Jump to content

Recommended Posts

Posted
Kikat lite på hur ni andra har gjort, samt att jag hade lite tid över (hoppar på kryckor).

117355-P1010011.JPG

Alla magasinsfickor + lilla flerbruksfickan satt en hälla högre tidigare, men västen blev mycket mindre sladdrig nu när bälte och västdel hänger ihop bättre.

Att "flytta ner en våning" gjorde ju även att man kan ha tre fickor i bredd, ett klart plus.

Får se om den stora flerbrucksfickan på "butten" kommer hänga med, brukar ha regnkläder i den. Men de kanske jag kan ta under gummuicorden på ryggen i stället.

Gjorde en lite hjälmhängare på vänster bröst, fjädrad med gummicord.

hoppla!!

nu blev jag nyfiken!

så mycket egenpåhitt på en och samma väst.

har äntligen det egna tänkandet slagit igenom hos er med?

har ni släppt konceptet "såg det inte ut så på K3 under min GU så får det inte finnas"(obs ironi!!!)

jag lär inte våga visa mig i min väst på en uppställning, då den förmodligen skulle kunna värma FOS-huset i en månad pga spontanantändning.

och ja jag kommer förklaras mindre vetande återigen, men skillnaden är att jag har fått bruka min uppsättning i "firman" då allt utom två fickor är BOA mtrl.

och de två fickorna är en personlig sjv-ficka och en ficka för vattenflaskan, det sistnämda mtrl som jag inte fått ut pga sura fm-log wannabees på röjdykarbasen.

tänker tyvärr inte glädja någon med att visa bilder på på min sv2k-uppsättning här.

finns bättre, vuxnare och trevligare samt låsta forum för sånt.

Posted
dsc00310hma3.th.jpg

min uppsättning fickor 3st tt single sitter på bältets vänstra sida på vänster 1st tt single sitter på vänster axel .

höger fram en tt E & E Pouch Horizontal. Bak på bältet sitter 2 st flerbruksfickastor

västen är konfigurerad för att vara smidig

har du en dragkedja på västen

Posted

min uppsättning fickor 3st tt single sitter på bältets vänstra sida på vänster 1st tt single sitter på vänster axel .

höger fram en tt E & E Pouch Horizontal. Bak på bältet sitter 2 st flerbruksfickastor

västen är konfigurerad för att vara smidig

har du en dragkedja på västen

Det stämmer det gör att västen sitter som en väst ska o inte bara hänger slänger

Posted
hoppla!!

nu blev jag nyfiken!

har ni släppt konceptet "såg det inte ut så på K3 under min GU så får det inte finnas"(obs ironi!!!)

Det egna tänkandet är väll en utmärkande del av vår pluton, men det ska ju inte se allt för "ludermässigt" ut i leden. :rolleyes:

tänker tyvärr inte glädja någon med att visa bilder på på min sv2k-uppsättning här.

Okej, är det den här setupen du kör med eller?

• 3 weeks later...
Posted

Bara provar. Chestvest 2000...

Antmtrl, fällkniv och ficklampa i höger bröstficka.

PMR, som vi egentligen inte har i Hv, i vänster bröstficka. Headsed med knapp.

Comtacs och handskar burna.

Endast vätskeblåsa på prov. Jag dricker inte så mycket.

Ev flerbruksficka stor, tom, på höger rygg som backupficka.

chestvest2000-1.JPG

chestvest2000-2.jpg

Posted (edited)
Bara provar. Chestvest 2000...

Antmtrl, fällkniv och ficklampa i höger bröstficka.

PMR, som vi egentligen inte har i Hv, i vänster bröstficka. Headsed med knapp.

Comtacs och handskar burna.

Endast vätskeblåsa på prov. Jag dricker inte så mycket.

Ev flerbruksficka stor, tom, på höger rygg som backupficka.

Du har helt enkelt vänt bältet med knäppet på ryggen, fäst det högt på västdelen och placerat om lite fickor?

Hur ålar man sig in i västen?

Edited by cf112
Posted
Du har helt enkelt vänt bältet med knäppet på ryggen, fäst det högt på västdelen och placerat om lite fickor?

Inte riktigt. Spännet sitter på höger sida. Jag har inte något spänne till västremmen än, ska köpa ett enkelt.

Det är gott om plats att ta det över huvudet.

Det GÅR att få den på sig även med västremmen fast monterad, men det blir bökigare.

Med skyddsvästen och jackan på så sitter den som klistrad.

Jag ska prova den här lösningen nästa helg under uppvisning på Skånedagarna vid Bosjökloster samt på FBU-kurs vecka 37.

Är i spenderartagen också, så det blir kanske två-tre av Recons lite större magfickor. Men det kommer att svida...

chestvest2000-3.JPG

chestvest2000-4.JPG

• 4 months later...
Posted

Så, då har jag fått ihop en konfig som jag tror skall funka, men vi får vänta och se till V.6 om jag tänkt rätt....

svs2kfrontdd3.jpg

Stor bild: http://img168.imageshack.us/img168/7544/svs2kfrontfl5.jpg

svs2kvnsternw2.jpg

Stor bild: http://img297.imageshack.us/img297/113/svs2kvnsterzv9.jpg

svs2khgerhh6.jpg

Stor bild: http://img152.imageshack.us/img152/9782/svs2khgerkz7.jpg

Posted (edited)
hoppla!!

nu blev jag nyfiken!

Det egna tänkandet är väll en utmärkande del av vår pluton, men det ska ju inte se allt för "ludermässigt" ut i leden. :happy:

Okej, är det den här setupen du kör med eller?

Borttagen bild pga att den är upplagd utan personen på bildens tillåtelse Fu Kjellberg/blågul

nja det var den jag hade när vi hade uppvisning, och i början av utb.

allteftersom så fick man tid att prova andra varianter.

den lösning jag har nu är bättre anpassad till tjänst och främst min kropp

framsida

från V på bältet.

endom 1 L vattenflask-ficka med 1L lexanflaska från stadium(nödlösning då jag fortfarande ej fått ut ny vattenflaska från TSF)

mtrl-ficka liten med vapentillbehör mm.

tactical tailor sjv-ficka, monterad på en tear off panel, för att snabbt kunna förflytta den inom grp.

endom grobe´s ficka för latexhandskar(syns bättre på bild nedan)

IWS spänne med låsningfunktion

H-sida

recon AK4 ficka x 2

pga att ak5C´s plastmagg passade dåligt i de m-nr märkta magg-fickorna, och det rådde brist på mtrl-ficka liten på TSF, blev detta den hembyggda lösningen.

dessa har dessutom längre fästband, vilket gör dem enklare att binda samman bälte och västdel med, och sitter så j-a bra att jag ej vill byta bort dem, och riskera tappa stridsvärde, folk får stå ut helt enkelt.(givetvis magpull på alla magasin)

recon dumpficka.

väst V bröst

"special forces torniquiet" han-del.

multi-sjv sak, för avsnörning, tamponering och bukring.(ser måhända ludermässigt ut, men bra att ha om skiten slår i fläkten)

hondel till vapenrem 06(skall bytas läge på)

CAT-torniquiet.

recon kombifodral för minimag light och gerber multitool.

karbin för comtac mm.

H-sida bröst[/b

syns ej i bild men sitter på "camelbac öglan: liten vissel pipa från IWS.

SFT´s hondel

mora 2000 för att något reglementerat skall vara med :)

och bra att ha för att låna ut till andra som ej ha kniv med sig, sin dyra kniv behåller man i bältet.

en bit paracord för att fästa skyddsmaskväskan i, vid höjning i cbrn beredskap.

plastkarbin till hjälm

mp-sec klockarmband i grönt, som handskhållare.

skall kompliteras med light my fire spork i titan

baksida/rygg

stor mtrlficka från tactical tailor med utanpåliggande ficka för extra montage-handskar och extra pannlampa.

enda fickan jag är osäker på om jag skall behålla, fm´s rymmer mer, men då är också risken att man släpar med en massa kexchocklad. :baskerPa:

endoms vattenflaska igen.

de svarta snörena är paracord, och är en provisorisk lösning för att få stadga på västen, hade ingen grön hemma, när jag skulle prova västen i fält.

skall förhoppningsvis ersättas med grön bungii-cord, inom snar framtid.

nu är denna set-up anpassad för min kropp, provad i fält under ett års utbildning och beredskap.

fick bäras i fält, dock ej på kaserngården inför vpl´s ögon.

den är också anpassad för stabstjänst och ej för strid i skogen.

men har med två extra magg-fickor och två mtrl ficka stor i trossen, för det ändamålet.

kan snabbt få med mig dem vid behov, i ena är regnstället packat, i andra nödask/esbit-kök och mat/näring för ett dygn.

saker som skall läggas till:

vätskesystem, en liter räcker dåligt, och vis av tidigare övn är det vatten man bär med sig hemmifrån i västen/stridssäcken, allt vatten man kommer att se, till man når koket igen.

en tincup när jag får ut vattenflaskan, vill ju kunna värma vatten om det kommer till en E&E situation, och vikkåsan funkar dåligt på öppen eld.

tincupen från coldskills passar på fm´s vatten flaska.

Edited by Fu Kjellberg
Posted

Inte riktigt. Spännet sitter på höger sida. Jag har inte något spänne till västremmen än, ska köpa ett enkelt.

Det är gott om plats att ta det över huvudet.

Det GÅR att få den på sig även med västremmen fast monterad, men det blir bökigare.

Med skyddsvästen och jackan på så sitter den som klistrad.

Jag ska prova den här lösningen nästa helg under uppvisning på Skånedagarna vid Bosjökloster samt på FBU-kurs vecka 37.

Är i spenderartagen också, så det blir kanske två-tre av Recons lite större magfickor. Men det kommer att svida...

http://stridspitt.se/public/chestvest2000-3.JPG

http://stridspitt.se/public/chestvest2000-4.JPG

Mycket funkis lösning. Har så på min med!

Posted (edited)

Jag får uppfattningen att rätt många kör med andra låsanordningar till västbältet än de man får ut, antar att det är på grund av att bältet annars blir slakt?

När jag gjorde värnplikten och tröttnade på bältet som bara gled upp trädde jag bara om det, på följande sätt:

Normalt trär man upp genom första hålet på spännet (dvs. det närmast låsdelen) och sedan ner genom andra hålet.

Jag trädde istället upp genom första hålet, sedan förbi kanten bak på spännet, ner på undersidan och upp igenom det andra hålet, för att sedan avsluta med att gå ner genom första hålet, dvs. det hål man började med.

Resultatet blev att västens bälte låstes och inte gled upp. Det blev naturligtvis svårare att justera bältets längd, men när jag väl provat ut och justerat så hade jag sällan det behovet. Någon här som har testat något liknande?

Edit: Fippel

Edited by Berggren
Posted
Jag får uppfattningen att rätt många kör med andra låsanordningar till västbältet än de man får ut, antar att det är på grund av att bältet annars blir slakt?

När jag gjorde värnplikten och tröttnade på bältet som bara gled upp trädde jag bara om det, på följande sätt:

Normalt trär man upp genom första hålet på spännet (dvs. det närmast låsdelen och sedan ner genom andra hålet.

Jag trädde istället upp genom första hålet, sedan förbi kanten bak på spännet, ner på undersidan och upp igenom det andra hålet, för att sedan avsluta med att gå ner genom första hålet, dvs. det hål man började med.

Resultatet blev att västens bälte låstes och inte gled upp. Det blev naturligtvis svårare att justera bältets längd, men när jag väl provat ut och justerat så hade jag sällan det behovet. Någon här som har testat något liknande?

Det låter som ett skitbra tips. Det måste jag prova.

Nu har jag nämligen tröttnat på det amerikanska spännet som visserligen inte glider, men som går upp så fort man lägger sig ner.

Posted

Normalt trär man upp genom första hålet på spännet (dvs. det närmast låsdelen och sedan ner genom andra hålet.

Nu har jag nämligen tröttnat på det amerikanska spännet som visserligen inte glider, men som går upp så fort man lägger sig ner.

Tips är väl annars att kolla på bältesspännen med 3 punkter såsom detta: http://www.dae.se/Images/Gamadini/tjrigg.jpg

Kör med liknande på bältet på jobbet nu med, funkar prima.

Största problemet med det på stridsvästen är att det spricker om man slänger sig ner på det. Hade sönder 3 st förra året...

Posted

Tips är väl annars att kolla på bältesspännen med 3 punkter såsom detta: http://www.dae.se/Images/Gamadini/tjrigg.jpg

Kör med liknande på bältet på jobbet nu med, funkar prima.

Största problemet med det på stridsvästen är att det spricker om man slänger sig ner på det. Hade sönder 3 st förra året...

Hos mig trillade halva spännet av, så jag fick springa ring med bältet knutet runt midjan. :bash: Nu sitter där istället en svart variant av det som 709 använder.

Posted

Problemet med det vanliga spännet om man bara satt dit det vanligt är att när man rör sig så slackas belastningen på spännet och remmen glider.

Problemet med det spännet som jag sålt och en del använder är just att det kan öppnas när man ligger på det.

Jag har satt en bit cykelslang över tryckarordningen så går det inte upp lika lätt.

Beaver_sthlm:

Det spännet du visar är tänkt till fasta bälten som det du visar på bilden och som man justerar en gång och så sitter det där.

Det spännet skulle inte funka på stridsvästen om du inte kompletterar det med ett 3-bom spänne på varje sida.

Det optimala hade varit ett vanligt siderelease med den fjädrande spännfunktionen som sitter på mitt spänne.

Hade inte gått upp när man ligger på det och inte glidit upp heller.

Posted
Problemet med det vanliga spännet om man bara satt dit det vanligt är att när man rör sig så slackas belastningen på spännet och remmen glider.

Problemet med det spännet som jag sålt och en del använder är just att det kan öppnas när man ligger på det.

Jag har satt en bit cykelslang över tryckarordningen så går det inte upp lika lätt.

Beaver_sthlm:

Det spännet du visar är tänkt till fasta bälten som det du visar på bilden och som man justerar en gång och så sitter det där.

Det spännet skulle inte funka på stridsvästen om du inte kompletterar det med ett 3-bom spänne på varje sida.

Det optimala hade varit ett vanligt siderelease med den fjädrande spännfunktionen som sitter på mitt spänne.

Hade inte gått upp när man ligger på det och inte glidit upp heller.

tack Fu Kjellberg för tipset med cykelslangen och en komplettering.

beaver_sthlms förslag på fastsättning funkar väl när man ej växlar mellan olika former av kroppsskydd.

är man på mission så byter man ju i bland mellan att gå helt utan krpsk, krpsk utan plattor och krpsk med plattor.

något som man ej behöver tänka på med krpsk90A.

vet ej om det går att kränga sv2k över krps90B, i den mån det finns kvar ute i något gudsförjätet förråd.

en sak med iws-spännet är ju det faktum att det finns olika strlk på bältenas bredd.

har med det äldre och några mm bredare så sitter det rejält fast, å andra sidan har man ett litet helvete att få dit det.

Posted

Ville inte starta en ny SV2k tråd så frågar här inne.

I föra veckan så stod jag på regementet och tittade på 3 soldater iförda SV2k och dessa soldater var antingen Belgiska eller Grekiska (Såg ingen flagga men vet att dom två länderna var där)

Har SV2k sålts till andra länder eller hur har dom fått tag på dessa västar?

Och ja det var SV2k utan tvekan, var till och med standard fickor på.

Kan ju inte säga om dom var konmärkta dock.

Posted
Ville inte starta en ny SV2k tråd så frågar här inne.

I föra veckan så stod jag på regementet och tittade på 3 soldater iförda SV2k och dessa soldater var antingen Belgiska eller Grekiska (Såg ingen flagga men vet att dom två länderna var där)

Har SV2k sålts till andra länder eller hur har dom fått tag på dessa västar?

Och ja det var SV2k utan tvekan, var till och med standard fickor på.

Kan ju inte säga om dom var konmärkta dock.

gissar på greker

greker i sv2k

Posted

ställer mig frågan om sv2k är en en helt svensk sak?

ja för att sacci och recon har vart inne och lekt runt, men någonstans vet jag att jag hört israel ihop med sv2k.

rätta mig gärna om jag har fel.

Posted

Tackar joppe.

Bushman något säger mig att israel är smartare än SV2k. har haft Israelisk väst och ja SV2k käns inte som den är gjord av någon som vet vad dom gör...

Posted

ja för att sacci och recon har vart inne och lekt runt, men någonstans vet jag att jag hört israel ihop med sv2k.

Det kan inte vara så att det är vätskesystemet du tänker på? Source är väl israeliskt?

Posted
Tackar joppe.

Bushman något säger mig att israel är smartare än SV2k. har haft Israelisk väst och ja SV2k käns inte som den är gjord av någon som vet vad dom gör...

Vad tycker du om 304K?

Posted

Det kan inte vara så att det är vätskesystemet du tänker på? Source är väl israeliskt?

det var där felringningen låg...

och det faktum att 304K är från israel.

glömde ju att tänka som vanligt, att fmv är tvungen till att försöka göra något helsvenskt, som helst ej skall passa ihop med något annat lands mtrl.

iofs skulle det ej förvåna mig om israels motsvarighet till fmv tänker på samma sätt.

dock har de närmare till kunden och lär få rätt snabbt veta om deras varor ej löser uppgiften.

Posted
Tackar joppe.

Vad tycker du om 304K?

304k kom under en tid då stridsväst knappt var påtänkt. Kan ju knappast gemföras med stridsväst, men jag tycker 304k är bättre än många av sina utländska kolegor som tex Alice systemet och PLCE.