Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag hade excercis med de nyinryckta soldaterna igår eftermiddag.

Dom ryckte in i måndags och detta var deras fjärde eller femte excercispass.

Jag beordrade uppställning vid. mot. fyra täter, gruppkolonner, på stället.

När dom kommit på plats kommenderade jag "rättning framåt".

I min värld rättar man då in sig och står sedan stilla i enskild ställning tills befälet kommenderar "rättning upphör, manöver".

När jag gick längs leden för att kontrollera rättningen ser jag en oväntad rörelse i ögonvrån.

Jag vänder mig då om och får se en soldat som lägger in en snus och bjuder sin kamrat på en.

Jösses, jävlar att jag inte fick hjärtattack.

Tror nog inte att den soldaten kommer att lägga in snus några mer gånger på mina excercispass. :)

The Swede

• Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Har några liknande (nåja nästan) stjärnor i vår pluton, vissa klarar helt enkelt inte att stå i enskild ställning utan att prata alt skruva på sig åt olika håll.

Fan det handlar om max 20-30 sekunder, så svårt kan det inte vara.

Posted

För vissa är det omöjligt att stå still. Personligen kan jag inte förstå det. Det är ingenting svårt med att stå still i kanske max en minut...

/TangoXray

Posted

hehe ja dagens värnpliktiga är nog inte som dom var förr men man kan ju inte stoppa evolutionen, snart har dom väl glömt bort vad exercis är

Posted

Stillhet, "tusenmilablick", in med magen ut med bröstet, sträck på er! En halv meter längre och en halvmeter bredare!!

Hehe.. fy fan va gott.. har vi hört nu ett tag.. :D

Guest Holger3D
Posted

Jag har ett herke till soldat i min pluton som inte klarar av att säga fänrik, utan fänriken måste instruera och bokstavera det nästan varje gång. Sedan går ett stort antal personer runt med sneda hjälmar och nu pratar vi riktigt snett.

Guest lifhusar
Posted

The Swede; det är väl upp till er befäl att redan från första början sätta tydliga gränser och visa vad som gäller! Dags för lite självrannsakan kanske?

Stå still, håll käft, se rakt fram!

Posted

Nu tycker jag inte ni ska gnälla så mycket!

Vi värnpliktiga tycker det är precis lika jobbigt när vi har idioter i våra plutoner ;)

Somliga verkar ha blivit tappade på huvudet som ungar.

Fick oss en rejäl utskällning av en kapten igår och genast så funkade allt bättre! Tror knappt någon klantade sig igår

Så kör på det från början så kanske vi slipper köra kamratuppfostran på en del :D

Posted

jag tycker det låter helt otroligt.....

tyvärr är det flera i min generation (född 84) som har noll jä*la uppfostran och inte förstår diciplin och att man ska rätta sig efter "överornade". ex lärare, befäl...

Jag kan med råg i ryggen säga att jag har fått en jävligt bra upppfostran och vad du berättar Swede skulle jag inte på ljusår tänka mig att göra om jag rycker in....

Tyvärr så är det ju folk som får lida för att det finns dessa "idioter" som inte fattar, precis som Jorre säger

Posted

ibland är man stolt övar att vara med i FBU/u så att man lärt sig lite.

fast jag måste erkänna att jag ibörjan var en ev de som hade problem att stå still, men inte nu längre.

Posted

Snus kan ha en stoor dragningskraft Swede :D

nej men allvarligt talat så finns det alltid personer som måste testa gränser. Jag är en av dom, eller var åtminstonde, tills armén fick fason på mig....hehe

Posted
När jag gick längs leden för att kontrollera rättningen ser jag en oväntad rörelse i ögonvrån.

Jag vänder mig då om och får se en soldat som lägger in en snus och bjuder sin kamrat på en.

Jösses, jävlar att jag inte fick hjärtattack.

Vadå, du förväntar dig väl inte att man ska behöva anstänga sig på något vis??? ;)   Jag trodde man fick spela Game Boy under excersis. :)

Guest Lord Good
Posted

En liten berättelse om gårdagens vpl.

Det här  var tidigt åttital, repmöte, cykelskytte. Gubbarna var uppåt fyrtio, jag var Pc och strax över tjugo. Vi var på marsch i skogen med hela bataljonen och det var lite ryckigt med långa stopp då och då. Efter att stått still i ca två min rör sig kolonnen åter framåt och jag ger tecken, vänder mig om och ser att gruppen bakom mig gjort upp eld, grillar korv och dricker bira. "Vi trodde vi skulle stanna här ett tag!" var deras kommentar.

Guest Lord Good
Posted

Jo du, det var grabbar som visste hur man gjorde det bekvämt för sig. När vi kom hem till förläggningen på eftermiddagen så gick vi in förbi posten och där var det tomt. Vi hade lämnat kvar två gubbar som poster och två till skulle ansluta under dagen. Det skulle inte vara någon "fientlig" aktivitet, men man vet aldrig. Vi gick försiktigt fram mot tälten och från det ena kom det lite ljud. Det lät som på Gröne Jägaren 01.30 en lördagkväll ungefär. Jag kollade in i tältet och såg fyra kamrater i högform och sex lådor vin.

"Tjeeeena grabbar! Faan va kul att ni kom! Vi har köpt så det räcker till alla!"

Innan jag hinner säga flaska så är tältet fullt med glada repgubbar med varsin vinare i handen. Vad ska man göra?

Jag ryckte på axlarna och tog en vinare själv. Efter en stund lyckades jag dock få gruppcheferna att få ut poster. Alla sov rätt bra i tältet den natten.

Posted

Det är bara på 3.komp något sådant skulle hända Swede :P

Nä, tror faktiskt det beror helt på mentaliteten hos "unga" (är inte själv så gräsligt gammal) Går man tillbaka x-antal år så sade man "jag magistern", "ja far" o.s.v. När de sedan kom in i gröna/grå gläder så gjorde de som officerarna sade och inget annat.

Dagens ungdom..... whatsthat.gif.webp

EOD

Posted

Visst är det något som är konstigt med dagens ungdom... Jag arbetar som lärare på gymnasiet och vi har tre enkla regler:

1. Mobil avstängd under lektionstid

2. Ingen freestyle under lektionstid

3. Ingen mat eller dryck i våra lokaler

Tror ni att de lyckas leva upp till dessa enkla (och självklara) reglerna? Nä... Helt plötsligt piper det till och eleven utbrister "Just det...hoppsan" eller så svarar han bara rakt av utan att bry sig om situationen i klassrummet.

OK, man ska inte dra alla över en kant, men visst f-n har det hänt något med de unga av idag.

Swede, nästa gång nån lägger in en snus så där...kör ett långt teoripass utan paus så får killen sitta där med snusen inne. :)

Posted

Problemet med dagens ungdomar är att dom inte har någon riktig känsla för auktoritet. Har själv sett Ungar som Skäller, skriker, pratar emot poliser, väktare osv. när dom tagit dom för tex. vandalering, snatteri och dyl.

Hadde själv några i vårat "krigskompani" som tyckte sig veta allt bättre än befälen. Ni skulle sett befälens min när han/hon/dom mitt under en ordergivning säger nej så tänker vi inte göra för att vi inte har lust osv. osv." Inte bara en gång utan det var massa gånger. Det slutade med att ingen sa till honom/henne/dom att göra någonting, pga att det hadde tagit mer tid att få dom att göra det, än att göra det själv.

Posted

Sååå. vad ska man göra åt dem?!

Vet själv att man blir ganska less på soldater som vägrar lyda order. Problemet fanns då inte när det var officerare som höll i det. Då har det ju flippat helt om de skiter i Fk och uppåt. Uppfostran från början, Swede!

Men mot Gruppchef? "Gör det själv, korpralajävel!"

Finns roligare saker att höra..

Tycker det verkar lite tufft när man läser om hur det funkade förr...  när di menige såg upp till korpralen. :baskerPa:

Säga emot en kapten.. jaa.. pratade man med så höga officerare?

Posted

Aha... De e så här de vuxna snackar när vi unga inte e me*flinar*... Men jag håller med dock, i viss mån. Det finns fortfarande vissa, "motståndsnästen" som gruppen här på forumet väljer att kalla dem, som står emot den framvältrande "ungdoms revolten"... Bara så att ni vet... Vive la resistance!

Posted

Ibland skäms man för hur vissa av sina polare kan bete sig mot vuxna.

Jag har lärt mig att ha respekt för de äldre.

Det finns "slynglar" som inte bryr sig om nått annat än de själva.

Posted

Ser man på, helt plötsligt har tre käcka gossar ur de ansvarsfulla och stringenta ungdomarnas tysta led trätt fram... Så ni ser mina herrar lärare och befäl, än finns det hopp=)

Posted

i lördags var jag på regementets dag på S1. de va ju parad för fanan och armens musik kår hade uppvisning. där snackar vi proffs! de var jäkligt duktiga! däremot själva S1-väringarna, de traskade bara på lite som de ville verkade det som. visst de gällde inte alla, men ändå....  vi stod bredvid å bara glodde...

Posted
Sååå. vad ska man göra åt dem?!

Vet själv att man blir ganska less på soldater som vägrar lyda order. Problemet fanns då inte när det var officerare som höll i det. Då har det ju flippat helt om de skiter i Fk och uppåt. Uppfostran från början, Swede!

Men mot Gruppchef? "Gör det själv, korpralajävel!"

Finns roligare saker att höra..

Tycker det verkar lite tufft när man läser om hur det funkade förr...  när di menige såg upp till korpralen. :)

Säga emot en kapten.. jaa.. pratade man med så höga officerare?

Kan mycket enkelt stävas genom att den besvärligaste beväringen ca 2 tim för vapenvisitation av Kapten får två extra ksp att vårda.

När kapten sen "frågar" varför vapnen inte är snygga så pekar man bara på vederbörande och säger redogör.

Sen är man av med sånna problem permanent

Guest Lord Good
Posted

Det här är en enkel ledarskapsfråga. Det går inte att gnälla  på "dagens ungdom". Det är det material du har att jobba med. Målet är också givet. Variabeln är vägen dit. Många av er har gått UGL-kursen och är välbekanta med FIRO-modellen. Använd den kunskapen och det må gå er väl.