Jump to content

Recommended Posts

Posted
USS Salem? Varför då när det finns Iowa-klassen?

Därför att om det finns något fartyg som är 'sexiare' än Iowa är det Des Moines klassens kryssare. Inget slår 3 stycken 8"/50 trippel torn med automatisk laddning. 10 granater per eldrör och minut :clap: . I dom flesta fall tror jag att 90 stycken högexplosiva 203mm granater per minut är otrevligare för FI än 18stycken 406mm som Iowa kan spotta iväg :P Om inte du siktar på en fet bunker dådå ,O

• Replies 92
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Jag är lite halvkass på pjässidan när det gäller indirekt eld, bättre på arbetet runt målområdet.

Men var ni glömmer lite här är att innan SSG120 skjuter sina första granater från en ny grupperingsplats så har den idagsläget samma hotbild för ev. bekämpning som en vanlig vagn. Dock högprioritetat mål vid upptäckt men inte mer.

Först när granaterna lämnar eldröret så är det bråttom. Då är hotet stort för upptäckt av fi artlokrr samt ljudmät och efter följande bekämpning.

Då gäller det att skjuta aminsatsen och omgruppera snabbt.

SSG 120 är snabb att omgruppera och skjuter sina granater hyfsat fort.

Därmed minskat risken för bekämpning avsevärt, fi är snabb med indirekt eld men att få fi granater mot ett nyupptäckt mål inom 30 s bedömer jag som orimligt.

Upptäckt, identifering samt lokalisering av mål t ex av artlokrr = ca 10 s

Beslut om eldinsats, skjutande förband osv = 10 s

Beräkning av skjutelement, omriktning, bantid osv = 10-20 s

Tiderna är rena fantasifoster och bara avsedda för eftertanke.

Att skjuta under gång är givetvis en dröm men tyvärr nog än så läge just bara en dröm. Att fixa stabben till eldröret är som många sagt tidigare nog det minsta problemet, att kunna räkna om alla skjutelement är problemet. Som tidigare sagt så gör ju små fel vid pjäsplats stora fel i målet. 8 m kanske inte låter mycket men lägg till övriga felfaktorer så blir det en bit genast ( t ex 10 m fel i målläge, spridning på granaten 15 m, fel i pjäsens position 5 m och är alla fel åt samma håll så ....). För mig låter det som något en bit in i framtiden..... Men värt att tänka vidare på, hotbilden för system för indirekt eld minskar ju inte.

Angående GPS i granater så talade min Eldledningsinstr om detta vid ett tillfälle och han sade att det var detta som troligen skulle nästa moment i granatutvecklingen. Var ju i och för sig några år sedan men han är nu Övlt och jobbar med produktutveckling inom Art tillsammans med US Army för svenska försvarets räkning. Finns ett repotage om projektet i Befäl där han yttrar sig.

Grk är för töser, riktiga män skjuter 15,5 cm........ :D:clap::D

Posted

1. Excalibur är en "zäta", dvs haubits, granat, liksom även BONUS. STRIX är en GRK-granat (120mm)

2. STRIX letar efter mål inom en viss radie. Hamnar man för mycket fel med skjutande enhet hamnar det tänkta målet utanför avsökningsområdet och en granaten missar!

J-star, vad menar du?

GRK hinner skjuta innan striden är slut, det är mer än vissa andra...

Posted
Har sett en bild på FMV:s hemsida med tornet på 90båten men detta skulle tydligen bara vara ett fotomontage.

Nån annan som vet mer??? :blink:

031006_ssg120.jpg

031006_index.jpg

Ser inte ut som fotomontage tycker jag.

:baskerPa: xteam

Posted

Någon som sett denna innan?

AMOS

Hitta den på militaryphotos.net. Tycker mig se att de klipper mellan skotten hela tiden, får aldrig se eldhastigheten på den. Sedan tycker jag att det är lite skumt att de skjuter under gång på stridsbåt men inte med "cv90:an"

EOD

Posted

Att skjuta indirekt eld under gång tycker jag verkar korkat. för hur stor roll spelar de 10-15sekunder det tar för vagnen att stanna och skjuta?

för ifall man tänker tiden det tar att gå igenom orderkedjan sedan XYZ har inropas till vagnen, och sedan flygtiden på granterna så är dessa 10-15sekunder inte så stor del av tiden. Kan man dessutom utnyttja bataljonens vagnar effektivt dvs att ngr är i rörelse medan de andra kan avge eld så komme detta 10-15sekunders problem att minska ännu mer.

Posted
Kan bekräfta att det ej är ett fotomotage, då jag såg båten ifråga live idag strax utanför gbg hamninlopp.

OT

men jag har hört rykten om att den skulle finnas på AMF4

nu verkar det bekräftat, blir till att leta järnet några dagar nu X|

Posted
Någon som sett denna innan?

AMOS

Hitta den på militaryphotos.net. Tycker mig se att de klipper mellan skotten hela tiden, får aldrig se eldhastigheten på den. Sedan tycker jag att det är lite skumt att de skjuter under gång på stridsbåt men inte med "cv90:an"

EOD

Detta är väl då inget nytt under solen. Att skjutning inte sker under gång beror på att man vill ha träffsäkerhet då stridsfordonsvarianten är under slutfasen av sin utveckling och inom kort kommer i serieproduktin åt de svenska och finska krigsmakterna (ja jag vet, det gamla ordet). Sjövarianten är då mer att se som en vision för framtiden av vad man vill uppnå. Vissa problem återstår med stabilisering, positionering osv...

Klipper mellan skotten gör de inte, eldrören avfyras med viss fördröjning, har för mig att det har något med stabiliteten och träffsäkerheten att göra.

Posted (edited)

Jo, GeB, de klipper. Så du den exempelvis skjuta tre skott i rad?

Det är så att det inte funkar så bra detdär har jag hört. Sen kan nog eldhastigheten vara hemlig.

EDIT: Asså, de klipper så att man bara får se 2 skott, när de bägge eldrören är laddade från början. Man får inte veta hur lång tid det tar att ladda om.

Edited by Mats
Posted
Angående GPS i granater så talade min Eldledningsinstr om detta vid ett tillfälle och han sade att det var detta som troligen skulle nästa moment i granatutvecklingen. Var ju i och för sig några år sedan men han är nu Övlt och jobbar med produktutveckling inom Art tillsammans med US Army för svenska försvarets räkning. Finns ett repotage om projektet i Befäl där han yttrar sig.

Grk är för töser, riktiga män skjuter 15,5 cm........ :((  :((  :uzi

kan d möjligen vara Övlt Callert? han talar om??

kommer du i håg vilken nr av Befäl?

Detta var ngt som diskuterades på A8 när jag låg där,

inför testerna med dumper hubitsen & dåvarande Art proj- APS2000 kommande år

07bdl45eld.jpg:D

spa.gif.webp

denna är ett annat spår av projektet, man har tyvärr tagit bort alla andra bilder på

bofors :((

Posted
Detta är väl då inget nytt under solen. Att skjutning inte sker under gång beror på att man vill ha träffsäkerhet då stridsfordonsvarianten är under slutfasen av sin utveckling och inom kort kommer i serieproduktin åt de svenska och finska krigsmakterna (ja jag vet, det gamla ordet). Sjövarianten är då mer att se som en vision för framtiden av vad man vill uppnå. Vissa problem återstår med stabilisering, positionering osv...

Klipper mellan skotten gör de inte, eldrören avfyras med viss fördröjning, har för mig att det har något med stabiliteten och träffsäkerheten att göra.

Som Mats redan sagt så, alltså omladdning mellan eldrören. Att de inte skjuter med bägge eldrören förstå jag. Har just avslutat en kurs i reglerteknik så det problemet är jag väl bevandrad i :uzi Cv90 skrev i ett tidigare inlägg

Den kommer att skjuta 4 skott på 5 sekunder. därefter 2 ungefär var 10 sekund. Anledningen att de första fyra går så fort är att det det alltid är 2 i eldrören samt 2 i vaggan!
Skulle ha varit intressant att se den skjuta iväg en serie av 10 granater eller något.

Anledningen till att jag tyckte att det var "lustigt" att de inte skjuter under gång var att den film jag länkade till kan man ju mer eller mindre se som en reklamfilm och då brukar de pressa systemen till max. Så jag ställde mig då frågan "Ok, om de kan skjuta med en båt under gång, varför kan de då inte göra det med ett stridsfordon?" Jag tänkte inte på någon taktiskt användning utan mest en fråga för intresseklubben.

EOD

Posted

Jag tror inte att de skjuter under gång från stridsbåten i hopp om att träffa utan bara för att det ska se tufft ut. Tornet ser inte ut att vara stabbat.

Posted

@Mats & EOD

Oki. Ser frågan i ett annat ljus nu...

Är till en början som CV_90 skriver, två granater i rören, två på bryggan.

I tornet sitter sedan en laddautomat (fanns filmer på hägglunds sida tidigare) som matar fram granater till bryggan. Tider där emellan har jag alldrig sett, men i filmen gick det fort (3-4s.).

tanken är att vagnen ska kunna leverera sex (egentligen åtta varav två direktriktade) granater i målet samtidigt. Alltså avfyra två, ladda om dumpa avfyra, osv inom bantiden för de första.

Hur många granter som finns i tornet har jag dock ingen aning om, men ett antal eldöppnande borde det täcka. Sedan sitter en laddapa i bollhavet och räcker upp påfyllning...

Posted

Nja, alltså, någon laddautomat lär det knappast bli, möjligen att STRIX-granaterna kommer laddas automatiskt, men inte övriga. Tvivlar iofsig på att STRIX kommer laddas automatiskt dom heller men men..

Det kommer vara laddarens uppgift att "ladda" vaggan med rätt granattyp med rätt laddning.

Det här med att skjuta flera granaterna som landar i målet samtidigt fungerar alldeles utmärkt vad jag hört. Åtminstone gjorde de det senast jag pratade med mina gamla befäl.

Posted

Har inte AMOS två revolvermagasin (ett till vardera eldrör), eller har de rationaliserat bort dom? Jag KAN iofs ha fått det hela om bakfoten..

/E

Posted

Jo, korrekt. Det är dom som det är tänkt skall användas för STRIX-granatena. Dock är STRIX-granaterna av helt annan storlek än vanliga granater så vissa problem har uppstått om man säger så...

Men problem är till för att lösas!

Posted

Jaha.. låter dumt om man frågar mig..

Jag trodde att revolvrarna matade fram vanliga granater, och att laddaren fyllde på revolvrarna allt eftersom det behövdes, samt manuellt laddade STRIX. Det är iallafall det sättet som JAG hade byggt upp systemet på. Men vad kan jag om artilleri.. ingenting..typ..

/E

Posted (edited)

Enligt vad jag har hört så skall strix laddas manuellt och spräng och annat laddas automatiskt.

Fick en liten guidning i vagnen av en kapten i Kvarn.

Tänk på det, varför skulle man vilja ösa iväg skott som kostar jättemycket i en jädra fart men bara kunna skjuta de billiga, som man kommer att behöva vräka iväg många och ofta i ett mycket makligt tempo?

Revolvermagasinen visade han och pekade baki vart resten av ammunitionen skulle finnas i fack. Under den amlagringen fanns ställ för strix-granaterna, inte särskilt många.

EDIT: Pucktvåa som vanlit, tror du har rätt Erik.

Edited by Mats
Posted

En av de saker som vi kom fram till under Org&metodförsöket var dock att STRIX skulle prioriteras i vagnen. Det är nämnligen det som eldledarna vill ha. STRIX är ju den enda granat som är gjord för hårdmål. Att då lassa iväg en massa spränggranater som inte gör någon nytta är bara att lura sig själv. De gör ingen verkan i målet. Man skall här oxå komma ihåg att nästan all skyttestrid sker uppsuttet idag. Mao olämpligt att använda spränggranater mot. Fast det där med skyttestrid vet Mats mer om än mig.

De flesta gånger vi behövde "fylla på" am så var det enbart STRIX som behövdes.

Jag skall inte gå in mer exakt på am-åtgången men många högdjur fick sig en tankeställare dom dagarna. Hela förbandets stridssätt ändras när man har minst 2 vagnar beredda att lassa HM ständigt!

Jag förstår erat resonemang men håller inte med er.

Har dom bytt plats på lagringsplatserna har dom enligt mig gjort ett ordentligt nerköp

Posted

Hur blir det med elduppgifter som att nedhålla och framförallt nedkämpa som ges till skjutande förband när den egna bataljonen anfaller?

Det är ju faktiskt högst troligt att man skjuter det i ett terrängparti där fienden antas ha robotgrupper och eller avsuttna skyttar. Då skjuter man ju spräng, mycket spräng, hoppas jag.

Det är ju bara vid anfall som man strider med skyttet uppsuttet och faktiskt är Sverige mera inne på vagnsstrid än andra länder, vad jag har hört iaf.

Vi försvar så är det ju avsittning som gäller.

Posted

Enkelt uttryckt kan man sammanfatta det så här.

Eld mot upptäckt fientlig vagn=Hårdmål

Eld mot upptäckt avsuttet alt softskin=Spräng

Eld mot misstänkta platser=Spräng o rök

När ni framrycker lägger vi ingen eld framför er för att inte gröta ingen skyttarnas sikten. Vi koncentrerar oss på att hälsa hårt på diverse löst i kanterna.

En upptäckt robotgrupp tar ni ut mycket snabbare än vi, kort sagt, skjut på det själva! :rocketl:

Posted

Men det är just det, det blir inte så mycket strix, det är iaf min erfarenhet.

Kräver ju i stort sett att någon har kommit i förhand på en försvarande fiende, det händer ju inte ofta.

Robotgrupper hamnar man i efterhand mot och det resulterar i utslagna vagnar. Därför blir det mycket nedhållande.

Men när strixen behövs så är det ju bråttom-bråttom, så det är ju inget lätt problem.

Posted

Hur många Grkpbver ska det finnas per kompani/bataljon/whatever?

Skulle man inte kunna lösa det genom att man har en Strixvagn, som primärt kör strix, och de andra kör lite nedhållande skrotutkastning?

Inte för att det är vår sak att lösa kanske, men det är alltid kul med lite tankeexperiment..

/E

Posted (edited)

En grkpbv-tropp med två vagnar har jag hört. Jämfört med 2 grk-plut med vardera tre eldrör nu va?

VC90?

EDIT: Iden är väll att en ska skjuta och en ska omgruppera så det blir lite lurigt med att ha en strix och en spräng. Iaf när man anfaller. Men försvarar man borde det gå bra.

EDIT2: En grkpbv-tropp med två vagnar har jag hört. Jämfört med 2 grk-plut med vardera tre eldrör nu va? Per bataljon alltså.

Edited by Mats
Posted

Man får sänka kravet på eldhastighet och ha strix i det ena stupröret och spräng i det andra...

Eller så köper vi in en ny typ av MP-granat som är dels målsökande rsv, dels tids/höjdstyrd splitter (bra mot värn också).. Vet ej om det finns nån, men annars får väl försvarsindustrin köpa iden av mig.

/E

Posted

4 vagnar per bataljon kommer det finnas. Hur dessa skall fördelas är väl lite oklart men strävan är att 2 stycken ständigt skall stå eldberedda.

Posted
EDIT: Asså, de klipper så att man bara får se 2 skott, när de bägge eldrören är laddade från början. Man får inte veta hur lång tid det tar att ladda om.

det finns/har funnits en film nånstans(hägglunds?) där man får se laddmekanismen arbeta, den är oklippt.