Jump to content

Recommended Posts

Men då anställer de i princip efter GMU igen?

 

Ingen GMU nu utan bara soldater som gjort Värnpliktsutbildning. (ej nödvändigt på förbandet)

GMU kommer igång nästa år. Synd på rekryteringen i år, men allt är ju nytt inom FM så man får väl vänta till alla barnsjukdomar kurats..

 

Saxat detta ur PDFen som låg uppe på blådragoner. Finns väldigt mycket där som kan vara intressant för alla som är intresserad av GMU eller anställning i framtiden

 

Hittade lite mer information (PDF)

Ekonomiska förutsättningar http://www.blådragoner.se/wp-content/uploads/2010/07/2010-07-2...pdf

Sökbara tjänster med ingående befattningsbeskrivning http://www.forsvarsmakten.se/upload/Forband/Utbildningsforband/Norrbottens_regemente_I19/Rekry%202010/sokbara_tjanster_ajb_2010.pdf

 

I och med omstruktureringen av Försvarsmakten, från ett värnpliktsförsvar till ett

insatsförsvar, söker nu 193. jägarbataljonen gruppchefer och soldater.

Arméns jägarbataljon är Försvarsmaktens kvalifi cerade resurs för underrättelseinhämtning

och strid långt in på motståndarens område där andra egna förband inte kan uppträda

eller når tillräcklig verkan. Arméns jägarbataljon är det enda förband i Försvarsmakten

som har full kapacitet för spaning och strid i subarktisk miljö och är ett tydligt och unikt

svenskt bidrag i europeisk krishanteringsförmåga. Förbandet bidrar över tiden med en

mindre del insatt utomlands. Arméns jägarbataljon utbildas vid detachement Norrlands

dragoner, Arvidsjaur.

 

Arméns jägarbataljon är ett unikt insatsförband som används för att lösa krävande

uppgifter inom ramen för offensiva, defensiva eller stabiliserande operationer i en

sådan miljö eller på en sådan plats som andra förband inte klarar av, eller utgöra

det komplement som dessa behöver för att lyckas på fl era olika platser inom eller i

närområdet utom rikets gränser.

Förbandet ska användas mot kvalifi cerade mål, mål som har mycket stor betydelse för

en motståndares verksamhet. Detta ställer krav på ett okonventionellt uppträdande.

Förbandet verkar genom tidskritiska och precisa bekämpningar med egna vapensystem

eller genom invisning av långräckviddiga system som attackfl yg och artilleri. Rätt

utnyttjad kan Jägarbataljonen genom en indirekt metod åstadkomma systemkollaps hos

motståndarens viktigaste funktioner.

 

En jägare är en soldat som är fysiskt och psykiskt uthållig, initiativrik, samarbetsvillig och

framför allt besitter en stor vilja att lösa uppgiften, ofta på bekostnad av den personliga

bekvämligheten, under krävande förhållanden.

Edited by os frontale
Link to comment
Share on other sites

Har jag missförstått nu: Är det inte så att alla som gör GMU gör det enligt samma upplägg, oavsett var. Sen får man söka till de tjänster som finns när GMU'n är klar, oavsett var man genomförde sin GMU. Det vill säga, man kan göra GMU på LG och på samma villkor som alla andra söka till amfibie, mekskytte, eller vad man nu går igång på.

 

Så trodde iaf jag att det var.

 

Oavsett om du gör GMU på P4 eller K3, så har du samma möjligheter att söka t.ex. till fallskärmsjägarna (hur den organisationen nu kommer se ut).

 

Men jag kanske bara är bakom fel tall, när jag skulle varit framför stenen :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Har jag missförstått nu: Är det inte så att alla som gör GMU gör det enligt samma upplägg, oavsett var. Sen får man söka till de tjänster som finns när GMU'n är klar, oavsett var man genomförde sin GMU. Det vill säga, man kan göra GMU på LG och på samma villkor som alla andra söka till amfibie, mekskytte, eller vad man nu går igång på.

 

Så trodde iaf jag att det var.

 

Oavsett om du gör GMU på P4 eller K3, så har du samma möjligheter att söka t.ex. till fallskärmsjägarna (hur den organisationen nu kommer se ut).

 

Men jag kanske bara är bakom fel tall, när jag skulle varit framför stenen :unsure:

 

Så har jag också uppfattat det! Aja det är väl bara att vänta och se antar jag..

Link to comment
Share on other sites

Nån med insyn som vet om det går att göra GMU utan att uppfylla kraven på gymnasiebetyg? OM man har för avsikt att "bara" gå i Hv. Det är ju lite intressant att nya intresserade till Hv, som soldater, numera har betygskrav på sig, men de som gjort värnplikt nyss eller en evighet sen, samt de som redan är med i Hv, inte behöver uppfylla kraven.

 

??

Link to comment
Share on other sites

Nån med insyn som vet om det går att göra GMU utan att uppfylla kraven på gymnasiebetyg? OM man har för avsikt att "bara" gå i Hv. Det är ju lite intressant att nya intresserade till Hv, som soldater, numera har betygskrav på sig, men de som gjort värnplikt nyss eller en evighet sen, samt de som redan är med i Hv, inte behöver uppfylla kraven.

 

??

 

Ring HR-Centrum och fråga, dem är alltid väldigt tillmötesgående.

 

 

Lite ny info kring GMU! Dessa förband anställer efter omgång 1: http://www.forsvarsmakten.se/sv/Jobba-har/Bli-soldatsjoman/Aktuell-information-om-GMU/Forband-som-anstaller/

Link to comment
Share on other sites

Jag kan tänka mig att det är minst "meriterande" att ha gjort GMU på förbandet du senare söker anställning hos.

 

Spännande med lista över rekryterande förband. P4 och K3 är båda intressanta för mig. De övriga kändes vid första anblick lite svala. Det kanske ger sig med tiden.

Edited by Tanner
Link to comment
Share on other sites

Sitter och funderar lite över denna lista, tex;

 

Marinbasen (MarinB), Karlskrona

(Arbetsområde: Jägare, Tekniker/Mekaniker, Sjöstrid/Amfibie)

Utbildningsplats: Karlskrona

 

Hur kan det komma sig att man väljer att utbilda jägare på MarinB? Jag antar att det är KJ man syftar på här?

 

Livregementets husarer (K 3), Karlsborg

(Arbetsområde: Markstrid/Soldat, Markstrid/Gruppbefäl, Jägare/Gruppbefäl, Jägare/Soldat)

Utbildningsplats: Karlsborg

 

Markstrid/Soldat antar jag inte är Luftburen, då det klassas som en jägartjänst. Vilken typ av soldat är det då man kommer utbilda?

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som vet VAR GMU:n kommer att hållas? Är det beroende på vart man blir erbjuden tjänst? Som om jag blir erbjuden tjänst inom 3:e sjöstrid. i karlskrona så kommer jag få göra min GMU där eller hur funkar det?

 

MVH/förvirrad tjej

Link to comment
Share on other sites

@Janjävlar

Jag tror att den "jägartjänst" man syftar på MarinB gäller Säkerhetspatrullsoldat, tidigare BasSäk/Säkerhetsjakt (marinens motsvarighet till flygvapnets flygbasjägare och Arméns MpSäk/Jakt på Livgardets 2:a skvadron (tidigare kallade militärpolisjägare)).

Vad gäller K3:s markstrid så gissar jag bara på att det kan gälla Vakt/Insats, alt. att jägare endast syftar på FJS och markstrid på LBB (då det senare "egentligen" inte är en jägartjänst).

 

@T-M

Är det någon som vet VAR GMU:n kommer att hållas? Är det beroende på vart man blir erbjuden tjänst? Som om jag blir erbjuden tjänst inom 3:e sjöstrid. i karlskrona så kommer jag få göra min GMU där eller hur funkar det?

 

MVH/förvirrad tjej

GMU:n kommer att hållas vid flera olika förband i landet, vilka det är kan vara lite oklart men en fingervisning är nog den lista på förband som tänker anställa efter GMU:n. Vilket förband man sedan hamnar på under GMU:n avhandlas i samråd med "mönstringsförrättaren" där man både ser på vilka förutsättningar och vad man själv vill innan man blir placerad.

Så förmodligen: är du redan på förhand rätt säker på att du vill in i flottan så kommer du nog att få genomföra GMU vid 3:e Sjöstrid i Karlskrona.

 

Edit: tillägg

Edited by Halldén
Link to comment
Share on other sites

@Janjävlar

Jag tror att den "jägartjänst" man syftar på MarinB gäller Säkerhetspatrullsoldat, tidigare BasSäk/Säkerhetsjakt (marinens motsvarighet till flygvapnets flygbasjägare och Arméns MpSäk/Jakt på Livgardets 2:a skvadron (tidigare kallade militärpolisjägare)).

Vad gäller K3:s markstrid så gissar jag bara på att det kan gälla Vakt/Insats, alt. att jägare endast syftar på FJS och markstrid på LBB (då det senare "egentligen" inte är en jägartjänst).

 

 

Två saker: flygbasjägare har inte längre uppgifter motsvarande ett säkförbands, utan är mer inriktade på CASEVAC och lite annat, det finns nyligen utbildade flygbasjägare här på forumet och trådar de skrivit i, där FBJ:s nuvarande uppgifter beskrivs, men så vitt jag har förstått det så är det inte längre ROPOV som är fokus och de utbildas heller inte inom ramen för SäkBat.

 

För det andra så är väl en rimlig gissning att markstrid på K3 gäller 7. manöverbataljon lätt, vars huvudtjänst är just markstrid.

Link to comment
Share on other sites

@Janjävlar

Jag tror att den "jägartjänst" man syftar på MarinB gäller Säkerhetspatrullsoldat, tidigare BasSäk/Säkerhetsjakt (marinens motsvarighet till flygvapnets flygbasjägare och Arméns MpSäk/Jakt på Livgardets 2:a skvadron (tidigare kallade militärpolisjägare)).

Vad gäller K3:s markstrid så gissar jag bara på att det kan gälla Vakt/Insats, alt. att jägare endast syftar på FJS och markstrid på LBB (då det senare "egentligen" inte är en jägartjänst).

 

Men att Säkerhetspatrullsoldat skulle klassas som en jägartjänst låter mkt konstigt, men vad vet jag. :happy:

 

 

För det andra så är väl en rimlig gissning att markstrid på K3 gäller 7. manöverbataljon lätt, vars huvudtjänst är just markstrid.

 

Ja det var min tanke också, låter rimligt.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Markstrid/Soldat antar jag inte är Luftburen, då det klassas som en jägartjänst. Vilken typ av soldat är det då man kommer utbilda?

 

Däremot får ju de luftburna jägarbågen också...

 

Säker på det?

Link to comment
Share on other sites

Det jag hörde sist var att ca 6000ungdomar frivilligt sökte GMU inför nästa period, vilket är glädjande.

 

GMUn, ja vad kan man säga, K3 har alltid varit ett populärt förband för sökande till värnplikt och det kommer nog inte bli sämre nu.

Men den starke överlever och det kommer som vanligt bli grädden av svensk ungdom som kliver inför murarna i vår.

Det skadar inte att söka, när jag mönstrade hade vi ungefär 260sökande (som uppfyllde kraven) på 28 plutonsbefälselev platser. Vissa kommer in, andra inte. Som rekryteringskampanjer säger. (Har du vad som krävs?) :baskerKav:

Link to comment
Share on other sites

Det minns jag inte, men det rör sig om ett par tusen per år. dock rör det sig inte om samma antal anställningar, de är mindre... Egentligen skulle det bara vara 3 platser i landet där det bedrevs GMU, tror dessa va Amf1, p4 och p7 men kan ha fel om några. Dock ordnade K3 så att dem fick ha en egen mindre kull då dem annars har svårt att få rekryterat in personer till våra förband som har lite högre krav.

Link to comment
Share on other sites

Det minns jag inte, men det rör sig om ett par tusen per år. dock rör det sig inte om samma antal anställningar, de är mindre... Egentligen skulle det bara vara 3 platser i landet där det bedrevs GMU, tror dessa va Amf1, p4 och p7 men kan ha fel om några. Dock ordnade K3 så att dem fick ha en egen mindre kull då dem annars har svårt att få rekryterat in personer till våra förband som har lite högre krav.

 

Fast GMU ska vara likadan överallt, dvs att göra GMU på K3 ger inga speciella egenskaper som inte finns på P4, LG m.fl.

 

Var det inte så? Eller har K3 någon egen variant på GMU?

Link to comment
Share on other sites

Ja GMU ska vara samma överallt, men lättare att se hur folk beter sig osv när man själv har koll på dem antar jag?

 

För övrigt satsar försvarsmakten på att anställa cirka 4200 per år har jag läst.

Link to comment
Share on other sites

Alla som gör GMU kommer ju lära sig samma sak mer eller mindre, men jag är övertygad om att man kommer lära sig på olika sätt med olika ''lokala'' tekniker. Vilket i slutändan tror jag kommer göra stor skillnad...

Samma visa gällde ju för GSU:n, men likväl var det skillnad på den om du ex. låg på Amf1 kontra I19. Alla förband sätter nog sin egna prägel i slutändan och då man ser över ort för GMU i samråd med pliktverket lär det nog även gälla lite olika fysiska krav på förbanden i framtiden. Pliktverket har ändå kämpat de senaste 100 åren med att se till att ungdomarna som ska in på ett visst förband håller någorlunda likadan nivå, vilket i sig är en viktig faktor för att verkligen kunna ge alla en bra utbildning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...