gpd Posted May 16, 2003 Report Posted May 16, 2003 US Navy har testat RBS15 och blev bleka om nosen. Man sköt på en gammal Forrest Sherman jagare ( tror jag )[4500 ton 1950-tal] och den drabbades mycket riktigt av akut personlighetsklyvning. Egentligen är det ointressant om roboten sänker fartyget eller ej, eftersom det inte kommer att kunna fullgöra sin uppgift utan vara fullständigt fokuserat på att hålla sig flytande. Därmed är uppgiften löst, det är inte längre ett hot. Dagens krig är i allmänhet så korta så att det ändå inte hinner repareras innan det är avgjort ( du kan räkna med 6 - 18 månader ). Glöm invasionshotet i närtid (10-20 år). I alla fall från Putin och grabbarna. Plattformarna behöver bli större för bättre uthållighet när vi opererar utanför Sveriges gränser, men även i vårt territorialhav. Skall vi ligga ute och patrullera så måste det finnas bränsle och förnödenheter, samt tillräckliga utrymmen för besättningen så att de inte drabbas av "plåtsjuka". Titta på kustbevakningen, deras senaste byggen (200 serien ) är betydligt större än tidigare patrullfartyg. Quote
Larsson Posted May 16, 2003 Report Posted May 16, 2003 US Navy har testat RBS15 och blev bleka om nosen. Man sköt på en gammal Forrest Sherman jagare ( tror jag )[4500 ton 1950-tal] och den drabbades mycket riktigt av akut personlighetsklyvning. Det var U.S.S. Mullinnix DD-944 om jag förstått det rätt. Träff rätt Hon bryts i två delar Hon sjunker Quote
Realkh Posted April 20, 2004 Report Posted April 20, 2004 Exocet missilen har en strids spetss på ca 147kg RBS 15 har mer än 250 kg Quote
01/B3 Posted August 27, 2009 Report Posted August 27, 2009 Är det någon som är säker på att testat på USS Mullinnix gjordes med RBS 15? Ifall det var det så borde det finnas någon officiell bekräftelse någonstans tycker man. På ett annat forum står det att fartyget sänktes med FAE (även om jag inte tycker att explosionen ser ut som ett typisk FAE-moln). Sorry Luno, you have been fooled by RBS propaganda as I was at first. The picture acutally shows the sinking of the USS Mullinix in 1992. IIRC it was hit by several Fuel-Aerosol-Bombs and it was the uncontrolled fire that finally destroyed the ship. På ursprungssidan finns följande intressanta resonemang: Bo and his brother have studied the photographs of the Mullinnix sinking and have made the following observations: 1. Since the Mux was made "environmentally friendly" for this test, with no fuel in her tanks, the fire ball in the explosion pictures is the direct product of the warhead. 2. Since pieces of the main deck can be seen being carried away by the rim of this fireball, the fireball is the "blast" not the by-product of an explosion, the "warhead" tested had to be a "fuel/air " type explosive warhead. 3. Fuel/air explosive devices up to now had been rather large devices not suitable for the medium size range of ship-to-ship or air-to-surface missiles. 4. The site selected for the test ensures that no one can view the effectiveness of this "test" without considerable effort. I FOI-rapporten Aspekter på värdering av tunga sjömålsvapens verkan av Linus Fast står det att i figur 9 (som verkar vara bilder av USS Mullinnix) "åskådliggörs på ett tydligt sätt verkan av en tung sjömålsrobot." I uppsatsen Stridsdelar för markmålsbekämpning från ytstridsfartyg 2015-2020 av Stefan Larsson kan man läsa detta vilket bekräftar huvuddelan av uppgifterna i den här tråden Riktad Tryck Verkan (RTV) diskuteras bara mycket övergripande på grund av sekretessen. Robot 15 har ett avdelat utrymme för stridsdelen som sitter mitt på robotkroppen på undersidan. Detta är optimerat för att kunna slå rakt neråt enligt RTV-principen men bedöms kunna modifieras till att bära t ex substridsdelar. Av FOI utvecklad unik verkansform. Sekretessbelagd. Quote
hepic Posted August 28, 2009 Report Posted August 28, 2009 Kanske lite off topic, men jag såg en skön grej på tv när jag bodde i USA. En svensk ubåt (Gotland) var på övning i San Diego, och allmänt ägde de amerikanska båtarna. Var en fjäder i hatten för svenskarna! Här hittade jag ett klipp.. Quote
Kingecho1 Posted August 29, 2009 Report Posted August 29, 2009 och allmänt ägde de amerikanska båtarna. Jag gissar att du menade att Gotland ägde de amerikanska båtarna? För meningen kan tolkas på flera sätt Quote
fogel02 Posted August 29, 2009 Report Posted August 29, 2009 Finns en hel tråd om gotlands äventyr där borta Länk Quote
Recommended Posts