Jump to content

Recommended Posts

Posted

Någon som vet hur mycket ledig tid man kommer få under GMU'n? Tror ni det kommer vara som förr med permissioner osv? Jag gillar exempelvis att träna, tror ni det kommer finnas möjlighet att smita iväg till ett lokalt gym på eftermiddag/kväll då dagen är över (förutsatt att det inte är kvällsövning)?

Posted

Det finns gym på regementet som många träningsintresserade spenderar mkt tid på. Om du är ledig på kvällen kommer du kunna gå dit.

@ Swedberg: Kampanj vet jag inte riktigt, men de e kul om folk väljer rätt :baskerKav:

Posted

Låter klokt, vill du dit kommer du dit förr eller senare om du inte har medicinska angelägenheter som stoppar dig.

Japp, tänkte det. Man försöker ju få GMU där direkt, men chansen är kanske inte störst i världen. Däremot tror jag att många tröttnar mm och eftersom jag ska satsa på att bli befäl så bör man ju kunna ta sig dit förr eller senare.

Dini: Menar du att FM kommer att skicka ut svar till de sökande i mitten av Oktober.

Japp, ungefär. Grejen är ju att folk kan svara fram till 28/29-9 och sedan efter det så kommer de gå igenom och skicka ut svar. Så mitten av oktober.

Posted

Tack för det snabba svaret.

Jag ser att det finns många som anställer markstridssoldater efter GMU, är markstrid samma som skyttesoldat?

Nja, en skyttesoldat håller på med markstrid. Men dit hör även stridsfordonspersonal, stridsvagnspersonal och liknande. Men majoriteten av de som håller på med markstrid är skyttesoldater.

Posted

Hur höga tror ni kraven kommer att komma in på GMU är?

Jag räknar me 9:a i styrka och 8:a på cykeln med guds hjälp och lite vilja. (ev 9 om jag får tummen ur rö**n och tränar)

Tror inte att inskrivningsprovet blir några problem.

Tror ni att det skulle vara konkurenskraftiga resultat?

Hade tänkt att söka GMU på K3

Posted (edited)

Här har vi lite siffror att gråta över:

Vakanser till GMU omgång ett: 900

Antal ansökande: 6672

Detta betyder att det går ca 7 pers på varje befattning... :banghead:

Edited by Janjävlar
Posted

Jag tror du kommer klara dig finfint med 9a i styrka samt 8 på hojen. Men jag undrar bara hur du hade tänkt få det om du inte tränar? :happy:

Posted

H.Elvin: Det jag menar med träning är att vara ute o springa/cykla varje dag.

När jag mönstrade förra året fick jag 8 (Oerhört nära 9) på styrka och 7 på cykeln, detta var utan någon form av träning sedan jag slutade at spela fotboll när jag gick i 6:an i skolan (min senaste fysiska träning). Med tankte på mitt nuvarande ganska fysiska jobb så vet jag att jag är i bättre fysisk trim än förra året när jag mönstrade. När jag mönstrade så fick jag 7 på cykeln, fast det var 90% panneben.

Ps. Swedberg ger SoldF forum (och sig själv) löftet att om han inte får 9 på både styrka och cykel så skall han tillbringa resten av sitt liv i kinesisk båge. ,O

Posted

Oj då :surprise: på försvarsmakten.se står det "Nästa ansökningsperiod börjar preliminärt 18 oktober 2010." Och jag undrar om man nu får svar i mitten av oktober och man inte kommer med så kan man väl söka till nästa omgång?

Posted

Minimifyskraven är satta väldigt lågt, då man vill ha in maximalt med folk till GMU. Så de i sig kommer inte att vara avgörande.

Posted

DaRaven: Följdfråga, när de senare bestämmer vilka som erbjuds vidareutb och kontrakt, vad har de att gå på? Något motsv muck-betygen från gamla systemen? Är det någon som har något att berätta om detta? :)

Posted

Någon som vet hur många av de 6672 sökande kommer att kallas till mönstring?

Posted

DaRaven: Följdfråga, när de senare bestämmer vilka som erbjuds vidareutb och kontrakt, vad har de att gå på? Något motsv muck-betygen från gamla systemen? Är det någon som har något att berätta om detta? :)

Utbildningen är målinriktad och det är tanken att varje soldat ska uppnå ett sjuttiotal olika delmål och nio ska examiniseras, bl.a. skyddsvakt, patrull, fysisk prestationsförmåga, verksamhetssäkerhet m.fl.

Om man klarar examina och får bra vitsord, som blir kvar, och har det som krävs inom det område man är intresserad, KAN erbjudas en 6 månaders provanställning som kan övergå till fast anställd soldat.

Posted

Utbildningen är målinriktad och det är tanken att varje soldat ska uppnå ett sjuttiotal olika delmål och nio ska examiniseras, bl.a. skyddsvakt, patrull, fysisk prestationsförmåga, verksamhetssäkerhet m.fl.

Om man klarar examina och får bra vitsord, som blir kvar, och har det som krävs inom det område man är intresserad, KAN erbjudas en 6 månaders provanställning som kan övergå till fast anställd soldat.

Efter GMU? Tack för informationen, matnyttigt. I så fall verkar GMU mer omfattande än jag trott!

Om man får för dåliga vitsord, kan man göra om GMU igen och ev få bättre?

Posted

Oj då :surprise: på försvarsmakten.se står det "Nästa ansökningsperiod börjar preliminärt 18 oktober 2010." Och jag undrar om man nu får svar i mitten av oktober och man inte kommer med så kan man väl söka till nästa omgång?

Ja, tanken är att man skall hinna söka nästa omgång om man inte bli antagen.

Ca 3000 pers. Mer om detta här: http://www.forsvarsmakten.se/sv/Aktuellt/centralanyheter/6-700-vill-ga-forsta-grundutbildningen-/

Posted

Efter GMU? Tack för informationen, matnyttigt. I så fall verkar GMU mer omfattande än jag trott!

Om man får för dåliga vitsord, kan man göra om GMU igen och ev få bättre?

Tanken är att GMU ska vara lite som en 7,5 månaders skyttesoldat (gamla systemet), fast väldigt komprimerad. Läs mycket kvälls/helgtjänster och väldigt tajt schema.

Blir nog kul för dom som kommer in. Ni slipper förhoppningsvis fenomenet "Enskild soldats övning i väntan" som alla vi lite äldre så väl är bekanta med.

Posted

Tanken är att GMU ska vara lite som en 7,5 månaders skyttesoldat (gamla systemet), fast väldigt komprimerad. Läs mycket kvälls/helgtjänster och väldigt tajt schema.

Blir nog kul för dom som kommer in. Ni slipper förhoppningsvis fenomenet "Enskild soldats övning i väntan" som alla vi lite äldre så väl är bekanta med.

Men eventuellt än mer påfrestande?

Posted

Ca 3000 pers. Mer om detta här: http://www.forsvarsmakten.se/sv/Aktuellt/centralanyheter/6-700-vill-ga-forsta-grundutbildningen-/

Tusen tack, kommer att bli tuft nu.

Posted

Den mentala påfrestningen av väntan ska inte underskattas... Tyvärr har soldater som gått komprimerade utbildningar svårt att hantera väntan och oklara lägen.

Posted

Tusen tack, kommer att bli tuft nu.

Verkligen! :Malaj:

Posted

Den mentala påfrestningen av väntan ska inte underskattas... Tyvärr har soldater som gått komprimerade utbildningar svårt att hantera väntan och oklara lägen.

Verkar som att vi får vänta och se.

Enligt DaRaven kommer de fysiska intagningskraven INTE vara de mest tongivande vid en urvalsprocess - vad tror ni det beror på? Att FM vill profilera om sig, att det är omodernt med råstyrka och modernt med planering och huvud? Eller är det bara lösa rykten?

Jag tror att de kommer att få svårt att attrahera duktiga killar och tjejer för den delen med de löner som diskuterats (runt 17000/månad), så om det är sant att de premierar andra värden än styrka och kondition vid GMU-uttagning tror jag att de hoppas att det kan hjälpa till att attrahera de som det alltid snackas om, intelligenta och initiativrika med ett stort lösningsfokus, såna som annars skulle ha lätt för sig i en civil karriär. Att känna sig utvald pga sina mjuka värden (då menar jag alltså inte mjuka som mindre värda utan mjuka som i svårare att mäta) kanske är mer värt för den enskildes självkänsla. Slut spekulation.

Posted

Jag tror mer det har att göra med att Försvaret vet om att fysiken är mycket lättare att träna upp hos en vettig rekryt, jämfört med att träna upp psyket hos en ovettig. Personlighet och intelligens är betydligt rigidare saker än arm- och benstyrka.