Jump to content

Recommended Posts

En enklare ovetenskaplig uppställning med vikter från SoldF.com:

 

Vapen (Ak5C): 5kg (laddat/fyllt)

Magasin (fyllda): 1,5-2kg (4 eller 5 magasin)

Pansarskott: 6.7

Kroppsskydd 90 (utan plattor): 3.5

Hjälm: 1.4

Stridsväst (med fylld vattenflaska och kamelrygg - egen uppskattning): 1.5 kg vätska + ca 1-2kg väst

Stridspackning: (ca) 12 kg

 

Totalt: ca 30-33kg med stridspackning, ca 20kg med bara stridsutrustning inklusive pansarskott. Eventuella handgranater och annat bös ej inräknat. Tycker det verkar rimligt, någon får gärna säga emot. Räknar man istället med ett Krsk 94 med plattor (10.5) blir vikten högre: 37-40kg med stridspackning.

Alla vikter utom vikten för stridsväst och stridspackning tagna från SoldF. I stridspackningen utgår jag från den 12-kilos-gräns som verkar gälla någorlunda för vad man skall/brukar bära vid soldatprov, och är det en normal stridspackning med litet extra vatten och bös brukar landa på enligt min erfarenhet.

 

EDIT: Notera att jag med magasinen räknat med att ett sitter i vapnet, och därför borde ingå i vapnets vikt. Vet inte om det är så det är menat på sidan.

Edited by Kaliber600
Link to comment
Share on other sites

hepic: 20 kg. Tycker att det låter lite lite om man räknar med stridsväst+ ev krsk.

 

Ex på övning med hvu när jag har hart varit signalist så har jag burit ra146+extra ack=ca 13 kg, stridspackning plus ca 6 liter vatten. Totalt kanske 27 kg i LK35. Och då hade vi inte sv2k eller krsk

Men det var iofs aldrig mer än en mil.

 

Men om man ser ur ett perpektiv som skyttesoldat.

Krsk94 med plattor ca 13kg. Fullastad SV2K CA 13kg. SS2k med stridspackning och vatten för 24h* ca 15 kg=41kg

 

OBS. Detta är bara antaganden. Rätta mig gärna.

 

*I våran Hvu avd har vi stående order på att medföra vatten för 24h. Vet ej vad som gäller på ett skytteförband.

 

 

EDIT: Kaliber600 hann före.

Edited by Swedberg
Link to comment
Share on other sites

Vi kan helt enkelt säga att det är jävligt difust.

Du kommer bära mellan 0-80kg. (visst om jag är GRK man som ville ta med en extra TV så kanske jag kommer upp i 100 men bortsett från dem)

Det som skrämmer mig är att jag hade inte kroppsskydd eller hjälm under min värnplikt och de strider jag utkämpade var jobbiga som fan trotts att jag var vältränad jägarsoldat som inte hade ksp eller grg. Det är därför man måste träna. :baskerKav:

Link to comment
Share on other sites

Finns en lista över förband som kommer att genomföra GMU på mil.se.

 

Taget fritt ur minnet vet jag följande:

P4

K3

TrängR

MarinB Karlskrona

LedR

Lv6

Ing2

 

Och ett antal till.

 

EDIT: Mindes tydligen fel ang I19!

Edited by Tanner
Link to comment
Share on other sites

I19 kommer ha intag först under omgång 2, under omgång 1 gäller förmodligen ett antal av följande förband.

@ A.Grahn:

Läs gärna igenom hela tråden, de flesta vanliga frågor, inkl. din, om GMU har redan varit uppe och besvarats.

 

Edit: tillägg

Edited by Halldén
Link to comment
Share on other sites

Det är nog lugnt. Det viktigaste för mig nu är att hålla ångan uppe och motivationen hög, så får det bära eller brista. Man kan ju alltid söka igen direkt om det inte går vägen.

Link to comment
Share on other sites

Ingen som fått svar än? När är det svar som gäller? Läste i den här tråden att TS har fått kallelse till mönstring.. Jag har inte fått något brev!! Kommer dom inte kalla mig? Kommer dom kalla alla som söker eller hur är det tänkt?

 

 

Är lite nervös faktiskt..... :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Ingen som fått svar än? När är det svar som gäller? Läste i den här tråden att TS har fått kallelse till mönstring.. Jag har inte fått något brev!! Kommer dom inte kalla mig? Kommer dom kalla alla som söker eller hur är det tänkt?

 

 

Är lite nervös faktiskt..... :unsure:

 

Från och med den 11:e kommer nog svar, vad jag vet hittills och det är nog bara 3000 som blir kallade, eller hur?

 

Ang. andra tråden så tror jag att han har redan gjort lumpen och sökte anställning.

Själv är man inte lugn :blink:

,O

Edited by Said
Link to comment
Share on other sites

Guest Tanner

Tror personligen att det är för mycket snack om vad som är roligt och inte. Tvivlar på att du har speciellt mycket roligare på K3 än på P4 eller I19... Förutom när det kommer till att snacka skit över en öl, då är det plötsligt en väldig skillnad. Kanske är K3 lite hårdare, men jag tror nog alla får sin beskärda del av fysisk ansträngning och psykisk därtill...

 

Kontentan blir att jag tror inte att man ska vara så orolig för att man hamnar på ett tråkigt förband, sålänge förbandet utbildar på det du vill lära dig, ex markstrid eller samband.

Link to comment
Share on other sites

Guest Tanner

Menade det också. Jag tror ärlig talat inte att det är så stor skillnad att jobba på K3 eller att jobba på P4 när du är mitt uppe i det. Sålänge du hamnar på en tjänst du tycker är tillfredsställande, vilket garanterat finns på båda. :)

Link to comment
Share on other sites

Tror personligen att det är för mycket snack om vad som är roligt och inte.

 

Håller absolut med dig där. Märker själv att jag personligen inte har samma ambitioner gällande gå långt med mycket packning och syssla med huvudsakligen strid. Tar hellre en bredare, kanske teknisk tjänst för att få lite variation.

Link to comment
Share on other sites

Guest Tanner

Jägare sysslar väl knappast med strid i första hand egentligen...? Snarare så att om du hamnar i skarp strid som jägare har du gjort fel och läget är jävligt brunt... Eller?

 

Inte för att förringa jägare och deras betydelse men varför skulle det vara roligare än att vara något annat, bara för att det är en jägartjänst? Känns som att alltför många vill bli jägare för att de har hört att det är coolt, typ. Vill man ha mycket strid ser man nog mer av det som skyttesoldat i slutändan.

 

Om man är väl införstådd i vad jägare gör och inte gör och ändå känner att "fan, det här är min grej" så må så vara hänt såklart, men jag tror inte att det automatiskt är roligare bara för att man springer längre.

Link to comment
Share on other sites

Nej men för mig är striden en "bisyssla" men den kommer ju ändå i de läge man stöter på när man är på mission. Där är det ju samma för alla mer eller mindre.

Däremot tror jag att hade hade trivts med jägares arbetssätt, ofta i små väl fungerande grupper som under längre tid verkar i ett område för att samla information eller dylikt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...