Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Tråkigt besked om höstens utb. platser:

http://www.forsvarsmakten.se/sv/Aktuellt/centralanyheter/Utbildningsplatser-for-GMU-omgang-3-och-4-klara/

Utbildningsplatser för GMU omgång 3 och 4 klara

...

De orter som genomför utbildning för omgång 3 under perioden 8 augusti 2011 – 28 oktober 2011 är Ledningsregementet i Enköping, Trängregementet i Skövde och Försvarsmaktens tekniska skola, FMTS, i Halmstad.

...

Det förband som genomför utbildning för omgång 4, 26 september – 16 december 2011 är Norrbottens regemente, I 19 i Boden.

...

Det blev en drastisk nedskärning från vad som från början var 1085 platser.

Edited by Dansk_skalle
Posted

Snarare en slakt om man får säga sitt.

Rätta mig om jag har fel men vad jag kommer ihåg så skulle även: AJB, P4, Led samt LG stå för GMU i denna omgång. Bara på LG så hörde jag siffror om att de skulle ha 150 rekryter. Skulle vara både intressant men förmodligen mest sorgligt att se hur många man nu tänker ta in. Hittar inga uppgifter om det på deras hemsida, någon som ligger inne med lite uppgifter?

Posted

Sökte Livgardet i förstahandsval, och i andrahandsval sökte jag Hemvärnet för att gardera mig lite så att jag skulle få en plats (eftersom LG kanske inte skulle rekrytera vilket nu är bekräftat). Saken är den att jag egentligen vill ha anställning efter. Jag undrar då hur goda mina chanser är att kunna ändra mig under/efter GMU för att kunna få en riktig anställning. Är det hopplöst, eller väldigt sannolikt åtminstonne om jag gör bra ifrån mig? Tack!

• 1 month later...
Posted

Då börjar det återigen dra ihop sig för ansökan till GMU!:dribble:

Någon här inne som är sugen på att söka? Och är det någon som har en aning om antalet platser, är ju helt dött på FM´s sida..

• 3 months later...
Posted (edited)

Nu syftar jag visserligen på GMU 2012, men skitsamma:

Finns det någon härinne som tidigare blivit preliminärt antagen till 4:e sjöstridsflottiljen som kan berätta var någonstans GMUn hölls. Min yrkesvägledare sade, som svar på min önskan att bli placerad någon annanstans än i sthlm, att den hålls i Blekinge. På pappret jag fick efter mönstringen stod det så här:

Förband: 4.sjöstridsflj i Hårsfjärden (det ligger här i Sthlm)

Utbildningsplats: 4.sjöstridsflj, Karlskrona

Försvarets hemsida snackar om Haninge och västkusten för 4.sjöstridsflj... Inget om Blekinge. Blekinge gäller enbart för 3.sjöstridsflj. Man brukar ju som känt genomgå sin GMU på samma plats där man blivit preliminärt antagen.

Vad är det som gäller?

Edited by Scarlett
  • 3 weeks later...
Posted

Nu syftar jag visserligen på GMU 2012, men skitsamma:

Finns det någon härinne som tidigare blivit preliminärt antagen till 4:e sjöstridsflottiljen som kan berätta var någonstans GMUn hölls. Min yrkesvägledare sade, som svar på min önskan att bli placerad någon annanstans än i sthlm, att den hålls i Blekinge. På pappret jag fick efter mönstringen stod det så här:

Förband: 4.sjöstridsflj i Hårsfjärden (det ligger här i Sthlm)

Utbildningsplats: 4.sjöstridsflj, Karlskrona

Försvarets hemsida snackar om Haninge och västkusten för 4.sjöstridsflj... Inget om Blekinge. Blekinge gäller enbart för 3.sjöstridsflj. Man brukar ju som känt genomgå sin GMU på samma plats där man blivit preliminärt antagen.

Vad är det som gäller?

GMU mot anställning vid 4.sjöstridsflj Hårsfjärden hålls i Karlskrona i Blekinge län. Din befattningsutb hålls även där så räkna med att bli kvar till sommaren.

• 11 months later...
Posted

Samma här! Antagen till 4.sjöstridflj! :worthy::dribble:

Också antagen! ses nere i Karlskrona ,O

Tja vad har du för utbildning/befattning?

Har sj HB801 Ledning Gruppbefäl om det är någon som undrar happy.gif.webp

Gammal tråd, men gör ett försök. Vad hade du för resultat för att bli antagen till ledning? Fick reda på att det var 16 preliminärt antagna till ledning soldat/Marinen- 3e sjöstidsflottiljen, finns 10 platser. Tror du jag kommer in med dessa resultat?

Resultat: GMU 1 2013

Muskelstyrka: 8/9

Fysisk arbetsförmåga: 7/9

Syn: B

Färgseende: 0 fel

Hörsel: Godkänd

Testresultat: 5/9

Befälslämplighet: 7/9

Psykisk funktionsförmåga: 8/9

Tjänstbarhet: A

Väldigt tacksam för svar! :rolleyes: