Jump to content

Recommended Posts

Guest Tanner

Ja i så fall passar det säkert utmärkt. :) Det jag börjar störa mig på är folk som snackar vitt och brett om att de vill bli jägare baserat på att det ska vara "hårdast"... Det blir lite löjligt i längden. Men det är ju en diskussion gammal som gatan.

 

Själv hade jag också gärna hamnat på K3, men inte som fskj utan hellre i LBB. Men jag blir inte ledsen om jag får leka pansarskytte på P4 heller. Eller något annat, sålänge det inte är en kontorstjänst eller motsv malaj.

Link to comment
Share on other sites

Ja. För mig rankar jag nog det såhär

Fallskärmsjägare (för man får hoppa fallskärm :D )

Kustjägare

Livgardets Husarer (luftburen väl?)

Norrlandsjägare (lite för långt upp så därför ramlar det ner lite)

Flygbasjägare (här blir det annorlunda tjänst men ändå en jag kunnat tänka mig)

Skyttesoldat el motsvarande på amf 1

Link to comment
Share on other sites

Ja. För mig rankar jag nog det såhär

Fallskärmsjägare (för man får hoppa fallskärm :D )

Kustjägare

Livgardets Husarer (luftburen väl?)

Norrlandsjägare (lite för långt upp så därför ramlar det ner lite)

Flygbasjägare (här blir det annorlunda tjänst men ändå en jag kunnat tänka mig)

Skyttesoldat el motsvarande på amf 1

 

AJB var jag inne helt på ett tag,men att bo där i 4 år känns lite väl. Men om man gillar mycket natur med kall vinter och lite folk så är det perfekt kan jag tro.

 

För nog ranka mina såhär:

LBB

Undbat

Amf1 (tror man måste ha varit på amfskytte för att sedan söka KJ)

Spaningssoldat

AJB

Skyttesoldat

 

Sen självklart får jag resonera vart jag har stor chans att komma in efter mönstringsresultaten.

Jag har också vilat ganska länge från att springa pga benhinneinflammation så antingen chansar jag och får se hur det går eller så väntar jag till GMU 2 för att träna upp mig mer.

Edited by Jabbe
Link to comment
Share on other sites

Angående Amf 1 så behöver man inte vara det. Det är säkert lite meriterande men har du en motsvarande tjänst, säg husar på k3, så kan du ändå söka och säkert lyckas få anställning. Men detta är bara så som jag tolkat mailsvaret jag fick av Kustjägarkompaniet.

Link to comment
Share on other sites

...Och vad har herrarna för planer om det visar sig att inga av de "jättetuffa" tjänsterna är tillgängliga därför att de redan är bemannade, eller ni inte kommer in därför att det helt enkelt fanns andra som var "tuffare" än ni? Kommer ni då att ha genomfört 3 månaders GMU bara för att hoppa av igen eftersom ni inte får en jägartjänst eller får bli AMF-skytte? Kan ni nöja er med att vara bevakningsbasse på Livgardet, eller stabsassistent på LedR?

Link to comment
Share on other sites

Guest Tanner

Jag kommer inte att ta en tjänst som stabsassistent eller bevakningsbasse. Däremot kan jag tänka mig en väldig massa olika tjänster, på olika regementen. Att gå in med inställningen att bara fskj eller Amf duger tycker jag är fel. Däremot tycker jag inte att det är fel att gå in med inställningen att man inte vill hamna på staben. De flesta regementen i Sverige har tjänster jag kan tänka mig.

Link to comment
Share on other sites

...Och vad har herrarna för planer om det visar sig att inga av de "jättetuffa" tjänsterna är tillgängliga därför att de redan är bemannade, eller ni inte kommer in därför att det helt enkelt fanns andra som var "tuffare" än ni? Kommer ni då att ha genomfört 3 månaders GMU bara för att hoppa av igen eftersom ni inte får en jägartjänst eller får bli AMF-skytte? Kan ni nöja er med att vara bevakningsbasse på Livgardet, eller stabsassistent på LedR?

 

Aldrig i livet,minst skutteslusk annars får det vara...

Link to comment
Share on other sites

och herrarna har förstås djupa insikter i vad de olika tjänsterna innebär och vad man får jobba med? :mellow:

 

Men vill man ha fysiskt krävande tjänster så är det ett fåtal som jag tycker är kul.

respektera och var inte så avundsjuk på oss för att vi KANSKE (ska betonas) får de tjänster vi vill ha.

Edited by Jabbe
Link to comment
Share on other sites

Det här rör över huvud taget inte avundsjuka (vik hädan, jantelag!), utan att ni verkar ha fundamentalt fel förväntningar på Försvarsmakten som arbetsgivare, möjligheten att få de befattningar ni vill ha, och att ni riskerar att bli ett totalt slöseri med skattemedel om ni inte får exakt som ni vill.

 

Vidare, att tro att "bevakningsbassar" och "stabsassistenter" kommer att fungera på samma sätt som under det utdöda värnpliktsförsvarets sista rosslande dagar är nog ett felslut.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan ju själv tänka mig andra tjänster än just jägare, men då tjänster som lägger en bra grund för just jägare och liknar jägartjänst. Dels för att jag tror att jag trivts med sådan och sen så är det ju större chans att senare få anställning som just jägare.

Men får här betrakta det lite som ett vanligt jobb, är du ute efter ett jobb och måste ha pengar så tar man vad som, är du inte i akut behov så kan man vara mer petig. Om Försvaret själv går med på att lägga pengarna på dig så är det deras beslut. Det är dock mycket bättre att göra som vi än som så många som går in från början med tanken att aldrig göra mer än GMU.

Jag vill bara inte ha en support tjänst eller per "passiv" tjänst eller liknande. Vill ha något väldigt krävande och vill syssla med markstrid.

Jag menar om du gillat elektronik och hatat hästar inte hade du börjat jobba i stall istället för att kanske vänta 1 månad för att kunna få jobb på typ elgiganten? dåligt exempel men du fattar vad jag menar kal :)

Edited by Dini
Link to comment
Share on other sites

Guest Tanner

Det här rör över huvud taget inte avundsjuka (vik hädan, jantelag!), utan att ni verkar ha fundamentalt fel förväntningar på Försvarsmakten som arbetsgivare, möjligheten att få de befattningar ni vill ha, och att ni riskerar att bli ett totalt slöseri med skattemedel om ni inte får exakt som ni vill.

 

Vidare, att tro att "bevakningsbassar" och "stabsassistenter" kommer att fungera på samma sätt som under det utdöda värnpliktsförsvarets sista rosslande dagar är nog ett felslut.

Slösa skattepengar? Systemet är uppbyggt på ett visst sätt. Det medger utan att det kan anses som minsta fuskande att man efter sina 3 GMU-månader tackar för sig och sticker, om man märker att det inte alls passar (om man vantrivs under GMUn blir man nog för den delen inte en särskilt bra soldat). Fundamentalt fel vet jag väl inte... kanske här och var. Men ärlig talat... Varför ska jag gå igenom konstiga arbetstider under GMU, tidsbegränsad anställning med dåliga möjligheter till karriär samt låg lön för att bli ex stabsassistent, om det inte är ens i närheten av vad jag vill? Jag är ju inte livegen för att jag valt att pröva lyckan inom FM. Varför är det konstigt att sträva efter något särskilt? Och varför måste man acceptera vad som helst bara för att det är FM?

Edited by Tanner
Link to comment
Share on other sites

@Tanner: Jag förstår helt din utgångspunkt, men fundera litet på hur det är ur organisationens synvinkel. Utan någon särskilt vetenskaplig undersökning ser jag ett problem med att alla som går in för att göra GMU gör det med de höga förväntningar på organisationen som ni faktiskt har, och den ovilja att ta mindre "häftiga" tjänster som jag träffat på (i största allmänhet). Hur många av de som sökt GMU idag tror ni har lika höga ambitioner som ni? Ponera att alla, eller majoriteten, av de 900 som kommer in nu hoppar av eftersom de inte får jägartjänster, därför att de är precis lika drivna och ambitiösa och ovilliga att acceptera en kompromiss avseende framtida befattning. Vad får vi då? Möjligt att jag målar fan på väggen, men fundera litet på det.

Link to comment
Share on other sites

Guest Tanner

Jag ger ärlig talat blanka f*n i jägartjänster, men däremot vill jag inte sitta på en stab i 4 år, eller så i en vaktkur motsv lika länge. Sånt kan jag göra civilt, och då antagligen tjäna bättre på det. Jag tror inte att de flesta väljer soldatyrket för pengarna, utan för äventyret, de annorlunda arbetsuppgifterna och kanske även känslan av att kunna vara med och göra skillnad. Den känslan vet jag inte om den infinner sig nämnvärt när man springer och hämtar kaffe till batch för tredje gången samma dag.

 

Visserligen kanske jag totalt missbedömer vad en tjänst som stabsassistent innebär, eller en tjänst som bevakningssoldat, eller you name it. Men jag hoppas ovanstående förklarar vad jag menar. Det handlar ju iofs lite också om diskussionen om grå arbetskraft antar jag.

Link to comment
Share on other sites

Kan hålla med Tanner lite här... Han är inne på spåret att om man söker denna utbildning så sätter man äventyret och upplevelsen före pengarna? typ.

Jag kan sympatisera med det. Väljer hellre en utbildning/tjänst som jag känner mig nöjd med, än en tjänst jag inte är nöjd med oavsett pengarna.

 

Om man tänker i dessa banor så vill man ju då kanske inte ha en utbildningsplats på Staben. Men det är ju upp till varje person att välja vad man tycker är äventyrligt och spännande, finns kanske de som tycker stabstjänst är det. Alla tjänster inom Försvarsmakten behövs för att försvaret skall fungera.

 

Ojdå måste springa ner och elda i pannan ^^

Link to comment
Share on other sites

Jag tror nog att det finns folk som väljer stabstjänsterna också. Annars går det alltid att lösa genom att höja lönen på dessa tjänster, brukar alltid vara någon som nappar.

 

Själv gör jag detta för att jag tror det är ett skoj jobb, man har trots allt inte mycket betalt. Och då ska det ju vara roligt också :)

Link to comment
Share on other sites

Okej :)

 

Nån som har hört nåt nytt om när de skickar ut besked om mönstringskallelse? Om man nu får kalla det för mönstring. Kanske skall kallas för rekryttestet som det så vackert heter på Pliktverkets hemsida. Kommer de fysiska testerna skilja från den gamla mönstringen?

Link to comment
Share on other sites

Rekryttest har du förhoppningsvis redan gjort då det görs på internet. Kallas inte mönstringen för antagningsprövning? Eller något sådant..

 

Om du läser tidigare i tråden får du ditt svar på din fråga däremot :) ALLA SOM UNDRAR! LÄS I TRÅDEN INNAN NI FRÅGAR!

Runt 20e är det i alla fall. Och det verkar bli samma som tidigare. Däremot har jag hört att P7 ska ha någon form av cirkelträning, får anta att detta är någon form att extra-test då eftersom "mönstringen" sker på annan ort.

Link to comment
Share on other sites

För att balansera kommentarerna från oss potentiella rekryter kan jag säga att jag mycket gärna skulle ta tjänst som bevakningssoldat eller inom ledning, fältarbete osv. Man kanske inte ska bli så förvånad att folk vill bli superjägare med tanke på vilket forum vi är på...

Link to comment
Share on other sites

Guest Tanner

För att balansera kommentarerna från oss potentiella rekryter kan jag säga att jag mycket gärna skulle ta tjänst som bevakningssoldat eller inom ledning, fältarbete osv. Man kanske inte ska bli så förvånad att folk vill bli superjägare med tanke på vilket forum vi är på...

FARB kan jag absolut tänka mig, som ingenjörssoldat motsv. Det vore nog roligt.

 

Men vi är ju redan med i SSG så jag antar att vi är de allra mest superjägiga superjägarna. :)

 

// Tyson

Link to comment
Share on other sites

Sen är det väl dock så att bara vissa individer är med i SOG och inte hela förbandet eller vad man säger.. ;)

SOG - Special Operations Group är väl nya gemensamma namnet för SSkyddsG och SInsamlingsGruppen eller? ;)

Link to comment
Share on other sites

Om ni tror att en stabstjänst innebär att man spinger och hämtar kaffe till chefen så förstår också att det inte lockar som arbete.

 

Det är väl inte speciellt svårt att dra slutsatsen att de flesta vill bli skytte/jägare eftersom det är det som utåt symboliserar soldatyrket (iaf i armén). Vad det innebär att arbeta på ett ledningsförband är ju inget man har grepp på förrän man antagligen varit inne i firman och fått se det. Som gammal skytteslusk så vet jag precis hur det kändes. Samtidigt vet jag också hur det kändes att få sina fördomar krossade ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Tanner

DaRaven: Jag menade det inte bokstavligt, men du har alldeles riktigt rätt i att jag inte vet vad en stabsassistent gör. :) Jag respekterar att alla behövs i organisationen och är beroende av varandra, jag värderar inte olika tjänster olika högt i värde, så jag hoppas att ingen stabsassistent känner sig trampad på tårna, jag menar bara att jag vill arbeta som soldat om jag söker anställning som soldat.

 

Dini: SSG-grejen syftar till Operation Arrowhead-klanen jag och Dansk_Skalle är medlemmar i, Swedish Strategic Group står det för. Och jag medger att namnet verkar lite wannabe. :P Slut fotnot.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...