Jump to content

Recommended Posts

Posted

Rangers baskerbyte beror på att den reguljära armen ska utrustas med svarta baskrar.

Rangers skall numera bära den sandfärgade baskern modell SAS.

Slut.

Romulus. :huh:

Posted

Det stämmer :((

Jag uttryckte mig lite galet, :lol:

Vad jag menade var: Det ÄR inte bara i Sverige man byter baskerfärger, Rangers svarta har gått och blivit en Ljusbrun/sandfärgad, eller vad den kallas

Bättre så ? ;)

Posted
Det stämmer :((

Jag uttryckte mig lite galet,  :lol: 

Vad jag menade var: Det ÄR inte bara i Sverige man byter  baskerfärger, Rangers svarta har gått och blivit en Ljusbrun/sandfärgad, eller vad den kallas

Bättre så ?  ;)

Vilka har bytt baskerfärg?

Posted

Det va väldigt va det va gnälligt :((

Okej men ska inte alla som tidigare haft basker ha en mörkblå numera, utom hemvärnet en brun basker.

Om jag säger att det tillkommer en eller två då. Happy ?

Alla som tidigare haft basker.

Pansar - svart

Fallskärmsjägare - vinröd

Arméns musikkår - röd

Jägare - grön

Amfibie - grön

Arméflyget - klarblå

Utlandsstyrkan - sandfärgad

Någon mer som vill ge sig på mig? :lol:

Posted (edited)

Enbart komplettering från UniR FM 2003:

• Mörkblå – generalsperson (armén och amf),officer i FCG samt personal ur armén som inte bär någon annan basker.

• Svart - LG/Svea livgarde (fd I1), I5/Fältjägarbat, I19/Norrbottens pansar-bataljon, P4, P7, P10 och P18.

Alltså både pansar och infanteri.

• Grön – LG/Livgardets dragoner (fd K1), K3, K4, Lapplands jägargrupp (fd I22/GJ66), FMUndSäkC, Flygbasjägare

• Klarröd - Försvarsmusikcentrum

• Sandfärgad – Norrbottens gränsjägargrupp (fd GJ67)

• Kaki - Utlandsstyrkan när inte annan organisations basker bärs

• Gul - OSSE

• Ljusblå (FN-blå) - FN personal

• Mellanblå - Helikopterflottiljen

och självklart de övriga du nämnde

Edited by 106
Posted

ni glömde ju karl-johansvampen, dvs den bruna hemvärnsbaskern.

fö undrar jag hur det kommer att gå i skövde där det har delats ut mörkblå basker till pansar, ända sedan de svarta tog slut och den beryktade felbeställningen inträffade.

Nu vet jag inte när felbeställningen inträffade, men kollade min mörkblå och den var från 1989 så det var väl under åttitalet då.

i skövde finns ju både T2, mörkblå basker med silvertecken och P4, svart basker med förgyllt tecken.

Hur skall serviceförrådet lyckas lösa den förvirring som kommer uppstå, med baskrar och färger, det skall bli kul att höra.

Posted

Jorå Bushman, Jag hade med Hemvärnets bruna Karl-Johan...

Jag får tacka dig ialla fall för att du inte enbart hade nåt att hacka på, och även styrde denna redan "påhopps" inriktade diskusion in på nåt annat. :P

Posted

Om vi skulle återgå till att diskutera US Army Rangers nya basker och köra de svenska baskrarna i de 2003958232 trådar som redan finns om svenska baskrar!

The Swede

BLÅGUL

!!!

Kimster

BLÅGUL

Posted

Är det nån som har koll på den Amerikanska baskerns historia?

Gröna baskrarna och Rangers svarta baskrar, känns ju ha funnits kanske inte sen stenåldern, men rätt länge :huh:

Posted

Ärligt talat så tycker jag om den sandfärgade baskern på rangers. Det passar dem.

Jag är nöjd så länge de inte ändrar färg på "Gröna baskrarnas" basker. (j/k)

Posted
Ärligt talat så tycker jag om den sandfärgade baskern på rangers. Det passar dem.

hm hm.. vet inte om det redan skett, men de gröna baskrarna skall byta till svarta baskrar.

Posted

Vad skiljer "Gröna baskrarna" från ranger? Jag trodde att de var en rangertyp.

Posted (edited)

Vad skiljer "Gröna baskrarna" från ranger? Jag trodde att de var en rangertyp.

Skillnaden mellan Gröna baskrarna och Rangers är ganska stor faktiskt. Rangers är ett lätt infanteri-förband, som fungerar som ett av USA-s insatsförband och kan med kort varsel sättas in överallt. Som brittiska Royal Marines men inte med samma uppgifter. Deras uppgifter är att t.ex ta och säkra flygfält, och andra viktiga mål, och även i viss mån bedriva spaning under kortare tid, men de har ialla fall uppgifter som kräver bättre tränade soldater än vad vanligt infanteri har. De ingår i special forces, men inte gröna baskrarna.

Gröna baskrarna: ungefär som FJS. Jägarsoldater med uppgifter som underrättelseinhämtning, sabotage, gerillakrigföring och så vidare. De har även förmågan att samarbeta med olika miliser och understödja dem i olika konflikter. SFOD-D ( Deltaforce ) är en del av gröna baskrarna till exempel men med helt andra uppgifter ( terroristbekämpning )

Edited by Amfibieslusken
Posted

Såg en dokumentär på TV 8 i helgen, som handlade om brittiska commandos.

där berättades det varför rangers har haft svarta baskrar.

De var av respekt till de brittiska comandos som de samövade med under andra WW 2.

de ansåg att britterna hade ensamrätt på den gröna baskern, och skapade istället "ranger-bågen" som sitt utbildningstecken, och använde sedan de svarta baskrar som resten av armen hade skaffat sig.

i början så var de brittiska commandos-stykan blandad från både arme och marinen men med tiden tog royal mariens över hela veksamheten.

de får ut sin gröna basker först när utbildningen är avklarad (examen)och ett annat tecken när deras "GU" var över.

Att sedan baskern är en "uppfinnig" av stolta pansartrupper vet vi väl alla........

Posted

hmm är det bara jag som tycker rangerbaskern ser förjäv*ig ut? och titta på baskermärket! vafalls är det jonas gardell som står bakom designen måntro? :dong::huh:

Posted

Amerikanernas baskerstuk är ju för taskigt, jag menar; man ser väl att det ser fult ut! Det finns förresten ett befäl (kapten) på Livgardet (Vad-han-nu-heter, med en riktig kämpar-mustasch), han har nog sett förmycket på amerikanska krigsfilmer; hans basker är så j*la grotesk... :camo:

Posted
Skillnaden mellan Gröna baskrarna och Rangers är ganska stor faktiskt. Rangers är ett lätt infanteri-förband, som fungerar som ett av USA-s insatsförband och kan med kort varsel sättas in överallt. Som brittiska Royal Marines men inte med samma uppgifter.  Deras uppgifter är att t.ex ta och säkra flygfält, och andra viktiga mål, och även i viss mån bedriva spaning under kortare tid, men de har ialla fall uppgifter som kräver bättre tränade soldater än vad vanligt infanteri har. De ingår i special forces, men inte gröna baskrarna.

Gröna baskrarna: ungefär som FJS. Jägarsoldater med uppgifter som underrättelseinhämtning, sabotage, gerillakrigföring och så vidare. De har även förmågan att samarbeta med olika miliser och understödja dem i olika konflikter. SFOD-D ( Deltaforce ) är en del av gröna baskrarna till exempel men med helt andra uppgifter ( terroristbekämpning )

Rangers tillhör USSOCOM precis som USMC Force Recon men dom ingår väl inte i SF? Det är väl bara gröna baskrarna och 1st Special Forces Operational Detatchment - Delta som ingår där? Det är fel att säga att att Delta tillhör gröna baskrarna, det är snarare så att båda tillhör SF men delta har som huvuduppgift anti-terrorism som dom delar med Naval Special Warfare Development Group.

Special Forces uppgifter är: Foreign Internal Defense (FID), Unconventional Warfare (UW), Special Reconnaissance (SR), Direct Action (DA) and Combating Terrorism (CBT).

Det som är vanligast är FID och det har ökat mer och mer vilket gör att dom spenderar mycket av sin tid med att utbilda utländska soldater.

Posted (edited)
Rangers tillhör USSOCOM precis som USMC Force Recon men dom ingår väl inte i SF? Det är väl bara gröna baskrarna och 1st Special Forces Operational Detatchment - Delta som ingår där? Det är fel att säga att att Delta tillhör gröna baskrarna, det är snarare så att båda tillhör SF men delta har som huvuduppgift anti-terrorism som dom delar med Naval Special Warfare Development Group.

Jo det stämmer att Rangers tillhör USSOCOM men det du säger är också rätt att de inte benäms Special Foces. Andra förband som ingår i USSOCOM är Gröna baskrarna, SFOD-D, lika så USN SEALs alla team, och 160:th SOAR. Däremot ingår inte USMC Force Recon i USSOCOM. ( Källa: Top Naval Special Warfare Units av Concord publications ). En ren spekulation till varför SFOD-D ingår i Gröna baskrarna är att de bär gröna baskrar.

Citat från boken i fråga gällande USMC Force Recon: "Yet because they are not under the massive USSOCOM umbrella, it is often ignored because they have served with distinction in their fifty years of operations"

\:)

Edited by Amfibieslusken
Posted

Det stämmer faktiskt, dom är tydligen påväg in under USSOCOM men det kan ta ett tag. Dock har jag för mig att PSYOPS ingår där men är lite osäker. Jag säger fortfarande att gröna baskrarna och delta inte tillhör varandra men att båda tillhör SF. Delta rekryterar mest från Rangers and Special Forces, men har tydligen tagit kandidater från hela armen tex från Army Reserve och National Guard.