Maverick Posted December 20, 2009 Report Posted December 20, 2009 Efter sista veckornas debatt avseende Hkp och Visby så slog en sak mig. Det känns som att vi är på väg att landa i en försvarsmakt som verkar bestå av flöer och fler "Hål" där jag inte pratar om ekonomi utan glapp i förmågor som uppstår på grund av att system fasa ut innan de nya kommer på plats. På flygsidan har vi ju de mest debatterade HkpBehöver väl inte utvecklas mer?? UAVUgglan läggs ner utan att egentligen har varit annat än "fact finding" samt i en tid där vi VERKLIGEN skulle behöva en kompetent UAV som förmåga i internationella insatser Beväpning till 39:anBk90 skall försvinna RB75 likaså vad är på G in och NÄR?? Därtill har vi ju som jag ser det ett kommande glapp avseende bland annat plattformar till Havs samt med hjulburna trupptransportörer (där man ville ha in patria eller SEP) Haaer jag missat något?? Frågan är VARFÖR hamnAR MAN DÄR gång efter annan?? Dåliga politiker eller dåliga inköpare eller..... Något annat?? Quote
Danne Posted December 20, 2009 Report Posted December 20, 2009 Beväpning till 39:anBk90 skall försvinna RB75 likaså vad är på G in och NÄR?? Sverige: IRIS-T/Rb 98/AIM 2000, välj namn GBU-49 Meteor Quote
Chassi Posted December 20, 2009 Report Posted December 20, 2009 Hur mycket utav det läggs egentligen ner kontra hur mycket utav det läggs i skymundan i ett hörn (malpåse) och finns fotfarande som tillgång men inte i direkt drift tillsammans med den övriga dagliga verksamheten? Quote
LeadHead Posted December 20, 2009 Report Posted December 20, 2009 Så vad finns det för vapenalternativ kvar till Gripen när man inte kan flyga mellan- och höga attackprofiler? Quote
519 CB Posted December 20, 2009 Report Posted December 20, 2009 Hur mycket utav det läggs egentligen ner kontra hur mycket utav det läggs i skymundan i ett hörn (malpåse) och finns fotfarande som tillgång men inte i direkt drift tillsammans med den övriga dagliga verksamheten? ¨ RB 75 kommer skrotas om jag förstår allt rätt efter som de nya JAS 39C inte kan bära denna robbot på sina balkar. Det är bara JAS 39A ( eller som piloterna kallar den "Full Jas" ) Man går ju över på Nato standard på balkarna på JAS nu mera men inte på alla balkar... Det är ju oxå en sak att debatera om det är bra eller dåligt... De pratas även i flyget om att motsvarande amerikanska JDAM kommer tillföras snart, men tidsplanen var inte klar då jag fick infon. /519 CB Quote
Danne Posted December 20, 2009 Report Posted December 20, 2009 De pratas även i flyget om att motsvarande amerikanska JDAM kommer tillföras snart, men tidsplanen var inte klar då jag fick infon. /519 CB GBU-49 Quote
3924 Posted December 20, 2009 Report Posted December 20, 2009 (edited) Så vad finns det för vapenalternativ kvar till Gripen när man inte kan flyga mellan- och höga attackprofiler? Jag har fått för mig att man jobbar på att få tillföra Brimstone JAS39C/D, men nya vapensystem kostar dolares. Edited December 20, 2009 by 3924 Quote
Meteor Posted December 20, 2009 Report Posted December 20, 2009 Vad kan sägas om när i tid och i vilken omfattning GBU-49 kommer att införas? Quote
J.K Nilsson Posted December 20, 2009 Report Posted December 20, 2009 Jag har fått för mig att man jobbar på att få tillföra Brimstone JAS39C/D, men nya vapensystem kostar dolares. Då är ju integration av AGM-65 både lättare och billigare, i princip bara robotarna som skall köpas in. J.K Nilsson Quote
Recommended Posts