Jump to content

Vad betyder pilarna?

32LvTropp

Recommended Posts

Hej, Hur skall pilarna eller V:na eller vad vi skall kalla dem, som sitter på sidan av de amerikanska fordonen, och numera tydligen även de svenska, utläsas?

Är det någon som vet varför vi har börjat härma jänkarna i Sverige (såg den här märkningen under slutövningen i Ystad igår).

http://i571.photobucket.com/albums/ss151/a...V_Ystad_frm.jpg

Hej, Hur skall pilarna eller V:na eller vad vi skall kalla dem, som sitter på sidan av de amerikanska fordonen, och numera tydligen även de svenska, utläsas?

Är det någon som vet varför vi har börjat härma jänkarna i Sverige (såg den här märkningen under slutövningen i Ystad igår).

V:na som ofta sitter tejpade på Amerikanska och andra nationersfordon är en IR signatur för att minska risken för "Blue On Blue". Sveriges fordon inom ramen för IFOR/SFOR var upptejpade med såna markeringer, undantaget för svenska fordon var att våra var orange och inte svarta. Således behöver man inte ha härmat enbart jänkarna utan en hel drös av andra nationer...

V:na som ofta sitter tejpade på Amerikanska och andra nationersfordon är en IR signatur för att minska risken för "Blue On Blue". Sveriges fordon inom ramen för IFOR/SFOR var upptejpade med såna markeringer, undantaget för svenska fordon var att våra var orange och inte svarta. Således behöver man inte ha härmat enbart jänkarna utan en hel drös av andra nationer...

Mnjaeoooo. Vill tro att det ska vara uppochnervända Vn som gäller där.

man har hört lite olika förklaringar angående lambda-märkningen,

en är som redan nämnt för att märka ut allierade fordon, har för mig att det dök upp under första irak-kriget, för att undvika Friendly fire.

Även spartanerna hade symboIen på sina sköIdar

sba-spartanshield1_m.jpg

förresten, BV med tksp?

Har för mig att det inte spelar någon roll hur de sitter, har sätt M1's med <, >, v och ^

Om du förstår hur jag menar där

Det är som sagt kompanimärkningar. Om vi använder dem på samma sätt som de amerikaner jag har sett så är det:

^ = 1.komp

> = 2.komp

v = 3.komp

< = 4.komp

Sedan kan man stoppa in en, två eller tre prickar i triangeln för att markera pluton också.

Hur markerar man 5:e komp, 6:e komp osv?

De pekar förresten åt olika håll på olika fordon, så kompanimärkning eller något ditåt skulle kunna stämma.

Någon som deltar i övningen kanske kan upplysa oss när de vaknar efter muck.

Edited by 32LvTropp

I NBG målade vi våra fordon sådär för att hålla koll på friend and foe, alltså rättvända V, kan inte minnas att andra kompanier hade dom olika vinklade men uppfattningen jag fick var att vi skulle känna igen varandra då vi under övningarna inte sällan stötte på fiender med likadana fordon som oss själva :rolleyes:

Bilden med Tksp är en bandvagn 308 med Hmg (heavy machine gun) lavett och då fungerar det med Tksp, till bandvagn 309 så används inte Hmg lavetten.

Det var väldigt svårt att googla fram vad pilarna betyder... Här finns dock en bild med någon slags förklaring på några tecknen... Efter pilarna så går man kanske över till trianglar...?

Som jag minns det så är den bakre vinkeln till föratt identifiera allierade fordon och den främre är kompani tecken. Att markera upp den egna sidans fordon är old school både de allierade och tyskarna pysslade med sånt under det stora kriget särskillt när man arbetade tillsammans med luft och/eller allierade från andra länder.

När jag var liten och deltog i ASÖ 05 så använde vi vita Romber föratt markera egna sidans fordon och vit "armbindel" föratt markera egna soldater.

Vi fick samma förklaring under STÖ10 nu i Skåne. Det var något om att siktesmarkeringen på vad det nu var för vapen som nämndes var ett ^ så blev det väldigt tydligt med en markering V att man inte skulle skjuta just det fordonet.

Att märka upp egna fordon så att de ser ut som fiendens är inte superlistigt i alla lägen heller. Generellt är det inga problem för att stridsfordonsskyttar (och även övriga i vagnen) pluggar fiendevagnars signaturer rätt mycket så att märka upp vagnarna såhär är mer ännu ett sätt att minska risken för egen bekämpning som bevisligen förekommer.

Som en notis kan nämnas de allierades "invasion-stripes" som målades på vingarna av de egna flygplanen för att eget lv inte skulle beskjuta dem. Briljant lågteknologisk IFF.

Edited by 903Lew

Fast jag känner mig lite kluven till allt som förstör mönstermålningen. Att man måste ha reflexer och ljus i fredstid, det köper jag, bara man tar av det i skarpt läge (ja, alltså ljuset räcker det att man släcker :rolleyes: ). Det känns lite som att vi målar fordonet efter konstens alla regler så fi inte skall upptäcka det, och sen så sätter vi världens största V i vitt på sidan.

Fast det kanske har visat sig i praktiken att det funkar.

Vad är förresten V:et gjort av, det ser för brett ut för att vara maskeringstape.

En annan fråga, lite OT: Används avskärmad belysning fortfarande?

Det är väl egentligen inte märkligare att man sätter vinklar på fordonen än vad man gjort i Sverige innan man bestämde sig för att plocka in utrikiska seder och bruk. På den gamla goda tiden, när ärtsoppan var god och Stridsvagn S ägde skogen så satte man ju ut anropssignalerna på fordonen istället. Så istället för stora V'n stod de "EA", "FB" och liknande, beroende på vilken typ av förband och plats i förbandet (Andra som kan FAL-A bättre än mig och kan mer i detalj redogöra för vem som var vem).

När det gäller påverkan på camouflage så är den nog relativt försumbar. Den största bristen på camouflage som bandvagnarna i bilden i början på tråden har är väl att de är helgröna. Syftet med mönstermålning är ju att bryta upp vagnens konturer och få den mindre lik ett människotillverkat objekt. Av samma anledning bör man inte vintercamouflera en vagn genom att måla den helt vit.

Sen är det väl en fördel om färgerna smälter hyfsat in i omgivningen också, men ett rosa-svart camouflage skulle i alla fall försvåra identifiering med några sekunder, kanske tillräckligt för att den rosa-svarta stridsvagnen ska få in en träff medan betraktaren försöker klura ut vad den oformliga rosa röran är för något.

/E

Det hela har väl också att göra med om man "äger" slagfältet eller om man möter en starkare eller jämbördig motståndare.

Bra exempel på just detta är bland andra just invasion-stripes på WW2-planen. Då ansåg de västallierade att hotet mot det egna flyget från egna styrkor var så stort att de tummade lite på kamoflageförmågan för att slippa blue-on-blue, erfarenheter från Desert Storm och OIFs inledande faser visar att problemet även existerar idag (trots orange'a markeringar, IFF-lådor och bättre ledning).

EDIT:

@Erik_G: Ärtsoppan är fortfarande god. Senast igår stoppade jag i mig detta ädla hopkok på soldatens bästa vänner (ärtan och grisen). Det var ju torsdag för i h-vete ;-).

Edited by 903Lew

När jag läste om ursprunget till termen "blue on blue" så visade det sig att det härrör från NATO övningar, där NATO:s fordon var märkta med blått och WP:s fordon var märkta med orangea märkningar.

Kan det vara så att Sverige här råkade ut för ett internt NATO skämt när vi fick orangea märkningar?

När jag läste om ursprunget till termen "blue on blue" så visade det sig att det härrör från NATO övningar, där NATO:s fordon var märkta med blått och WP:s fordon var märkta med orangea märkningar.

Kan det vara så att Sverige här råkade ut för ett internt NATO skämt när vi fick orangea märkningar?

Under åtminstone OIF nyttjades orange som en färg för att identifiera egna förband. Dock är amerikanska förband alltid "blue", tänk på mtrl som "blue-force trackers" och det liknande. Lede fi skall även traditionellt ha varit röd, av förklarliga skäl.

Orange IFF-paneler har brukats länge av olika nationer. Det ska ha förekommit redan från amerikansk sida under vk 2. Israelerna använde det 1982 och koalitionen använde det när de befriade Kuwait från Irak 1991. Den som användes under desert storm lär ha varit orange-rosa på ena sidan och lysgul på andra sidan, och tydligen varierade man sig för att inte fienden skulle kunna ta efter.

Den sida som har flygövertag använder sig av någon form av tydlig, synlig märkning för att slippa vådabekämpning. Följdaktligen hade även tyskarna en form av IFF-märkning i början på vk2. De hade den tyska flaggan (röd med svart hakkors på vit botten) draperad över motordäck. När det blev mindre tyskt flyg i luften och mer allierat flyg så slutade man givetvis med detta.

Här är israeliska fordon under libanonkriget 1982 utrustade med lysorange-rosa IFF-paneler. (gick inte att länka in bilden på forumet tyvärr. Bra bild annars!) Notera även de olika sätten att märka ut organisatorisk tillhörighet på de olika fordonen. Hebreisk bokstav och nummer på stridsvagnen (en Sho't, i fall du undrar, Thord. Förmodligen med gigantisk tornkorg och ubåtslucka på torntaket* ;-) ) och vinklar med nummer på pansarbandvagnarna.

CVRT-Scorpion-Iraq-1991.jpg

Här är en britt som tagit det säkra före det osäkra och förtydligat den orange panelen med en Union Jack också. Notera den feta "koalitionsvinkeln" på vagnssidan, som sträcker sig upp över tornet.

French_AMX-30_Desert_Storm.jpg

Ser ut att vara en lysgul panel runt förvaringsboxen på denna AMX-30 från gulfkriget 91. Betydligt diskretare koalitionsvinklar på torn och sidoskydd på denna.

AMX%2030%201991%20001.jpg

Här syns den tydligare på torntaket. Återigen en koalitionsvinkel på tornsidan.

Lite äldre exempel på IFF-märkning:

Panzer-IV-leads-Panzer-38-into-Russia-px800.jpg

Tysk Pz 38t med tyska (vad jag tycker ser ut som) tyska flaggan på bakpansaret.

Panzer_III_in_Russia.jpg

Ingen tvekan om att det är en flagga på torntaket på denna Pz III

Som ni ser så är det inga hemligheter, i fall nu någon skulle tro det. All information finns i böcker, journalfilmer, arkivfoton och media. Jag vill också förtydliga att informationen ovan är historisk. Så om ni ser orange märkning liknande den ovan på ett fordon i en mer dagsaktuell konflikt KAN det ju betyda något helt annat. Så med detta sagt hoppas jag att denna redogörelsen över 70-årig IFF-panelshistoria inte faller under §14.

mvh

Erik G

*Internskämt för de som sett filmen "Lebanon"

Tycker märkning som visar kompani och pluton är det bästa jag hört på länge. Som ordonnans är det ett helsike att hitta rätt plats i kolonnen ibland, helst när den styckas upp kors och tvärs och det inte är ens eget hemmaförband där man känner igen fordonen. Riktigt spännande blir det iofs först när man ser att en del av kolonnen svänger av och man inte har den blekaste om det är den biten man borde vara i. Det där med att briefa alla fordonsförare på färdväg blir ofta nedprioriterat... :rockon: