Jump to content

Recommended Posts

Posted

En trend jag tycker mig märka av nu är att den burna mängden utrustning hos gemene soldat verkar minska, och gå mot ett mer uppgifts-anpassat tänk, där man bara har med det nödvändigaste, eftersom man helt enkelt inte längre får plats med alla "bra-att-ha" saker. Det tycker jag är en mycket positiv utveckling bort från tiden med sönderlastade soldater och västar. :)

Posted

En trend jag tycker mig märka av nu är att den burna mängden utrustning hos gemene soldat verkar minska, och gå mot ett mer uppgifts-anpassat tänk, där man bara har med det nödvändigaste, eftersom man helt enkelt inte längre får plats med alla "bra-att-ha" saker. Det tycker jag är en mycket positiv utveckling bort från tiden med sönderlastade soldater och västar. :)

Jag håller med, en osentimental och krasst realistisk inställning är IMO nödvändig när man planerar och bygger sin väst. Lätt att lasta på sig magasin, pryttlar och allt möjligt med grejer, men när man sedan släpps ned i verkligheten med allt var det innebär med kroppskydd, plattor, hastiga i- och ur-lastningar, extra vatten, överlevnadsmateriel, radio, hetta, långa transportsträckor i trånga och obekväma plåtburkar, så kom i varje fall till insikten att stridsvärde över tiden, är den i särklass viktigaste framgångsfaktorn för mig. Stridsvästen är IMO inte ett komplement till stridssäcken, och bör heller inte ses som en förvaringsplats

Tight, lätt, nätt, anpassad, det är mina ledord för stridsvästen :mellow:

Posted (edited)

En notering jag också gjort. Jag har tittat på min omgivning och kommit fram till att det torde beror mest på följande punkter.

• Erfarenhet och utbildningsståndpunkt ger ofta ett annat tänk. (anställda soldater/gruppbefäl)
  • Avsaknad av soldater som ligger å sprätter bulor för sakens skull under strid utan att fundera över varför de skjuter (kopplat till punkt ett).
  • "Verkan i målet" istället för "bly i luften" är en tes som slår igenom mer och mer inom FM. (till min stora glädje)

(jobba med de vapensystem du har som har förmåga att få verkan i målet. Sitt inte å sprätt 5,56 mot ett mål på 450-500 meter med åskkäppen)

(Använd de soldater som frigörs från delgivningen till att serva de vapensystem som används och som ögon och öron mot Fi.)

Resultatet blir bättre stridsekonomi med bibehållen/ökad verkan.

Eller för att summera en något snurrig kommentar, du behöver bära på mindre skit.

Edited by 3924
  • 2 weeks later...
Posted (edited)

typ, har flätat in den i bältet också.

Har du möjlighet att slänga upp en bild på hur västen ser ut "bakifrån" (dvs så att man kan se hur du har gjort monteringen).

Tack på förhand! :musik:

Jag vill också veta :)

Snälla snälla snälla snälla!

Kan du inte visa oss hur du gjort, ooo mighty one :P

Edited by 5020 Weiström
  • 2 weeks later...
Posted

Det ser i mina ögon ut som om han trätt okets remmar genom det två övre yttre raderna på benplattans fästpunkter. Om den sen "löper" fritt, är fasrhållen av paracord eller är "fastsydd" av de undre fickorna är oklart.

• 2 months later...
Posted (edited)

@Sotilas

Fäste du dina remmar bak i befintliga 3-bomsspännen eller i bältet?

Kan du slänga upp bilder på fram och baksida på din rigg?

Mitt kryss sitter lite för högt och irriterar när jag ej har kroppsskyddet på skulle vilja få ner det lite till.

Tror fan jag löste det själv.

Hade lite tid över och en sovandes son:-)

Edited by 1.skalman
Posted (edited)

@Sotilas

Fäste du dina remmar bak i befintliga 3-bomsspännen eller i bältet?

Kan du slänga upp bilder på fram och baksida på din rigg?

Som du själv skriver, kan du slänga upp lite bilder? :)

/07

Edited by Kamrat07
Posted (edited)

Stupid me:-)

Nåväl här kommer det.

Gjorde som sa att jag längde remmarna i fram och kortade i bak vilket medförde att jag ej kunde använda den kardborre som sitter från fabrik därav eltejpen.

rigg2.th.jpg

rigg1.th.jpg

Funderar på att byta bälte till ett M då jag är tvungen att korta ner detta med buntband.

Edited by 1.skalman
Posted

Stupid me:-)

Nåväl här kommer det.

Gjorde som sa att jag längde remmarna i fram och kortade i bak vilket medförde att jag ej kunde använda den kardborre som sitter från fabrik därav eltejpen.

Funderar på att byta bälte till ett M då jag är tvungen att korta ner detta med buntband.

Jag har samma problem med bältet men jag har sytt mig en liten låsrem som består av en 40mm bred nylon rem med kardborre på, på det viset kan jag anpassa bältets storlek lite smidigare än med buntband...(smaksak antar jag).

cimg8352r.th.jpg

cimg8353.th.jpg

cimg8354.th.jpg

Mvh

/RiP

Posted (edited)

RiP

Den däringa remmen såg smutt ut.

Blir nog till att sy något dylikt för buntband är krångligt och bångligt.

Tack för tipset.

Edited by 1.skalman
  • Like 1
  • 6 months later...
Posted

Okej, nu vet jag att det här kommer fruktansvärt sent menmen...

89313410151356776066977.jpg
Uploaded with ImageShack.us
Det jag gjorde med benplattan är som följer: Jag trädde in remmarna från oket genom yttre "mollen" på benplattan och drog de långa kardborre-remmarna genom bältet och fäste de på baksidan av benplattan med hjälp av ett kardborreband från kompr. kittet. Sen har jag tejpat remmarna och dragit några strips för mellan oket och benplattan för att försäkra mig om att den inte glider nåt när man springer. Ganska enkelt och det fungerar rätt bra.
Kan fixa bättre bilder om så önskas.
Posted

Okej, nu vet jag att det här kommer fruktansvärt sent menmen...

ImageShack.us

Det jag gjorde med benplattan är som följer: Jag trädde in remmarna från oket genom yttre "mollen" på benplattan och drog de långa kardborre-remmarna genom bältet och fäste de på baksidan av benplattan med hjälp av ett kardborreband från kompr. kittet. Sen har jag tejpat remmarna och dragit några strips för mellan oket och benplattan för att försäkra mig om att den inte glider nåt när man springer. Ganska enkelt och det fungerar rätt bra.
Kan fixa bättre bilder om så önskas.

Jag körde nyligen likadant. Upplevde dock att jag inte fick plats med allt jag behövde så jag bytte till västen igen,

Det jag inte förstår är varför du inte sätter fickorna på 94an istället för benplattan? Hade möjligheten till det på min förra befattning och jag tyckte det funkade utmärkt!

Posted

Personligen tycker jag inte det är riggens fel att alla grejer inte får plats, utan fickornas. jag får med mig: Pistol, 2 pistolmag, 1 ksp 90-kassett, sjv. mtrl.+ cat, IGR, Mono12, bantat vårdkit, verktyg, kniv, handgranat, lightsticks. Det tycker jag är fullt tillräckligt med grejer att ha på en väst. Jag gillar inte att sprida ut utrustning på olika plagg, jag vill ha allt på ett ställe.

• 1 month later...
Posted (edited)

nydde: vad har du i din rigg?

Det som sitter löst (monterade på skyddsmask klipps..)

Spyderco moran

Leatherman wave

4sevens Quark Tactical 2A (ficklampa ej monterad på bilden)

Flerbruksficka stor (ej monterad på bilden, sitter under granat/leatherman vid behov)

Vätskesystem om mer vatten behövs.

Fasta fickor.

am i alla fickor

vattenflaska

dumpficka

Tanken har varit att försöka hålla västen till vatten och am. Och extra prylar modulärt efter behov

Edited by nydde
  • Like 1
  • 1 month later...
Posted

Jag ser att jag inte är den enda som funderar över att fästa sin Leatherman på västen. Under värnplikten hade jag den i bältet på byxorna men det var för sturligt. Så hur har ni gjort för att fästa den? Mina förutsättningar är att jag är GSS/T och kommer troligtvis lämna i från mig västen mellan övningarna även i fortsättningen. Det börjar bli drygt att bygga ihop ländet inför varje övning ska jag erkänna. Så det bör vara en lösning som inte är allt för permanent eller orsakar permanenta "förbättringar" på västen men samtidigt sitter bra. Förslag?

Posted

Jag använder samma fäste som sitter på gasmaskväskan, till multitool,kniv,ficklampa så man kan flytta runt dom och välja vilka som ska åka med.

Posted (edited)

Jag använder samma fäste som sitter på gasmaskväskan, till multitool,kniv,ficklampa så man kan flytta runt dom och välja vilka som ska åka med.

Jo de alternativet har jag hört talas om. Men det kräver att jag som det gamla tross-mongo jag är lyckas "hitta" några. Då vi inte fått ut skyddsmasken på tidigare övningar så är det ju inte så att jag kan låna fästen och byta till mig ett nytt fodral. Vet inte om förrådspersonalen brukar vara så pigg på att dela ut dem till någon som inte ens ska ha dem till att börja med.

Edited by LoveMachine
Posted

Hade samma problem, men man får improvisera och efter ett tag så hittar man något som funkar. Kommer ihåg att det fanns några helt okey fästen på överskottsbolagets vattenflaskor men det var länge sedan.. Men du kanske kan kolla runt på nätet efter något annat som har fästen på sig? Är det billigt är det ju bara att testa. Men glöm inte är det inte M-märkt kan det börja brinna!

Posted

Recon har fodral som inte bara passar in i Sv2K-systemet utan också ser "rätt" ut. Har ett som jag nyttjat många år utan problem.