Jump to content

Recommended Posts

Varför denna fixering vid milen? Som soldat springer du tills befälet säger att du inte ska springa längre, och ibland har man ingen aning om hur långt det är, vart man ska, eller om man kommer få vila något på vägen. Är det övning eller skarptjänst springer du så långt du behöver. Det kan vara tre kilometer, det kan vara 30 lika gärna. Ni ska inte träna för att kunna springa en mil i fantastiskt tempo och sedan stupa efteråt. Ni ska träna för att klara av tjänsten som soldat, som oftast innebär en hyfsad fysisk påfrestning över lång tid, med ibland extra påfrestning över vissa tider, och lite återhämtning ibland. Det finns en väldigt bra tråd om hur man bör träna för få "rätt" styrka som soldat här på forumet, http://forum.soldf.com/index.php?/topic/23169-mff-militaer-fysisk-fostran/ , kolla in den.

Intervaller är bra, men de är inte allt när det gäller militär kondition. Långt ifrån. En sak som är väldigt svårt att lära sig på egen hand är att springa under ovisshet om hur långt man ska springa. Ett sätt kan ju kanske vara att be en kompis/förälder/syskon ställa ett alarm på armbandsuret och sedan får man springa tills det tjuter, utan att man vet när det händer, och sen får man springa tillbaka.

• Replies 1.7k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hemma efter en väldigt givande dag hos pliktverket.   Testade: I-prov: 6 Styrka: 7 Cykling: 7   Preliminärt antagen till Lv6 Halmstad!   Jag är väldigt nöjd med dagen då jag förbättrade vissa

Jag vet inte hur pass lång tid innan det aktuella datumet man måste ansöka om tjänstledighet, annars hade det kanske varit ett alternativ? Tänker mest på det faktum att trots att man kammat hem en ut

hej pojkar !!   en fråga, Jag är 89a, och mönstrade för 3? år sedan med bra resultat och fullt frisk, skadade sedan foten i hockeyn och fick frisedel. Skadan har ingen som helst påverkan på mig nu o

Japp. Milen använde jag som exempel bara.

Men rent konditionsmässigt så är intervall och fartlek det ultimata. Sedan är den mentala biten en helt annan.

Kan för övrigt rekommendera gruppträning. Typ spinning, intervall träning i grupp, core, bodytoning mm. Just då det är någon annan som bestämmer hur du ska köra, du ska lyssna på ledaren och det är alltid uthållighets-övningar och mjölksyre träning.

Edited by Dini

Nix. Ansökan slutar ju 29e. Dock skrev HV i sitt mail att de slutade ta emot ansökningar den 19e. Så lite förvirrande. Efter det kommer svar nog inom 2 veckor. Så räkna med mitten på oktober.

Personligen är jag rädd att mina resultat på ett ev prov inte kommer leda till någon "häftig" utbildningsplats. Rädd säger jag för att oavsett om GMU är enhetligt landet över så tror jag att om man gör GMU på ex. TrängR så är chansen stor att man får erbjudande om anställning där, medan jag inte är intresserad av sådana uppgifter utan mitt intresse ligger i markstrid snarare än logistik och kringfunktioner.

Men jag kommer acceptera vad det än står på pappret om det blir så att jag blir antagen. :)

Stämmer verkligen den sidan? För när jag läste på forsvarsmakten.se så står det att vissa GMU startar i Februari resp Mars och de ska man söka till nu i första perioden.

Jag skulle gärna vara en del av LBB, så hade jag fått välja hade jag gärna gjort GMU på K3... Men med mina förutsättningar är det nog inte särskilt troligt, så jag siktar lite mer realistiskt på P4! Vart skulle ni helst hamna, om ni fick välja? Möjligen off topic, i så fall får gärna BG peka med hela handen lite granna så ska jag inte göra om det!

Jag skulle gärna vara en del av LBB, så hade jag fått välja hade jag gärna gjort GMU på K3... Men med mina förutsättningar är det nog inte särskilt troligt, så jag siktar lite mer realistiskt på P4! Vart skulle ni helst hamna, om ni fick välja? Möjligen off topic, i så fall får gärna BG peka med hela handen lite granna så ska jag inte göra om det!

Jag vill också ta K3 ifall jag får tillräckligt på mönstringen. Jag kommer säkert få som förra gången,precis klarar jägarkraven (som dom förr va ialf) men kommer inte chansa och satsa på P4 istället :D man får ju fråga hur stor konkurrens man har med sina resultat. Så länge jag får antingen :

Skyttesoldat,Spaningssoldat,undbat/lbb så är jag nöjd.

Sen finns det ju amfibiesoldat men det kan man inte söka nu

Edited by Jabbe

K3 är väl målet. Fallskärm där tar ju inte folk första omgången ändå men där är ju husarerna. Annars är det norrlandsjägare, dom ska tydligen anställa? Sen så småningom fallskärm eller kustjägare, eller "norrlandsjägare". Men det är bara om man själv får välja. Grymt nöjd med husar också.

K3 är väl målet. Fallskärm där tar ju inte folk första omgången ändå men där är ju husarerna. Annars är det norrlandsjägare, dom ska tydligen anställa? Sen så småningom fallskärm eller kustjägare, eller "norrlandsjägare". Men det är bara om man själv får välja. Grymt nöjd med husar också.

AJB har redan anställt.. Inryck är i början på November redan. Dock kommer nästa intag ske i vår.

* Jägargruppchef

* Jägargruppchef på bergsgrupp

* Prickskytt ingående i jägargrupp

* Förare på jägargrupp

* Förare på lednings-/underhållstropp

* Förare transportgrupp

* Förare på bergsgrupp

* Signalist ingående i jägargrupp

* Signalist ingående i bergsgrupp

* Signalist ingående i skvadronsledningen

* Stridssjukvårdare på bergsgrupp

* Stridssjukvårdare på Jägargrupp

* Stridssjukvårdare jägare på QMT

* Systemtekniker

* Stabsassistent S1

* Stabsassistent S4

* Stabsassistent ingående i skvadronsledning

Källa www.blådragoner.se (ja med ett Å)Blådragoner

Varför åka stridsbåt och paddla kajak när man kan pumpa puder?

Edited by os frontale