Jump to content

Brigaderna

Recommended Posts

Hur många armébrigader kan vi sätta upp i krigsorganisationen? Och vilka är de? Någon som vet?

Fick veta för ett tag sedan att vi på P4 tillsammans med I19 sätter upp en 122/9040B brigad. Men en överslagsräkning säger att våra 120 Strv 122 räcker till 2 brigader. Utbildar vi bara folk till en brigad?

Hur är det med 121/302? Finns det några 302 kvar förutom Kvarn? Har P10 och P7 en brigad ihop eller varsin? P18 en egen?

Infanteriet då? I5 en egen? I1 en egen?

En del av svaret på dina fråga kan du finna på Försvarsmaktens hemsida om du letar lite.

I förbifarten kan jag nämna att varken P 10 eller P 18 har (utbildar på) några stridsvagnar, vad jag vet.

Men du kan vara lugn. Om det blev krig skulle vi vara besegrade inom 48 timmar. Allt annat är önsketänkande.

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

En pansarbataljon ska ha 2 strvkomp och 2 pskkomp och en massa annat. Varje pansarbrigad har 4 bataljoner. Om man är krigsplacerad i ett par år bara så går inte ekvationen ihop eftersom I19 och P4 utbildar tillsammans en hel bataljon per år. Det tar alltså 4 år att utbilda en brigad för P4 och I19 tillsammans. Det skulle ta P7 8 år om de är ensamma om sin. Likaså 8 år för P10 om de nu hade kvar sina 121. Och P18 har väll endast haft psk sedan 2000. För varje regemente har vad jag vet endast ett kompani av varje sort (strv/psk osv)?

Jag vet inte hur en infanteribrigad/bataljon är uppbyggd men ett liknande sätt antar jag. Så I5 och I1 har ju digra uppgifter om de skulle utbilda varsin brigad.

Ekvationen går inte ihop. Vi har materielen till alla brigaderna. 120st 122? 180st 121? 550-600 Strf 90 i olika varianter... det skulle räcka till 2 st 122/90 och 3 st 121/90 och ett antal 90-brigader. Att utbilda folk till alla tycker jag visserligen är onödigt. Men att ha en organisation som är ett skal för något som inte finns verkar knäppt!

Förr bestod en svensk brigad oftast av 4 bataljoner (infanteri,mek eller pansar), 1-2 LVrobot kompanier, spaningskomp, IKV kompani, pvrobot komp 55, trängbataljon, ingenjörsbataljon, haubitsbataljon.

Officiellt ska Sverige ha 4+2 brigader (de två sista efter stora förberedelser)

Men vi har bara 4 Haubitsbataljoner och inga fördelnings Haubitsbataljoner.

Förr bestod en svensk brigad oftast av 4 bataljoner (infanteri,mek eller pansar), 1-2 LVrobot kompanier, spaningskomp, IKV kompani, pvrobot komp 55, trängbataljon, ingenjörsbataljon, haubitsbataljon.

Officiellt ska Sverige ha 4+2 brigader (de två sista efter stora förberedelser)

Men vi har bara 4 Haubitsbataljoner och inga fördelnings Haubitsbataljoner.

Samtliga nuvarande haubbat är divisionshaubitsbataljoner. Det finns inget som heter fördelning längre.

• 2 weeks later...

Tar min egen oskuld här genom att jämföra FM med våra nordiska vänner i brigadavseende, Danmark och Norge finns ju inte ens så orkar man kommentera? Numera har man ju lagt ner de norska arméregementena t.ex. och lagt över ansvaret på HV. Se www.mil.no

Finland mobiliserar 9 jägarbrigader (varav 3 toppmoderna snabbinsats), 1 kustbrigad, 11 infanteribrigader och 2 pansarbrigader, de senare organiseras enligt nedanstående:

pspr_en.gif

Strength:

about 5700 men

Examples of materiel:

Main battle tanks   about 65

Armoured infantry fighting vehicles about    about 100

Armoured personnel carriers about   about 100

Armoured command vehicles and

armoured C2 vehicles  

about 25

Armoured AA vehicles   6 to 9

Armoured engineer vehicles   about 20

Armoured forward observation vehicles   about 15

Armoured howitzers   36

Heavy mortars   27

Mer info om brigadsammansättningen för jägarbrigaderna (icke snabbinsats) på: http://www.mil.fi/maavoimat/kokoonpanot/index_en.html

---------------------------------------------------------------

Vidare har finnarna infört ny materiel i kvantitet, pvrb Javelin och Euro-Spike (även till flottan), regeringen har godkänt köp av 100 st Leo 2A5 från Tyskland, CV9030 FIN etc. Tror man skulle kunna stå ut lite mer än 48 timmar.

Guest Lord Good
Men du kan vara lugn. Om det blev krig skulle vi vara besegrade inom 48 timmar. Allt annat är önsketänkande.

Du är en defaitist, Foxtrot Lima! När vi som kämpar vidare efter att blivit överkörda går under jorden, vilka är det då som jagar oss frihetskämpar? Jo, det är den organisation som har till uppgift att upprätthålla ordningen i landet, polisen. Helt säkert den särskilda beredskapspolisen som du visat intresse för.

Guest Lt. payne

Foxtrot lima,varför engagerar du dej här då?

Om du inte vill/kan/orkar kämpa för de eller det du anser gör livet njutbart är ditt val. I min värld kämpar man till döds för de människor eller värderingar man tycker om.

Att tycka om något eller någon så mycket att man är beredd på att ta en annans människas liv är vad det handlar om.

Lord Good: Kan du utveckla lite det där med att våran egen polis jagar frihetskämpar under en "occupation" ? :D

OT: Sen har jag fortfarande inte förståt varför man inte kan slå ihop en del av Hv och beredskaps polisen och därigenom öka kompetensen, spara pengar och få mer personal. Iofs kanske man skulle ta det i en annan tråd

Guest Lord Good

I den händelse Sverige ockuperas av en främmande makt så övergår vi krigsmän till fria kriget, eller hur! Poliser däremot ingår inte i krigsorganisationen och deras jobb är fortfarande att upprätthålla den allmäna ordningen i Sverige. Vilka är det då som stör ordningen i det ockuperade Sverige? Förhoppningsvis jag och mina kamrater :devil

Nu har jag fått veta massa trevliga och bra saker bl a hur en finsk brigad ser ut men jag har fortfarande inte sett någon svara på vilka brigader som finns.

Snälla någon.....  Ett enkelt och kort svar. Det är väl inte så svårt.

Vilka utbildningsplatser som finns kvar har man någonlunda koll på men vilka brigader sätter dem upp?

Bamse:

Förstår inte vad som är problemet med att utläsa något vettigt ur nedanstående svar. Mats t.ex. lägger fram det solklart med matematik som inte går ihop. Vi kan således konstatera att det är rena fantasisiffror som skulle gälla för en svensk brigad, så alla svar kommer ändå hamna långt från sanningen. Till skillnad från finnarna som har utmärkt information (som du ser på bilden ovan) lättillgänglig på sin hemsida, samt tillräckligt stor omsättning av värnpliktiga och reservister för att det ska gå ihop. Exempelvis

http://tietokannat.mil.fi/ilma2002/main.php3?kieli=sv

påvisar det rätt tydligt. Kan leta upp liknande sidor från våra övriga grannländer med, men jag har föga lust att börja lusläsa mig igenom massa sidor på tyska och dylikt.

Alltså jag menar bara att tittar man på andra länder så får man lite perspektiv (som vissa här verkar sakna) på vad man själv är med i för mystisk organisation.

Men all heder åt er som fortfarande tror att Sverige kommer överleva 48 timmar+

Men all heder åt er som fortfarande tror att Sverige kommer överleva 48 timmar+

Överleva VAD?

Nog ska det gå att fördröja vad-det-nu-kan-vara ett tag. Sverige är stort. När är sverige "dött"?

Okej.. Hur ser fantasibrigaderna ut då?

Hmmm, när man gjorde GU 94/95 fanns det 16 brigader. Dem kunde man räkna upp som ett rinnande vatten. Sedan kunde man haspla ur sig en del relativt nyligen nedlagda förband också. Idag står vi med 4+2 brigader, och det tycks vara en smärre omöjlighet att nämna vilken som grundas var och hur de är uppbyggda.

Vem sa att vi lever i informationssamhället? ???

Tar min egen oskuld här genom att jämföra FM med våra nordiska vänner i brigadavseende, Danmark och Norge finns ju inte ens så orkar man kommentera?

Hej Informatör,

Jag forstår inte hvad du syfter på - har Danmark ock Norge inga brigader? Eller finns vi inte som nationer?

Til din ock andres information så har Danmark 4 mekaniserede brigader ock 4 kampgrupper av brigadstorlek/organisation:

1. Sjællandske Brigade (ingår i Danske Division)

1.Jydske Brigade (ingår i Danske Division)

3.Jydske Brigade (ingår i Danske Division)

Den Danske Internationale Brigade (ingår i 1st UK Armoured Division, ARRC)

Danske Divisions Kampgruppe (mek inf)

Jyske Kampgruppe (mot inf)

1. Sjællandske kampgruppe (mot inf)

2. Sjællandske Kampgruppe (mot inf)

Hade läst den, tack ändå.

Imponerad över dina landsmän framfart därnere. Berg har ni ju inte några att skriva om i Danmark, sanden är väl koncentrerad till Råbjergs Mile, men lik förbannat springer det danskar högt och lågt i bergen i Afgaland. Vet många som är imponerade.

Men det visste jag ju redan,jag har ju mött elitens elit: Spejerkorps! :D

Ja, Spejderkorpset,the most feared of the feared, det har du jo :D

Det gick ganska bra, ja. Har själv hört lite. Det är kanske en overraskning for de flesta, men de to danske specialenheter får träning i strategisk insättelse dvs. de ska kunna operera i alle slags terrän från arktisk til örken og berg ock över dette med de enheter i NATO eller i "vänliga" land der har ekspertisen. Den tredje enheten är enbart arktisk.

For iövrigt så er har jag gjort et mistak - der är kun en kampgruppe på Sjælland - Sjællandske Kampgruppe.

HolgerDanske

HolgerDanske

Kör danska span-pansar eller med eller inf fortfarande med en leopard och och tre jeepar (hummer)?

Båda ock! Danmark har två typer span enheter.

1) Brigad span - "Spejdereskadron"

Lätt span enhet med ledningspluton (stab) ock 3 span plutoner (spejderdelinger) - Pluton: 2 x sektioner a 3 Eagle pansret span (Schweizisk hummer variant som Danmark har använt i Bosnien ock Kosovo) eller Mercedes GD.

Ialt 7 eskadroner.

2) Divisions (pansar) span - "Opklaringsbataljon"

Två bataljoner x 3 eskadroner ("opklaringseskadroner")

Panser span enhet - opklaringseskadron - stab pluton ock 3 span plutoner:

Pluton:

Plutonledning (Mercedes GD)

Stridsvagnsektion (2 Leopard 1A5DK)

Panserskyttesektion (1 M113G3)

Granatkastersektion (1 M106/125A1 81mm MT)

Span sektion (3 Mercedes GD)

I alt 6 eskadroner i två btn.

Från 2004 ska båda typer enheter ha nya lätta pansrade span vagnar ock där är två konkurrenter: tysk-hollandska Fennek eller Canadensiske Coyote.

HolgerDanske