Haberget Posted May 23, 2010 Report Posted May 23, 2010 KS23 Uppsättandeförband: I19 Utbildningsperiod: v. 04 2011 - v. 11/12 Insatsperiod: v. 12/13 2011 - v. 42 2011 Sista ansökningsdatum: 2010-05-23 Quote
Arty Posted May 29, 2010 Report Posted May 29, 2010 Hörde en siffra på totalt 70 man redan på KS22 när skyttekomp försvinner. Undrar om KS23 bli ännu färre eller om Sverige har tänkt att fortsätta deltagandet med ungefär det antalet ett tag? Någon som hört nåt om vart Swecon ska gruppera framöver? CV ska ju avvecklas och förut har det talats om Camp Ville för svensk del, men den ska visst också avvecklas i närtid fick jag höra av en kompis som bor där nu. Quote
Slöbevakarn Posted October 22, 2011 Report Posted October 22, 2011 Om man tittar på första bilden i denna artikel: Ny styrka på plats i Kosovo Så ser medaljbandet inte ut som den "tidigare" med endast ett vitt lodrätt sträck. Dessa ser istället ut att ha 2 lodrätta sträck. Har det kommit en ny medalj eller? Quote
Krook Posted October 22, 2011 Report Posted October 22, 2011 Jäklar vad skarpögt! Men visst har bandet två vita streck, precis som ISAF-medaljen. Vad är det för nymodigheter? Quote
Anders Posted October 22, 2011 Report Posted October 22, 2011 Nytt medaljband? Well, sign me up for another tour... Quote
danno Posted October 22, 2011 Report Posted October 22, 2011 Nytt medaljband? Well, sign me up for another tour... Och jag som helt missat ett band då alltså. Damn! Tre band från samma lilla hörn av världen. Quote
106 Posted October 22, 2011 Report Posted October 22, 2011 (edited) Det ändrades 1 januari i år. Samtidigt återinfördes siffror för flera missioner i samma område, fast de har ett annat utseende än tidigare. Dessutom försågs släpspännet med clasp för att särskilja de olika missionsområdena, när man inte längre kan göra det med medaljbandet. Pdf från NATO med gällande NATO-medaljer edit: Pdf från NATO med historiken bakom medaljerna Edited October 22, 2011 by 106 Quote
Slöbevakarn Posted October 22, 2011 Report Posted October 22, 2011 Tackar då vet man. Mao får det bli ett återbesök med KS26. Quote
Krook Posted October 22, 2011 Report Posted October 22, 2011 Om man har en ISAF-medalj redan; sätter man då dit en till clasp med "Balkans" på, eller bär man ännu en medalj/släpspänne? Quote
simon Posted October 22, 2011 Report Posted October 22, 2011 Om man får spekulera så borde det ju i alla logiska världar vara två separata medaljer/släpspännen för respektive insatsområde, för att kunna hålla isär "multi tour indications" på ett rimligt vis. Quote
Anders Posted October 22, 2011 Report Posted October 22, 2011 Om man får spekulera så borde det ju i alla logiska världar vara två separata medaljer/släpspännen för respektive insatsområde, för att kunna hålla isär "multi tour indications" på ett rimligt vis. Fråga Protokollet? Quote
106 Posted October 22, 2011 Report Posted October 22, 2011 Samma "problem" har ju funnits ett tag med EU-medaljerna. Tror att man där bär en ny medalj/släpspänne för varje operation/mission. Fast visst hade man kunnat tänka sig att det för NATO-/EU-medaljer skulle fungera som brittiska GSM där man endast hade en medalj och hängde på en clasp för varje område. I det svenska krimskramstokiga försvaret misstänker jag att man kommer bära en ny medalj/släpspänne för varje område och gärna några egenkomponerade baccismedaljer också. För den som gör missioner för att samla medaljer så borde det varit möjligt att få tre olika NATO-medaljer (+ en för förtjänster) i Kosovo. Dessutom en FN-medalj (UNMIK) och 1-2 EU-medaljer. De som tillhörde NSE i Skopje fick dessutom NATO-medaljen för FYROM, vad jag förstår. Quote
Anders Posted October 23, 2011 Report Posted October 23, 2011 I det svenska krimskramstokiga försvaret misstänker jag att man kommer bära en ny medalj/släpspänne för varje område och gärna några egenkomponerade baccismedaljer också. För den som gör missioner för att samla medaljer så borde det varit möjligt att få tre olika NATO-medaljer (+ en för förtjänster) i Kosovo. Dessutom en FN-medalj (UNMIK) och 1-2 EU-medaljer. De som tillhörde NSE i Skopje fick dessutom NATO-medaljen för FYROM, vad jag förstår. Som den vänaste sång i mina öron... Quote
Recommended Posts