Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Hamburgare

Bad Karma

Recommended Posts

Posted

Stekte ett par hamburgare nyss och började då fundera på en jävligt märklig sak. varför krymper alltid hamburgarna bara på ena hållet? borde dom inte krympa lika mycket på alla håll? Avlånga hamburgare e ju mycket jobbigare att äta. :((

• Replies 106
  • Created
  • Last Reply
Posted

Riktigt intressant fenomen.

En annan sak som jag har iakttagit nu när det börjar bli säsong, att hot dogs (och andra billiga grillkorvar med låg kötthalt) ibland snurrar sig som polkagrisar när man grillar dom...

Varför fick man inte lära sig varför i lumpen?? :((

Posted
Stekte ett par hamburgare nyss och började då fundera på en jävligt märklig sak. varför krymper alltid hamburgarna bara på ena hållet? borde dom inte krympa lika mycket på alla håll? Avlånga hamburgare e ju mycket jobbigare att äta.  :((

Gör du inte hamburgarna själv?

Man blandar ju till "smeten" själv, då har jag aldrig märkt att de drar ihop sig åt ett håll, men de blir mindre och tjockare, inte alls likadana som de man köper på McDonalds.

Posted
Gör du inte hamburgarna själv?

Det beror ju på hur ambitiös man är. Gör du egen ammunition också?

Jag skjuter inte annat än inom FM.. och där brukar jag få maten tillagad med.

frågar du t.ex. 9x19 så lagar han till egen am, jag lagar hamburgare och pizza :((

Posted
/.../jag lagar hamburgare och pizza :((

läs: mamma lagar

Oz, nu blir jag besviken på dig........ :((

Posted
Hmmm svaret på din fråga är nog att iom att du steker den så avdunstar en del vätska i den, och därför drar den ihop sig en aning.

Frågan var ju inte varför den drar ihop sig, utan varför den drar ihop sig så den blir oval.

Posted
Hmmm svaret på din fråga är nog att iom att du steker den så avdunstar en del vätska i den, och därför drar den ihop sig en aning.

Frågan var ju inte varför den drar ihop sig, utan varför den drar ihop sig så den blir oval.

ja just det. Läste igenom hela tråden innan jag svarade på frågan. Glömde bort hur hela frågan löd när jag väl svarade

Posted
ja just det. Läste igenom hela tråden innan jag svarade på frågan. Glömde bort hur hela frågan löd när jag väl svarade

Det är du knappast ensam om att göra på detta forum...

Posted

om vi pratar om köpta hamburgare som man steker så borde det vara att när dom görs så pressas en klick ut tills den har rätt form, men när man steker så drar den sig mot sin ursprungsform, och då klicken smetades ut på ett specielt sätt så drar den ihop sig på samma sätt.. (ovalt), det är den förklaringen jag kan komma på.

Posted
om vi pratar om köpta hamburgare som man steker så borde det vara att när dom görs så pressas en klick ut tills den har rätt form, men när man steker så drar den sig mot sin ursprungsform, och då klicken  smetades ut på ett specielt sätt så drar den ihop sig på samma sätt.. (ovalt), det är den förklaringen jag kan komma på.

Har du nån källa???

Posted
Stekte ett par hamburgare nyss och började då fundera på en jävligt märklig sak. varför krymper alltid hamburgarna bara på ena hållet? borde dom inte krympa lika mycket på alla håll? Avlånga hamburgare e ju mycket jobbigare att äta.  :D

DU har väldigt tråkigt vill jag bara säga, och att jag åt nyss 2 feta hamburgare

Posted

Man får helt enkelt jobba hårt med stekspaden för att förhindra denna missbildning det är det jag har att säga iallafall, dra och slit i den lilla hamburgaren :D

Posted
I hamburgaren? Vet inte hur du brukar göra, själv brukar jag hålla mig till korven ;P

Jag måste ju erkänna att skäggbiff är intressantare än hot dog :D

Posted

Knarkar ni allihopa - eller är ni bara normalt drogade???

*kiknar av skratt och måste byta kalsingar..*

Kan någon då förklara för mig varför navelludd alltid, av nån djäfla anledning, är marinblått oavsett färg på persedlarna???

Tjorven: jag gillar inte skäggbiff, hellre då "plain and rare" biff.. B)

Posted
Tjorven: jag gillar inte skäggbiff, hellre då "plain and rare" biff..  B)

*usch...jag kan inte... så lågt och dåligt... nej...*

Nästan all typ av skäggbiff funkar, bara den inte är blodig... :huh:

*Förlåt, men jag kunde inte låta bli..... :P *

Posted

Jag skrev ju att jag inte ville ha några hot-doggar.

Gotcha; jag vill faktiskt att mina ska vara lite åt det hållet också. Skäggbiff kan ju skapa jobbiga känslor i munnen annars.

Jag tycker att vi ska döpa om forumet till: Fråga Henke, eller något liknande. Om inte annat så kan vi göra oss kända genom våra mycket udda undersökninger. Lägger någon upp en undersökning i detta ämnet: orört, lite eller ingenting alls.

Posted
Kan någon då förklara för mig varför navelludd alltid, av nån djäfla anledning, är marinblått oavsett färg på persedlarna???

Hmm. Det var en jävligt bra fråga. det blir ju samma sak i torktumlaren. Blir det nåt navelludd över huvud taget om man rakar bort raggarsträngen?

Posted

Jag skulle gissa på att värmen får fiberna i köttet att krympa i dess riktning d.v.s. att köttet krymper bara i en riktning, inte alla.

Posted

Fan vad illa jag tycker om när ni går från ämnet såhär! :D

;)

Raptor har nog ett väldigt bra svar på den ursprungliga frågan, och det är nog anledningen till varför köpe-burgarna som man köper frusna blir ovala, men inte de man knådar ihop själv.

Men hur gör de på McDonalds och Burger King?

Posted
Fan vad illa jag tycker om när ni går från ämnet såhär!  :D 

;)

Raptor har nog ett väldigt bra svar på den ursprungliga frågan, och det är nog anledningen till varför köpe-burgarna som man köper frusna blir ovala, men inte de man knådar ihop själv.

Men hur gör de på McDonalds och Burger King?

Hmm, om man knådar egna burgare OCH fryser in dom, hur blir det då?? :((

Och hur McDonalds och Burger King är ju fortfarande ett mysterium.

Nu kom jag på en sak till! Drar burgarna ihop sig på samma sätt när man grillar?? Kommer faktiskt inte ihåg från förra sommaren, och än så länge är det bara korv som har råkat ut för gasolen..

Posted
Jag skulle gissa på att värmen får fiberna i köttet att krympa i dess riktning d.v.s. att köttet krymper bara i en riktning, inte alla.

Hm, det låter väldigt vettigt men hamburgare består väl av malet kött/köttfärs, alltså är det inte säkert att alla fibrer ligger åt samma håll.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...