonsnumret.

Den bataljon som dittills varit Sveriges första och enda FN-uppdrag fick hädanefter udda nummer följt av bokstaven G vilket stod för Gaza: 11G, 13G och så vidare, medan Kongobataljonerna fick de jämna numren 12K, 14Koch så vidare.

Mönstret upprepar sig

Detta mönster upprepades senare med exempelvis 52M och54M (för Mellanöstern) vilka löpte parallellt med 53C och 55C (för Cypern) samt ännu senare växelvis mellan C och L (för Libanon).

Den ursprungliga numreringen hängde kvar och rullade på ända tills den sista underhållsbataljonen118L åkte hem från södra Libanon hösten 1994.

I början av 1990-talet infördes ytterligare en bokstav, och sedan dess har man för varje ny kombination också börjat om numreringen från noll. Exempel är SA01:fältsjukhuset i Saudiarabien under Gulfkriget 1991 respektive MA01:deltagandet i den nordiska Fn bataljonen i Makedonien.

Den första bataljonen till Bosnien 1993 fick beteckningen BA eftersom det kanske mer logiska BO redan tidigare använts i betydelsen beredskapsorganisation.

Även om bokstäverna varierar ,så kallas varje ny förbandsmission som Sverige sätter upp numera således i soldat mun för en noll - etta.

Olika - men samma innebörd

I början av 2000-talet kom så den senaste förändringen som innebär att bokstavsbeteckningen inte längre alltid kan kopplas till det geografiska området.

Missionen i Afghanistan kallas FS vilket kommer sig av att fredsstyrkan ISAF (International Security Assistance Force) till en början var tänkt att ersättas av en styrka som fick arbetsnamnet Follow - on

Security Assistance Force, förkortat FOSAF.

I den vevan döptes det svenska bidraget till FS, en beteckning som hängde kvar trots att styrkan fortsattes att kallas ISAF.

Ett annat exempel är det svenska bidraget till EU-styrkan EUFOR i Makedonien som rätt och slätt kallades EU01.

Beteckningarna i detta kodade språk har skiftat över tiden, men betydelsen har förblivit densamma;

en särskild tid på ett mer eller mindre oroligt ställe i fjärran land.

När några av alla de tiotusentalssvenskar som har gjort en insats för freden träffas räcker det oftast med att någon uppger ett 53C eller ett BA01 för att de ska mötas av insikt och kanske också ett eftertänksamt:

- Aha, du var med där.

18K, 96L ,1G ,BA03, MA10