Jump to content

Recommended Posts

Det är nu hög tid att starta en tråd som rör rekryteringen till den grundläggande militära utbildningen och den kompletterande militära utbildningen för åren 2010/2011.

Försvarsmakten publicerade i veckan alla de nya befattningsbeskrivningarna som man kommer kunna söka sig till:

http://www.forsvarsmakten.se/sv/Rekrytering/Bli-soldatsjoman/

Befattningsbeskrivningarna är inte helt olika dem som förut låg uppe på lumpen.nu, även om det inte längre rör sig om lika många.

Rekryteringsstarten är planerad till den 16 augusti.

Första steget i processen kommer vara att svara på en webbaserad "lämplighetsundersökning". Hur kan en sådan komma att se ut?

:baskerKav:

• Replies 1.7k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hemma efter en väldigt givande dag hos pliktverket.   Testade: I-prov: 6 Styrka: 7 Cykling: 7   Preliminärt antagen till Lv6 Halmstad!   Jag är väldigt nöjd med dagen då jag förbättrade vissa

Jag vet inte hur pass lång tid innan det aktuella datumet man måste ansöka om tjänstledighet, annars hade det kanske varit ett alternativ? Tänker mest på det faktum att trots att man kammat hem en ut

hej pojkar !!   en fråga, Jag är 89a, och mönstrade för 3? år sedan med bra resultat och fullt frisk, skadade sedan foten i hockeyn och fick frisedel. Skadan har ingen som helst påverkan på mig nu o

Det verkar saknas en hel del.

T.ex. militärpolis och säkerhetssoldat (finns bara säkerhetspatrullsoldat i marinen).

Någon som vet om man kommer att kunna söka till säkerhetsbataljon eller militärpolis?

Säkerhetspatrullsoldaterna ingår ju i SäkKompSjö och SäkBat, som framgår av befattningsbeskrivningen, men det verkar vara den enda befattningen de kommer ha GMU till just nu. De andra platserna antar jag att de litar på att de kan fylla upp med folk som gjort GU, för tillfället. Det kommer säkert komma rekryteringar om några år.

Säkerhetspatrullsoldaterna ingår ju i SäkKompSjö och SäkBat, som framgår av befattningsbeskrivningen, men det verkar vara den enda befattningen de kommer ha GMU till just nu. De andra platserna antar jag att de litar på att de kan fylla upp med folk som gjort GU, för tillfället. Det kommer säkert komma rekryteringar om några år.

Det vore ju själva f-n... Tänkte avbryta min civila karriär för att söka till FM och just SäkBat på LG (påbörjade vpl där men fick avbryta, tyckte i övrigt att det var klockrent) och så verkar det som att de bara ska rekrytera folk med genomförd GU... Suck...

Det vore ju själva f-n... Tänkte avbryta min civila karriär för att söka till FM och just SäkBat på LG (påbörjade vpl där men fick avbryta, tyckte i övrigt att det var klockrent) och så verkar det som att de bara ska rekrytera folk med genomförd GU... Suck...

LG skall ju dock rekrytera när första omgången av GMU är genomförd, undra bara till vad?

http://www.forsvarsmakten.se/sv/Rekrytering/Bli-soldatsjoman/Forband-som-anstaller/

Tja, utifrån listan på områden som FM rekryterar till så gissar jag på att Underhåll, Sjukvård, Kok, Infanteri och Bevakning är områden som skulle passa LG. Men vill man verkligen veta så kan man ju ta kontakt med informationsavdelningen:

Livgardet

Informationsavdelningen/G9

08 - 584 540 00

[email protected]

Har nu sökt på forsvarsmakten.se. Ska tydligen få hem ett brev från pliktverket med någon PIN-kod för att kunna söka på riktigt så att säga. Kommer då få göra något test på internet för att sedan eventuellt bli kallad till mönstring.

Om man redan har mönstrat. Behöver man då mönstra igen?

Svar ja.

Även jag har nu sökt. :clap:

Svar kanske. Beror på när du mönstrade. Dina mönstringsresultat är giltiga i (om jag inte missminner mig) i 5 år framöver. Så om du mönstrade för 4 år sedan så är dessa fortfarande giltiga och du behöver ej mönstra. Det är vad jag har fått förklarat för mig i alla fall!

Är det någon inriktning på GMU eller genomför alla samma utbildning?

Lite intresserad, men har valt plugget i tre år framåt. Jobbigt att behöva ta ett sabbatsår för att köra på gmu i ett halvår.

Tänkte inte på att det var FM, firman där hjulet måste uppfinnas om och om igen. :banghead:

Eller så är det helt nya kravprofiler nu, och du söker med färska uppgifter i konkurrens med alla andra.

Får jag använda mina mönstringsresultat? Jag fick jävligt bra för 15 år sen... eller, nej.

Verkar inte vettigt att alla ska behöva mönstra om, det var inte heller det dom berättade för mig då jag mönstrade i Mars. Då fick jag det förklarat för mig att jag INTE skulle behöva mönstra igen om jag inte tvunget ville.

Har för mig att han sa " Dem som egentligen skulle fyllt platserna med plikt ( mao 92:or ) behöver inte mönstra om.

Det tycker jag verkar mycket vettigt. Eftersom rekryteringsbasen nu inte utgörs av en enda årskull utan flera är det inte vettigt att låta alla som skulle pliktats in från årskull -92 göra GMU utan att behöva konkurrera med alla de tusentals andra som skulle kunna vara intresserade, men har oturen att vara äldre och med lite mer livs- och arbetslivserfarenhet...

Tror mer det är den här sidan du ska kolla på: http://www.pliktverket.se/sv/Det-har-gor-vi/Tester-och-undersokningar/

Antagningsprövningen börjar som regel med teoretiska prover och fortsätter med sjuksköterskans förundersökning samt fysiska tester och medicinska undersökningar.

* Genomgång av hälsodeklaration

* Syn- och färgseendetest

* Hörseltest

* EKG, puls och blodtrycksmätning

* Längd vikt och muskelstyrka

* Fysiskt arbetsprov

* Psykologintervju och säkerhetsprövningsintervju

* Läkarundersökning och sammanfattande tjänstbarhetsbedömning

den andra som du längta TROR jag är bara tjänster som dom har. :rolleyes:

Någon som fått sitt brev med PIN-kod än?

Jag tänkte precis fråga samma sak... :P jag har iaf inte fått det än.

Är det någon insatt som har någon siffra på hur många det är som har sökt hittills?

Edited by hampe_k

Fick hem brevet från Pliktverket med koden 2-3 dagar efter ansökan. Har inte gjort undersökningen och testet än dock :)

Undra hur det kommer sig att du har fått det men inte jag.. Jag sökte ju så fort det kom upp på hemsidan! Aja får hålla utkik i brevlådan imorgon igen!