Jump to content

Recommended Posts

Hörde en siffra på totalt 70 man redan på KS22 när skyttekomp försvinner. Undrar om KS23 bli ännu färre eller om Sverige har tänkt att fortsätta deltagandet med ungefär det antalet ett tag? Någon som hört nåt om vart Swecon ska gruppera framöver? CV ska ju avvecklas och förut har det talats om Camp Ville för svensk del, men den ska visst också avvecklas i närtid fick jag höra av en kompis som bor där nu.

• 1 year later...

Det ändrades 1 januari i år. Samtidigt återinfördes siffror för flera missioner i samma område, fast de har ett annat utseende än tidigare. Dessutom försågs släpspännet med clasp för att särskilja de olika missionsområdena, när man inte längre kan göra det med medaljbandet.

Pdf från NATO med gällande NATO-medaljer

edit: Pdf från NATO med historiken bakom medaljerna

Edited by 106

Om man får spekulera så borde det ju i alla logiska världar vara två separata medaljer/släpspännen för respektive insatsområde, för att kunna hålla isär "multi tour indications" på ett rimligt vis.

Fråga Protokollet?

Samma "problem" har ju funnits ett tag med EU-medaljerna. Tror att man där bär en ny medalj/släpspänne för varje operation/mission. Fast visst hade man kunnat tänka sig att det för NATO-/EU-medaljer skulle fungera som brittiska GSM där man endast hade en medalj och hängde på en clasp för varje område.

I det svenska krimskramstokiga försvaret misstänker jag att man kommer bära en ny medalj/släpspänne för varje område och gärna några egenkomponerade baccismedaljer också.

För den som gör missioner för att samla medaljer så borde det varit möjligt att få tre olika NATO-medaljer (+ en för förtjänster) i Kosovo. Dessutom en FN-medalj (UNMIK) och 1-2 EU-medaljer. De som tillhörde NSE i Skopje fick dessutom NATO-medaljen för FYROM, vad jag förstår.

I det svenska krimskramstokiga försvaret misstänker jag att man kommer bära en ny medalj/släpspänne för varje område och gärna några egenkomponerade baccismedaljer också.

För den som gör missioner för att samla medaljer så borde det varit möjligt att få tre olika NATO-medaljer (+ en för förtjänster) i Kosovo. Dessutom en FN-medalj (UNMIK) och 1-2 EU-medaljer. De som tillhörde NSE i Skopje fick dessutom NATO-medaljen för FYROM, vad jag förstår.

Som den vänaste sång i mina öron... :worthy:

• henke changed the title to Kosovostyrkan KS23 2011