Jump to content

Recommended Posts

56 Strv 56 ska uppgraderas. Enligt RegC P4 handlar det om ledningssystemet samt ett modulärt skyddssytem för att göra vagnarna mer flexibla. De uppgraderade vagnarna beräknas tas i bruk 2015-16 och kunna användas till 2030. Förutom på dessa två områden står sig vagnarna bra i en jämförelse med andra system enligt RegC P4.

 

Artikeln kan läsas här.

 

Ni som kan det här med Pansarstrid bättre än mig:

 

Behövs det en uppgradering av vagnarna?

Är det rätt områden som prioriteras i uppgraderingen?

Räcker det med 56 vagnar som uppgraderas, eller skulle man vilja lägga lika mycket till för att få alla vagnar uppgraderade?

Finns det mer som skulle behöva uppgraderas?

 

Och hur står sig de svenska vagnarna i en internationell jämförelse före uppgradering, efter uppgradering samt efter eventuell tilläggsuppgradering om ni tycker att det skulle behövas?

Link to comment
Share on other sites

SLB är rätt mycket lekstuga imho. Enorma pengar för SAAB där, samtidigt så är det ju stridsledningssystemet som är tänkt att användas över hela linjen i armén. Vad jag hört från användare på 71 bat (från soldat till batch) så är det ett mycket uppskattat system för ledning av bataljonen.

Link to comment
Share on other sites

Om man ser på vad andra arméer uppgraderar i sina stridsvagnar så är det ungefär samma; skydd, ledningssystem och i vissa fall drivlina (amerikanerna är även inne på att minska vikten på sina M1A3). Under kalla krigets slutskede så var flera olika projekt inne på att byta till en grövre kaliber på huvudbeväpningen (140mm var på tapeten) men det blev aldrig något av. NATO kör fortfarande på 120mm, ryssarna och kineserna kör fortfarande på 125mm. Ammunitionen uppgraderas med jämna mellanrum men det kräver ju vanligtvis inga ingrepp på själva stridsvagnen.

 

Jag skulle säga att 122:an fortfarande är en förhållandevis modern vagn. Det har inte varit några sådär otroligt spektakulära landvinningar på stridsvagnsfronten under de sista 15-20 åren, utom möjligen hos ryssarna som håller på med sina aktiva skyddssystem (Arena). Av någon anledning har dock aktiva skyddssystem och reaktivt pansar aldrig varit populärt i västvärlden (Israel undantaget).

Edited by rhx
Link to comment
Share on other sites

Visst att man pratar bullshit som politiker, men jag har alltid tänkt som så att det beror mer på att jag inte håller med.. Men nu börjar jag seriöst undra, för inom försvarspolitiken så står dom ju faktiskt och ljuger oss väljare rakt upp i ansiktet... Är det det enda området dom gör det?

 

förlåt helt OT men, meh..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Var är "tredje statsmakten"?

De kan väl inte bara bestå av övervintrade 68'or, PRAOare och Fas3?

De sitter hemma och jublar. Eftersom de alla är gamla 68-revolutionärer så har de inget emot att man avvecklar hälften av våra 122:or genom att inte uppgradera dem. Man kan istället göra plogbillar (eller plogbilar då det verkar vara brist på sådana i händelse av snö, samtidigt som jordbruket långsamt avvecklas) av dem.... Nu ska jag ut och bränna min studentmössa.

/m

(som på riktigt hade en otroligt revolutionär mamma som 1968 åkte till Paris, haha)

Edited by martinator
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

Var är "tredje statsmakten"?

De kan väl inte bara bestå av övervintrade 68'or, PRAOare och Fas3?

De sitter hemma och jublar. Eftersom de alla är gamla 68-revolutionärer så har de inget emot att man avvecklar hälften av våra 122:or genom att inte uppgradera dem. Man kan istället göra plogbillar (eller plogbilar då det verkar vara brist på sådana i händelse av snö, samtidigt som jordbruket långsamt avvecklas) av dem.... Nu ska jag ut och bränna min studentmössa.

/m

(som på riktigt hade en otroligt revolutionär mamma som 1968 åkte till Paris, haha)

 

Jag tolkar det som att:

- 68'orna dricker billigt franskt lantvin i sina plyschsoffor och diskuterar hejvilt den onda västvärlden och hur fin, men missförstådd, Pol Pot egentligen var.

- PRAO'arna hänger på Facebook och Instagram.

- Fas3'arna är de som skriver själva artiklarna, under konstant hot om att få sin ersättning indragen och därmed inte kunna sätta mat på bordet åt sina barn.

 

Paris 1968, det hade varit en syn det!

Link to comment
Share on other sites

Vad vill ni att tredje statsmakten skall göra och på vilket sätt ljuger politikerna (i just detta fall, om vi skall ta upp alla saker de ljuger om skulle databasen få instant overload :D)

Att de renoverar 56 vagnar betyder inte nödvändigtvis att de övrig 64 slängs, de kan ju förrådställas också.

 

Vad skall jänkarna göra med sina "M1A3"(?) som skall sänka vikt har ni sett förresten? De har ju snarare jobbat tvärt om med TUSK och liknande.

Link to comment
Share on other sites

Tredje statsmaktens uppgift är att syna det politikerna säger.

Widegren, liksom Enström, har till största uppgift att häva ur sig falsarier och dämpa ifrågasättanden.

 

(M) har infört helt nya värderingar i svenska språket, ex "avvärjande och eftersatt underhåll för att hela skiten inte ska rasa ihop" uttalas nu "(M)oderata mailjardsatsningar på FM". Ivans gigantiska övning som tog hela världen på sängkanten betraktas med tystnad och ett vagt mumlande om "mycket låga nivåer".

 

Und so weiter.

 

FM har nedmonterats i decennier, Sverige kan inte skydda sig självt - Sverige är ett säkerhetsvakuum, och ingen djävel "högre upp" är intresserad att ta ansvar eftersom det kan påverka deras egna karriärer.

 

Därför vill jag att "tredje statsmakten" skall VAKNA och förstå vad som händer.

Allt ligger öppet, oavsett vad Widegren säger, det krävs bara att media gör sitt.

 

Vilket de inte gör.

Heller.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tredje statsmaktens uppgift är att syna det politikerna säger.

Widegren, liksom Enström, har till största uppgift att häva ur sig falsarier och dämpa ifrågasättanden.

 

(M) har infört helt nya värderingar i svenska språket, ex "avvärjande och eftersatt underhåll för att hela skiten inte ska rasa ihop" uttalas nu "(M)oderata mailjardsatsningar på FM". Ivans gigantiska övning som tog hela världen på sängkanten betraktas med tystnad och ett vagt mumlande om "mycket låga nivåer".

 

Und so weiter.

 

FM har nedmonterats i decennier, Sverige kan inte skydda sig självt - Sverige är ett säkerhetsvakuum, och ingen djävel "högre upp" är intresserad att ta ansvar eftersom det kan påverka deras egna karriärer.

 

Därför vill jag att "tredje statsmakten" skall VAKNA och förstå vad som händer.

Allt ligger öppet, oavsett vad Widegren säger, det krävs bara att media gör sitt.

 

Vilket de inte gör.

Heller.

problemet är ju att de finns ett överskott på 68 revolutionärer och möpar bland journalister är lika vanliga som isbjörn i Stockholmscentrum, Så nog kan de se och är förmodligen rätt vakna, men de bör närmast gilla utvecklingen. De enda de sörjer bör ju vara Att sovjet och kommunismen försvann först.

Link to comment
Share on other sites

Tredje statsmaktens uppgift är att syna det politikerna säger.

Widegren, liksom Enström, har till största uppgift att häva ur sig falsarier och dämpa ifrågasättanden.

 

(M) har infört helt nya värderingar i svenska språket, ex "avvärjande och eftersatt underhåll för att hela skiten inte ska rasa ihop" uttalas nu "(M)oderata mailjardsatsningar på FM". Ivans gigantiska övning som tog hela världen på sängkanten betraktas med tystnad och ett vagt mumlande om "mycket låga nivåer".

 

Und so weiter.

 

FM har nedmonterats i decennier, Sverige kan inte skydda sig självt - Sverige är ett säkerhetsvakuum, och ingen djävel "högre upp" är intresserad att ta ansvar eftersom det kan påverka deras egna karriärer.

 

Därför vill jag att "tredje statsmakten" skall VAKNA och förstå vad som händer.

Allt ligger öppet, oavsett vad Widegren säger, det krävs bara att media gör sitt.

 

Vilket de inte gör.

Heller.

Sen är väl frågan om vad svenska folket, och därmed delvis de som jobbar i media, tycker att det är värt att lägga på ett försvar, när tredje statsmakten t.ex. "avslöjade" att vi enligt ÖB har en försvarsförmåga på begränsad yta i en vecka. Så visst rapporteras det.

Link to comment
Share on other sites

Det är ganska mycket det inte skrivs om.

Det är nog ganska safe att säga var du än arbetar, vad du än har för intresse så kommer media att skriva väldigt lite om det.

Hur mycket skrivs det om socialtjänsten? Hur mycket annat än i väldigt generella termer skrivs det om skolan, om polisen, om infrastruktur, om...

 

Det är ingen brist på information om försvarsmakten, det hålls med bloggar både från FM och (fantastiskt bra) på andra håll, det finns det här forumet.

Information finns, men hur intressant är försvarsmakten om du inte är intresserad?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...