Jump to content

Recommended Posts

Jag tror mer det har att göra med att Försvaret vet om att fysiken är mycket lättare att träna upp hos en vettig rekryt, jämfört med att träna upp psyket hos en ovettig. Personlighet och intelligens är betydligt rigidare saker än arm- och benstyrka.

 

Det där är nog det vettigaste jag har hört på länge :)

Link to comment
Share on other sites

Det är väl en god tanke och en väldigt användbar sådan inom många förband.

Men jag undrar hur de som inte tränat något i sitt liv utan fokuserat på boken kommer motta det militära livet.

Sen hoppas jag verkligen inte att de slappar på fysisk standard, det är ju trotts allt ganska centralt i många förbands uppgifter.

Link to comment
Share on other sites

Det är väl en god tanke och en väldigt användbar sådan inom många förband.

Men jag undrar hur de som inte tränat något i sitt liv utan fokuserat på boken kommer motta det militära livet.

Sen hoppas jag verkligen inte att de slappar på fysisk standard, det är ju trotts allt ganska centralt i många förbands uppgifter.

 

Jag förstår inte varför folk alltid utgår ifrån att det är antingen eller. Man vill väl ha en soldat som är bäst på allt? Och man lär fortfarande ha minimikrav inom alla områden för varje tjänst, allt annat är ju absurt. Det jag menar är bara att om du har en soldat som springer milen på 50 och en som gör det på 48, men den som springer på 50 har betydligt bättre interpersonella kommunikationsfärdigheter så vet nog förbanden vilken av dessa två förmågor som är lättast att träna upp om de nu helst vill ha båda hos rekryten. Det innebär inte att de kommer sätta folk som aldrig joggat längre än till McDonalds som fallskärmsjägare om de nu råkar ha högre social kompetens eller IQ än de andra sökandena, lika lite som de vill ha någon som är elitidrottare som dock fått IG i allt i gymnasiet och knappt kan stava. I den bästa av världar har de istället ett gäng hyperintelligenta, motiverade landslagsmultisportare att välja på, men sån är inte verkligheten, och då är det oftast enklare att träna upp de fysiska förmågorna än de psykiska förmågorna hos rekryterna, så länge de till att börja med klarar grundkraven.

Link to comment
Share on other sites

Det är väl en god tanke och en väldigt användbar sådan inom många förband.

Men jag undrar hur de som inte tränat något i sitt liv utan fokuserat på boken kommer motta det militära livet.

Sen hoppas jag verkligen inte att de slappar på fysisk standard, det är ju trotts allt ganska centralt i många förbands uppgifter.

 

Jag förstår inte varför folk alltid utgår ifrån att det är antingen eller. Man vill väl ha en soldat som är bäst på allt? Och man lär fortfarande ha minimikrav inom alla områden för varje tjänst, allt annat är ju absurt. Det jag menar är bara att om du har en soldat som springer milen på 50 och en som gör det på 48, men den som springer på 50 har betydligt bättre interpersonella kommunikationsfärdigheter så vet nog förbanden vilken av dessa två förmågor som är lättast att träna upp om de nu helst vill ha båda hos rekryten. Det innebär inte att de kommer sätta folk som aldrig joggat längre än till McDonalds som fallskärmsjägare om de nu råkar ha högre social kompetens eller IQ än de andra sökandena, lika lite som de vill ha någon som är elitidrottare som dock fått IG i allt i gymnasiet och knappt kan stava. I den bästa av världar har de istället ett gäng hyperintelligenta, motiverade landslagsmultisportare att välja på, men sån är inte verkligheten, och då är det oftast enklare att träna upp de fysiska förmågorna än de psykiska förmågorna hos rekryterna, så länge de till att börja med klarar grundkraven.

 

 

man kan inte vara bäst på allt vilket jag tror du vet redan, men det är betydligt bättre att vara 1% bättre på 100saker än 100% på 1 sak.

Jag kan ju bara spekulera i att alla de år som försvaret mönstrat in personal så vill man alltid ha en människa som är superduktig och superstark, men man får alltid kompromissa en del. Nu är jag bara orolig för att man kommer göra som inom Polisen och kompromissa för mycket för att man är desperat efter viss personal.

 

Jag tror det kommer bli ungefär lika mycket problematik om man tar in IQ befriade schwarzeneggers som om man tar in Smarta Napoleon Dynamites. Fast på andra sätt... Så vi får väl se med tiden, vad erfarenheterna berättar...

Edited by Sgt.Nilsson
Link to comment
Share on other sites

Kanske kan vara så att FM försöker att tvätta bort machostämpeln, och istället vill marknadsföra soldatyrket som något viktigt, intellektuellt och socialt komplicerat yrke som handlar om betydligt mer än att bära tungt och långt. Slut spekulation.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror mer det har att göra med att Försvaret vet om att fysiken är mycket lättare att träna upp hos en vettig rekryt, jämfört med att träna upp psyket hos en ovettig. Personlighet och intelligens är betydligt rigidare saker än arm- och benstyrka.

 

Faktum är att det är exakt så tankarna kring den fysiska förmågan går. En soldat som väljer att gå vidare har lång tid på sig att bygga upp fysiken.

Link to comment
Share on other sites

De argument som jag har hört rörande den fysiska förmågan är att Försvarkmakten vill kunna maximera antalet personer som har möjlighet att göra GMU, och framförallt tjejer. Helt enkelt att man har en mycket bred urvalsbas i början, som man sedan kan plocka det bästa ur.

 

Att det är lägre krav på fysik för att komma in betyder inte på något sätt att kraven för framtida anställning i ett insatsförband behöver vara låga! Vi pratar om två helt olika målbilder här..

Link to comment
Share on other sites

Avtalet i korthet

 

* Tidsbegränsade anställningar 8 + 4 år inom en ramtid på 18 år. För medlemmar i SEKO gäller dock en anställning som längst i två år.

* Tarifflönesystem med ingångslön 16 125 – 19 740 kr/månad

* Anställningen inleds med en provanställning på sex månader

* Uppsägningstid enligt normal statlig anställning

* Förtur till återanställning vid arbetsbrist

* Stödjande åtgärder som ger möjligheter att främja övergång till annan verksamhet efter avslutad anställning

Källa

Link to comment
Share on other sites

Nej du kan maximalt vara anställd som soldat i 12år, med uppehåll om jag fattat det rätt. sen ska du vid 32års ålder i bästa fall, bli civil med karriär, hej högskola!

Jag ser väl framför mig att de flesta slutar inom 4år och blir civila eller så söker man yoff/specoff innan man e för gammal.

Link to comment
Share on other sites

Ja, tanken är väl att man på så sätt lite eliminerar att man har officerare som är yngre än soldaterna, bland annat. Och även att man håller en "fräschare" nivå på soldaterna medan officerarna kan stanna och få mer erfarenhet vilket krävs i deras roll.

Tycker dock att 8+4 är ett konstigt system, inte lönt att ha "paus" i mitten, men aja.

Link to comment
Share on other sites

Det var lite upplyftande att läsa några inlägg angående de fysiska kraven. Jag har själv sökt, men känner inte att min kondition är speciellt bra. Jag kör intervallträning, men jag har slackat hela sommaren och är inte ett dugg nöjd över min syreupptagningsförmåga. Kanske att man klarar sig ändå?

Det har ju alltid varit önskat att man är uthållig i det militära, oavsett tjänst. Därför är man orolig just när det kommer till cyklingen. Vad kommer de annars gå på? IQ, styrka, intervju eller en kombination av allt?

Link to comment
Share on other sites

Äh, alla människor klarar att springa milen (så länge man inte har fetma eller annan medicinsk åkomma) och då ska alla klara att få bra på fystesten. Problemet handlar snarare om ditt huvud, du ska pressa dig själv till att göra det, det är det som många inte klarar. Det kvittar ju egentligen om du spyr hela kvällen, bara du får en 9a eller så.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag har precis åkt på benhinneinflammation så jag kan inte träna benen särskilt klokt, och speciellt inte springa! Har inte kunnat springa på över 1 månad nu. Jag cyklar men tycker inte att det ger något alls.. Men jag känner att när testerna kommer så kommer jag ta i och köra för kung och fosterland! Det får göra hur ont som helst bara jag vet att jag presterar till max!

 

OT: ett litet tips, duscha aldrig med liniment på benen..! 8-/

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag har precis åkt på benhinneinflammation så jag kan inte träna benen särskilt klokt, och speciellt inte springa! Har inte kunnat springa på över 1 månad nu. Jag cyklar men tycker inte att det ger något alls.. Men jag känner att när testerna kommer så kommer jag ta i och köra för kung och fosterland! Det får göra hur ont som helst bara jag vet att jag presterar till max!

 

OT: ett litet tips, duscha aldrig med liniment på benen..! 8-/

 

Jag har också benhinneinflammation men så gick jag till en sjukgymnast (gör det ifall du inte redan har gjort det) som sa att jag hade belastat en muskel för mycket. En muskel som ansträngs ifall man tex har "spännen" runt pedalen när man cyklar. man belastar muskeln på "uppåtvägen" så att säga genom att använda spännena (svårt att förklara),Samma muskel belastas när man springer.

 

Men jag kan köra alla styrkeövningar i stort sett och cykla så länge jag inte har spännen runt dom. (hoppas du blev lite klokare)

 

Men som sagt,kolla med sjukgymnast,kolla din skor,din springstil,sulor etc

 

och viktigast av allt VILA! belasta i den överansträngda muskeln :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Kört styrka 4-6 dagar i veckan i lite över 2 år.

Nu när FM gick ut med att det vart frivillig tjänst så har jag minskat styrkan till 4 dagar och lagt in intervall cykling 1-2 gånger i veckan och löpning 5km med ca 80-90% arbetstempo alt. så kör jag "beep-testet" på bandet 1-2 gånger i veckan.

Sedan så blir det ut och vandra några mil i skogen på helgerna, och grilla lite korv :D.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag har precis åkt på benhinneinflammation så jag kan inte träna benen särskilt klokt, och speciellt inte springa! Har inte kunnat springa på över 1 månad nu. Jag cyklar men tycker inte att det ger något alls.. Men jag känner att när testerna kommer så kommer jag ta i och köra för kung och fosterland! Det får göra hur ont som helst bara jag vet att jag presterar till max!

 

OT: ett litet tips, duscha aldrig med liniment på benen..! 8-/

 

Jag har också benhinneinflammation men så gick jag till en sjukgymnast (gör det ifall du inte redan har gjort det) som sa att jag hade belastat en muskel för mycket. En muskel som ansträngs ifall man tex har "spännen" runt pedalen när man cyklar. man belastar muskeln på "uppåtvägen" så att säga genom att använda spännena (svårt att förklara),Samma muskel belastas när man springer.

 

Men jag kan köra alla styrkeövningar i stort sett och cykla så länge jag inte har spännen runt dom. (hoppas du blev lite klokare)

 

Men som sagt,kolla med sjukgymnast,kolla din skor,din springstil,sulor etc

 

och viktigast av allt VILA! belasta i den överansträngda muskeln :baskerPa:

 

Tack för tipsen! :) Går redan hos sjukgymmast, var på laserbehandling idag för att mjuka upp benhinnorna! Springer ingenting just nu, men ska börja försiktigt i veckan! Hoppas vi blir kallade då allihopa! Får ta och morsa på varandra på mönstringskontoret :D

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om det passa in på denna tråd, men jag undrar hur mycket väger utrystningen som man bär runt på, totalt? ,O

 

Det beror helt på vilken tjänst du har och vilken uppgift du utför för stunden. Det värsta jag hört om är ca 100 kilo för folk som kånkat på GRK, fast då gäller det kortare sträckor och med lite skryt- och skrönvarning. Jag tror det finns en "tyngsta packning"-tråd någonstans här på forumet där det finns en massa viktangivelser.

 

Skulle jag gissa ett ungefärligt viktspann skulle jag säga 10-40 kg, men det finns säkert nån officer som bättre kan svara på den frågan.

Link to comment
Share on other sites

Vi gick långa sträckor med ca 50kg i ryggsäcken enbart. sen tillkom allt annat man har med sig som soldat.

5-7mil med 70kg utr, det går med förberedelse och vilja.

Men rimligtvis? De flesta tjänster är runt 20-30kg och kommer sällan över under längre sträckor.

Och ni kommer absolut inte att börja på dessa nivåerna utan kommer att tränas upp från grunden, successivt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...