Jump to content

Recommended Posts

• Replies 1.7k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hemma efter en väldigt givande dag hos pliktverket.   Testade: I-prov: 6 Styrka: 7 Cykling: 7   Preliminärt antagen till Lv6 Halmstad!   Jag är väldigt nöjd med dagen då jag förbättrade vissa

Jag vet inte hur pass lång tid innan det aktuella datumet man måste ansöka om tjänstledighet, annars hade det kanske varit ett alternativ? Tänker mest på det faktum att trots att man kammat hem en ut

hej pojkar !!   en fråga, Jag är 89a, och mönstrade för 3? år sedan med bra resultat och fullt frisk, skadade sedan foten i hockeyn och fick frisedel. Skadan har ingen som helst påverkan på mig nu o

Sökte för exakt en vecka sen. I princip samma stund som det kom upp på hemsidan.. Jag har mailat dom nu och dom svarade och sa att ifall brevet inte kommer idag så ska jag höra av mig till dom så fixar dom det :)

Precis gjort fågorna :D

Det är i stor sätt bara ja och nej frågor om försvarsmaktens uppdrag, sen kryssar du i vad du intresserad av för tjänster samt en hälsodeklaration.. alltså inga konstigheter. :)

Mvh /Hampe

Edited by hampe_k

Har mejlat och frågat om skolbetygen är helt avgörande? I mitt fall så är de från förra århundrandet, så förhoppningsvis spelar arbetslivserfarenhet och några års tjänst i Hemvärnet någon roll.

Eller någon här som vet?

Intressant att de på nyheterna idag snacka om ett brev man får hem med ett "pussel" man måste klara för att få kod till att söka. Har själv sökt och har gjort Rekryttest igår och jag har inte gjort något pussel. Men det är väl för de mer omotiverade personerna!

Skolbetygen lär ju inte vara helt avgörande. Motivation och sunt förnuft samt logiskt tänkande mm lär ha större betydelse. Speciellt om betygen är gamla. Bara för du kanske var efter i skolan för 25 år sen så behöver du ju inte vara efter i allt annat nu eller? :-P

...

Skolbetygen lär ju inte vara helt avgörande. Motivation och sunt förnuft samt logiskt tänkande mm lär ha större betydelse. Speciellt om betygen är gamla. Bara för du kanske var efter i skolan för 25 år sen så behöver du ju inte vara efter i allt annat nu eller? :-P

Nej, så tänker ju jag, men jag är ju lite partisk i målet ju. Får se, anmäla mig kan jag alltid göra, sen får vi se vad de säger vid mönstringen. Fast den här första gruppen som skall göra GMU tror jag att FM har råd att välja och vraka dock.

Jag har i alla fall inte gjort något. Hade gärna dock.

Däremot om man själv inte aktivt söker verkar man som sagt kunna göra, som någon form av reklamkampanj.

Man får för övrigt fylla i önskat regemente, arena, typ av soldat (strid, jägare, underrättelse mm) osv. Rätt så bra frågor.

Det som förvånar mest är fysiska. Där är bara två frågor och där ska man bara säga hur man tycker man mäter sig med jämnåriga, tidigare har det ju varit hur långt man kan springa i KM mm.

Jag skulle gissa på minst en månad. Själv sjukt otålig men med tanke på att de ska gå igenom en massa papper så. Egentligen tror jag på mer då man kan skicka in fram till 24e sept eller vad det var. Så går dom kanske igenom allt efter det datumet. Men sen får dom skynda sig med tester osv, inte långt kvar till januari!

http://testsoldatsjoman.forsvarsmakten.se/flash/?c=false här är testet. Kräver webkamera tydligen. Finns fler uppe till höger på kuben.

Edited by Dini

Fick hem ett brev från FM idag. Bifogar bilder!

Bild nr 1

Bild nr 2

Den första bildens papper är på ca 26x26 cm, som jag sedan vecklade ut till ett stort papper med tryck på båda sidorna som jag sedan skulle vika ihop för att få en kod. Koden skulle jag sedan skriva in på "www.forsvarsmakten.se/testsoldatsjoman". Har en bild på den ihopvikta versionen också som jag kan lägga upp vid intresse :)

Intressant att de på nyheterna idag snacka om ett brev man får hem med ett "pussel" man måste klara för att få kod till att söka. Har själv sökt och har gjort Rekryttest igår och jag har inte gjort något pussel. Men det är väl för de mer omotiverade personerna!

Gjorde precis det där pusslet... Inte så mycket att hänga i granen mer än att den behövs för att kunna göra Soldat/Sjömanstestet som finns på den här länken och det är samma test som är på den här länken... Inte så jättespännande, trodde jag var sjukt speciell som fick hem pusslet... Men icke!! Och dessutom har jag nu dubbelpostat då det inte gick att redigera föregående inlägg.. :lala: Jag ber BlåGul om ursäkt, var inte ond mot mig! :worthy:

Hej!

Med dom gamla betygen så är 1-2 IG, 3 G, 4 VG & 5 MVG. Betyg G är ett behörighetskrav för att vara behörig att söka till utbildningen.

Arbets & livserfarenheten är självklart värt något och vägs in i ett senare skede (intervjuerna). För att bli kallad till testerna så måste behörighetskraven vara uppfyllda.

Mvh

HR Centrum

Blir till att plugga upp Matte för mig då... :tveka:

För kännedom så kommer LG inte att bedriva GMU förrän nästa höst d.v.s. oktober 2011.

Det är endast runt fyra förband som ska bedriva GMU första halvåret. Boden, Skövde, Karlskrona/Halmstad och något mer...

Det är MYCKET som fortfarande är oklart, förbanden vet inte ens själva hur det kommer att bli. Nu närmast skulle de ha ett möte nästa vecka och få nya uppgifter. Pratade med en informationsofficer på LG idag om detta. Vilken soppa.

Så den som vill söka sig till t.ex. LG får göra GMU på annan ort, sedan hålla tummarna att förbandet man vill söka anställning på, överhuvudtaget ska rekrytera...

Jag har också sökt GMU. Fick hem pusslet dagen efter jag anmälde mig.

Är det koden som står på den som är pin-koden? Eller är det bara någon annan reklam sak som inte har med min anmälning till GMU att göra?

Edit:

Gick in på reklamblads-hemsidan igen och där var det uppdaterat att det inte hade någonting att göra med sökningen.

Edited by Stråhle

Jag har också sökt GMU. Fick hem pusslet dagen efter jag anmälde mig.

Är det koden som står på den som är pin-koden? Eller är det bara någon annan reklam sak som inte har med min anmälning till GMU att göra?

Edit:

Gick in på reklamblads-hemsidan igen och där var det uppdaterat att det inte hade någonting att göra med sökningen.

Precis, pusslet har inget med GMU att göra. Du kommer få hem ett brev från Pliktverket med PIN-kod till Pliktverkets hemsida där du kan söka GMU-

(Ledsen för dubbelpost men kunde inte redigera)

Någon som hört om fys-test?

En vän sa till mig att det är beep-test som gäller för kondition och sen något som liknar cirkel-träning för styrka. Detta görs nu på respektive regement. Sant eller falskt?

(Ledsen för dubbelpost men kunde inte redigera)

Någon som hört om fys-test?

En vän sa till mig att det är beep-test som gäller för kondition och sen något som liknar cirkel-träning för styrka. Detta görs nu på respektive regement. Sant eller falskt?

http://www.pliktverket.se/sv/Det-har-gor-vi/Urvalstjanster/

# Muskelstyrketest

# Test av fysisk arbetsförmåga på testcykel

# Test av fysisk arbetsförmåga på rullmatta

Antar att Muskelstyrketestet är samma som tidigare, marklyft? Någon som kan bekräfta?

F.ö. är det någon som har fått kallelse till mönstring?

För kännedom så kommer LG inte att bedriva GMU förrän nästa höst d.v.s. oktober 2011.

Det är endast runt fyra förband som ska bedriva GMU första halvåret. Boden, Skövde, Karlskrona/Halmstad och något mer...

Det är MYCKET som fortfarande är oklart, förbanden vet inte ens själva hur det kommer att bli. Nu närmast skulle de ha ett möte nästa vecka och få nya uppgifter. Pratade med en informationsofficer på LG idag om detta. Vilken soppa.

Så den som vill söka sig till t.ex. LG får göra GMU på annan ort, sedan hålla tummarna att förbandet man vill söka anställning på, överhuvudtaget ska rekrytera...

Men efter att man har genomfört GMU, får man väl anställning hos nåt förband? Det står ju på försvarsmakten.se vilka förband som anställer efter att man har genomfört GMU.

Hörde bara att detta var ändrat. Pliktverket har ju varit dåliga på att uppdatera innan. Men kanske felinformerad.

Rullmatta?

Jag kan tyvärr inte bekräfta mitt påstående, men jag utgår ifrån Pliktverkets hemsida. Rullmatta skulle jag nog vilja säga är ett löpband :)

Men efter att man har genomfört GMU, får man väl anställning hos nåt förband? Det står ju på försvarsmakten.se vilka förband som anställer efter att man har genomfört GMU.

Du kommer nog inte direkt "få" anställning bara sådär. Du ska först genomföra GMU med godkända betyg och så som jag har förstått det sedan kunna söka att få göra kompletterande militär utbildning och sedan gå med i HV eller söka anställning hos något insatsförband. Jag ska dock inte säga för mycket för allt verkar väldigt oklart just nu... =/

Edited by Guest

Som jag förstått det är det ungefär så. Man gör utbildningen och får betyg sen söker man väl kompletterande utbildning utifrån det? Och den är på ett av de förbanden som står på sidan. Senare kan man då söka ny anställning på andra förband, så som Kustjägarkompaniet vill inte ha folk som inte varit i FM mindre än ca 1 år som jag förstod det i ett mail jag fick.

Som jag förstått det är det ungefär så. Man gör utbildningen och får betyg sen söker man väl kompletterande utbildning utifrån det? Och den är på ett av de förbanden som står på sidan. Senare kan man då söka ny anställning på andra förband, så som Kustjägarkompaniet vill inte ha folk som inte varit i FM mindre än ca 1 år som jag förstod det i ett mail jag fick.

Kan nog mycket väl stämma :)

Du kommer inte (utom kanske i undantagsfall för vissa typer av tjänster) söka till internationell tjänst på samma sätt längre. Det kommer inte vara "missioner" längre, utan förbanden kommer ha ansvaret för en utlandsinsats under en viss period, och inför den perioden kommer de delar av förbandet som ska skickas dit att gå en förberedande utbildning.